OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Henkilöautojen maavara
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jellona/SKB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 250

LähetäLähetetty: 23.10.2014 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kilometrikorvaukset haetaan google mapsin mukaan.

Maavaraa tuli Ocun keulaan 20mm lisää tänään kun alle meni uudet iskarit ja Weitecin 20mm korotuspalat. Alkaa oleen 20 cm tilaa öljypohjan alla ja silti auto ei "keuli". On siellä 3-4mm teräspanssarikin, joka ei kuitenkaan tule alkuperäisiä muoveja alemmas.

Voisin koittaa laittaa kuvaa huomenna jos on kiinnostusta.

Selvisi myös mitä eroa on korotetun 4x4 ja Scoutin alustalla. Ei mitään! 15mm ero tulee ainoastaan renkaista ja markkinointiosasto on hoitanut pyöristämisen. Monta vuotta tätä olen selvitellyt ja ihmetellyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 23.10.2014 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon maavara muualla, esim tukivarsien kohdalla?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26377

LähetäLähetetty: 23.10.2014 23:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jousen alla vähiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 23.10.2014 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vajaa puolet renkaan halkasijasta... Vaan tossakohtaa on kaksi+1 vaihtoehtoa. Joko ostaa portaaliaksulat tai opettelee ajaa Shocked

No portaaleja ei saa kun oikeisiin maastureihin, joten pakko opetella ajaa tai laittaa tooosi vahva vinssi, mieluummin perään. Tulosuuntaa on monesti helpompi paeta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26377

LähetäLähetetty: 24.10.2014 07:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked
Vajaa puolet renkaan halkasijasta
mistä autosta puhut

eikä se maavara isone millään opettelulla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 24.10.2014 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kurkkaas ny sinne auton alle. Rengas on keskeltä kiinni. Kiinnityspisteessä on alla jotain, toisissa enempi toisissa vähempi. Eli ripustusten/renkaan/akselin/jousien/iskareiden jne kohdalta maavara ei voi olla juurikaan enempää kun puolet renkaan halkaisijasta.
Portaaliakselit auttaa tähän, päässä on planeettavaihde joka nostaa alkaen ripustuksista= maavaraa koko pohjan matkalta.

Jos olet koskaan maastossa, muulla kun mökkitiellä ajanut, olet varmaan huomannut että suora reitti isoimman ojan yli ei olekaan ehkä se järkevin... Tärkeintä ei maastoajossakaan ole maksimaalinen suorituskyky tai maavara, kyllä se on tietotaito ja kokemus kun ratkaisee niissä peleissä perillepääsyn ehjin vehkein Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2060

LähetäLähetetty: 24.10.2014 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Porttaalit ja henkilöauton maavara samassa keskustelussa Laughing Vaan, uusasin kakkosauton bokserikoneiseen stw ja pitäs saada vähän lisää ilimaa pohjan alle. Parisataa maksaa tuuman koropalat ja rengastuksella vähän lisää. Nykyset on 185/70/14, 16" vanteet 225 kumeilla olis jouten vaan kattelin että noille sais jotaki 195 leveetä ja 60/65 korkeeta, jos sattuis mahtumaan. Liekö tuota mitään ohjelmaa millä vois kuutioida renkaan kääntyilemistä, keulahan se rajoittaa.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 24.10.2014 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Leafs kirjoitti:
Porttaalit ja henkilöauton maavara samassa keskustelussa Laughing Vaan, uusasin kakkosauton bokserikoneiseen stw ja pitäs saada vähän lisää ilimaa pohjan alle. Parisataa maksaa tuuman koropalat ja rengastuksella vähän lisää. Nykyset on 185/70/14, 16" vanteet 225 kumeilla olis jouten vaan kattelin että noille sais jotaki 195 leveetä ja 60/65 korkeeta, jos sattuis mahtumaan. Liekö tuota mitään ohjelmaa millä vois kuutioida renkaan kääntyilemistä, keulahan se rajoittaa.


Niin se oli siinä vain mainittuna että jos oikeasti haluaa maavaraa lisää on se ainoa vaihtoehto. Toki hieman hankalaa toteuttaa erillisripustettuun macpersoniin tmv risuratkaisuun.

Ne koropalat ei paljoa todellisuudessa auta. Ovenkohdalta voi näyttää paremmalta, mutta alusta ei paljoa muutu. Jos nyt tukivarsien kulma n 2-3 astetta alaspäin niin se ei paljoa tuo lisää. Keskelle autoa ehkä sen 2cm. Toki sekin voi joskus olla ratkaisevassa roolissa.

Renkaan halkaisijan kasvattaminen on tehokkain tapa lisätä etenemiskykyä, jos koneessa riittää puhtia niitä pyörittämään. Toki siinä tulee katuautossa äkkiä sisälokarit, pyörän kääntymiskulmat ym vastaan. Toki niistä selviää rälläkällä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jellona/SKB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 250

LähetäLähetetty: 24.10.2014 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noilla henkilöautoilla ei nyt kauheasti voi puhua maastoajosta. Usein nuo tiet mitä mettällä ajetaan on sellaisia, joissa on korkea keskivalli ja ojat kasvaneet niin umpeen, että toisen puolen renkaita ei saa keskivallin päälle. Silloin keskellä oleva maavara on olennainen asia. Ja kyllä kolinat on kokemuksesta tulleet keskelle autoa eikä tukivarsiin ja ripustuksiin.

Lumessakin kahlaa paremmin kun ei koko maha kanna niin herkästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 24.10.2014 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep...eli kyllä erillisjousitetussa alustassa (sekä etupää että takapää) saa hyötyä jousitusta korottamalla. Pitää vaan osata tähdätä ne maaston esteet (kivet ja kannot) siihen korkeimpaan kohtaan alustaa. Toisaalta korotus vähentää ulosjoustoa, eli kuopissa ja "ristiriipuntatilanteissa" joku rengas jää entistä helpommin ilmaan. Lisäksi voi alkaa esiintyä kolahtelua kun iskarin liikematka lyhenee ulosjoustossa ja se ei lyhentynyt liikevara ei ehdi vaimentaa jousen ulosponnistusta vaan tukivarsi/iskari kolahtaa ääriasentoon. Lähinnä mukavuusongelma, tuskin rikkoo mitään.


Luonnollisesti korkeammat renkaat auttaa kaikissa alustaratkaisuissa. Hyvä panssarointi antaa mahdollisuuden käyttää hieman vauhtia kun ylittää jotain mutalammikoita/notkelmia, muutoin vauhti on vaarallinen asia maastoajossa haasteellisessa maastossa, herkästi tulee osumia.
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jellona/SKB
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 250

LähetäLähetetty: 24.10.2014 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toi kolahtelu ulosjoustoissa on Octavian ominaisuus ihan tehtaankin osilla. Välillä kolahtaa aika kovaakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 24.10.2014 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jellona/SKB kirjoitti:
Toi kolahtelu ulosjoustoissa on Octavian ominaisuus ihan tehtaankin osilla. Välillä kolahtaa aika kovaakin.


Joo, hiekkateillä hypyissä Scout piti aikamoisen mojauksen Smile


Toki viimisetkin sentit auttaa, mutta ne loppuu aina kuitenkin kesken...

Useimmiten, mulla ainakin, eteneminen päättyy pidon loppumiseen. Oli alla cityauto, pick up tai traktori Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10155
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 24.10.2014 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:

Useimmiten, mulla ainakin, eteneminen päättyy pidon loppumiseen. Oli alla cityauto, pick up tai traktori Embarassed


Itellä se pidon loppuminen on yleensä johtunut siitä, että pohjasta kantaa, ts. maavara on loppunut.
Kaikilla mainituilla vehkeillä.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 24.10.2014 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miulla taas pito loppuu yleensä liian konservatiiviseen rengaskuvioon.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 24.10.2014 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:

Itellä se pidon loppuminen on yleensä johtunut siitä, että pohjasta kantaa, ts. maavara on loppunut.
Kaikilla mainituilla vehkeillä.


Joo tohon tilanteeseen pääsee tietysti jollei tajua ajoissa lopettaa ja miettiä järkevämpiä selviytymiskeinoja kun tyhjänsutiminen Rolling Eyes Vaikka silti juuri tuohan on se maastoajelun suola varsinkin jos porukassa ollaan liikkeellä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Seuraava
Sivu 17 Yht. 19

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com