OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirven houkuttelu ääntelemällä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 23.09.2004 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vieras....ahaa, rupesinkin jo miettimään ketkä voisivat tunnistaa minut täältä vaikka ei kai se haittaisi. Tuskin kukaan tulisi ovelle koputtelemaan...

Kiitos vielä kasetista. Lähinnä sen opeilla olen nyt houkutellut. Jos viitsisi kertoa, niin viime viikkojen vajaasta kymmenestä elukasta sain yhdellä kertaa viisi urosta paikalle, mutta tuntuu itsestäkin niin uskomattomalta, ettei viitsi kehua sillä. Silloin vain kaikki natsasi hyvin: täysin tyyntä eli houkuttelu kuului, houkuttelin korkeasta pukista joka oli kumpareella, ja lähes joka suuntaan oli vasta hakatusta aukosta alle kymmenvuotiaseen taimikkoon ja tärkein, eli olin hirvimailla. Aikaa tosin meni kaksi ja puoli tuntia. Mutta ei malttanut lähteä kun urokset jäivät kyräilemään enemmän toisiaan kuin minua ja kun yritin saada niitä vielä lähemmäksi kiimaääntelyllä, niin aina rupesi kuuluumaan eri suunnasta tuttu öhke.

Olin kuvitellut että kun houkuttelee, niin jos sonni sen kuulee niin se tulee aika nopeasti paikalle, enkä ole juuri yli 20 minuuttia yhdeltä paikalta houkutellut vaikka kasetti toisin kehottaa. Mutta tuo kertomani kokemus kyllä opetti, että vaikka oli kulunut yli kaksi tuntia ekasta kiimaääntelystä ja kun tein sen taas uudelleen, niin eikö vaan sieltä vielä illan komein sonni tule paikalle. Mutta onko hirvi kuullut kaikki tekemäni kiimaääntelyt ja sitten yli kahden tunnin kuluttua tuumannut "no perhana, eikö siellä nyt muita uroksia ole tököttelemään tuota naarasta vai pitääkö minun sekin hoitaa" ja lähtenyt lompsimaan minua kohti? Vai onko hirvi ollut liikkeessä sinä iltana ja sattumalta tullut niin lähelle, että on kuullut kiimaääntelyn ja muuttanut kurssia välittömästi kohti ääntelyn lähdettä?

Tutkimattomat ovat hirven tiet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nihis
Vieras





LähetäLähetetty: 23.09.2004 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos jollain on kasettia ylimääräisenä, siis opit on jo opittu, niin voisin ostaa kasetin pois.
Tarjoa joutavaa osoitteeseen raha.vajaus(at)dnainternet.net
Takaisin alkuun
375RUL ..
Vieras





LähetäLähetetty: 23.09.2004 22:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mukkupili, kysäise osoitteesta Seppo56@hotmail.com, josko kasettia olisi saatavilla. Eo osoite löytyy arkistostakin.
Takaisin alkuun
Hharri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: Pälkäne city

LähetäLähetetty: 24.09.2004 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artsan!!!

Mihin kellon aikaan oot menny houkutteleen hirviä??Minkä kellon ajan oot havainnut parhaimmaks houkuttelu ajaksi??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 25.09.2004 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artsan kirjoitti:
Mutta onko hirvi kuullut kaikki tekemäni kiimaääntelyt ja sitten yli kahden tunnin kuluttua tuumannut "no perhana, eikö siellä nyt muita uroksia ole ...


Oletettavasti on,vastaavia kokemuksia on meikäläiselläkin. Kun muutkin sonnit siellä öhkivät niin ne ovat lopulta madaltaneet mahtisonnin "huijauskynnystä" riittävästi. Saattaa kestää joskus piiiitkäään... hirven kuulo on aivan uskomaton ja tuollainen johtajasonni on toisinaan käsittämättömän varovainen- varsinkin kuulaalla kelillä. Se ei ehkä olisi mennyt ollenkaan vipuun ilman niitä muita hirviä.


Hienoa hommaa,iltaisin ja öisin olen pääasiassa metsissä möykännyt. Kaikki kellonajat sopivat kiimasonnin houkutteluun, se on yleensä helpointa muutenkin. Mutta osaavat ne vanhat varoakin kuten ilmenee Artsanin jutusta. Eivät olisi muuten niin vanhoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 28.09.2004 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa tuossa houkuttelun ajankohdalla olla sama homma kuin yleensä siinä mikä hirvi on helpoin houkutella. Eli nuori tappipää tulee milloin vain mutta vanha konkari on aktiivisimmillaan vasta hämärän tulon molemmin puolin ja ehkä jopa vasta pimeällä. Paitsi viime syksynä mutta olkoon se "poikkeus vahvistaa säännön" sarvipää.

Ruutiukko, kokemuksiasi sään merkityksestä? Viime viikonlopun sateisessa säässä houkuttelu ei tietenkään edes kuulu niin kauas kuin kirkaalla ilmalla, mutta jotenkin tuntuu että hirvet ovat myös laiskempia lähtemään houkutteluun sateisilla ilmoilla. Vai oliko viikonlopun huonoon houkuttelu menestykseen syynä yksinkertaisesti hirvien puute. Entä oletko saanut sonnin houkuteltua naaraan seurasta pois? Tältä syksyltä kokemusta jossa näin ensin kakkosvasa porukan joilla oli sonni mukana ja jonkin matkan päästä houkuttelu ei tuottanut tulosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjolanmies
Vieras





LähetäLähetetty: 29.09.2004 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itekkin olen 3 hirveä saanut houkutelua ilman mitään kasetteja. Olen kuullut metällä hirven ääntelyä ja sitä vaan sitten yrittänyt matkia. Ekan naaras mullin sain houkuteltua jänispassissa n. 50metrin päähän. En kerennyt kuin kerran öhkäsemään kun se tuli!
Toisen hirven sain houkuteltua hirvipassissa. Ensin minun ja viereisen passimiehen välistä meni vasa porukka, mutta kumpikaan ei päässyt ampumaan. Sitten olin kuulevinani hirven ääntelyä sieltä mistä se vasaporukka tuli ja muutaman kerran öhkäsin niin tuli hirvipassiin. Se pysähtyi niin pää pensaaseen, että en nähnyt oliko se uros vai naaras niin en voinut sitä ampua, kun naarasta ei silloin saanut ampua.
Kolmas hirvi tuli kun tänä syksynä lähti kakkosvasaporukka edestäni jänismetällä ollessani ja emä alkoi siinä öhkimään. En tiedä öhkikö se varoituksia vasoille vai mitä, mutta itekkin aloin siinä öhkimään ja se kierti 180 astetta ympärilläni ja oli n. 15min n.50metrin etäisyydellä. Se vain katsoi kun ajokoiranikin juoksi sen vierestä eikä kumpikaan välittänyt toisistaan miään!
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 29.09.2004 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pohjolanmies....aika epeli olet kun vasaporukoita saat houkuteltua. Mutta kyllä ainakin minulla olevasta kasetista saa vähän perustietoa äänistä ja houkuttelu voi onnistua huonommallakin tuurilla. Kuinkahan paljon olisitkaan saanut houkuteltua hirviä jos osaisit naaraan kiimaäänen?
Takaisin alkuun
Hharri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: Pälkäne city

LähetäLähetetty: 30.09.2004 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka nuotilleen ääntelette hirven ääneen verrattuna?? Mulle on tullut sellainen kuva ettei se ääntely ihan justiinsa tarvii mennä putkeen, vai olenko väärässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 30.09.2004 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voipi olla että pohjolanmies oppi kiimaäänen niin justiin että ei ole miehestä enää kertomaan Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
MukkuPili
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2004
Viestejä: 166

LähetäLähetetty: 08.10.2004 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan pakko kehuskella:
Kävin kaverin kanssa keskiviikkoiltana öhkimässä ja sain yksinäisen hirvilehmän kaverin kiväärin hollille
=> PAM + kaato. Loistohomma!

Tämä homma toimii ja se toimii hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 08.10.2004 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehmä jättää yleensä vasansa loitommaksi tullessaan sonnin astuttavaksi. Jokainen voi harkita omalta kohdaltaan ampuuko houkuttelusta "yksinäisennaaraan". Mitään laitonta ei tähän naaraan ampumiseen sisälly.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 08.10.2004 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

paavo voi puhua totta mutta nyt niitten yksinäisten vasojen houkuttelu on helpompaa kuin heinän teko....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 11.10.2004 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sujuuko houkuttelu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MukkuPili
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2004
Viestejä: 166

LähetäLähetetty: 12.10.2004 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo:
Lisätiedoksi annettakoon, että oman porukan pojat kaatoivat samalle hakkuuaukolle (n. 100m lehmän kaadosta)
houkuttelua edeltävänä päivänä vasan. En voi olla 100% varma, mutta veikkaisin tuon ammun olevan samaa porukkaa.
Yritti jo vasan kaatopäivänä kovasti takaisin hakkuuaukolle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com