OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erittäin tärkeä opetus! Lue tämä.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Perdiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 884
Paikkakunta: Mehtän puolella

LähetäLähetetty: 26.10.2011 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vasasta kaivelin maanantaina .30-06 Hammerheadin palasia. Ampumamatka 20m, osuma suoraan lapaan. Koko etuneljännes aivan verihyytymässä, kaulaan saakka. Luoti vähintään 10 palasena. Näin kamalassa kunnossa olevaa etuneljännestä en ole vielä ikinä nähnyt. Suosittelen ampujalle luodin vaihtoa ensitilassa. Kymmeniä vastaavanlaisella osumalla ammuttuja olen kyllä nähnyt, tällaista en toivottavasti enää ikinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 26.10.2011 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Kattelin tossa viikonloppuna kaverin ampumasta teuraspainoltaan 140kg hirven lavasta 338winmagilla ammutun hammerheadin. Tai siis kaksi palaa. Lyijysydän oli erikseen ja vaippa pirstoutunut pahoin. Hirvi oli kyllä kuollut.


Ei mitenkään yllättävää kun hamppari kyseessä. Tänä syksynä olen saanut 3 noita 338winmagilla matkaan laitettuja 14,9grammaisia Oryxejä talteen, yhden nallesta ja pari hirvistä, ehjältä ovat näyttäneet. Pitäisi vain jostain löytää vaaka millä pääsisi noita jäämäpainoja punnitsemaan.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20812
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.10.2011 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo oryx varmasti pelaa. En ainakaan itse ole koskaan nähnyt hajonnutta kappaletta.

Ammuin tänään vasan federal trophy bonded bear clawilla. Laukaus sattui hieman liian eteen kiiruullisesta tilanteesta johtuen. Luoti meni siihen paljon peloteltuun olkaniveleen, siitä läpi ja toisen etujalaan paksuun luuhun. Jälki oli aika karskia mutta luoti oli mennyt läpi kuin juna, vastapuolella vain yksi iso reikä. Mukavasti on tähän saakka pelittänyt tuo luoti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15477

LähetäLähetetty: 26.10.2011 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Luoti meni siihen paljon peloteltuun olkaniveleen, siitä läpi ja toisen etujalaan paksuun luuhun. Jälki oli aika karskia mutta luoti oli mennyt läpi kuin juna, vastapuolella vain yksi iso reikä. Mukavasti on tähän saakka pelittänyt tuo luoti.
Joku ampumataidoton hätäinen passimies saattaisi kommentoida että tuohan toimi niin kuin hirviluodin pitää toimiakin, siinä paljoa ihmettelemistä. Onnittelut kaadosta !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 26.10.2011 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perdiz kirjoitti:
Vasasta kaivelin maanantaina .30-06 Hammerheadin palasia. Ampumamatka 20m, osuma suoraan lapaan. Koko etuneljännes aivan verihyytymässä, kaulaan saakka. Luoti vähintään 10 palasena. Näin kamalassa kunnossa olevaa etuneljännestä en ole vielä ikinä nähnyt. Suosittelen ampujalle luodin vaihtoa ensitilassa. Kymmeniä vastaavanlaisella osumalla ammuttuja olen kyllä nähnyt, tällaista en toivottavasti enää ikinä.

On näitä Hammerhead-hyvä osuma hirviä, tuossa .30 cal jahdattu joskus pitkäänkin tässä vuosien varrella. (useenpia lapaan ammuttuja, jokka ampumisen jälkeen lenkottelivat haavoittuneena suht pitkiä matkoja)
Oikeestaan sillon alkuun kun näitä sattui, ei koskaan epäilty luodin osuutta. Syy löytyi hirven kovista luista, tai ampujasta ja huonosta tuurista.

Omalla kohdalla olen luopunut noista Hammerhiiteistä, silloin kun hankin latausvehkeet. Täytyy jälkikäteen todeta, puolvahingossa tein oikean suunnanmuutoksen.

Nettijussi Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 26.10.2011 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:
Elan kirjoitti:
Olisikohan luoti ottanut risuun ennen vasaan osumaa ja tullut poikittain lapaan. Muuten tuo on aika uskomaton tapaus ja toistettavuus voi olla melkoisen vaikeaa.


Tässä taas niitä lausahduksia minkä takia vaihdoin vähän järeämmän hirviaseen. Kahta vasaa olen joutunut olosuhteiden pakosta ampumaan risukon läpi ja luoti otti molemmilla kerroilla varmasti risuihin, muta hoiti silti hommansa.


Kahta aikuista olen lihan himoissani ampunut risukon läpi. Otti risuihin, mutta hoiti silti hommansa...hmm .308:lla että mihin sie sen järiämmän tarvitkaan Laughing
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 26.10.2011 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
Juunas kirjoitti:
Elan kirjoitti:
Olisikohan luoti ottanut risuun ennen vasaan osumaa ja tullut poikittain lapaan. Muuten tuo on aika uskomaton tapaus ja toistettavuus voi olla melkoisen vaikeaa.


Tässä taas niitä lausahduksia minkä takia vaihdoin vähän järeämmän hirviaseen. Kahta vasaa olen joutunut olosuhteiden pakosta ampumaan risukon läpi ja luoti otti molemmilla kerroilla varmasti risuihin, muta hoiti silti hommansa.


Kahta aikuista olen lihan himoissani ampunut risukon läpi. Otti risuihin, mutta hoiti silti hommansa...hmm .308:lla että mihin sie sen järiämmän tarvitkaan Laughing

Risukossa jokainen luoti muuttaa suuntaansa, oli kaliiberi tahi luodin vauhti mikä tahansa. Nopeet pitkät luodit, heilahtavat (käsittääkseni) enemmin, vaan sellaista mettästyksessä sallittua ammusta ei ole vielä kehitetty, joka risupuskan läpi suoraan varmuudella kulkee.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 27.10.2011 04:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
Juunas kirjoitti:
Elan kirjoitti:
Olisikohan luoti ottanut risuun ennen vasaan osumaa ja tullut poikittain lapaan. Muuten tuo on aika uskomaton tapaus ja toistettavuus voi olla melkoisen vaikeaa.


Tässä taas niitä lausahduksia minkä takia vaihdoin vähän järeämmän hirviaseen. Kahta vasaa olen joutunut olosuhteiden pakosta ampumaan risukon läpi ja luoti otti molemmilla kerroilla varmasti risuihin, muta hoiti silti hommansa.


Kahta aikuista olen lihan himoissani ampunut risukon läpi. Otti risuihin, mutta hoiti silti hommansa...hmm .308:lla että mihin sie sen järiämmän tarvitkaan Laughing


Jatka ihmeessä kokeiluja, ilmoitellaan puolin ja toisin kummalla käy ensin se kehno säkä Wink.

Itse en ole vielä tervettä elukkaa risukon läpi ampunut enkä varmaan tule ampumaankaan.

Viime tiistaina kävi taas sellainen tilanne, että olin jälleen tyytyväinen ratkaisuuni vaihtaa järeämpään hirviaseeseen. Ammuin vasaa ja kun se ei merkannut osumaa millään tapaa, niin tiesin, että nyt tuli muuten ammuttua se ensimmäinen pummi, eli tässä tapauksessa hieman edestä ohi, paikkoa matkaan ja vasa nurin. Olen yhä edelleen ampunut suurimman osan hirvistäni 308:lla, mutta niistä ei varmasti puoletkaan merkanneet hyvääkään osumaa millään tapaa, mikä on mielestäni kohtalaisen tärkeä seikka että tietää sitten toimia oikein sen ensimmäisen laukauksen jälkeen.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 27.10.2011 07:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HEI nyt juunas löyty yhteinen mielipide..."Olen yhä edelleen ampunut suurimman osan hirvistäni 308:lla, mutta niistä ei varmasti puoletkaan merkanneet hyvääkään osumaa millään tapaa"...tuossa olet kyllä oikeassa. .270:llä oli siitä mukava pamautella että hirvi merkkasi aina osumat. Sillä oli semmonen varma tunne ampua. .308:kin merkkaili yleensä kun superhamppari oli halpaa. Nyt kun on tuo -06:nen ja normi hamppari niin yksikään niistä neljästä jotka oon tuolla ehtiny ampuun ei ole merkannu. Kaikki on ollu vielä hyvällä paikalla. Joten tähän nykyseen yhdistelmääni en oo tyytyväinen (kaikki klassikot T3, 30-06, hammerhead). Tuon lisäksi ampumiseen tuolla pitää keskittyä ja osumatarkkuus ei ole huikaiseva (tikkuaski 150m). Hankin sen .270:sen takaisin, jos vain mahdollista. (sitten joutuu vaan ite lataamaan Sad on niin pirun kallista). Mulla oli pikku 9,3:nen alkutaipaleella, mutta sillon tuo touhu oli niin jännää etten kyllä muista miten ne hirvet siihen laukaukseen reagoi Laughing
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 28.10.2011 01:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos minä saisin päättää, niin 308Win -kaliiperia ei saisi käyttää enää hirvijahtiin ollenkaan. 308 on alunperin suunniteltu peuran kokoisen riistaeläimen kaatamiseen, korkeintaan. Hirvelle se on täysin alimitoitettu. Jopa useimmissa sivistyneissä Afrikan maissa 375HH on pienin kaliiperi, jolla suurempaa riistaeläintä saa edes ampua. Eli josko se sivistys saapuisi lopulta tänne Suomeenkin ja meilläkin määriteltäisiin järkevät tehorajat hirvikalipereille, siis 37HH alarajaksi hirvelle? Hyvän kaliiperin ja luodin yhdistelmäksi sanoisin 375HH ja 300 grainin Swift A-Framea, jolloin ei enää tarvitsisi miettiä sitäkään, kaatuuko se hirvi ensimmäisellä vai toisella laukauksella tai säilyykö luoti ehjänä pahoissakin osumissa. Ja saman tien historian romukoppaan joutaisi myös 45/70 -kaliiperi, jolla on enää merkitystä historiallisena kuriositeettina mustan ruudin ja Amerikan valloituksen aikakaudelta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VKK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tou 2004
Viestejä: 3306
Paikkakunta: "Mauser-maa"

LähetäLähetetty: 28.10.2011 04:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.270win on liian vähän arvostustettu, erinomainen kaliberi, kunhan käytetään laadukasta luotia.
_________________
"I believe in ammunition" -Bob Leckie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12227

LähetäLähetetty: 28.10.2011 08:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
Joten tähän nykyseen yhdistelmääni en oo tyytyväinen (kaikki klassikot T3, 30-06, hammerhead). Tuon lisäksi ampumiseen tuolla pitää keskittyä ja osumatarkkuus ei ole huikaiseva (tikkuaski 150m). Hankin sen .270:sen takaisin, jos vain mahdollista. (sitten joutuu vaan ite lataamaan Sad on niin pirun kallista).

Miksipä et lataisi siihen .30-06:een itse? Tarkkuuden saa varmasit nii hyväksi mihin ampuja pystyy ja luoteja saa vähintään yhtä laadukkaita kuin .270:iinkin. En oikein ymmärrä miten sama hylsy tuottaisi hirvessä paremman merkkauksen ohuemmalla ja kevyemmällä luodilla?
Ja toki siihen 06:eenkin saat ladata kevyitä luoteja koviin vauhteihin, jos se siitä on kiinni.

Mutta hommaa ihmeessä myös .270, kivahan se on harrastaa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LuolaSaku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2008
Viestejä: 368
Paikkakunta: Valkeala

LähetäLähetetty: 28.10.2011 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ardennie kirjoitti:
Jos minä saisin päättää, niin 308Win -kaliiperia ei saisi käyttää enää hirvijahtiin ollenkaan. 308 on alunperin suunniteltu peuran kokoisen riistaeläimen kaatamiseen, korkeintaan. Hirvelle se on täysin alimitoitettu. Jopa useimmissa sivistyneissä Afrikan maissa 375HH on pienin kaliiperi, jolla suurempaa riistaeläintä saa edes ampua. Eli josko se sivistys saapuisi lopulta tänne Suomeenkin ja meilläkin määriteltäisiin järkevät tehorajat hirvikalipereille, siis 37HH alarajaksi hirvelle? Hyvän kaliiperin ja luodin yhdistelmäksi sanoisin 375HH ja 300 grainin Swift A-Framea, jolloin ei enää tarvitsisi miettiä sitäkään, kaatuuko se hirvi ensimmäisellä vai toisella laukauksella tai säilyykö luoti ehjänä pahoissakin osumissa. Ja saman tien historian romukoppaan joutaisi myös 45/70 -kaliiperi, jolla on enää merkitystä historiallisena kuriositeettina mustan ruudin ja Amerikan valloituksen aikakaudelta...


No sullapa on ihan selvästi kokemusta tuosta .45-70 kaliiperista kun noin uhoat. Itse oon ampunu kolme hirveä marlinilla ja kaikki ovat merkanneet selvästi osumat. Osumajäljet lihoissa ovat kyllä olleen erittäin siistit, vaikka osuma olisikin saatu lähietäisyydeltä. Yhden kerran olen ampunut yksinäisestä lehmähirvestä ohi, edestä. Silloinkin luulin että osuma tuli, merkkasi meinaan just niinku 308 eli ei mitenkään. Nöösinä jätin ampumatta uudelleen mutta onneksi nuapur passimies hoiti "haavakon" pois...
_________________
Vain harjoittelulla voi tulla mestariksi ja mestarithan harjoittelevat aina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 28.10.2011 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ardennie kirjoitti:
Jos minä saisin päättää, niin 308Win -kaliiperia ei saisi käyttää enää hirvijahtiin ollenkaan. 308 on alunperin suunniteltu peuran kokoisen riistaeläimen kaatamiseen, korkeintaan. Hirvelle se on täysin alimitoitettu. Jopa useimmissa sivistyneissä Afrikan maissa 375HH on pienin kaliiperi, jolla suurempaa riistaeläintä saa edes ampua. Eli josko se sivistys saapuisi lopulta tänne Suomeenkin ja meilläkin määriteltäisiin järkevät tehorajat hirvikalipereille, siis 37HH alarajaksi hirvelle? Hyvän kaliiperin ja luodin yhdistelmäksi sanoisin 375HH ja 300 grainin Swift A-Framea, jolloin ei enää tarvitsisi miettiä sitäkään, kaatuuko se hirvi ensimmäisellä vai toisella laukauksella tai säilyykö luoti ehjänä pahoissakin osumissa. Ja saman tien historian romukoppaan joutaisi myös 45/70 -kaliiperi, jolla on enää merkitystä historiallisena kuriositeettina mustan ruudin ja Amerikan valloituksen aikakaudelta...


Hyvä provo. Jatkan siitä:

Samoin tein pitäisi säätää laki, jonka mukaan metsästää saa vain sillä aseella, jolla on esim. hirvimerkki ammuttu.

Olisi mukavaa katsella, minkälaisia ilmeitä ns. .308-miehille tulee kun ampuvat merkkilaukauksia tuelta sillä hieman kovempirekyylisellä .375H&H:lla johon on luonnollisesti laitettu erittäin lyhyellä silmänetäisyydellä oleva J&J-kiikari, josta vielä ristikko ehkä irtoaa tai ehkä ei irtoa.

Saattaisi jahtiin kelvollisten miesten määrä vähentyä?

Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 28.10.2011 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Unforgiven kirjoitti:


Samoin tein pitäisi säätää laki, jonka mukaan metsästää saa vain sillä aseella, jolla on esim. hirvimerkki ammuttu.

Olisi mukavaa katsella, minkälaisia ilmeitä ns. .308-miehille tulee kun ampuvat merkkilaukauksia tuelta sillä hieman kovempirekyylisellä .375H&H:lla johon on luonnollisesti laitettu erittäin lyhyellä silmänetäisyydellä oleva J&J-kiikari, josta vielä ristikko ehkä irtoaa tai ehkä ei irtoa.

Saattaisi jahtiin kelvollisten miesten määrä vähentyä?

Very Happy


Myös Afrikan metsästysmatkoilla noudatettua käytäntöä kannattaisi harkita, eli 308 -mies saisi metsästää vain PH :n ja jäljittäjän seurassa. PH näyttäisi hänelle, mitä eläintä saa ampua, ja jäljittäjä etsii laukauksen jälkeen haavakon ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 17 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com