Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:41 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä ei ole koskaan ollut maasturia. Ihan hyvin lapissa päässyt, paitsi loppukauden lumilla voisi olla 4 veto, mutta ihan ok. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 06.11.2015 13:47 Viestin aihe: |
|
|
t3R0 kirjoitti: | Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.
"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua. |
Olen juuri näillä sanonut päässeeni pois montusta omalla "Full time 4wheel" land cruiserilla. Tässä kohtaa siis olisikin pitänyt sanoa, että lukitsin molemmat akselien tasauspyörästöt ja laitoin vielä keskitasauspyörästönkin lukkoon, johan lähti. Itseasiassa tuli mieleen, että noita napalukkoja tarvitaan vapauttamaan pyörät kokonaan irti etupään vetolaitteistosta, jotteivät pyörät turhaan pyörittäisi koko etupään laatikostoa, kun etukardaani otetaan pois käytöstä takavetoon siirryttäessä. Jos siis tuo 4 veto kytketään noin, niin ei taida silloin olla käytössä enää keskitasauspyörästöäkään, vaan se vastaisi siis lukitulla Center diff lock asetuksella ajamista. Ja tällöin on siis mahdollisuus, että eri päiden jarrut esim vaikuttavat toisiinsa ihan toisella tapaa kuin vapaasti pyörivät. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8983
|
Lähetetty: 06.11.2015 16:03 Viestin aihe: |
|
|
Uusissa Cruisereissa ei taida olla kuin H4 F ja L sekä L4 F ja L, joka tarkoittaa nopeaa ja hidasta nelivetoa keskustasauspyörästön lukituksella tai ilman. Tasauspyörästöjen lukitukset tapahtuvat jarruilla ja siihen voi valita erilaisia moodeja pitävälle ja liukkaalle pinnalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1712 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 06.11.2015 16:20 Viestin aihe: |
|
|
Mulla taitaa olla keskitasauspyörästö ihan Torsenilla, joka jakaa avoimena ollessaan vetoa 20-80% haarukassa eteen/taakse. Sen saa siis lukittua erikseen napistakin. Kun kytken sitten 4L alueen, niin se lukitsee tuon Torsenin 50/50. Samalla siis lukitaan takatasauspyörästö ja taka-akselista tulee "kiinteä". Etupäähän alkaa sitten vaikuttaa tuo elektroninen raksuttaja, joka estää vapaata pyörintää luistavalla pyörällä. Tämä on siitä mukava, että ihan pystyy jopa rattia kääntämään, vaikka kaikki pyörät siis on "kiinteästi mukana". Tämä on aikamoinen parannus hodari aikoihin kyllä. Sen verta muistan tuolta ensimmäisen hodarin ajoilta, että epäilen, että joka jätkä kääntää auton kaikki lukot päällä ihan mettä tiellä ympäri. Siihen ratin pyörittämiseen piti oikein paneutua, että sai sen liikkeelle. Tai no kääntyyhän se jos alusta luistaa tarpeeksi. mutta karkee sepeli oli kyllä myrkkyä kääntää. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 06.11.2015 18:09 Viestin aihe: |
|
|
95% jopa offiharrastajan ajeluista menee ilman etulukkoa. Eli kankeudella ei juuri ole merkitystä. Ei kukaan ajele normaaliajoja tai metsäteitä lukot kiinni. Etulukko on sellainen sopiva "hätävara"....yrittää onnistua ajamaan aina ilman sitä...ja jos sattuu jäämään kiinni kolmivetoisena niin se on pieni "pelastuksen oljenkorsi" sitten. Ja myös pysyy paikat paremmin ehyenä... _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 06.11.2015 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Uusissa Cruisereissa ei taida olla kuin H4 F ja L sekä L4 F ja L, joka tarkoittaa nopeaa ja hidasta nelivetoa keskustasauspyörästön lukituksella tai ilman. Tasauspyörästöjen lukitukset tapahtuvat jarruilla ja siihen voi valita erilaisia moodeja pitävälle ja liukkaalle pinnalle. |
Kauas menee citymaastureista nämä keskustelut, mutta...
Uusi Cruiseri riippuu siitä mikä Cruiserin malli on kyseessä. Suomeen tuodaan enää niitä soft-maasturimalleja. Ausseihin, afrikkaan jne myydään vielä oikeita land cruiser hard core maastureita http://www.toyota.com.au/landcruiser-70-series
Etulukoista kun on ollut puhetta niin vaihtoehtonahan on myös detroit ym. "automaattilukko", joka on ohjattavuudelle parempi. Mutta nekin voinee olla hasardivehkeitä talviliukkaille maanteille. https://www.youtube.com/watch?v=ekgBnktLw8k |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
ajava Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 06.11.2015 23:43 Viestin aihe: |
|
|
Kevyt,lyhkänen,pitkät joustot,hitaat vaihteisto,takaakseli lukolla edes kitka. Pistää karkeet renkaat pääsee riittävästi.Kestäväkin sais auto olla,ei varmaan kauhiasti valinnan varaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 07.11.2015 00:50 Viestin aihe: |
|
|
ajava kirjoitti: | Hiacessa on jatkuva neliveto ja maastoautossa kytkettävä.Huomaa käytännössä että suunniteltu eri paikkoihin. | Pätee vain osaan vm.-95, ja siitä uudempiin, eli pätee siis ns euro-hiaceen, joka siis pohjautuu granvia tila-autoon. En sano toki vanhempaakaan maastoautoksi, mutta monelta osin parempi se oli.
Quad vadis kirjoitti: | Gerberos kirjoitti: | Joo ja jos kerta heittää ohjauksen kankeeks, onhan tuo sillon aika selvä, että etuperä on silloin juntturassa. Tuo ominaisuus sais olla kaikissa nelikoissa, tai ees sen tapaisissa. |
Harvoin on etulukolle käyttöä, sillonkin useimmiten hajottaa jotain... Jos on niin pehmeä paikka että tarvii vielä neljännen vetävän, ois suotavaa olla vinssi, mieluummin myös takana. Erittäin todennäköisesti sitä tarvii aika pian kun etulukko(plus muut) on kiinni, autolla on hyvin hankala kääntyä. Se kulkee vain suoraan, kun kaikki renkaat pyörivät samaa tahtia.
Nuo nelivetopakettiautot ei ole maastoajoon tarkoitettu, aivan liian vähän maavaraa, pitkä akseliväli, pienet sileät katugummit. Ne on lähinnä sitä varten tehty että pääsee huonolla kelillä kuormankanssa varmasti (mökki)työmaalle, jossa ei välttis ole vielä asfalttia. |
Paremminkin että kun on niin pehmeä paikka ettei neljäs vetävä auta, tarvii sitten sen vinssin. Oma vika jos jotain hajottaa. petri r on hoksannut saman asia jota itsekin tarkoitin.
Ja ei ehkä ole maastoajoon tarkoitettu, mutta toimii nekin auttavasti huonoissa paikoissa, kuten sanoit. Eihän sinne maastoon ole monestikkaan asiaa. Ja ei ole maastoon oikein tarkoitettu cittareitakaan joiden prään tässä kysellään, vaikkakin keskustelu onkin kääntynyt cherokeehen joka lienee on eteenpäin niistä joita sittareiksi miellämme..
Cittarit ja nelikkopakut on oma lajinsa, jotka ovat omiaan kun haetaan kompromissia, hinnan, ajettavuuden, huonon-/auraamattoman tien etenemiskyvyn ja muiden ominaisuuksien suhteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 07.11.2015 01:43 Viestin aihe: |
|
|
Kitkalukon tuomasta onnesta ja autuudesta... Siinä on mun "citymaasturi" ristiriipunnassa kun yritin peruutella pienen ojan yli. Perässä lukee LSD mutta se oli täysin hengetön, ei mitään merkkejä siitä että kitkalukko olis yrittänyt toimia. Piti ottaa kovaa teknologiaa esille auton pelastamiseksi Lähtihän se sieltä hiliftin ja lankunpätkän avulla.
Kilometrejä autossa oli tuolloin jossain 170 tkm paikkeilla, eli kitkalukko ei ollu uusi mutta suomalaisittain katsottuna ei kauhean vanhakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 07.11.2015 02:08 Viestin aihe: |
|
|
Eikös sulla sitten saa lukittua sitä LSD:tä ja akseleita. Mulla ei kyllä tuo land cruiser jää ristiriipuntaan, kun laittaa 4L päälle. Mutapellolle jäi kerran Michelinin autobahn renkailla kiinni ja upotti yli 5 cm syvälle saveen. Ei paljon auttanu vaikka oli renkaalla kokoa 275/60-20". _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 07.11.2015 02:57 Viestin aihe: |
|
|
No sehän siinä just on että on pelkkä kitkalukko takana, joka on ilmeisimmin jo sen verta kulahtanu ettei toimi enää. Toki tekis mieli joku oikea kova lukko hankkia, muttei taida olla mitään järkeä mun vähäsillä tarpeilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 07.11.2015 03:05 Viestin aihe: |
|
|
Automaattilukot maksaa peräpäähän luokkaa 500€, eikä tartte mitään kompuroita väsäillä. Etupäähän ei automaatteja pidä laittaa. Paineilmat maksaa n. 1500 kompuroineen. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16813 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 07.11.2015 08:10 Viestin aihe: |
|
|
Tuolla kitkalukolla pitää olla oikeat öljyt lisäaineineen, se saattas olla syy toimimattomuuteen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|