OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kalastuslaki uudistuu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 03.05.2014 02:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vaeltavat kalakannat on aavistuksen kuitenkin eri asia, vaatii jotain säätelyä. Jopa valtioidenkin välisiä.


Tämän vuoksi keskustelu onkin alkanut missä vaelluskalojen suojelu on tehokkainta. Vuosi pari vielä niin sitten huuto on kova kun rauhoitukset iskevät päälle myös kutualueilla.

http://yle.fi/uutiset/tarvitaanko_lohijoilla_kalastuskiintioita/6983877
http://yle.fi/uutiset/lapin_ely_haluaisi_lohijoillekin_kalastuskiintiot/6983803

Ja tuo keskustelu ei lopu päästyään alkuun.

Yksi ryhmä ei näe jokien kalastusrajoituksia ratkaisuna?
http://www.vapaa-ajankalastaja.fi/?svk=76603

Mun mielestäni jokien kalastuksen voi kieltää kaikilta muilta kuin paikallisilta tai heidän vieraaltansa silloin kun isäntä itse on soutamassa vierastansa. Silloin kalastuseurot jäävät sinne minne ne kuuluvat jos halutaan puhua kalastusturismista.

Rannikon rysäkalastus on jo nykyään hyvin pientä. Merenkurkun ammattikalastajien lohisaalis on alle puolet turistien lohisaaliista Tornionjoella. Ajalliset rajoitukset ovat hyvin tiukat nykyään. Hylkeet ovat paljon uskottua suurempi lohien verottaja. Pahimmillaan joissakin paikoissa puolet tai jopa kaksi kolmasosaa kaloista on hylkeiden vahingoittamia. Norppa on yhä suuremman vahingon aiheuttaja.

Tässä vielä yksi mielipide

http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/mielipide/lukijanaani/200683.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Johan Nyton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Maa 2010
Viestejä: 1221

LähetäLähetetty: 03.05.2014 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo uudenkaupungin sanomien kirjoitus on asiaa. Täysin. Kiitokset kirjoittajalle.

Tieteellinen totuus on että kaikki jokeen nousseet lohet ovat siellä lisääntymisen vuoksi. Juuri niistä riippuu poikastuotannon määrä. Näiden arvokkaiden kutukalojen pyytämistä tulisi välttää kaikkein eniten. Toisekseen tulee puolittaa nykyinen hylkeiden määrä. Ne syövät lohia vähintään kymmenkertaisesti pyyntikiintiöitä enemmän.

Joella tapahtuva kutukaloilla leikittely (rääkkää ja päästä kalastus) tulee lopettaa kokonaan. Pyynti tulee ohjata vain paikallisille ja heidän elinkeinoaan hyödyntäville vieraille. Sekin tarkoilla kiintiöillä suojaten.
_________________
Kun katson vihreitä näen punaista..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 04.05.2014 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Johan Nyton kirjoitti:

Joella tapahtuva kutukaloilla leikittely (rääkkää ja päästä kalastus) tulee lopettaa kokonaan. Pyynti tulee ohjata vain paikallisille ja heidän elinkeinoaan hyödyntäville vieraille. Sekin tarkoilla kiintiöillä suojaten.


Älähän nyt puhu ihan höpöjä. Itse siis harrastat siis vain "rääkkää ja papita kalastusta?" Siihen haaviin astihan prosessi on sinulla täsmälleen sama?
Sinä saat siis "rääkätä" kaloja jos syöt ne, joku muu ei saa jos aikoo vapauttaa kalan?

Oletko tullut ajatelleeksi, että myös C&R takaa elannon monelle, miten heidän työpaikkansa ja elanto taataan jos C&R kielletään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 04.05.2014 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Ei herran tähden Ollari. Minä pyydän muikkua ruoaksi. Minä syön sitä koko kesän, joka päivä. Ja tuo verkkojen hintajuttu on ihan ufo. Itse paulotettuna ja paulat kierrätettynä muikkuverkot ovat hävyttömän halpoja ja yhdellä verkolla kalastetaan ainakin viisitoista kesää. Ei toimi vertaus.

Paljonko sulla menee tarpeisiin rahaa 20 muikkuverkkoon. Kyllä sillä rahalla silti aika monta päivää kaksi pannullista muikkua paistaa. Se pari pannullista on ehkä joku 2e kun ostat kalastajalta suoraan? Jolloin kesän muikut ostat ehkä satasella? Useamman kesän joudut kuitenkin kuolettamaan itsekin tekemiäsi muikkuverkkoja. Kuinka ufoa se sitten on? Muista että itse sanoit tarvitsevasi pari pannua muikkua. Toki voit laskea verkoista tulevan enemmänkin muikkua, jolloin verkko tienaa itsensä takaisin aikasemmin, mutta tämä on taas jo eri asia, kyse oli tarpeesta.

Mutta samapa tuo kuinka halpaa muikut tai verkot on. Pointtini oli, että kyllä se verkkokalastuksessa sinullekin tärkeämpää on jokin muu, kuin pelkkä muikun saaminen pannulle. Et siinä itse kalastamalla niin paljoa pärjää. Tuoreus nyt toki merkittävä etu sekin, mutta eikö lie tärkeintä se kalastaminen itse ja syödessä se että muikku on itse pyydettyä? Että se kalastaminen on mieluisaa touhua? Jos ei olisi niin kyllä sinä ne muikut ostaisit. Ja käyttäisit senkin kalastamiseen kuluneen ajan vaikka imurointiin ja roskien vientiin.

Ja huvin vuoksi vapakalastajatkin kalastaa. Tuore kala on siinä plussaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1959
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 04.05.2014 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi Ollari kultapieni. Sinä et kyllä nyt tiedä asioista. Syömämuikun pitää olla samanaamuista. Ei täällä kukaan osta kaupasta ammattikalastajien vanhaa muikkua.

Enkä muuten ostaisi yhtään muikkua, jos en itse kalastaisi niitä. Mieluummin vaikka purkkitonnikalaa kuin vanhaa muikkua.

Kolmemetrisen muikkuverkon liina maksaa 20-30 euroa. Siinäpä se kustannus. Ja käytännössä ikinä ei ole tarvinnut vaihtaa liinaa loppuunkulumisen takia, vaan aina on tullut joku muu syy. Hirvittävä repeäminen, jota ei viitsi paikata tai hiirivahinko (niin kuin tänä talvena) tai pari kertaa liinan materiaalista johtuva "koppuroituminen", joka on alkanut vaikuttaa liikaa kalastavuuteen. Tai sitten muuten vaan kyllästyminen, että vaihdanpa tuohon toisenlaisen liinan ja katsotaan millainen tulee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 04.05.2014 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Voi Ollari kultapieni. Sinä et kyllä nyt tiedä asioista. Syömämuikun pitää olla samanaamuista. Ei täällä kukaan osta kaupasta ammattikalastajien vanhaa muikkua.

Enkä muuten ostaisi yhtään muikkua, jos en itse kalastaisi niitä. Mieluummin vaikka purkkitonnikalaa kuin vanhaa muikkua.

Kolmemetrisen muikkuverkon liina maksaa 20-30 euroa. Siinäpä se kustannus.

En ehkä tiedä, mutta sinä kultapieni et taas lue kovin tarkasti? Vai sanoinko tuossa aiemmassa postauksessa, että suoraan kalastajalta? Kaupan muikusta ei (eikä verkosta) puhe ollut, kaupasta se hintakin on eri. Siinäkin tosin olet väärässä, ettei kukaan kaupasta muikkua osta, silloin sitä ei kaupassakaan olisi. Yhden yön yli pito jääkaapissa ei itsestäni silti ole pahaksi ollenkaan. Itse pidän sitä jopa parempana kuin samanaamuista, joka käpristelee pannulla. Tosin eipä sekään paha haitta ole.

Eli 20 muikkuverkkoa teet noin viidellä sadalla eurolla? Ei se nyt ilmaista ole minusta, vaikka 15 vuodelle jaettuna ei enää iso kustannus.

Toki verkkokalastajalla ja vapakalastajalla on se ero, että verkkokalastaja ei juuri koskaan harrasta jos ei kalaa syö ja siitä tykkää. Vapakalastaja saattaa tehdä sitä pelkän huvinkin vuoksi. Mutta se on yhteistä, että eipä juuri kumpiaan kalastusta harrasta, jos ei ole mieluisaa. Se se tärkein syy sinullakin on, vaikket kaupan kalaa koskaan ostakaan (niinkuin en itsekään).

Ja kun lainsäädännöstä puhutaan, niin kyllä huvin vuoksi kalastamisen kieltäminen alkaisi olla aikas radikaalia. Ja vaarallista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1959
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 04.05.2014 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei täällä paikallisissa kauppakeskuksissa näytä olevan muikkua myynnissä, kun kukaan ei sitä osta. Juuri niin kuin väitin. Se mätänee tiskiin. - Kaupungin marketeissa muikkua taitaa olla, kun siellä sillä ei ole niin väliä.

Olen harrastanut muikunsyöntiä muutamia kymmeniä vuosia ja minun käsitykseni mukaan muikku pitää syödä viimeistään 5-6 tuntia pyynnin jälkeen. Sitten siitä alkaa maku häviämään. - Mutta toisaalta jokainen saa tietysti syödä muikkunsa silloin kun haluaa.

Et kai sinä Ollari väitä, että minun pitäisi lähteä joka aamu etsimään jostakin joku ammattikalastaja, että saisin päivittäiset muikkuni? Vaikka voin pyytää ne itsekin? Ja vaikka syön yhtä-kahta ikäluokkaa pienempää muikkua kuin näyttää olevan täkäläinen standardi ammattipyytäjillä? Ei, ei ja vielä kerran ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 04.05.2014 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:

Et kai sinä Ollari väitä, että minun pitäisi lähteä joka aamu etsimään jostakin joku ammattikalastaja, että saisin päivittäiset muikkuni? Vaikka voin pyytää ne itsekin? Ja vaikka syön yhtä-kahta ikäluokkaa pienempää muikkua kuin näyttää olevan täkäläinen standardi ammattipyytäjillä? Ei, ei ja vielä kerran ei.

Ei tietenkään tarvi, herrannen aika. Ehdottomasti pyydä itse muikkusi jos se sinulle on mahdollista ja siitä kalastamisesta nautit! Ja saat puolestani pyytää vähän enemmänkin kuin se 2 pannullista ja tarjoa sukulaisille ja naapureillekin tuoreet muikut, kun muikku kerran kalastusta kestää.

Yritän vaan vähän kyseenalaistaa tuota sinun kantaasi, että hupikalastaja on paha ja luonnoton otus mutta että verkkokalastajan kyllä pitää verkoilleen (tarvittaessa vaikka kymmenelle) päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1959
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 04.05.2014 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, minä olen kalastanut itsekin perholla ja 80-luvun alusta lähtien ynnä muilla vapapeleillä tietenkin, ja sitä paitsi oikein ahkerasti, joten tunnen hyvin tämän homman molemmat puolet. Jotenkin tämä maailmanpositio on nyt sellaisessa pisteessä, että nimenomaan kotitarvekalastaja tarvitsee puolustusta. Kaikenlaiset ihmehemmot kun on riisumassa meistä rysistä, verkoista ja pitkistä siimoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 04.05.2014 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän pyyntimenetelmien ja kolleegoiden mustamaalaamisen sijasta pitäisi yhden jos toisenkin osapuolen keskittyä rakentaviin tapoihin vaikuttaa kalakantojen hoitoon ja kestävään käyttöön. Ihan sama asia metsästyspuolella. Aivan liikaa lorotellaan omiin muroihin samalla kun kateuden vuoksi haukutaan kaverin tapaa kalastaa tai metsästää tai harrastaa ampumista. Oikeat "viholliset" on ihan muualla. Tai jos vihollinen onkin omissa joukoissa, niin silloin pitäisi kurmottaa sitä vihollista eikä hänen pyyntimuotoaan tai harrustapaansa. Siinä sivussa kun kärsii muuten sivulliset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Johan Nyton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Maa 2010
Viestejä: 1221

LähetäLähetetty: 05.05.2014 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Johan Nyton kirjoitti:

Joella tapahtuva kutukaloilla leikittely (rääkkää ja päästä kalastus) tulee lopettaa kokonaan. Pyynti tulee ohjata vain paikallisille ja heidän elinkeinoaan hyödyntäville vieraille. Sekin tarkoilla kiintiöillä suojaten.


Älähän nyt puhu ihan höpöjä. Itse siis harrastat siis vain "rääkkää ja papita kalastusta?" Siihen haaviin astihan prosessi on sinulla täsmälleen sama?
Sinä saat siis "rääkätä" kaloja jos syöt ne, joku muu ei saa jos aikoo vapauttaa kalan?

Oletko tullut ajatelleeksi, että myös C&R takaa elannon monelle, miten heidän työpaikkansa ja elanto taataan jos C&R kielletään?


Kalastelen mielelläni perholla ja uistimellakin kun siihen löytyy sopiva tilaisuus. Pikkupojasta asti olen oppinut että kalat jotka saadaan käytetään ruuaksi. Maltan myös lopettaa kun ruokakalat on saatu.

Kalojen kanssa leikittelyä, väsyttelyä ja päästämistä pidän täysin turhana ja arvottomana hommana. Ja vaihdan välittömästi paikkaa tai vähintäänkin perhoa jos jossain alkaa jatkuvasti tarttumaan alamittaista harjusta ja taimenen poikasta, kuten myös aika usein tapahtuu..

Kun vapakalastajat vaativat näitä uudistuksia kalastuslakiin pitäisi olla jonkilaista itsekritiikkiä. Ensimmäiseksi rajoitukset tulisi kohdistaa vain huvikseen kaloja väsyttäviin ihmisiin (en sano kalastajiin koska he eivät ole sellaisia). Pitäisi myös ymmärtää että juuri ne jokeen nousseet arvokkaat suvunjatkajat ovat kaikkein tärkeimpiä rauhoituskohteita. Erityisesti sellaisissa vesistöissä joissa on muutenkin vähän kutevia kaloja sekä kutupaikkoja. Meressä, kymmenien ja satojen kilometrien päässä kutupaikoilta tapahtuva pyyntiä voi tarvittaessa rajoittaa kiintiöillä, kuten nykyään jo tehdäänkin.

Kokemuksesta tiedän että kotitarvekalastajat eivät vaaranna missään kalakantoja. Voisi jopa sanoa että he monessa tapauksessa harrastavat ruokalajojensa pyynnin myötä pienimuotoista hoitokalastusta.

Mitään järkeä ei ole valtakunnallisissa alamitoissa, verkkomäärien, verkon silmäkokojen tai saalismäärien rajoituksissa lainsäädännöllä. Jos tarvetta määräyksille on niin ne tulee kohdentaa alueellisesti tiettyihin paikkoihin ja vesistöihin. Silloin ne on perusteltavissa. Asiallisia ja oikeaksi koettuja määräyksiä noudatetaan hyvin mutta mielivaltaa ei kukaan hyväksy.
_________________
Kun katson vihreitä näen punaista..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2106

LähetäLähetetty: 05.05.2014 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Johan Nyton kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän että kotitarvekalastajat eivät vaaranna missään kalakantoja.


Olen usein pitänyt eräitä vihreiden lausuntoja niin kaukana reaalimaailmasta ettei toista löydy, mutta kyllä ne nämä verkkomiehet lyövät heidätkin näillä uskomuksillaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 05.05.2014 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että myös C&R takaa elannon monelle, miten heidän työpaikkansa ja elanto taataan jos C&R kielletään?


Johan Nyton. Vastaa kerrankin suoraan kysymykseen. Katso tuo tuossa yllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35130

LähetäLähetetty: 05.05.2014 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

C&R on eläinrääkkäystä,huvittelumielessä tapahtuvaa jonninjoutavaa elävällä olennolla leikkimistä,mikä ihme siihenkin ajaa?
Piru vie,jos ei aio tappaa elukkaa niin annetaan sen olla rauhassa eikä rääkätä suotta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 05.05.2014 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
C&R on eläinrääkkäystä,huvittelumielessä tapahtuvaa jonninjoutavaa elävällä olennolla leikkimistä,mikä ihme siihenkin ajaa?

Pyytövietti, ilman nälkää.
heiluri kirjoitti:
Piru vie,jos ei aio tappaa elukkaa niin annetaan sen olla rauhassa eikä rääkätä suotta.

Totta, vaan kun hirvikannakkiin hupenee ja metästäjiä, jokka haluavat saada sen oikian ampumis-efektin riittää enemmin kun lupia.

Seuraavaksi saamme todennäköisesti värikuulahirvestyksen.

Hirvi pinkoo gepsikoirat perässään ja värikuulamiehet video/maalikivääreineen ammuskelevät merkkejään hirven kylkeen.

Hirvikanta ei vaarannu, vaikka hirvet maalaantuu ja osumia ampuneet riemastuu.

Rolling Eyes Nettijussi

(tiä onks tässä mitään järkee, vaan kalastuspuolellahan näin jo tehdään)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 19 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com