OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kokemuksia 30-06:n riittämättömyydestä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15461

LähetäLähetetty: 19.10.2015 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tämä lähti ehkä hieman sivuraiteelle kun mainitsin vertauksena tästä rankaanampumisesta. Kyse ei ole varsinaisesti enää kaliiperista tai luodeista vaan eri aiheesta.
Ihan totta, puhutaan ihan eri áiheesta. Onneksi mun käyttämissä tai tuntemissa porukoissa ei ole enää noita. Tekis mieli sanoa "ittu mitä väkeä, mutteń sano kun olen fiksu".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14873

LähetäLähetetty: 19.10.2015 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän sukupolvi on vaihtunut täälläkin. Onneksi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 20.10.2015 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tästä niin kauaa ole, itsekin muistan, kun oli metsästäjiä, aseena tietysti 7,62x53R, jotka eivät käyttäneet hengen eestä "räkäpäitä" vaan kunnollista kokovaippaa. Tämä johtui tietysti kaliiberiin hopusti valmistetun ensimmäisen puolivaipan heikkoudesta ja takaraivoon arpeutuneesta noin 30 vuoden mittaisesta ahdistavasta muistijäljestä.

Kulminaatiopisteessä aivot alkavat taas ottamaan uutta näkemystä ja kun porukat ympärillä ovat ensin testanneet uutta kalustoa noin 15 vuotta eli uskalletaan itsekin harkita vauvan askelin hieman uutta ajatusmallia. Ei todellakaan puhuta uuden teknologian "varhaisista omaksujista".

Kyseessä on niin radikaalisti omaa kokemusmaailmaa muokkaava kasvuprosessi, joka tapahtuu ei-niin-optimaalisessa, keskimäärin myöhemmässä keski-iässä, joten seuraa lähes välitön alkoholisoituminen aivan kuten vanhan liiton kommunistilla neuvostoliiton romahdettua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1483

LähetäLähetetty: 20.10.2015 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkin kaliiperin kehuskelu sillä että sillä on helppo/hyvä/riittävä kun ampuu sorkkaeläintä päähän tai rankaan on kyllä yksi tyhmimmistä hommista mitä sorkkaeläin jahdissa mitä tiedän. Itsekkin olen tähän syyllistynyt sitä en kiellä mutta tarpeeksi kun sotkee niin tyhmäkin oppii.

Rankaan ampumista en oikein mitenkään voi puolustella ampui sitten mihin kohtaan tahansa. Päähän tai kaulaan kun ampuu niin haavoittamisen riski lisääntyy exponentiaalisesti verrattuna siihen että ammuttaisiin oikeaoppisesti keuhkoille. Vasta 338 lapuasta voin sanoa että osuma kaulaan riittää nopeasti aukeavalla luodilla niin ettei luoti osu rankaan ja silti hirvi tippuu yleensä paikoilleen. Mutta iskua alkaa silloin olemaan jo aika lailla paljon. Lihat on käytännössä aina pilalla kun 80% verestä (täysin oma arvio ei perustu faktaan niin voin olla väärässäkin) on sisällä lihaksistossa. No ehkä pilalla on aika raaka vertaus mutta sanotaan että omasta mielestä pilalla. Ja jos vielä ampuu lavan takaa tai kohdalta rankaan niin ulkofileen päät on lisäksi yhtä luusoppaa.
No niin kauan kuin minun ei enää tarvi noita ranka/pää laukauksella ammuttuja lihoja ottaa niin minun puolesta saa sorkat saa vaikka myrkyttää kuoliaaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 20.10.2015 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Jonkin kaliiperin kehuskelu sillä että sillä on helppo/hyvä/riittävä kun ampuu sorkkaeläintä päähän tai rankaan on kyllä yksi tyhmimmistä hommista mitä sorkkaeläin jahdissa mitä tiedän. Itsekkin olen tähän syyllistynyt sitä en kiellä mutta tarpeeksi kun sotkee niin tyhmäkin oppii.

Rankaan ampumista en oikein mitenkään voi puolustella ampui sitten mihin kohtaan tahansa. Päähän tai kaulaan kun ampuu niin haavoittamisen riski lisääntyy exponentiaalisesti verrattuna siihen että ammuttaisiin oikeaoppisesti keuhkoille. Vasta 338 lapuasta voin sanoa että osuma kaulaan riittää nopeasti aukeavalla luodilla niin ettei luoti osu rankaan ja silti hirvi tippuu yleensä paikoilleen. Mutta iskua alkaa silloin olemaan jo aika lailla paljon. Lihat on käytännössä aina pilalla kun 80% verestä (täysin oma arvio ei perustu faktaan niin voin olla väärässäkin) on sisällä lihaksistossa. No ehkä pilalla on aika raaka vertaus mutta sanotaan että omasta mielestä pilalla. Ja jos vielä ampuu lavan takaa tai kohdalta rankaan niin ulkofileen päät on lisäksi yhtä luusoppaa.
No niin kauan kuin minun ei enää tarvi noita ranka/pää laukauksella ammuttuja lihoja ottaa niin minun puolesta saa sorkat saa vaikka myrkyttää kuoliaaksi.


Ohhoh..........
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16708

LähetäLähetetty: 20.10.2015 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Jonkin kaliiperin kehuskelu sillä että sillä on helppo/hyvä/riittävä kun ampuu sorkkaeläintä päähän tai rankaan on kyllä yksi tyhmimmistä hommista mitä sorkkaeläin jahdissa mitä tiedän. Itsekkin olen tähän syyllistynyt sitä en kiellä mutta tarpeeksi kun sotkee niin tyhmäkin oppii.

Rankaan ampumista en oikein mitenkään voi puolustella ampui sitten mihin kohtaan tahansa. Päähän tai kaulaan kun ampuu niin haavoittamisen riski lisääntyy exponentiaalisesti verrattuna siihen että ammuttaisiin oikeaoppisesti keuhkoille. Vasta 338 lapuasta voin sanoa että osuma kaulaan riittää nopeasti aukeavalla luodilla niin ettei luoti osu rankaan ja silti hirvi tippuu yleensä paikoilleen. Mutta iskua alkaa silloin olemaan jo aika lailla paljon. Lihat on käytännössä aina pilalla kun 80% verestä (täysin oma arvio ei perustu faktaan niin voin olla väärässäkin) on sisällä lihaksistossa. No ehkä pilalla on aika raaka vertaus mutta sanotaan että omasta mielestä pilalla. Ja jos vielä ampuu lavan takaa tai kohdalta rankaan niin ulkofileen päät on lisäksi yhtä luusoppaa.
No niin kauan kuin minun ei enää tarvi noita ranka/pää laukauksella ammuttuja lihoja ottaa niin minun puolesta saa sorkat saa vaikka myrkyttää kuoliaaksi.


Lus yks.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26379

LähetäLähetetty: 20.10.2015 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tässä kun tuota hehkutusta on ollu jos suuntaan ku toiseenki nii ihan pitää heittää tämä kertomus:
Mulla on myös käytössä tuo 300 gr Oryx .376 Steyrissä, nopeutta on joku 730 m/s. Yhden aikuisen hirven olen noilla ampunut, matkaa n. 50 metriä, sivuttain ampuen meni läpi, jäi seisomaan pitkittäin niin ammuin vielä pistokuoppaan, hipaisi rintalastaa ja löi kolme paria kylkiluita irti rintalastasta. Jälkimmäinen kuula olis löytynyt suolikasasta jos olis malttanut penkoa

Tämäkö on sitä luottoa kuulaan, kaliperiin ja osumaan Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15461

LähetäLähetetty: 20.10.2015 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
tässä kun tuota hehkutusta on ollu jos suuntaan ku toiseenki nii ihan pitää heittää tämä kertomus:
Mulla on myös käytössä tuo 300 gr Oryx .376 Steyrissä, nopeutta on joku 730 m/s. Yhden aikuisen hirven olen noilla ampunut, matkaa n. 50 metriä, sivuttain ampuen meni läpi, jäi seisomaan pitkittäin niin ammuin vielä pistokuoppaan, hipaisi rintalastaa ja löi kolme paria kylkiluita irti rintalastasta. Jälkimmäinen kuula olis löytynyt suolikasasta jos olis malttanut penkoa

Tämäkö on sitä luottoa kuulaan, kaliperiin ja osumaan Shocked

Onko sattunut ukkovarpaan kynsi kynnykseen ?

Normaalisti kuula on 270 gr PP WL, kaveri ampunut tuolla viissiin parikymmentä elukkaa, kuulan saatavuus on vaan heikkoa, sillä tuota oryxiä olen lataillut, testaillut ja käyttänyt, vaikea sanoa kumpi parempi. Pyssystähän tuo kiinni, tuo Scout on vaan näppärä jos ei tarvii pahoihin paikkoihin ampua, nyt kun vastusti hirvenkaato niin mulla oli kolme viimeistä päivää mukana vain .340 WbyM, tuossa on putkena 2,2-9x kahles, vähän säätelin suurennusta paikkojen mukaan.

Tuosta 300 gr Oryxistä vielä, olin selkosen rajalla viimeisenä metsäpassissa, mulli tuli hyvin, pari natua oli juossut aikaisemmin, näky että eka osui, lähti menee jäykemmin, kun hiljensi ja kääntyi päin oli sattumalta pyssy ladattu ja paukahti uudemman kerran. Olis jäänyt ekalla, ehkä osuma hiukan korkealla, taulukympissä mutta olis jäänyt, muutaman kerran olen juossut hirven kanssa kilpaa, kuula ennättää kuitenkin edelle, paljoa mene lihaa hukkaan vaikka paikkoo. Koirasta ollut mitään tietoa, jossain puolen kilometrin päässä oli mutta tuntui että vähän hukassa, voinut luottaa että olisi tullut paukulle.


Viimeinen muokkaaja, late2 pvm 20.10.2015 23:14, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14873

LähetäLähetetty: 20.10.2015 23:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Ei tästä niin kauaa ole, itsekin muistan, kun oli metsästäjiä, aseena tietysti 7,62x53R, jotka eivät käyttäneet hengen eestä "räkäpäitä" vaan kunnollista kokovaippaa. Tämä johtui tietysti kaliiberiin hopusti valmistetun ensimmäisen puolivaipan heikkoudesta ja takaraivoon arpeutuneesta noin 30 vuoden mittaisesta ahdistavasta muistijäljestä.

Kulminaatiopisteessä aivot alkavat taas ottamaan uutta näkemystä ja kun porukat ympärillä ovat ensin testanneet uutta kalustoa noin 15 vuotta eli uskalletaan itsekin harkita vauvan askelin hieman uutta ajatusmallia. Ei todellakaan puhuta uuden teknologian "varhaisista omaksujista".

Kyseessä on niin radikaalisti omaa kokemusmaailmaa muokkaava kasvuprosessi, joka tapahtuu ei-niin-optimaalisessa, keskimäärin myöhemmässä keski-iässä, joten seuraa lähes välitön alkoholisoituminen aivan kuten vanhan liiton kommunistilla neuvostoliiton romahdettua.


Hauska kommentti, jossa on yksi mielenkiintoinen totuuden siemen.

Siitä asti kun kivääreitä on käytetty metsästyksessä, ovat likaisen työn hoitaneet projektiilit, eli luodit. Jos hypätään suoraan savuttomaan ruutiin, niin hyvin pian huomattiin, että vaippaluodit ovat se juttu. Tämän jälkeen meni jonkin aikaa, niin huomattiin, että määrätyissä hommissa "räkäpää" on parempi, eli kärjestään pehmeää lyijyä sisältävä luoti toimii joskus paremmin.

Sitten menikin TODELLA kauan, että osumassa muotoutuvat luodit alkoivat saavuttaa minkäänlaista jalansijaa toimintavarmuuden saralla. Tämän vuoksi erityisesti vaarallisen riistan kanssa pitäydyttiin siinä totuudessa, että pysäytystehoa lisätään kaliiperia suurentamalla. Tältä ajalta on peräisin myös Taylor Knock Out Value, jonka lähtökohta on se, että luotikokoa suurentamalla saadaan lisättyä pysäytystehoa. Tältä ajalta on myös peräisin metsästäjien halu ampua rankaosumia, jotka läpäisevällä luodilla hoitavat riistan kenttään nopeasti ja tehokkaasti.

Pitää muistaa, että toimintavarma ja hyvä soft point luoti on varsin nuori tapaus kiväärimetsästyksessä. Tämän vuoksi meillä on edelleen voimassa nämä edellä mainitut jäänteet. Iso kaliiperi tai rankaosuma. Vielä 1980-luvun puolella isot kaliiperit olivat hyvin vähäisessä roolissa ja 1990-luvun alussa niiden määrä alkoi varovaisesti kasvaa. Loppuvuosikymmen olikin jo sitten "ysikolmosbuumia".

Nykytilanteeseen olemme päässeet oikeastaan hyvin lyhyessä aikaa ja moni tälläkin foorumilla on elänyt sen vaiheen, jossa perinteiset soft point luodit eivät ole enää se dominoivin ryhmä joilla patruunat tulpataan. Tämä on hyvin suuri muutos. Ja todellakin hyvin, hyvin tuore muutos.

En ole aivan varma miten tämä tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan, mutta jos pitäisi jotain veikata, niin näkisin todennäköisenä sen suuntauksen, että luodit pienenevät ja tulevat entisestään laaja-alaisemmiksi toiminnaltaan.

---

Itse aloitin .308:lla ja buumin myötä päivitin kaluston ysikolmoseen. Sen jälkeen hain monenlaisten kaliiperien ja latausten kautta sitä oikeaa ja nyt olen aika pitkälti .30-kaliiperisten puolestapuhuja hirvihommissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26379

LähetäLähetetty: 20.10.2015 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late, eniten minua ihmetyttää miksi sitä paikkoa 50m:lle seisovaan voinu vetää vaikka ottaan, jos se paikko jotenki tuntu tarpeelliselta. kertomasi mukaan kuulosti kuitenki että saharenkku oli elikosta jo tullu, mitäpä sitä paukuttamaan.
noh, tilanteita tulee ja menee aikaa harvemmin kovinkaan paljon toiminta tullenee selkärangasta. joskus paukkuu suotta joskus luottaa liikaa usein on menny oikeinki.

nii, ja täytyy hieman lievittää,,, nyt kuulostaa et tolovaan ammuit ekan,,sillon ei ihan 100 varma tietenkän osuman kohasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15461

LähetäLähetetty: 20.10.2015 23:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
late, eniten minua ihmetyttää miksi sitä paikkoa 50m:lle seisovaan voinu vetää vaikka ottaan, jos se paikko jotenki tuntu tarpeelliselta. kertomasi mukaan kuulosti kuitenki että saharenkku oli elikosta jo tullu, mitäpä sitä paukuttamaan.
noh, tilanteita tulee ja menee aikaa harvemmin kovinkaan paljon toiminta tullenee selkärangasta. joskus paukkuu suotta joskus luottaa liikaa usein on menny oikeinki.

Mä en ammu hirveä päähän, mä en osaa. Aíka selvä tapaushan tuo oli, aika hajavarpain, on vaan makeampi sanoa vöffiin "mulli nurin" kuin "tuokaa koira". Puitten sekaan ammuin ensimmäisen, oli mun mielestä hyvä rako, sitten vaan alkoi epäilyttämään ottiko puuhun, näki kuitenkin että sattu, ei pitänyt ottaa puuhun eikä ottanutkaan. Joskus kun aloitettiin niin jahdattiin selkosessa, välillä käveltiin tuntikausia, koiratkin oli mitä sattuu, vedettiin ja kannettiin sieltä sitten elukoita pois. Joku kommentoi että niin kauan ammutaan että liike loppuu, on vaan tuntunut olevan meilläkin ihan pätevä ohje. Kunnes parempi löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4246

LähetäLähetetty: 21.10.2015 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:

Mä en ammu hirveä päähän, mä en osaa. Aíka selvä tapaushan tuo oli, aika hajavarpain, on vaan makeampi sanoa vöffiin "mulli nurin" kuin "tuokaa koira". Puitten sekaan ammuin ensimmäisen, oli mun mielestä hyvä rako, sitten vaan alkoi epäilyttämään ottiko puuhun, näki kuitenkin että sattu, ei pitänyt ottaa puuhun eikä ottanutkaan. Joskus kun aloitettiin niin jahdattiin selkosessa, välillä käveltiin tuntikausia, koiratkin oli mitä sattuu, vedettiin ja kannettiin sieltä sitten elukoita pois. Joku kommentoi että niin kauan ammutaan että liike loppuu, on vaan tuntunut olevan meilläkin ihan pätevä ohje. Kunnes parempi löytyy.


Noita Robin Hoodeja löytyy kun eivät ammu kuin kerran vaikka olisi tilaa paikata, joskus sitten se loppu pvä haetaan sitä ammuttua eikä välttämättä ole edes raanakko.
Huonolla tuurilla ei kovinkaan suurta risua tarvi välissä olla, ampumataidoissa ja varmuuksissa suuria eroja jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26379

LähetäLähetetty: 21.10.2015 08:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no kait se joskus olis ite lyhentäny kantomatkaa Rolling Eyes

muuten, mikä sun mielestä on selkosissa ? ja koska alottelitta jos ei mönkkäreitä tai kelkkoja ollu ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16708

LähetäLähetetty: 21.10.2015 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
late2 kirjoitti:

Mä en ammu hirveä päähän, mä en osaa. Aíka selvä tapaushan tuo oli, aika hajavarpain, on vaan makeampi sanoa vöffiin "mulli nurin" kuin "tuokaa koira". Puitten sekaan ammuin ensimmäisen, oli mun mielestä hyvä rako, sitten vaan alkoi epäilyttämään ottiko puuhun, näki kuitenkin että sattu, ei pitänyt ottaa puuhun eikä ottanutkaan. Joskus kun aloitettiin niin jahdattiin selkosessa, välillä käveltiin tuntikausia, koiratkin oli mitä sattuu, vedettiin ja kannettiin sieltä sitten elukoita pois. Joku kommentoi että niin kauan ammutaan että liike loppuu, on vaan tuntunut olevan meilläkin ihan pätevä ohje. Kunnes parempi löytyy.


Noita Robin Hoodeja löytyy kun eivät ammu kuin kerran vaikka olisi tilaa paikata, joskus sitten se loppu pvä haetaan sitä ammuttua eikä välttämättä ole edes raanakko.
Huonolla tuurilla ei kovinkaan suurta risua tarvi välissä olla, ampumataidoissa ja varmuuksissa suuria eroja jne.


Onpa käynyt niinkin, että paikkojen ampuja on tehnyt vaan pahan haavakon, kun lottoamalla on lippaan paikkolaukauksina tyhjentänyt. No, paikon idea ei ole ollut oikein hanskassa. Tilanteen mukaan itse menen, eli yritän olla hieman Robin Hood, mutta paikko lähtee, jos siihen koen tarvetta olevan. Pitää ehkä alkaa herkemmin paikkaamaan tulevaisuudessa.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3966

LähetäLähetetty: 21.10.2015 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuin joskus hirven jossa oli leukaluu !&%¤#, turvassa oli toinen reikä ja korvassa kolmas, säkästä oli raapaissut neljäs, viides olikin sitten lavasta läpi/toiselta puolelta hieman lapojen takaa pihalle. Arvakkaa kuka oli ampunut sen viidennen Rolling Eyes , ainoa lohtu oli se, että aikaisemmista laukauksista oli kulunut vajaa viisi minuuttia. Kaato muuten tapahtui 06:lla ja winsun 180 grainisella failsafella. Muut oli tietenkin ampuneet 308:lla Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 21 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com