OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sumatra 2500R
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 49, 50, 51  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 25.11.2007 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jamatuinen kirjoitti:
Sumatrassa 22cal koossa on sitten selkeesti isompi reikä piipussa kun Gunpower sss:ssä. koska ne eleyt on pikkuisen tiukkoja sss:sän piippuun.


Rihlan pohjaan vaiko rihlapalkkeihin?
Oletko työntänyt luodin koko piipun lävitse puhdistusrassilla tms.?

Oma Eley Wasp-luotini on kaivettu jäätyneestä hiekkakasasta 54mm puupalikan läpäisyn jälkeen.


Ensimmäistä läpäissyttä en löytänyt. Mutta tutki tarkasti, niin huomaat, etteivät rihlapalkin pohjat ole osuneet ollenkaan luotiin. Eli Sumatran ja kuulemani mukaan Steyrin piiput ovat liian väljiä Wasp:lle. Samaten Daystate Varmint/high impact ovat liian tiukkoja niille aseille, joissa Wasp toimii.....

Notta! Minä en tiiä, ku sen mitä oon testannu ite!
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 17.12.2007 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos Sumatra on tehokas ilmakko kesällä, niin talvi ja pakkanen verottaa sen tehoa siinä missä ampujankin.

Ammuskelin tuossa Sunnuntaina muutaman laakin ja totesin, ettei piiskan sivallusta saa kuulumaan, oli tehonsäädön asento mikä hyvänsä. Ilmaa kyllä kului senkin edestä. Kronottamiseen Shootin cronyllä keli oli aivan liian pimeä.

Joku täällä foorumilla mietti CO2:n ja lämpötilan suhdetta, joka ei hääviä tulosta anna. Muttei se paineilmakaan ole immuuni lämpötilan vaikutuksille.

Ainoat pelit, joissa lämpötila ei taida suuremmin vaikuttaa ampujaa lukuun ottamatta lienevät jousitoimiset pelit.

Suostuisikohan joku jousi-vehkeen omistajista palelemaan hiukan tieteen puolesta.
Eli 10 koelaukausta nopeusmittarin lävitse. Odottamista 15-20 minuuttiin, jotta ase saavuttaa ulkoilman lämpötilan ja sen jälkeen uusi 10 lks koesarja kronon lävitse.

Akateemisesti kiinnostaa, onko lämpötilalla mitattavaa vaikutusta lähtönopeuteen.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Mar 2006
Viestejä: 978
Paikkakunta: Vehkalahti

LähetäLähetetty: 17.12.2007 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime kevättalvella ammuin pakkassäällä ulkona Diana 100:lla ja FWB 300:lla. Dianasta (puristeilma) loppuivat tehot pahasti aseen jäähdyttyä - osumat laskivat ja oikein huolella. Matkaa oli tuommoiset 27 metriä, muistaakseni.

FWB 300 taas - muistaakseni - naksutti menemään pois tiehensä ilman havaittavaa osumapisteen laskemista.

Tämä on täysin anekdotaalinen havainto, joka ei perustu kronomittauksiin ja joka koskee enintään näitä kahta kokeiltua yksilöä.

TK
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Turust
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2007
Viestejä: 929
Paikkakunta: Ämpärpori

LähetäLähetetty: 17.12.2007 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lämpötilasta johtuvat metallien laajenemiset ja supistumiset ja siitä johtuvat kitkat selittänevät mahdolliset tehomuutokset.
_________________
Ohiampuja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hatsanistiII
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Hei 2007
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 17.12.2007 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse vältellyt pakkasessa ampumista, kun jostain on päähäni pinttynyt ajatus, että tiivisteet "jäykistyvät" jossain pisteessä miinuksen puolelle mentäessä ja eivät välttämättä toimi toivotulla tavalla.
Tiedä sitten, että onko kyseessä urbaanilegenda vai olisiko tuossa perää.
Lähinnä sprinkun muovitiivisteet arveluttavat.
_________________
I love the smell of Hatsan in the morning
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kap4
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2006
Viestejä: 2183
Paikkakunta: Akaa ,voi vit..mikä nimi

LähetäLähetetty: 17.12.2007 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tein työtä käskettyä ja mittasin jousipelin (hw 97) Pcp (Steyr). Varastossa ensin mittaukset molemmilla ja sitten 20 astetta lämpösempään 3 tunniksi. Jousipelillä ei mitään eroa nopeudessa, Pcp:llä n. 20m/s kovempaa lämpösenä. On tämä tiedossa ollut mutta ei ole ikinä tullut tuollalailla kokeiltua.

Tuolla eräässäkin ketjussa jota yritin aloitella tuosta lentoradasta ja sen muodosta (meni niin asiasta toiseen että täytyi lopettaa koko homma toistaiseksi) valkkasin justis tuon jousipelin sen takia kun ei tarvitte säädellä noita nopeuksia joka lämpötila asteen muutoksen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 17.12.2007 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kap4:n mittaus vahvistaa toisin sanoen sen, mitä fysiikkaa ja matematiikkaa taitava ystäväni ampumista tuntematta heitti suoralta kädeltä.

Koska Kap:n peli on reguloitu ja regulaattorin antama paine ei ole käytännössä riippuvainen lämpötilasta johtuvat tämän nopeusmuutoksen tekijät laukaisuventtiilin jälkeisistä seikoista.

Tästä voi nopeasti vetää sellaisen johtopäätöksen, että piipun lämpötilalla on suurikin merkitys painekäyrään luodin edetessä piipussa.

Lisäksi ilman tiheys on surkean pieni verrattuna vaikkapa rautaan, niin piipun varastoima lämpöenergia näyttelee hyvin merkittävää seikkaa painekäyrässä.

Laukaisuventtiilin toiminta tai ilman virtaus aseessa ei merkittävästi muutu 20 asteen lämpötilaeroista, joten.....

Eli kuumalla piipulla saa paremman lähtönopeuden kuin kylmällä piipulla, jos kaikki muut seikat pysyvät suurin piirtein entisellään.

Tässä sitä tutkimista sitten riittää! Taas......
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kap4
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2006
Viestejä: 2183
Paikkakunta: Akaa ,voi vit..mikä nimi

LähetäLähetetty: 17.12.2007 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jottei homma liian helpoksi menisi niin jousipelin reagoimattomuus koko lämpötilan muutokseen tuo oman mausteensa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lutkuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 1261
Paikkakunta: suunta 040

LähetäLähetetty: 17.12.2007 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin on sellainen tunne, että tuossa on jotain muutakin kuin piipun lämpötila.

Tuliko noita 20 m/s nopeampia laukauksia useita? Eikö jouskarillakin näkyisi eroa, jos ero olisi piipussa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 18.12.2007 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lutkuttaja kirjoitti:
Jotenkin on sellainen tunne, että tuossa on jotain muutakin kuin piipun lämpötila.


Mikä muu voisi muuttua noin voimakkaasti?
Minulle ei tule montaakaan juttua mieleen. Regulaattorin paineen pitäisi muuttua melko reilusti, että saataisiin tuollainen nopeusero.

lutkuttaja kirjoitti:
Tuliko noita 20 m/s nopeampia laukauksia useita? Eikö jouskarillakin näkyisi eroa, jos ero olisi piipussa?


Lämpimällä aseella näkyy eroja niin kauan kunnes ulkolämpötila on saavutettu.

Omassa sumatra kokeessani alkupaine oli hiukan yli 210bar, jolla on kesä aikaan saatu kevyesti yliääninen barracuda.

Jouskarissa painekäyrä on eri muotoinen ja täysin eri lämpötiloissa. Diesel ilmiön edellytyksenä on yli 250 C lämpötila. Luultavasti jouskarissa lämpötila (ilman) käy jopa yli 500C tehokkaimissa malleissa.

Lämpötilan vaikutus on uskoakseni erilainen myös siitä syystä, että jouskarit eivät pysty hyödyntämään samalla lailla pitkää piippua kuin PCP:t. Jouskareissa luoti saa alussa sen kovan lähtöpulssin mutta muutaman kymmenen sentin matkan jälkeen kiihtymistä ei tapahdu, toisin kuin PCP:ssä.

PCP:ssä paine nousee hitaammin ja luodin taakse annettu ilmamäärä on isompi. Kun paine laskee luodin edetessä piipussa, piipun lämpömäärä hidastaa jäähtymistä luovuttamalla energiaa ilmalle, jolloin paine laskee lämpimällä piipulla hitaammin kuin kylmällä.

Tämä on vain edistyneitä arvauksia ilmiöstä, koska mitattua dataa ei tiettävästi ole.

Ken tietää, kertokoon.... Jotta me muutkin tietäisimme! Cool
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lutkuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 1261
Paikkakunta: suunta 040

LähetäLähetetty: 18.12.2007 00:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin kaasun massa on suurempi kylmässä. Painaako se nopeammin venttiiliä kiinni, vai vaatiiko painavamman kaasuklöntin kiihdytys piipussa oman osansa energiasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 18.12.2007 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lutkuttaja kirjoitti:
Ainakin kaasun massa on suurempi kylmässä. Painaako se nopeammin venttiiliä kiinni, vai vaatiiko painavamman kaasuklöntin kiihdytys piipussa oman osansa energiasta?


Sumatran "luulot pois" venttiilissä ei tuota semiregulointia esiinny alle 230 bar, joten sen ilman massa ei vaikuta merkittävästi. Lisäksi massan ovat melko pieni.
Typen ominaispaino on 0,00125×10^3 kg/m3 ja koska suurin osa ilmasta on typpeä, voitaneen laskennassa käyttää typen arvoja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Typpi

Ilman tekemä työ ja sen voima PCP-lutkussa tulee paineesta.
Lämpötilalla on vaikutusta merkittävimmin paineeseen....
Tuo 210bar paine oli nimenomaan -4C lämpötilassa, tankkaus oli 230bar josta ainakin 5bar katoaa ilman jäähtyessä säiliössä huonelämpötilaan. Ylitankkasin tarkoituksellisesti, sillä tiesin kylmyyden laskevan painetta mutta sen havaitun suuruista vaikutusta en osannut arvioida! Shocked


Mutta jatketaan ihmeessä ihmettelyä, jospa se ilmiö alkaisi avautumaan!? Wink
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hatsanistiII
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Hei 2007
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 18.12.2007 01:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eräässä kirjassa väitettiin heidän testi-sprinkkunsa nostavan ilman lämpötilan hetkellisesti 816 celciukseen. Jonkun laskukaavan olivat tuosta vääntäneet ja käsittääkseni ase ei ollut mikään hirmuinen tykki.
Ei nyt sattunut äkkiseltään silmään, että mikä pyssy mahtoi olla kyseessä.
Ei taida hirmuisesti vaikuttaa tuommoinen 20 celsiuksen muutos ympäröivässä ilmassa.
Olivat myös käämineet pytyn ympärille lämmitysvastuksen ja järkevillä lämpötiloilla ei lähtönopeuden muutosta ollut havaittavissa, eivätkä olleet muissakaan testeissä semmoista huomanneet.
Vasta kun pytty oli lämmennyt sormia polttavaksi, alkoi pyssy "detonoimaan", eli pytyssä alkoi tapahtuman agressiivista räjähtelyä ja ase muuttui totaalisen epävakaaksi.
Olivat testanneet myös jäähdyttää pyttyä. En nyt äkkiseltään keksi suomennosta mutta näin se meni:
"We also cooled the cylinder by injecting refrigerant into a jacket surroundin it. Having left the rifle cocked so that the air inside had plenty of time to cool, we again found that the velocities were much the same as for a gun at normal temperatures." Eli jotain jäähdytyssettiä ruiskuttivat pyttyä ympäröivään johonkin ja jättivät aseen vireeseen, jotta pytyn sisällä oleva ilmakin ehtii jäähtyä. Tälläkään ei ollut suurempaa vaikutusta asiaan.
Väittäisin tuon alarajan tulevan vastaan siinä vaiheessa, kun tiivisteet eivät enää toimi oikein. Tavan vaseliini toiminee vielä -30C asteen lämpötiloissa, mutta entäpä ne tiivisteet?
Jos koneessa on hieman väärän tyyppiset rasvat, niin sittenhän tuommoinen lämpötilan muutos saattanee hieman vaikuttaakin lähtönopeuksiin palamisprosessin hyötysuhteen kautta.
Onhan tuo parin laukauksen "lämmitystarve" havaittu ainakin noissa nahkatiivistevehkeissä. Oman nahkapyssyn heitot ovat tosin luokkaa muutama m/s ensimmäisen kolmen-viiden laukauksen verran ja sen jälkeen taas toimii lähes +-1 m/s alueella ja tismalleen samaa nopeutta ampuu ainakin 4-22 celsiuksen välillä.
_________________
I love the smell of Hatsan in the morning
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lutkuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 1261
Paikkakunta: suunta 040

LähetäLähetetty: 18.12.2007 01:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taidetaan puhua sujuvasti sekaisin reguloidusta ja reguloimattomasta. Pitäisikö selvyyden vuoksi keskittyä toiseen kerrallaan? Oliko Sumatran säiliön koko 2,8 desiä? Silloin siellä olisi 200 barin paineessa ilmaa n. 70 grammaa. Paljonko tuosta tulee laukausta kohti? Paljonko siitä on sitten 10%, siis suunnilleen paineen alenema kylmässä? Sen verran taitaa "luodin" paino muuttua.

Tuolla on käppyrä oman B3:n vaatimasta lämmityskäytöstä.
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=34926&start=15
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mcMike
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 152

LähetäLähetetty: 18.12.2007 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hatsanistiII kirjoitti:
Eräässä kirjassa väitettiin heidän testi-sprinkkunsa nostavan ilman lämpötilan hetkellisesti 816 celciukseen. Jonkun laskukaavan olivat tuosta vääntäneet ja käsittääkseni ase ei ollut mikään hirmuinen tykki.
Ei nyt sattunut äkkiseltään silmään, että mikä pyssy mahtoi olla kyseessä.
Ei taida hirmuisesti vaikuttaa tuommoinen 20 celsiuksen muutos ympäröivässä ilmassa.


Mielenkiintoinen testi mutta en usko että voidaan verrata PCP:tä ja sprinkua tässä tilanteessa. Sprinkussa paine generoidaan vasta kun mäntä lähtee liikkeelle jolloin äkillinen korotus nostaa ilman lämpötilan mainitsemaasi useisiin satoihin asteisiin. Lämmön nousu johtuu ilmanpuristumisesta kasaan. PCP:llä siirretään säiliöstä jo valmiiksi kokoonpuristettua ilmaa eikä vastaavaa lämpenemistä tapahdu. Toki siellä lämpenee ja jäähtyy mutta ei samassa mittakaavassa.

Aihe on sinällään äärimmäisen kiinnostava koska tällä hetkellä termodynaamiset ilmiöt ovat ainoa järkevä selitys miten PCP:llä saadaan yli 100% hyötysuhde.

Testipenkissä on tällä hetkellä digitaalinen paineanturi kytkettynä tietokoneessa olevaan skooppiohjelmaan, joten voin mitata painetta ajan funktiona. Suorittaessani erästä regulaattoritestiä törmäsin tuohon "mahdottomaan" hyötysuhteeseen.



Mittari on kalibroitu ja ajoin testiä kun säiliön paine oli saavuttanut regulaattorin asetuspaineen. ts. Mittari näytti säiliön JA regulaattorin painetta (punainen viiva, asteikko oikealla bareina). Järjestelmästä poistettiin n. 29J jokaisella laukauksella (E=dPV, dp=0.6bar, V=490ccm) mutta luodin kineettinen energia oli n. 35J (E=1/2mv2, m=20.5grain, v=225m/s). Eikä pelkästään yhtä kertaa vaan n. 40 kertaa peräkkäin (10. laukauksesta alkaen). (vasemmalla nopeus m/s).

Kuvassa mainittu 152% on virheellinen mutta laskettaessa kohdasta jolloin paine alkaa tasaisesti laskemaan saadaan hyötysuhteeksi n. 120% (yhteenlaskettu ME / dPV).

Potentiaalisia selityksiä otetaan vastaan.
Lämpötila? Nopeusmittarin abs. offset? Joku muu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 49, 50, 51  Seuraava
Sivu 25 Yht. 51

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com