OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Seuraan pääsy
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kömy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hel 2008
Viestejä: 842

LähetäLähetetty: 20.04.2010 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Tai isoisoisäsi on tanssittanut väärää muijaa.
Taikka isoisoisäsi oli valkoinen ja näiden kahden suku punaisia.
Tai toisinpäin.
Tai ihan mitä tahansa, kyllä kylillä osataan nämä asiat. Jos kohta kaupungissakin, en sillä tarkoita.

Tämä on kyllä niin totta. Mistä sitä kateutta/vihaa riittää?
_________________
Kyllähän se kuula lentää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2007
Viestejä: 918
Paikkakunta: Ulkomaat

LähetäLähetetty: 21.04.2010 00:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tahän väliin heittäisin kysymyksen ! Mikä ihme ja kumma näissä riitaisissa seuroissa teitä viehättää ? Metsästämään pääsee kaikki jotka sitä haluavat ilman riitaisia hirviporukoitakin ?Mutta jos pääsääntöisesti ihmiset ovatkin nk.laumasieluja ja hakevat porukan hyväksyntää ,niin eipä asioille paljon voida tehdä .Mutta onhan niitä seurojakin missä on hyvät suhteet kaikilla keskenään myös maanomistajiin .

Koiran kanssa kaksin Karhu/Hirvimetsällä on paljon hauskempaa .
_________________
<a> <a>
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
E.A
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Elo 2004
Viestejä: 37
Paikkakunta: perämeri

LähetäLähetetty: 21.04.2010 07:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiiä mitä on takana. Kaikki kelle oon asiasta maininnu, pitää tätä iha käsittämättömänä. Myöskin siellä seuran suunnalla. Mutta aattelin vielä täältäki kysästä. Sehä siinä onki, että seura ei oo riitaisa, vaan ne pari tyyppiä ketkä vuokraa maita, enkä tiiä miksi. Kommentteja mitä oon kuullu: tyyliin: " kohta metät täynä kaupunkilaisia" Yritettiin vielä sitä, että tehtäs sopimus ettei käytäs näitten kyseisten 2:n herran mailla, mutta sekään ei sopinut. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16706

LähetäLähetetty: 21.04.2010 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

E.A kirjoitti:
Kommentteja mitä oon kuullu: tyyliin: " kohta metät täynä kaupunkilaisia"


Tuon kommentin olen kuullut itsekin ja varmaan perustuu kateuteen. Syitä on niin monia ja koko ajan keksitään lisää. Tuolla maalla elää vieläkin muutamien nupissa käsitys, että siellä kaupungissa asuva ihminen on aina paremmassa asemassa ja niitä ei pidä ottaa mihinkään mukaan, nehän on saaneet kaiken muutenkin. Itsekin aikoinaan sain kuulla vähän väliä, että mitä juppi, etelänmies jne. Alkoi oikeasti v ituttamaan tuon jankutuksen kuunteleminen. Kerran sanoin sitten yhdelle leikkimielisesti, että laita ne patukkahännät autoon, lyö pellot pakettiin ja ei kun helssinkiin kultaa vuolemaan akan kanssa. Nyt ei ole tarvinnut kuunnella, mutta jotenkin tuntui siltä, että pitää itsensä uudelleen hyvksyttää porukkaan pois muuton jälkeen.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.04.2010 08:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan enin osa perusteista yleensä on johonkin kateuteen tai muuhun perustuvia, mutta voi niitä olla ihan kokemukseen pohjautuenkin.

Kaukana asuva henkilö ei -varsinkaan jos ei halua-: osallistu talkoisiin ja muihin yhteisiin töihin metsästysajan ulkopuolella, hänelle ei voi soittaa keskiviikkona klo 20 ja olla vailla hirveä vetämään ja nylkemään, vaimoa on turha kysyä hirvipäivällisen keittäjäksi ja tarjoilijaksi jne.

Yleensä kaikelle toiminnalle ja asenteille on olemassa joku peruste: tyhmintä on heti leimata koko seura sisäsiittoisiksi punaniskoiksi jos joku ei pääse ko. seuran jäseneksi.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 21.04.2010 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

E.A kirjoitti:
En tiiä mitä on takana. Kaikki kelle oon asiasta maininnu, pitää tätä iha käsittämättömänä. Myöskin siellä seuran suunnalla. Mutta aattelin vielä täältäki kysästä. Sehä siinä onki, että seura ei oo riitaisa, vaan ne pari tyyppiä ketkä vuokraa maita, enkä tiiä miksi. Kommentteja mitä oon kuullu: tyyliin: " kohta metät täynä kaupunkilaisia" Yritettiin vielä sitä, että tehtäs sopimus ettei käytäs näitten kyseisten 2:n herran mailla, mutta sekään ei sopinut. Shocked


Ootteko ostaneet kyseisen mettän vai onko se perintöjä?

Kokemuksesta voin sanoa, että monet paikalliset ovat kateellisia tulokkaille ja jos vielä ovat itse haluneet kyseistä mettää ostaa ja joku toinen on tarjonnut enemmän niin siinä se on soppa valmis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8486
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 21.04.2010 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä se syy on ainakin osaksi, mitä Sämpy sanoi. Ihan samaa olen itse pohtinu. Suomen nykyinen hirviporukkasysteemi pohjautuu tiettyihin ajatuksiin:
-metsämiehet asuu lähellä metsästysalueita
-metsämiehet on suurelta osin maanviljelijöitä ja eläkeläisiä, eli loppusyksystä on viikollakin hyvää aikaa
-metsästäjillä kaikki viikonloput on vapaita töistä

Tämä ei oikeen sovi nykypäivään ku ihmiset joutuu muuttamaan työn perässä, on kolmivuorot ja nelivuorot, lasten harrastukset jne. Epäilen et suomalainen hirvenmetsästyskulttuuri ja hirviseuratoiminta muuntuu seuraavan sukupolven aikana. Jos silloin enää mikään metsästys on edes sallittua... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.04.2010 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Kaukana asuva henkilö ei -varsinkaan jos ei halua-: osallistu talkoisiin ja muihin yhteisiin töihin metsästysajan ulkopuolella, hänelle ei voi soittaa keskiviikkona klo 20 ja olla vailla hirveä vetämään ja nylkemään, vaimoa on turha kysyä hirvipäivällisen keittäjäksi ja tarjoilijaksi jne.

Yleensä kaikelle toiminnalle ja asenteille on olemassa joku peruste: tyhmintä on heti leimata koko seura sisäsiittoisiksi punaniskoiksi jos joku ei pääse ko. seuran jäseneksi.

Puhut yleistämisen typeryydestä ja samaan hengenvetoon esität itse yleistyksen... Rolling Eyes

Itse olen yksi seuran aktiivisimmista jäsenistä niin jahtipäivien (osallistumisaste 100%), talkoiden (100%), koiranäyttelyiden jne. osalta, vaikka kilometrejä tulee joka kerta vähintään 700, kun harrastuksen pariin pyörähdän. Vaimoni ei ihan joka jahtiin pääse mukaan, kun on 2 lasta hoidettavana. Huvittavinta on se, että lihanjakotilaisuuteen pääsen hyvin harvoin, koska se on lähes aina viikolla. Yleensä monen kohdalla on juuri toisin päin; moni ei jahtiin ja talkoisiin ennätä mutta lihanjakoon kyllä.

Se on totta, että turha on keskiviikko-iltana soittaa klo 20 ja pyytää vetoapua. Jos joku sen tekisi, tekisin ilmoituksen poliisille salakaadosta.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 21.04.2010 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lihanpaloittelu onkin suurin työ hirvestyksessä, tahtoo joka porukoissa olla kato paloittelussa, asuu kaukana tai lähellä.
Huomanneet että jakokasa säilyy viikonlopuun lahtivajan kylmiössä,
lähellä asuvat hakevat lihat illalla kun tietävät kaikkien poistuneen
paikalta.
Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6018

LähetäLähetetty: 21.04.2010 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Varmaan enin osa perusteista yleensä on johonkin kateuteen tai muuhun perustuvia, mutta voi niitä olla ihan kokemukseen pohjautuenkin.

Kaukana asuva henkilö ei -varsinkaan jos ei halua-: osallistu talkoisiin ja muihin yhteisiin töihin metsästysajan ulkopuolella, hänelle ei voi soittaa keskiviikkona klo 20 ja olla vailla hirveä vetämään ja nylkemään, vaimoa on turha kysyä hirvipäivällisen keittäjäksi ja tarjoilijaksi jne.

Yleensä kaikelle toiminnalle ja asenteille on olemassa joku peruste: tyhmintä on heti leimata koko seura sisäsiittoisiksi punaniskoiksi jos joku ei pääse ko. seuran jäseneksi.


Osittain on totta tämäkin. Itse olen etä/ulkojäsen ja myönnän, ettei ole tullut käytyä montaa kertaa paloittelussa, mikä on yleensä keskiviikkona. Olen ratkaissut asian niin, että olen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi tekemään etähommia, kuten esim. materiaaliosotoja, puukkojen teroitusta, nettipäivitystä ja jaoston pyörittämistä. Pelkkä vapaaehtoiseksi ilmoittautuminen on jo auttanut paljon, sanominen vähenee. Yllättävän paljon korvaavia hommia voi hoitaa etänä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.04.2010 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Se on totta, että turha on keskiviikko-iltana soittaa klo 20 ja pyytää vetoapua. Jos joku sen tekisi, tekisin ilmoituksen poliisille salakaadosta.


Niin se jäi vielä yleistyksestäni pois, että kaupunkilaiset on v*tun hätäisiä kusauttelemaan lihaa tekeviä seurakavereitaan. Kateuksissaan kieltävät viikkopyynnin, että itse pääsevät kaatamaan metsien kruunupäitä ja patsastelemaan kaadolla kuusenoksa huopahatun nauhan alla. Sitten pitääkin lähteä kotiin ajelemaan ja vannotetaan, että sarvet pitää sitten tulla ehjänä metästä ja sisäfile oltava vakuumissa. Cool

t. About 600km joka hirvestysviikonloppu ajava metsästäjä
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14869

LähetäLähetetty: 21.04.2010 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä jäisi hirvet kaatamatta jos niitä ei pyydettäisi myös viikolla...

Olen paljolti Sämpyn kanssa samaa mieltä tästä asiasta, mutta kyseessä on kuitenkin hyvin monisäikeinen ongelma. Meillä oli joskus ongelmana nämä pitkänmatkalaiset, jotka ottivat pari viikkoa lomaa jahdille, mutta eivät enää tämän jälkeen olleet mukana toiminnassa. Kun lihaosuus on tulossa kuitenkin myöhemminkin, niin on aika lailla hurjaa jos herroille pitää lihat toimittaa johonkin sukulaisen luo kun ei itse on toisessa päässä maata.

Itseäni hirvihommissa v1tuttaa eniten nämä perässävedettävät, jotka ovat tulossa kovasti jahtiin, mutta jotka sitten eivät osallistu tarpeen vaatimalla tavalla mihinkään. Jos ongelma jollain seuralla sitten kohdistuu enemmän tällaisiin "kaupunkilaisiin", niin tuollaistakin ilmapiiriä varmaan saattaa olla olemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.04.2010 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Se on totta, että turha on keskiviikko-iltana soittaa klo 20 ja pyytää vetoapua. Jos joku sen tekisi, tekisin ilmoituksen poliisille salakaadosta.


Niin se jäi vielä yleistyksestäni pois, että kaupunkilaiset on v*tun hätäisiä kusauttelemaan lihaa tekeviä seurakavereitaan. Kateuksissaan kieltävät viikkopyynnin, että itse pääsevät kaatamaan metsien kruunupäitä ja patsastelemaan kaadolla kuusenoksa huopahatun nauhan alla. Sitten pitääkin lähteä kotiin ajelemaan ja vannotetaan, että sarvet pitää sitten tulla ehjänä metästä ja sisäfile oltava vakuumissa. Cool

t. About 600km joka hirvestysviikonloppu ajava metsästäjä

Eikä taaskaan yleistyksiä...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16706

LähetäLähetetty: 21.04.2010 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:
Kaukana asuva henkilö ei -varsinkaan jos ei halua-: osallistu talkoisiin ja muihin yhteisiin töihin metsästysajan ulkopuolella, hänelle ei voi soittaa keskiviikkona klo 20 ja olla vailla hirveä vetämään ja nylkemään, vaimoa on turha kysyä hirvipäivällisen keittäjäksi ja tarjoilijaksi jne.

Yleensä kaikelle toiminnalle ja asenteille on olemassa joku peruste: tyhmintä on heti leimata koko seura sisäsiittoisiksi punaniskoiksi jos joku ei pääse ko. seuran jäseneksi.

Puhut yleistämisen typeryydestä ja samaan hengenvetoon esität itse yleistyksen... Rolling Eyes

Itse olen yksi seuran aktiivisimmista jäsenistä niin jahtipäivien (osallistumisaste 100%), talkoiden (100%), koiranäyttelyiden jne. osalta, vaikka kilometrejä tulee joka kerta vähintään 700, kun harrastuksen pariin pyörähdän. Vaimoni ei ihan joka jahtiin pääse mukaan, kun on 2 lasta hoidettavana. Huvittavinta on se, että lihanjakotilaisuuteen pääsen hyvin harvoin, koska se on lähes aina viikolla. Yleensä monen kohdalla on juuri toisin päin; moni ei jahtiin ja talkoisiin ennätä mutta lihanjakoon kyllä.

Se on totta, että turha on keskiviikko-iltana soittaa klo 20 ja pyytää vetoapua. Jos joku sen tekisi, tekisin ilmoituksen poliisille salakaadosta.


Lähes samalla tavalla menee minullakin. Tuossa laskin, että jos meidän hirviporukassa kaupunkilaiset eivät tulisi hirvijahtiin, niin 22 ukosta metsällä ei olisi kuin kolme miestä, ikähaarukassa 64-81 vuotta. Onneksi ei ole mitään riidanaiheita, vaan toistaiseksi on mennyt piiiitkäääään oikein hyvin. Viina ja hirvenliha ei sovi suomalaiselle miehelle, koska molemmat aiheuttavat ongelmia. On yksi asia, josta voisin narista, niin on se, että minun pitäisi usein olla maastooppaana lomilla ollessani, kun on hirvenhaukkukokeet. Meidän koramiehet ei kuulema ehdi, mutta kun sinulla on tuota aikaa, niin tuletko. Olen mennyt, mutta nyt tulevana syksynä pitää hieman jarrutella, että ehtii omaa koiraakin käyttää, jos aikaa on vähän. Meinaan dreeveri jäädä tiiron osalle, kun pitää muiden puolesta juosta.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.04.2010 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten tästäkin keskustelusta huomataaan, seuroja on hyvin erilaisia. Kaikilla on omat ongelmansa. Toisilla niitä ei juurikaan ole.

Nimrod kirjoitti:
Meillä jäisi hirvet kaatamatta jos niitä ei pyydettäisi myös viikolla...

Meillä ei. Lupia oli viime vuonna puolikkaan käden sormien verran ja tulevana syksynä taitaa mahtua vielä yhden käden sormiin. Ei ole mukavaa, jos itse olet ollut rakentamassa ja pystyttämässä kymmenkunta tornia, tehnyt pari mottia polttopuuta, vienyt nuolukiviä ja ohessa hoitanut muita pieniä puuhasteluhommia 300km:n päästä ja sitten joku seuran vanha jäärä menee ja ampuu viikolla luvat pois.

Nimrod kirjoitti:
Meillä oli joskus ongelmana nämä pitkänmatkalaiset, jotka ottivat pari viikkoa lomaa jahdille, mutta eivät enää tämän jälkeen olleet mukana toiminnassa.

Meillä on ollut poissaolot myös ongelma mutta ei pitkänmatkalaisten osalta. Meitä on muutama seurassa ja pari tulee jahtiin suoraan yövuorosta (tosin yö on nukuttu) 150 km:n päästä. Ongelma koski lähinnä 10 km:n säteellä asuvia, jotka saapuivat vain noutamaan lihaosuutensa. Tämän seurauksena asetettiin rajaksi 2 poissaoloa, koski se sitten talkoita tai jahtia ja sen jälkeen alkoi sakot juoksemaan. Jos lihaosuutta ei halunnut, ei sakkoja luonnollisestikaan tule.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 3 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com