OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäsenen erottaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 07.03.2013 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:"Seuran yleinen kokous voi päätöksellään antaa metsästyskiellon. Käytännössä näin tehdään kun esimerkiksi jäsenmaksu tai jokin muu seuran velvoite on rästissä. Meillä näitä tapauksia on ollut joka ikinen vuosi. Kaikki eivät hoida asioitaan ajoissa. "


Näinhän se menee,
Hallituskin sen voi tehdä, jos säännöissä on siitä maininta.
Se elin millä on erottamisoikeus , voi jakaa pienempiäkin rangaistuksia.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11095

LähetäLähetetty: 07.03.2013 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole ikänä metsästyskieltopäätöksiin osallistunut, enkä ole kuullut niitä edes lähialueenkaan seuroissa annetun. Täällä Heinolassa oli joku seura talvella käräjillä kieltopäätöksen takia, ja seura voitti jutun, jossa jäsenet eivät olleet hoitaneet heille määrättyjä riistanhoitovelvoitteita ja saaneet seuralta sanktion. Mutta tarkemmin en juttua tunne kun en täällä seuraan kuulu.

Jos meillä jää jäsenmaksu maksamatta, ei siitä kieltoja jaella, eikä postiteta seuraavan vuoden maksuakaan. Jäsenyys siinä menee.
Kaverin seurassa on mielestäni hyvä käytäntö, jäsenmaksu on X euroa ja eräpäivä huhtikuun loppuun, sen jälkeen X+20e heinäkuun loppuun ja X +40e vuoden loppuun. Jos tämäkin jää maksamatta, eroaa seurasta.
Itse olin sihteerina vajat kymmenen vuotta ja tuo jäsenmaksujen karhuaminen oli jokavuotinen homma, noin siitä saa edes vähän vaivanpalkkaa seuralle, ja yllättävän monen muisti pelaa paremmin.

Itse asiassa jos mentäisiin yhdistyslain mukaan, maksamattomat jäsenmaksut voi laittaa perintään jäsenen erottamisen jälkeen. Tuo mainitaan SML:n mallisäännöissäkin.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 07.03.2013 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
En ole ikänä metsästyskieltopäätöksiin osallistunut, enkä ole kuullut niitä edes lähialueenkaan seuroissa annetun. Täällä Heinolassa oli joku seura talvella käräjillä kieltopäätöksen takia, ja seura voitti jutun, jossa jäsenet eivät olleet hoitaneet heille määrättyjä riistanhoitovelvoitteita ja saaneet seuralta sanktion. Mutta tarkemmin en juttua tunne kun en täällä seuraan kuulu.

Jos meillä jää jäsenmaksu maksamatta, ei siitä kieltoja jaella, eikä postiteta seuraavan vuoden maksuakaan. Jäsenyys siinä menee.
Kaverin seurassa on mielestäni hyvä käytäntö, jäsenmaksu on X euroa ja eräpäivä huhtikuun loppuun, sen jälkeen X+20e heinäkuun loppuun ja X +40e vuoden loppuun. Jos tämäkin jää maksamatta, eroaa seurasta.
Itse olin sihteerina vajat kymmenen vuotta ja tuo jäsenmaksujen karhuaminen oli jokavuotinen homma, noin siitä saa edes vähän vaivanpalkkaa seuralle, ja yllättävän monen muisti pelaa paremmin.

Itse asiassa jos mentäisiin yhdistyslain mukaan, maksamattomat jäsenmaksut voi laittaa perintään jäsenen erottamisen jälkeen. Tuo mainitaan SML:n mallisäännöissäkin.


Kaunistelematonta totuutta.
Seuran säännöt on tehty noudatettavaksi.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pilot61
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Kes 2004
Viestejä: 576
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.03.2013 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun mettästysseuran säännön ovat hyvin suppeat, se antaa mahdollisuuden kovin kirjaviin tulkintoihin henkilöistä riippuen ja sitä mukaa johtaa moniin riitatilanteisiin. Etenkin silloin kun eri tulkinnasta on jollekin jotain etua.
Suppeiden sääntöjen tulkinnat voivat toki vakiintua. Silloin kirjoitetaan vaan sääntö/säännöt uudestaan tarkoittamaan juuri sitä miten asiat on toteutettu ja parhaaksi katsottu. Loppuu kitinät ja uudet mahdolliset tulkinnat sen jälkeen.
Vanhoilla suppeilla säännöillä jos mennään, niin uusi tulkinta saattaa tuoda vanhoja asioita esiin - mm.yhdenvertaisuudenkin takia. Jos sääntö kirjoitetaan uudestaan, vanhat asiat ei enää muuksi muutu tarkistetun säännön hyväksymisestä alkaen.
En usko, että tuon kaksoisjäsenyyden osalta on kovinkaan vaikea laatia uutta pykälää - esim. "jäsen ei voi liittyessään ja seuran jäsenenä ollessaan liittyä toiseen metsästysseuraan. Liittymisen myötä raukeaa X:n seuran jäsenyys."
Tämän jälkeen jokainen tietää mitä seuraan kuuluminen asian suhteen merkitsee. Ei enää tarvitse tulkita ympäripyöreitä vanhoja sääntöjä.

Minusta tuntuu kaiken topicin sisällön perusteella, että seurassanne olisi hyvä tarkistaa ja saattaa seuran säännöt toimintanne tasalle. Siten voisitte vähentää turhia riitoja ja tulkintaerimielisyyksiä.
Metsästäjäliitosta saatte kaiketi parempaa konsultaatiota sääntöjen tarkistamisessa kuin tältä foorumilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11095

LähetäLähetetty: 07.03.2013 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pilot61 kirjoitti:

En usko, että tuon kaksoisjäsenyyden osalta on kovinkaan vaikea laatia uutta pykälää - esim. "jäsen ei voi liittyessään ja seuran jäsenenä ollessaan liittyä toiseen metsästysseuraan. Liittymisen myötä raukeaa X:n seuran jäsenyys."

Paitsi että se ei koskisi vanhoja jäseniä jotka uuden säännön säätämishetkellä kuuluvat toiseen seuraan. Eli takautuvasti ei voi säätä sääntöjä joiden nojalla toimittasiin uudessa tilanteessa.

Sama asia kuin kokouspäätösissä. Esimerkiksi, jos seuran jäniskintiö on 6/vuosi, ja kaikki jäsenet ovat ampuneet viisi jänistä, paitsi Matti joka ampui kuusi. Niin kokous ei voi takautuvasti päättää kiintiöksi viittä ja antaa Matille rangaistusta, vaan ainoataan muuttaa tulevaa sääntöä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 07.03.2013 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VihtarinUkko kirjoitti:
Joukkovoimaa joo tuntuu löytyvän kun foorumille uskaltautuu kirjoittamaan jostakin mikä kirvoittaa mielipiteitä. Siinä sitä nujerretaan eri mieltä olijaa niin että tuntuu.


Minä en ainakaan tarkoittanut omaa kirjoitustani ojennukseksi. Esitin ihan vain kysymyksen että millä tavoin seuralle tai sen muille jäsenille on haittaa siitä että uusien jäsenten Juha Jahti ja Hannu Hirvestäjä myötä saadaan varmistettua heidänkin omistamansa metsäpalstat mukaan seuran vuokra-alueeseen? Etenkin maattomien jäsenten kannaltahan nuo juhat ja hannut ovat oikein tervetulleita kavereita seuraan koska hehän tuovat seuralle lisää metsästysaluetta.

Jos tässä on nyt joku koukku jota en ole huomannut niin kerro ihmeessä mikä se on. Tai onko kysymys vain jostain erityistilanteesta tai ainoastaan tietynlaisesta seurasta jossa kaksoisjäsenyys aiheuttaisi ongelmia?

Jos kaksoisjäsenyyden aiheuttama ongelma on periaatteellinen tai tunnepuolella niin kyllä senkin voi tuoda esille tässä keskustelussa. Onko huolenasi esim talkooaktiivisuuden heikkeneminen tuplajäsenillä? Vai epäiletkö tuon nostavan metsästyspainetta tai vievän paikkoja maattomilta jäsenkandidaateilta? Jälkimmäiseen en usko ainakaan itse sillä tuplajäsenyyden kieltämisellä saatetaan pikemminkin menettää potentiaalia metsästsaluetta kuin saada sitä lisää, joten on vaikea uskoa kiellon parantavan kenenkään metsästysmahdollisuuksia. Tosiasia on sekin että meillä jokaisella on käytettävissä metsästykseen vain tietty aika eikä se aika kasva siitä vaikka kuuluisi kolmeenkin metsästysseuraan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pussihousuelvis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 2650

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pirun hyvä olo, kun on ollut täältä pari viikkoa pois etelänmatkan takia. Very Happy
Oikein pelästyi, että tälläkin palstalla "jankkaus" jatkui samaan tapaan, eikä asia ollut edennyt miksikään. Sad
Vielä enemmän kauhistuin, kun muistin, että olin itse osallistunut tähän "jankkaukseen" ja pitänyt sitä täysin normaalina elämänä. Shocked

Idea Idea Idea Abropoo...johtopäätös. Kun en harrasta metsästystä, niin minulla on parempi olla. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nöyhtä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hel 2013
Viestejä: 25
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pussihousuelvis kirjoitti:
Pirun hyvä olo, kun on ollut täältä pari viikkoa pois etelänmatkan takia. Very Happy
Oikein pelästyi, että tälläkin palstalla "jankkaus" jatkui samaan tapaan, eikä asia ollut edennyt miksikään. Sad
Vielä enemmän kauhistuin, kun muistin, että olin itse osallistunut tähän "jankkaukseen" ja pitänyt sitä täysin normaalina elämänä. Shocked

Idea Idea Idea Abropoo...johtopäätös. Kun en harrasta metsästystä, niin minulla on parempi olla. Shocked


Varmaankin sitten kannattaa pitää tilanne vakaana, jos metsästys aiheuttaa epämukavan olon?
_________________
- Kertalaakiyhdistys -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nöyhtä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Hel 2013
Viestejä: 25
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja aiheeseen liittyen:
Kun liityt metästysseuraan kannattaa tutustua seuran sääntöihin ja noudattaa niitä.
Jos tässä vaiheessa joku sääntö tuntuu huonolta voi itse tehdä päätöksen, ettei liitykään...
Tuntuu hassulta, että näissäkin jutuissa jo etsitään porsaanreikiä sanamuodoista... mulle kaikki heti nyt Laughing
Nää on vissiin näitä, joiden kans ei voi edes suullisia sopimuksia tehdä...
Ennen oli miehet sanansa mittasia Wink
_________________
- Kertalaakiyhdistys -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VihtarinUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2013
Viestejä: 229
Paikkakunta: luoteis-venäjä

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

*_*
_________________
Vihtarin Ukko


Viimeinen muokkaaja, VihtarinUkko pvm 19.09.2013 20:31, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VihtarinUkko kirjoitti:
Hyvän keskustelun tästä on saanut aikaiseksi. Jotenkin pidän tarpeettomana sanatarkan säännön käsittelyä - siinä se. Periaatteista on tullutkin monenlaista kommenttia suuntaan jos toiseenkin.


Et ilmeisesti ole lainkaan perille yhdistystoiminnasta, ja laista, etkä haluakkaan olla. Ymmärrä nyt sellainen seikka, että tuo seuran sanatarkka pykälä on se mitä on noudatettava. Ei mitään ihme periaatteita, jotka ei ole sääntöjen mukaisia. Uskon edelleen ettet pistä sitä pykälää näkyviin koska et halua siksi, että se on oman henkilökohtaisen näkemyksesi vastainen.

Pitäkää ylimääränen vuosikokous ja muuttakaa ne säännöt sitten semmoseksi että jäsenyydelle on voimassaoloehdot ja yksi ehto on toi yhden metästysyhdistyksen jäsenyys. Koeponnistakaa mitä PRH siitä pykälästä meinaa. Mutta muista ettei ne takautuvasti koske vanhojen sääntöjen aikaan otettuja jäseniä. Pelkästään uusia, sääntömuutoksen jälkeen otettuja jäseniä.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pussihousuelvis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 2650

LähetäLähetetty: 08.03.2013 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nöyhtä kirjoitti:
Pussihousuelvis kirjoitti:
Pirun hyvä olo, kun on ollut täältä pari viikkoa pois etelänmatkan takia. Very Happy
Oikein pelästyi, että tälläkin palstalla "jankkaus" jatkui samaan tapaan, eikä asia ollut edennyt miksikään. Sad
Vielä enemmän kauhistuin, kun muistin, että olin itse osallistunut tähän "jankkaukseen" ja pitänyt sitä täysin normaalina elämänä. Shocked

Idea Idea Idea Abropoo...johtopäätös. Kun en harrasta metsästystä, niin minulla on parempi olla. Shocked


Varmaankin sitten kannattaa pitää tilanne vakaana, jos metsästys aiheuttaa epämukavan olon?


Idea Idea Idea Uusi abropoo. Lopetan metsästysharrastuksen...mutta, kun tunnen itseni pakotetuksi lopetamaan metsästyksen(se ei pärjänny tääl), niin edistänkö toiseten metsästysharrastuksen jatkamista, kuten maanvuokrauksella. En tietenkään edistä. Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11095

LähetäLähetetty: 08.03.2013 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nöyhtä kirjoitti:

Tuntuu hassulta, että näissäkin jutuissa jo etsitään porsaanreikiä sanamuodoista... mulle kaikki heti nyt Laughing
Nää on vissiin näitä, joiden kans ei voi edes suullisia sopimuksia tehdä...
Ennen oli miehet sanansa mittasia Wink

Jos haluaa asian noin tulkita, itse näkisin ennemmin niin että on koetettu saada selville sitä ainoaa merkityksellistä asiaa, eli mitä säännöt asiasta sanovat. Ei seuratoiminnassa ole mitään porsaanreikiä, on vain yhdistyksen säännöt ja niiden mukaan mennään, piti siitä tai ei. mutta mikä on tämän kesksutelun arvo, jos sen avaaja ei kuitenkaan halua tuoda kysymyksensä kohteena olevaa sääntöä ilmi?

Näkisin tämän topicin myös osana laajempaa keskustelua metsästyseuratoiminnastamme, on ihan tervettä keskustella monista metsästysharrastuksen seuratoiminnassa noudatetavista "erikoisuuksista". Näitä voi olla esim. jäsenten eriarvoinen asia, ikäraja/armeija -pykälät hirvimetsästyksen ehtona, aseettomat vuodet metsällä ennen jahtiin pääsyä, yms.
Mielestäni näistä asioista kannattaisi keskustella jopa suuremmilla foorumeilla, eikä ain tehdä Jahti/Metsästäjä -lehteen sitä vuotuista juttua kuinka harrastuksemme ukkoontuu (kun jopa liiton mallisäännöissä on tätä linjaa tukevia sääntöjä).
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VihtarinUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2013
Viestejä: 229
Paikkakunta: luoteis-venäjä

LähetäLähetetty: 08.03.2013 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

*_*
_________________
Vihtarin Ukko


Viimeinen muokkaaja, VihtarinUkko pvm 19.09.2013 20:32, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 08.03.2013 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et ilmeisesti ymmärrä ollenkaan, mikä on rekisteröityjen sääntöjen jäsenyysasioiden ja vuosikokouksen päättämien vuosittaisten jäsenvelvoitteiden, kuten jäsenmaksut, talkoot ym. ero?

Mielenkiinnosta kysyn, oletko kysynyt tätä alkuperäistä kysymystäsi lakimieheltä ja näyttänyt hänelle teidän sääntöjä?
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Seuratoiminta Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23  Seuraava
Sivu 14 Yht. 23

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com