Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 09.01.2013 13:52 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | Kyllähän Forester lumessa menee ihan samalla lailla kuin mikä tahansa aito oikea maasturi. Toppi tulee siinä kun se alkaa makaamaan pohjalevyllä ja kolme pyörää alkaa sutimaan. Pakilla pääsee yleensä vielä takaisin päin ja uudella vauhdilla eteen. Mulla on autossa viskolukko takana ja eipä se paljoa auta jos auto on pohjasta tukevasti kiinni. Pari kertaa olen onnistunut saamaan auton suojalumeen jumiin ja sen verran on pitänyt kaivaa, että molemmat eturenkaat ovat saaneet pitoa. Sanoisin melkein, että uuden auton omistajan hermo pettää ennen Foresterin maasto-ominaisuuksia. Lumilapiota kun pitää mukana, voi ajella melkein minne vain, koska auton kyllä saa peruutettua sinne mistä se on tullutkin. |
Omat kokemukseni melkolailla samoja. Viimetalvena tosin luiskahdin kaksi kertaa auraamattomalta metsäautotieltä ojaan, joka varmaankin johtui siitä, että Forrella joutuu pitämään hieman isompaa vauhtia edetäkseen yllä, kuin maasturilla. Kovempi vauhti taas tekee suistumisen helpommaksi, kun keula vetelee ja perä heittää sivulle. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 09.01.2013 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: | EsaP kirjoitti: | Kyllähän Forester lumessa menee ihan samalla lailla kuin mikä tahansa aito oikea maasturi. Toppi tulee siinä kun se alkaa makaamaan pohjalevyllä ja kolme pyörää alkaa sutimaan. Pakilla pääsee yleensä vielä takaisin päin ja uudella vauhdilla eteen. Mulla on autossa viskolukko takana ja eipä se paljoa auta jos auto on pohjasta tukevasti kiinni. Pari kertaa olen onnistunut saamaan auton suojalumeen jumiin ja sen verran on pitänyt kaivaa, että molemmat eturenkaat ovat saaneet pitoa. Sanoisin melkein, että uuden auton omistajan hermo pettää ennen Foresterin maasto-ominaisuuksia. Lumilapiota kun pitää mukana, voi ajella melkein minne vain, koska auton kyllä saa peruutettua sinne mistä se on tullutkin. |
Omat kokemukseni melkolailla samoja. Viimetalvena tosin luiskahdin kaksi kertaa auraamattomalta metsäautotieltä ojaan, joka varmaankin johtui siitä, että Forrella joutuu pitämään hieman isompaa vauhtia edetäkseen yllä, kuin maasturilla. Kovempi vauhti taas tekee suistumisen helpommaksi, kun keula vetelee ja perä heittää sivulle. |
Tuo on ihan totta. Tiellä jossa maavaraltaan parempi maasturi on ensin tehnyt uran, on ajo Foresterilla aika haastavaa. Edessä renkassa ei ole pitoa ja takapyörät työntävät autoa urassa eteenpäin. Sama homma jos lunta on sen verran, että lumi kasaantuu etuakselin alle. Tuossa joskus mentiin kolmella autolla luolille ja mulle ehdotettiin auton jättämistä auratun tien varteen. Mentiin sitten kuitenkin niin, että Toyotan lantikka aurasi ensimmäisenä ja minä keskellä, että jos jää kiinni niin saa vedettyä kummastakin suunnasta pois. Navara takana isoine nappularenkaineen ei päässyt kuin 50m ylämäkeä kun matka loppui. Ei mennyt eteen eikä taakse kuin auton verran. Ajettiin sitten tie päähän ja saatiin autot ympäri ja lantikalla Navara pois pinteestä. Ihmeteltiin siinä kaikki tota hommaa. Samana talvena kylläkin vedettiin mun fore Navaran avulla suht helpon näköisestä paikasta kun ei omin avuin tullut. Lumi oli parkissa kovettunut pohjan alle ja oikean renkaan alla oli syvä kuoppa. Ei noussut kuopasta ja lopulta oli pohjasta niin tukevasti kiinni että kahdella renkaalla suti tyhjää. Ei auta visko tollaisessa. Oikealla lukolla olisi varmaan noussut kuopasta. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 09.01.2013 17:57 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | Ei noussut kuopasta ja lopulta oli pohjasta niin tukevasti kiinni että kahdella renkaalla suti tyhjää. Ei auta visko tollaisessa. Oikealla lukolla olisi varmaan noussut kuopasta. |
Kaiken avain on pito. Paremmilla renkailla tai lumiketjuilla olisi varmaankin lähtenyt...? _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 09.01.2013 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Ei se lähtenyt vaikka sitä työnsi ja nosti yli100kg voimanostaja ja samanpainoinen palomies Turbomallissa ei ole alennusvaihdetta ja tein siinä alussa sen virheen, että ajattelin voiman korvaavan tuon puutteen. Ei tarvinut montaa kertaa sutaista, kun auto oli niin tukevasti lumipatjalla, että Navaraa huudettiin apuun. Oppirahoja tuolloin makseltiin ennen kuin älysi, että se teho vie vaan pahempiin vaikeuksiin. Nykyään osaa jo kitkutella pakillakin ja painaa kytkimen pohjaan hetkeä ennen kuin vauhti loppuu hankeen. Ketjuilla olisi varmaan tullutkin ylös mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi viritellä. Etuvedolla puskin itseni ketjuilla sellaisiin jumeihin, että paikalliset Valtramiehet tulivat tutuiksi. Siinäpä oli syy Subaruun siirtymiseen. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.01.2013 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Nykyään osaa jo kitkutella pakillakin ja painaa kytkimen pohjaan hetkeä ennen kuin vauhti loppuu hankeen |
Tuohan on se hangessa ajamisen juju, normi kaks"vetoisillakin. Pitää osata runnoa eteenpäin, mutta myös lopettaa ennen kuin auto "istahtaa paikoilleen", pakkia ja eteenpäin uudella vauhdilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 09.01.2013 23:04 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | Nykyään osaa jo kitkutella pakillakin ja painaa kytkimen pohjaan hetkeä ennen kuin vauhti loppuu hankeen. |
No mutta höpsis! Automaatti se ainoa oikea hankalissa paikoissa. Höhlät sortuu heijaamiseen... ![Surprised](images/smiles/icon_surprised.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 10.01.2013 02:34 Viestin aihe: |
|
|
Miten suomessa suhtaudutaan näihin lift kitt sarjoihin, joilla saadaan maavaraa lisää? Käsittääkseni rungollisissa on hieman laveammat säädökset kuin tälläisissa henkilöautomaisemmissa menopeleissa?
Renkaat pitää uusia jossain vaiheessa ja jos halkaisijaa kasvattais, niin tuumaiset koropalat antais mukavasti kumeille lisää tilaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2060
|
Lähetetty: 10.01.2013 23:52 Viestin aihe: |
|
|
vanha pappa kirjoitti: | Auto tempoilee eikä reagoi mihinkään temppuun , vaan pieni japsi boxissa tekee parhaansa saadakseen auton pois tieltä Puhun nyt Subarun Foresterista.
Käypänen kampehan tuo Foresteri muuten on ja tyytyväinen yleensä siihin olen, mutta tuo perskutan "järjestelmä"olisi saanut olla siitä kaukana ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) |
Tuossa tunti pari sitten poljin 2L turbovoresteria ihan huolella, eikä tuo mitään oikasuvaloja vilkutellu vaan vehjekin on 2005 tmv. Oma -08 dsl OB taas vähän leikkiessä alkaa heti luistonestoa väläyttelemään, vaan senhän saapi halutessaan napista pois.. _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.01.2013 01:17 Viestin aihe: |
|
|
Finlexin linkistä luettua:
Lainaus: | 15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa. |
Tuo alempi alleviivattu vain pisti silmään. En tiedä muuttuuko foresterin pyöränkulmat oleellisesti jos tuumaiset koropalat laittaa?
Pitää käydä kysäisemässä katsastusasemalta virallinen kanta ennen kuin alkaa mitään isompia muutoksia tekemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 11.01.2013 09:43 Viestin aihe: |
|
|
No jos on (onko?) nelipistetuenta niin mihin se muuttuisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 11.01.2013 10:55 Viestin aihe: |
|
|
näätämies212 kirjoitti: | Finlexin linkistä luettua:
Lainaus: | 15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa. |
Tuo alempi alleviivattu vain pisti silmään. En tiedä muuttuuko foresterin pyöränkulmat oleellisesti jos tuumaiset koropalat laittaa?
Pitää käydä kysäisemässä katsastusasemalta virallinen kanta ennen kuin alkaa mitään isompia muutoksia tekemään. |
Tietenkin pyöräkulmat muuttuu mutta tuollainen 20-30mm muutos menee yleensä ihan hyvin alkuperäisten säätövarojen puitteissa (oli se sitten ylös päin mitä maasturimiehet hauluais tai alaspäin mitä tuunaajat tekee). Ei välttämättä katsuri edes kiinnitä siihen huomiota... _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6917
|
Lähetetty: 11.01.2013 11:37 Viestin aihe: |
|
|
SX4:sta saisi kanssa ihan kohtuullisen jahtipelin korotussarjalla.
http://www.rocky-road.com/sx4sus.html
2" korotus + isommalla renkaalla joku sentti lisää alkuperäiseen 19 cm maavaraan. Camber - kulman säätöpultit vielä siihen mukaan niin paketti olisi valmis. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2106
|
Lähetetty: 11.01.2013 16:16 Viestin aihe: |
|
|
Heskan laittamilla teloilla todennäköisesti pääsisi jopa läpi talven auraamattomia teitä mutta ihan mielenkiinnosta. Muuttuuko auraamaton tie jossakin vaiheessa maastoksi? Mikäli ei muutu, niin syyllistyykö kyseisellä tiellä moottorikelkalla ajaessa aina luvattomaan tiellä ajoon? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|