OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

rakennus ja muotoilu täällä ajassa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6702

LähetäLähetetty: 13.07.2011 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:
... siinä on n.10 vuoden takainen työsopimus. koulutus luonnollisesti riittävä hoitamaan menestyksellisesti nuo hommat. taisi olla pari tai kolme työnantajaa sitten. myös yrityskokemusta on kertynyt tuon jälkeen ja koulutus+kokemus löytyy vielä pariin, kolmeen ammattiin, jotka eivät suoranaisesti näy tuossa.
pkle, nyt vasta hokasin, että tuossa sopimuksessa ei ollut optoelektroniikkaa, joka oleellisesti liittyi työhön ja näkyi se työtodistuksestakin puuttuvan prkle


joojoo mutta muotoillut et ole ??

Heh...tulipa tässä mieleen kun muistelin menneitä. Jouduin tekemään yhden vähän mittavamman homman niillä ehdoilla jotka loppukäyttäjät asettivat. Se mitä kuvittelin tekeväni ja mikä oli yleinen käsitys siitä miten se olisi pitänyt tehdä ja sitte se mitä tein, oli kaksi vähä eri asiaa. Tyylipisteitä siitä ei paljon jaettu, mutta käytettävyys oli 10+ (kilpailijoilla ne oli luokkaa kutonen, vaikka ne nyt niin näyttäviä ja tyylikkäitä olivatkin). Kiitos tästä loppukäyttäjien jotka palauttivat minut aina välillä maanpinnalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 13.07.2011 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wink
_________________


Viimeinen muokkaaja, huti-kuti pvm 06.10.2011 20:23, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 13.07.2011 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen hiljalleen päätymässä siihen että tämän keskustelun avulla pyritään saamaan aikaan joko jompikumpi tahi mieluummin molemmat seuraavista asioista:

1. Allekirjoittaneella ei ole oikeutta sanoa mielipidettään toisten tekemistä esineistä.
2. Jos tuo ei onnistu, pyritään kuitenkin siihen että sanomisilleni ei ole mitään pohjaa

Helpoin keino em. asioitten saavuttamiseen lienee pyyntö adminille että hän laittaa allekirjoittaneen bannerin. Silloin jatkossa ei enää tarvitse käydä tällaisia keskusteluja. Mielipiteitä sen verran että en minäkään sentään niin kumma tyyppi ole että pystyisin sanomaan sellaisena muun kuin omani, kun en kuitenkaan edusta täällä mitään yhteisöä vaan olen pelkkänä omana itsenäni.

Lainaus:
Topicin aloittajalla, ainakin kuvista päätellen, taito painottuu suurelta osin koneistukseen mikä lienee ymmärrettävää jos sitä päivätöikseen tekee.

Lainaus:
sinun tarkoitus on jo aloitusviestissä pyyhkäistä minulta maa jalkojen alta, niin et sinä voi minulta asiallista suhtautumista odottaa.

Lopetan osallistumiseni tähän keskusteluun mutta lopuksi kuitenkin haluaisin kuulla mitkä tuossa sinun huti-kuti alumiinitukki-projektissa ovat ne seikat jotka, jos jätetään henkilökohtainen käyttöergonomia pois, tekevät siitä hyvää muotoilua. Koska sinulla kirjoittamasi perusteella on ainakin omasta mielestäsi hyvin vankka ammattitaito myös muotoilussa, pystynet em. asian minulle järkevästi perustelemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 13.07.2011 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vain jos itelle tekkee, hommaan soppii, kätteen passaa eikä oma silimä sairasta, niin eikö se oo sama vaikka värkki näyttäs riihen seinästä repästyn noita-akan takapäälle??
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6702

LähetäLähetetty: 13.07.2011 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:

Lopetan osallistumiseni tähän keskusteluun mutta lopuksi kuitenkin haluaisin kuulla mitkä tuossa sinun huti-kuti alumiinitukki-projektissa ovat ne seikat jotka, jos jätetään henkilökohtainen käyttöergonomia pois, tekevät siitä hyvää muotoilua. Koska sinulla kirjoittamasi perusteella on ainakin omasta mielestäsi hyvin vankka ammattitaito myös muotoilussa, pystynet em. asian minulle järkevästi perustelemaan.


Sori että sekaannun...tuo alutukki lienee ainoa "projekti" mitä tällä palstalla on esitetty. Se, että se näyttää toimivalta ja ilmeisesti sitä myös on, on niin hatunnoston arvoinen suoritus että sitä ei muotoilulla pidä mennä pilaamaan. Ja toiseksi, ainakin minun ja muutaman muun silmään se näyttääkin vielä hel...in hyvältä, ottaen huomioon lähtökohta ja tavoitteet. Ja jos tuosta jotain muuta pitäisi muotoilla, niin eikös se tukki edusta futurismia. Kömpelömpiäkin esityksiä on nähty, saati sitten kopioita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 13.07.2011 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
haluaisin kuulla mitkä tuossa sinun huti-kuti alumiinitukki-projektissa ovat ne seikat jotka, jos jätetään henkilökohtainen käyttöergonomia pois, tekevät siitä hyvää muotoilua.

minä taasen haluaisin kuulla, että olenko jossain tai missään asianyhteydessä väittänyt sen edustavan hyvää muotoilua.käsitykseni mukaan olen painottamalla painottanut käyttöergonomian olevan tärkein kaikessa.
Lainaus:
pystynet em. asian minulle järkevästi perustelemaan

perustelu 1.
Lainaus:
sen verran kauan mennyt tässä rojektissa, että hämähäkin kuvat on kuluneet pois. perseestähän tuo tukiin muotoilu on, mutta johtotähtenä olen yrittänyt piettää käyttöergonomiaa ja käytännöllisyyttä. rumahan tuosta tulee sitten joskus valmiina ollessa, muttei sillä ole väliä nykyaikana. jos haluaa silmäniloa, niin käväisen vaikka surffailemassa whatboyswant.comissa Wink vähän kaarevampaa muotoilua löytyy sieltä

perustelu 2.


huti-kuti kirjoitti:

igorrock kirjoitti:

...mutta aseen teknisen rakenteen ja visuaalisen ulkoasun ennakkosuunnitteluun olisit ehkä voinut panostaa hieman enemmän...Rolling Eyes

aikoinaan työkseni olen tehnyt tuotesuunnittelu/protohommia, joten samaa kaavaa tässäkin olen käyttänyt. tällä kertaa olen asiakas sekä toteuttaja. ennen homman alkua tein speksit, joiden mukainen lopputuote täytyy olla. paino näyttää tällä hetkellä olevan ainoa asia mikä ei toteudu aiotulla tavalla. nykyisinkin saan työn puolesta ihan tarpeeksi piirustuksia ja mittoja pähkäillä, joten käytännön toteutuksen olen tarkoituksella valinnut väljäksi suunnittelun, mitoituksen ja oikeastaan kaiken osalta. se on tavallaan terapiaa hetken huumassa touhuta. se vain on kivaa touhuta näin ja kun touhuaa jotain pieleen, niin siinä sitten on mielenkiintoista mietiskellä ongelmanratkaisua. ulkonäöstä olen tainnut aiemminkin sanoa, että pääpaino on ergonomiassa ja käyttökelpoisuudessa, ulkonäöllä ei ole minulle mitään lisäarvoa, joten en siihen pyrikään.


perustelu 3.


huti-kuti kirjoitti:

igorrock kirjoitti:

Tuotesuunnittelu on allekirjoittaneenkin alkuperäinen koulutusammatti ja ainakin meillä MYÖS ulkonäköasioihin kiinnitettiin paljonkin huomiota ja niillä oli suuri painoarvo kun lopputuotteen onnistumista mitattiin.

juu, mutta kun se asiakas olen minä, niin ennustan asiakkaan olevan tyytyväinen ulkonäköön. normikaavallahan työelämässä tällaisessa tapuksessa seuraava vaihde olisi tuotteen kaupallistaminen, kun menetelmät, välineet sun muut ekan proton jälkeen ovat tiedossa ja siinä vaiheessa muotoilu nousee ensisijaiseksi prioriteettilistalla. edellytyksenä tällaiselle menettelylle tietenkin on se, ettei asiakas ole alkuperäisessä speksilistassa protolle ole jo asettanut vaatimuksia muotoilun, koon ym. osa-alueiden kohdalta. yleensä kyllä oikeassa elämässä on aika tiukatkin rajat, joiden sisällä pitää toimia, jotta tuote olisi helpompi tuotteistaa. yksi tapahan on sekin, että muotoilijalta tulee tällaisessa tapauksessa valmis muotoilu, johon pitää sitten saada toimiva kokonaisuus.


perustelu 4.
huti-kuti kirjoitti:
juky kirjoitti:
... tuosta kahvastakin tulee varmasti siisti!

ei muuten tule Laughing
ränsistynyt ulkoinen habitus on suotavaa, ellei peräti tavoittelemisen arvoinen. sama homma kuin tuon maalaushomman kanssa, eli tarkoitus on tehdä käyttöpyssy ja mahdolliset kulumat, nirhautumiset ja epätasaisuudethan palvelevat aseen käyttötarkoitusta. paremmin se sinne suolle sulautuu mättäikköön, kun on enemmän tekeleen näköinen kuin aseen. helppohoitoinen tästä ainakin tulee, jos vaikka maali kuluu pois kädensijasta, niin spraymaalilla töräyttää vain jotain ja jonkunväristä maalia sille kohtaa, niin camo vaikutus vain tehostuu
:


perustelu 6.
huti-kuti kirjoitti:
eero kirjoitti:
Taitaa olla aika kylmä ase tuo ja painava......jos meinaa kantaa pitempiä matkoja niin ei varmaa mikään kiva selässä pitää,kulmikas ja metallia ympärillä...ehkä näyttelyyn muttei mihinkään erästelyyn....sorry...

äläs nyt, mihinkään näyttelyyn ei ikinä tuo kötöstys päädy. käyttöergonomia on mitä suuremmissa määrin määritellyt muodon ja olen pyrkinyt muodoilla hyvään istuvuuteen selässä. lappeellaanhan tuo tulee siellä selässä majailemaan ja latauskammenpuoli aina selästä poispäin. eristämällä ihon kanssa kosketuksissa olevat kohdat pääsee kylmyydestä erilleen ja painollehan ei juuri voi mitään, kun ottaa huomioon aseen rautojen painon. viimesyksyiseen verrattuna kokonaispaino ei taida olla kovin montaa sataa grammaa suurempi ja plussana tälle syksylle ei bibodit ainakaan aseen ulkopuolella häiritse aseen käyttöä, kuten aiemmin. jos tehdastukkiin vertaa, niin kulmikkuuskaan ei enää silmään pistä ja en näe lisäetua pyöreillä muodoilla, koska ne eivät palvele juuri muuta kuin visuaalista näyttävyyttä.

ja vaikka ei erästelyssä toimisi, niin enhän minä sitä tunnusta... ... sorry Laughing Wink

tuossa pyyntikaverin alkuperäinen snaipperi tehtaan bibodeilla. kuva ehkä selventää alkuperäistä selässäkantomukavuutta bibodien kera ja taitaa löytyä sitä kulmikkuuttakin alkuperäisestä muotoilusta. minun pyssyssä nuo bibodien jalat olivat tuplaten pitemmät, joten eiköhän se käyttöergonomia ole eteenpäin mennyt.


perustelu 7.
Lainaus:
hanhipyssyrojektissa ei muotoilulla saavutettu mitään lisäarvoa käytön kannalta, joten miksi sitä siinä pitäisi olla.


jotenkin tuntuu, että toistan itseäni.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26379

LähetäLähetetty: 13.07.2011 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oli miten oli, onhan tuota tullu kuiteski mielenkiinnolla seurattua ja kovasti arvostan harrastukseen paneutumista, kun viellä oletan ettei oo ainut harrastus Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Antonov
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 779

LähetäLähetetty: 13.07.2011 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen seuraillut huti-kutin hanhipyssyprojektia mielenkiinnolla. Katselin vielä tavallista tarkemmin pari kolme viimeistä sivua ko. projektin sivustosta ja yritin etsiä siitä ristiriitaisuuksia esim. muotoilun suhteen. Jos jättää pois keskeneräisiä työstöjälkiä koskevat kohdat, on huti-kutin linja mielestäni aika yhteneväinen, eikä mielestäni ole oman tyylisuunnan edustajana muotoilultaan ristiriidassa toiminnallisuuden kanssa.

Etutukkiin integroidut bibodit on toteutettu mielestäni erittäin tyylikkäästi (sekä esteettisesti ja ilmeisesti myös toiminnallisesti). Tuollaisen materiaalivalinnan jälkeen on ilmeisen selvää, ettei lopputulokseksi haeta klassisia metsästysaselinjoja mukailevaa lopputulosta. Selvää on myös se, että tällaiset uniikkiprojektit ovat jonkin sortin "prototyyppi" ratkaisuja, joissa tekijä ei välttämättä tekisi samoja ratkaisuja seuraavassa tekeleessä. Tällaisen luovan kaverin projektit on kuin hyvä jännitysromaani, etukäteen ei tiedä mitä seuraavalla sivulla tapahtuu.

Joskus menneisyydessä tullut tehtyä jonkin sortin tutkimusta luovuuden yhteydestä tuotteen valmistuksen lopputulokseen. Tuloksena oli se, että aloittelijan kannattaa "apinoida" varmistaakseen säädyllisen lopputuloksen ja vain todella kokenut ammattilainen pystyi yhdistämään luovat ja erikoisemmat ideat toimivasti valmiiseen tuotteeseen. Huti-kudin projekteista on ainakin itselle heijastunut vankka kokemus. Tavallisuudesta poikkeaavaa riekkopyssykkää odotellessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 13.07.2011 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antonov kirjoitti:
Olen seuraillut huti-kutin hanhipyssyprojektia mielenkiinnolla. Katselin vielä tavallista tarkemmin pari kolme viimeistä sivua ko. projektin sivustosta ja yritin etsiä siitä ristiriitaisuuksia esim. muotoilun suhteen.

EI PRKLE, joko se taas alkaa. yksi hiljeni muotoilun osalta niin toinen jatkaa Evil or Very Mad

kyllä minä nyt luovutan ja käyn kokeilemassa onnistuuko otsikon vaihto Laughing Laughing Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 13.07.2011 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos selvityksestäsi, huti-kuti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 13.07.2011 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Kiitos selvityksestäsi, huti-kuti.

joo, eipä siinä mitään. vaihdoin otsikon tälle ketjulle, niin tervetuloa takaisin rakentavassa hengessä keskusteluun
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 14.07.2011 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wink
_________________


Viimeinen muokkaaja, huti-kuti pvm 06.10.2011 20:25, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 14.07.2011 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

boring.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7494

LähetäLähetetty: 14.07.2011 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiahan ei minulle kuulu, mutta.... Tarkoitetaanko muotoilulla silmän miellyttämistä vai jotakin sellaista jota ei voi säätöpalalla laittaa kohdilleen?

Nimittäin yksikin koristekaiverrukseen käytetty sekunti on pois itse asiasta ja ei vie asiaa yhtään eteenpäin. Optimaalinen asehan on sellainen jossa joka ikinen asia on säädettävissä käyttäjäkohtaisesti. Kaikilla ei ole varaa teettää mittojen mukaista asetta ellei sitten tee sitä itse...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 15.07.2011 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
boring.

sori, sitä nyt kun niin hankalaa yksin kähistä Sad

Idea toisaalta voisihan varmaankin uuden nickin itselleen ottaa ja sitten ruveta itsensä kanssa väittelemään, jotta saisi kaverin jolla riittää jääräpäisyyttä runnoa omia näkemyksiä väittelytoveria vastaan.
_________________


Viimeinen muokkaaja, huti-kuti pvm 06.10.2011 20:26, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com