OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi piippu ja lukko
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13060

LähetäLähetetty: 20.05.2014 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On aika surullista jos lupapäällikkö ei osaa lukea edes www.poliisi.fi tai www.finlex.fi -sivuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
noniin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2005
Viestejä: 975

LähetäLähetetty: 20.05.2014 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä asiasta olin "lirissä" muutama vuosi sitten, möin kokonaisen aseen luotettavalle hlölle jolla oli vastaavaan aseeseen jo lupa. Möin osina tietyistä syistä ja kaveri luvitti aseen varaosina itselleen. Eli osa kerrallaan niiden osien osalta jotka olivat luvanvaraisia. Toimi ihan ok, ainut vaan että teetti 7kk töitä että saatiin lupa kuoletettua minun osalta. Meni sisäministeriön hoitoon se tapaus.. Smile Ilmeisesti asia ei sinällään ole muuttunut, silloin toimittiin lain mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15451

LähetäLähetetty: 20.05.2014 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noniin kirjoitti:
Tästä asiasta olin "lirissä" muutama vuosi sitten, möin kokonaisen aseen luotettavalle hlölle jolla oli vastaavaan aseeseen jo lupa. Möin osina tietyistä syistä ja kaveri luvitti aseen varaosina itselleen. Eli osa kerrallaan niiden osien osalta jotka olivat luvanvaraisia. Toimi ihan ok, ainut vaan että teetti 7kk töitä että saatiin lupa kuoletettua minun osalta. Meni sisäministeriön hoitoon se tapaus.. Smile Ilmeisesti asia ei sinällään ole muuttunut, silloin toimittiin lain mukaan.

Miten asia sitten hoitui, millaisen päätöksen asia vaati, miten sitä haettiin ja kuka sen antoi ? Tavallaanhan aseluvissa on yksi puute, tavan tallaajalle ei ole "purkamislupaa", asesepät tuon pystyvät ilmeisesti tekemään, ja taisi tuohon olla jokin muukin luokitus mutten muista termiä. Joskushan olisi näppärää myydä jokin ase palasina, lukko jollekulle, piippu toisaalle, nyt homma vaatii jonkun ammattilaisen.

Tuo arskan yläkerta johon olen muutaman kerran viitannut oli kokonainen pyssy vielä viisi minuuttia ennen kuin sen ostin, joskus oli JKL:ssä joutoaikaa ja ajauduin Armoriaan. Vanhasta arskasta oli yläkerta mennyt jo aika kuluneeksi ja se oli vielä sellainen kantokahvallinen kiinteällä etutähtäimellä, alakerta oli vielä hyvässä vedossa ja ajattelin hommata tuohon vaan uuden flattop-yläkerran. Armoriassa oli V-Matcheja hyllyssä, niitä siinä katselin ja sanoin etten oikeastaan tuollaista kokonaista tarvitsisi, luvankin vaatisi, puolikkaan vaan. Myyjä veti pyssyn telineestä ja löi palasiksi, "kyllä tästä puolikaskin irtoaa", en muista mitä lappuja täyteltiin mutta onneksi oli vanhan Coltin lupa mukana, kauppa syntyi kun rahaakin löytyi. Eli hän/he pystyivät ainakin jakamaan kokonaisen aseen palasiksi. Vähän samanlainen tilanne oli kun piti lehmipyssy saada, valmista sopivaa ei löytynyt, mutta yhdessä liikkeessä oli pyssy josta yläkerralle oli kysyntää, minua kiinnosti enempi alakerta, myyjä toimitti sen toiseen liikkeeseen jossa oli pyssyjä joiden yläkerta kiinnosti minua, siellä toinen pyssy palasiksi ja a vot, mulle kasattiin sellainen jota halusin. Mulla oli vain tavallinen hankintalupa, ei rakennuslupaa, eli en voinut noita itse palasina ostella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 21.05.2014 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esitin lupaviranomaiselle kysymyksen, jossa nimenomaan selitin Sako Quadiin kolmen lisäpiipun ostamisen ja Mosiniin kourallisen sulkukappaleita.

Hän myönsi että "ilmoitus aseen osasta" menettely on laillinen tapa, mutta antoi ymmärtää että jälkeenpäinkin lupaa osalle haettaessa (ilmoitusmenettelyllä) osan ostaminen pitäisi perustella.

Hän sanoi suoraan ettei hyväksyisi sulkukappaleiden ostoa, vaan antaisi yhdelle luvan ja ottaisi ne loput haltuun ja kolme piippuakaan ei ymmärtänyt jos kaliberi on sama. Selitin hänelle että eri rihlanousullista piippua vois käyttää eri tarkoitukseen....

Myös hieman ihmetyttää käytännön nimitys "ilmoitus aseen osasta" jos kyseessä on periaatteessa hakemus eikä ilmoitus.

Voi olla etten saa enään yhtään aselupaa kyseiseltä viranomaiselta.
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fr0z
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2011
Viestejä: 2411

LähetäLähetetty: 21.05.2014 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hmm.. Noiden aseenosa kauppojen jälkeenhän vain varataan aika aseen näyttöön ja sinne viedään tuo aseenosa ilmoitus. Siellä poliisi naputtelee tiedot järjestelmään ja sen jälkeen varataan uusi aika lupapalvelun tytöille että pääsee maksamaan tuon lupamaksun. Missään vaiheessa ei tarvinnut selittää mitään mihin piippua käyttää/tarvitsee.

Kuulostaa kyllä aika tapaukselta tuo viranomainen. Ei käy kateeksi. Otan pikemminkin osaa. =/

Saman kaliberisia piippujahan voi perustella myös pituuseroilla ja piipun profiililla. Mielestäni tuo rihlannousu on myös täysin järkeenkäypä peruste.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 21.05.2014 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No. Minä yritän pitää lämpimät suhteet häneen.
Kun haen keräilijän statusta, niin kannattee olla hyvää pataa. Se nimittäin menee hänen kauttaan..
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26378

LähetäLähetetty: 21.05.2014 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked
oliskohan kyseisellä käsitteliällä pieni asenne ongelma, vai täysin "pihalla" asepuolelta.
tietenkään ei voida olettaa että poliisi joka alaa tuntee ja taitaa, mutta kyllä tuollaisia töitä pitäs hoitaa henkilön joka on muutenki perillä aseista ku hätänen luku laista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15451

LähetäLähetetty: 21.05.2014 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika hiljaiseksi vetää. No, tietysti on selvää ettei ikäluokkien ihan terävin kärki hakeudu poliiseiksi mutta kyllä jotain luetun ymmärtämistä voisi poliisiltakin olettaa. Vai onko vaan noussut vähän päähän kun pääsee päättämään jostakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lasse80
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2013
Viestejä: 162
Paikkakunta: Lapin kaira

LähetäLähetetty: 21.05.2014 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäiseen postaukseen viitaten jää kyllä nyt piippu ja lukko ostamatta, jos byrokratia rankaisee näin raskaalla kädellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26378

LähetäLähetetty: 21.05.2014 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mielestäni pohjoisessa on tuo souvi joustavampaa kun moni asioita hoitava virkahenkilö on metsästävä, niin kanslian luukulla ku tarkastava polliisi. jää moni turha jaapaus pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vasuri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 902

LähetäLähetetty: 21.05.2014 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä nyt Lasse anna periksi! Kuten täällä on todettu, pelkkä ilmoitus riittää. Ei joidenkin viranomaisten tietämättömyys saa olla este, päinvastoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13060

LähetäLähetetty: 21.05.2014 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viranomaisella ei ole varaosien suhteen mitään harkintavaltaa niiden kirjaamisen suhteen. Pitää kirjata tai virkatehtävien laiminlyönti. Tavaroiden haltuunotto ilman laillista perustetta ei ole virkakierron kannalta hyvä juttu.

Aina kun kuulee hassuja tulkintoja niin kannattaa kysyä mihin aselain pykälään viskaalin näkemys perustuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 21.05.2014 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
noniin kirjoitti:
Tästä asiasta olin "lirissä" muutama vuosi sitten, möin kokonaisen aseen luotettavalle hlölle jolla oli vastaavaan aseeseen jo lupa. Möin osina tietyistä syistä ja kaveri luvitti aseen varaosina itselleen. Eli osa kerrallaan niiden osien osalta jotka olivat luvanvaraisia. Toimi ihan ok, ainut vaan että teetti 7kk töitä että saatiin lupa kuoletettua minun osalta. Meni sisäministeriön hoitoon se tapaus.. Smile Ilmeisesti asia ei sinällään ole muuttunut, silloin toimittiin lain mukaan.

Miten asia sitten hoitui, millaisen päätöksen asia vaati, miten sitä haettiin ja kuka sen antoi ? Tavallaanhan aseluvissa on yksi puute, tavan tallaajalle ei ole "purkamislupaa", asesepät tuon pystyvät ilmeisesti tekemään, ja taisi tuohon olla jokin muukin luokitus mutten muista termiä. Joskushan olisi näppärää myydä jokin ase palasina, lukko jollekulle, piippu toisaalle, nyt homma vaatii jonkun ammattilaisen.

Tuo arskan yläkerta johon olen muutaman kerran viitannut oli kokonainen pyssy vielä viisi minuuttia ennen kuin sen ostin, joskus oli JKL:ssä joutoaikaa ja ajauduin Armoriaan. Vanhasta arskasta oli yläkerta mennyt jo aika kuluneeksi ja se oli vielä sellainen kantokahvallinen kiinteällä etutähtäimellä, alakerta oli vielä hyvässä vedossa ja ajattelin hommata tuohon vaan uuden flattop-yläkerran. Armoriassa oli V-Matcheja hyllyssä, niitä siinä katselin ja sanoin etten oikeastaan tuollaista kokonaista tarvitsisi, luvankin vaatisi, puolikkaan vaan. Myyjä veti pyssyn telineestä ja löi palasiksi, "kyllä tästä puolikaskin irtoaa", en muista mitä lappuja täyteltiin mutta onneksi oli vanhan Coltin lupa mukana, kauppa syntyi kun rahaakin löytyi. Eli hän/he pystyivät ainakin jakamaan kokonaisen aseen palasiksi. Vähän samanlainen tilanne oli kun piti lehmipyssy saada, valmista sopivaa ei löytynyt, mutta yhdessä liikkeessä oli pyssy josta yläkerralle oli kysyntää, minua kiinnosti enempi alakerta, myyjä toimitti sen toiseen liikkeeseen jossa oli pyssyjä joiden yläkerta kiinnosti minua, siellä toinen pyssy palasiksi ja a vot, mulle kasattiin sellainen jota halusin. Mulla oli vain tavallinen hankintalupa, ei rakennuslupaa, eli en voinut noita itse palasina ostella.


En yhtään ihmettele että noniin tapauksessa on ollut saikkaamista. niinkauan kuin itse muistan niin 2000-luvulla laki on ollut sellainen että jos aseen purkaa, pitää byrokratia hoitaa etukäteen. Ihme ettei oo syytettä saanu.

Oikeasti se homma menee jommalla kummalla seuraavista tavoista:

1. jos aseen purkaa on siitä hyvä tehdä etukäteen ilmoitus poliisille. ja varata osien n'äyttöön aika. Sitten mennään luvanvaraisten osien kanssa laitokselle näyttämään, että ase on palasina, jolloin se poistetaan aserekisteristä ja ko. henkilölle tehdään n. kappaletta ilmoituksia aseen osista jotka merkataan hänelle rekisteriin.

2. Vie aseen sepälle, joka tekee purkutodistuksen ja kirjoittaa lapun että osat x+y+z on luovutettu henkilölle. tämän lapun (ja mahdollisesti niiden osien) kanssa mennään sitten laitokselle rekisteröimään osat omiin nimiin.

vasta näiden jomman kumman prosessin jälkeen voi osat myydä eteenpäin. kannattaa huomioida että vaihtoehdossa 1. on riski että joutuu syytteeseen laittomasta asesepäntoimesta Rolling Eyes
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1314

LähetäLähetetty: 21.05.2014 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Cashmanin poliisilta saamat vastaukset ovat pelkkää huuhaata. Ilmoitus aseen osasta on nimenomaan ilmoitus, eikä sitä tarvitse perustella sen enempää etu- kuin jälkikäteenkään. Samoin tuo höpinä "hän ei hyväksyisi" on myös pelkkää huultenheiluttelua, voimassa olevan lain mukaan (ja tähän ei lupaviranomaisella ole mitään sanomista) voit ostaa piekkariisi vaikka kymmenen varapiippua tekemällä ilmoituksen aseen osasta, hinta on sen vajaat kolmekymppiä kipale, eikä tuossa ilmoituksessa ole mitään "en myönnä"-mahdollisuutta. Älkää antako lupaviranomaisten keksiä näitä omia "käytäntöjä" tai tulkintoja, epäselvissä tapauksissa kannattaa ystävällisesti pyytää luvanmyöntäjää näyttää ampuma-aselaista se kohta tai pykälä, johon hänen "tulkintansa" tai käytäntönsä perustuu. Lakitekstin ylittäviä käytänteitä ei voi olla, tai jos jossain on, niin hallinto-oikeus on sellainen paikka, jossa asiat yleensä laitetaan lainmukaiseen järjestykseen. Ja alkuperäiselle kysyjälle: voit ostaa sen saman kaliiperin piipun ilman mitään byrokratiaa, teet vain tuon ilmoituksen poliisilaitokselle 30 päivän kuluessa hankkimisesta ja maksat vain sen -mitä sen nyt oli - 28 euroa tjs.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 21.05.2014 19:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taidan ihan varmuuden välttämisen ehkäisemiskesi hakea rakennusluvat tarvitsemilleni piipuille, koska valmista niihen ei kuitenkaan saa.

Esim Dan Wesson reukku. Siinä ei ole edes alkujaankaan numeroja tai edes kotka-leijona leimaa. Leimat on pantu rullaan ja piipun kuoreen. Niissä kun on vaihdettava piippu.

Ja toiseksi pitäis Marlin xl-7:aan tehdä uusi .30-06 piippu, kun ne niiden omat ovat vähän mitä sattuu ja samalla hakea toiselle piipulle (.35 Wheelen tai 9,3x62) yksityisen valmistuslupaa.

Ei tartte tapella sit pikku jutuista jotka voi vaikeuttaa keräilystatuksen hakua...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com