Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 23.10.2014 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Kilometrikorvaukset haetaan google mapsin mukaan.
Maavaraa tuli Ocun keulaan 20mm lisää tänään kun alle meni uudet iskarit ja Weitecin 20mm korotuspalat. Alkaa oleen 20 cm tilaa öljypohjan alla ja silti auto ei "keuli". On siellä 3-4mm teräspanssarikin, joka ei kuitenkaan tule alkuperäisiä muoveja alemmas.
Voisin koittaa laittaa kuvaa huomenna jos on kiinnostusta.
Selvisi myös mitä eroa on korotetun 4x4 ja Scoutin alustalla. Ei mitään! 15mm ero tulee ainoastaan renkaista ja markkinointiosasto on hoitanut pyöristämisen. Monta vuotta tätä olen selvitellyt ja ihmetellyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 23.10.2014 23:15 Viestin aihe: |
|
|
Paljon maavara muualla, esim tukivarsien kohdalla? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26377
|
Lähetetty: 23.10.2014 23:40 Viestin aihe: |
|
|
jousen alla vähiten |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 23.10.2014 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Vajaa puolet renkaan halkasijasta... Vaan tossakohtaa on kaksi+1 vaihtoehtoa. Joko ostaa portaaliaksulat tai opettelee ajaa
No portaaleja ei saa kun oikeisiin maastureihin, joten pakko opetella ajaa tai laittaa tooosi vahva vinssi, mieluummin perään. Tulosuuntaa on monesti helpompi paeta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26377
|
Lähetetty: 24.10.2014 07:30 Viestin aihe: |
|
|
Vajaa puolet renkaan halkasijasta
mistä autosta puhut
eikä se maavara isone millään opettelulla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 24.10.2014 08:37 Viestin aihe: |
|
|
Kurkkaas ny sinne auton alle. Rengas on keskeltä kiinni. Kiinnityspisteessä on alla jotain, toisissa enempi toisissa vähempi. Eli ripustusten/renkaan/akselin/jousien/iskareiden jne kohdalta maavara ei voi olla juurikaan enempää kun puolet renkaan halkaisijasta.
Portaaliakselit auttaa tähän, päässä on planeettavaihde joka nostaa alkaen ripustuksista= maavaraa koko pohjan matkalta.
Jos olet koskaan maastossa, muulla kun mökkitiellä ajanut, olet varmaan huomannut että suora reitti isoimman ojan yli ei olekaan ehkä se järkevin... Tärkeintä ei maastoajossakaan ole maksimaalinen suorituskyky tai maavara, kyllä se on tietotaito ja kokemus kun ratkaisee niissä peleissä perillepääsyn ehjin vehkein |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2060
|
Lähetetty: 24.10.2014 08:56 Viestin aihe: |
|
|
Porttaalit ja henkilöauton maavara samassa keskustelussa Vaan, uusasin kakkosauton bokserikoneiseen stw ja pitäs saada vähän lisää ilimaa pohjan alle. Parisataa maksaa tuuman koropalat ja rengastuksella vähän lisää. Nykyset on 185/70/14, 16" vanteet 225 kumeilla olis jouten vaan kattelin että noille sais jotaki 195 leveetä ja 60/65 korkeeta, jos sattuis mahtumaan. Liekö tuota mitään ohjelmaa millä vois kuutioida renkaan kääntyilemistä, keulahan se rajoittaa. _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 24.10.2014 10:09 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Porttaalit ja henkilöauton maavara samassa keskustelussa Vaan, uusasin kakkosauton bokserikoneiseen stw ja pitäs saada vähän lisää ilimaa pohjan alle. Parisataa maksaa tuuman koropalat ja rengastuksella vähän lisää. Nykyset on 185/70/14, 16" vanteet 225 kumeilla olis jouten vaan kattelin että noille sais jotaki 195 leveetä ja 60/65 korkeeta, jos sattuis mahtumaan. Liekö tuota mitään ohjelmaa millä vois kuutioida renkaan kääntyilemistä, keulahan se rajoittaa. |
Niin se oli siinä vain mainittuna että jos oikeasti haluaa maavaraa lisää on se ainoa vaihtoehto. Toki hieman hankalaa toteuttaa erillisripustettuun macpersoniin tmv risuratkaisuun.
Ne koropalat ei paljoa todellisuudessa auta. Ovenkohdalta voi näyttää paremmalta, mutta alusta ei paljoa muutu. Jos nyt tukivarsien kulma n 2-3 astetta alaspäin niin se ei paljoa tuo lisää. Keskelle autoa ehkä sen 2cm. Toki sekin voi joskus olla ratkaisevassa roolissa.
Renkaan halkaisijan kasvattaminen on tehokkain tapa lisätä etenemiskykyä, jos koneessa riittää puhtia niitä pyörittämään. Toki siinä tulee katuautossa äkkiä sisälokarit, pyörän kääntymiskulmat ym vastaan. Toki niistä selviää rälläkällä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 24.10.2014 10:10 Viestin aihe: |
|
|
Noilla henkilöautoilla ei nyt kauheasti voi puhua maastoajosta. Usein nuo tiet mitä mettällä ajetaan on sellaisia, joissa on korkea keskivalli ja ojat kasvaneet niin umpeen, että toisen puolen renkaita ei saa keskivallin päälle. Silloin keskellä oleva maavara on olennainen asia. Ja kyllä kolinat on kokemuksesta tulleet keskelle autoa eikä tukivarsiin ja ripustuksiin.
Lumessakin kahlaa paremmin kun ei koko maha kanna niin herkästi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 24.10.2014 10:20 Viestin aihe: |
|
|
Jep...eli kyllä erillisjousitetussa alustassa (sekä etupää että takapää) saa hyötyä jousitusta korottamalla. Pitää vaan osata tähdätä ne maaston esteet (kivet ja kannot) siihen korkeimpaan kohtaan alustaa. Toisaalta korotus vähentää ulosjoustoa, eli kuopissa ja "ristiriipuntatilanteissa" joku rengas jää entistä helpommin ilmaan. Lisäksi voi alkaa esiintyä kolahtelua kun iskarin liikematka lyhenee ulosjoustossa ja se ei lyhentynyt liikevara ei ehdi vaimentaa jousen ulosponnistusta vaan tukivarsi/iskari kolahtaa ääriasentoon. Lähinnä mukavuusongelma, tuskin rikkoo mitään.
Luonnollisesti korkeammat renkaat auttaa kaikissa alustaratkaisuissa. Hyvä panssarointi antaa mahdollisuuden käyttää hieman vauhtia kun ylittää jotain mutalammikoita/notkelmia, muutoin vauhti on vaarallinen asia maastoajossa haasteellisessa maastossa, herkästi tulee osumia. _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jellona/SKB Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 250
|
Lähetetty: 24.10.2014 10:26 Viestin aihe: |
|
|
Toi kolahtelu ulosjoustoissa on Octavian ominaisuus ihan tehtaankin osilla. Välillä kolahtaa aika kovaakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 24.10.2014 11:38 Viestin aihe: |
|
|
jellona/SKB kirjoitti: | Toi kolahtelu ulosjoustoissa on Octavian ominaisuus ihan tehtaankin osilla. Välillä kolahtaa aika kovaakin. |
Joo, hiekkateillä hypyissä Scout piti aikamoisen mojauksen
Toki viimisetkin sentit auttaa, mutta ne loppuu aina kuitenkin kesken...
Useimmiten, mulla ainakin, eteneminen päättyy pidon loppumiseen. Oli alla cityauto, pick up tai traktori |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10155 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 24.10.2014 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: |
Useimmiten, mulla ainakin, eteneminen päättyy pidon loppumiseen. Oli alla cityauto, pick up tai traktori |
Itellä se pidon loppuminen on yleensä johtunut siitä, että pohjasta kantaa, ts. maavara on loppunut.
Kaikilla mainituilla vehkeillä. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 24.10.2014 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Miulla taas pito loppuu yleensä liian konservatiiviseen rengaskuvioon. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 24.10.2014 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: |
Itellä se pidon loppuminen on yleensä johtunut siitä, että pohjasta kantaa, ts. maavara on loppunut.
Kaikilla mainituilla vehkeillä. |
Joo tohon tilanteeseen pääsee tietysti jollei tajua ajoissa lopettaa ja miettiä järkevämpiä selviytymiskeinoja kun tyhjänsutiminen Vaikka silti juuri tuohan on se maastoajelun suola varsinkin jos porukassa ollaan liikkeellä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|