OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Käytännön kokemukset uudesta ampumakokeesta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
iekama
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Elo 2008
Viestejä: 7
Paikkakunta: yläperä

LähetäLähetetty: 20.08.2008 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoittaa ihan asiaa suomalaisen metsästäjän ohjauksen ja paapomisen tarpeesta. Olen itekki ihmetylle mistä johtuu kun päättäjät yrittävät jotaki sääntöä kiristää, niin mettästäjät itkevät kuorossa vastaan asenteella " eikö meihin koskaan luoteta ". Jos tämmöstä ei sitte tapahdukkaan niin ollaanka ite kiristämässä ja säätelämässä harrastusta omilla vaatimuksilla. Olen vieläkin sitä mieltä, että jos metästäjä on päättänyt ettei liikkuvaa hirveä ammu, niin miksi pitäisi harjoitella ja käydä koe ampumassa liikkuvalla radalla.

J.K. En minä Visapää sinun ehdotusta pelkästään tarkoittanut, mutta aina on niitä, niinku huomasit, jotka ovat vaatimassa vieläkin tiukempia määräyksiä, mutta saahan sitä vaatia, onhan Suomi vapaa maa, onneksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.08.2008 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää kirjoitti:
Jos viittaat minun kirjoitukseeni, niin en vaatinut, vaan ehdotin, että ammuttaisiin viisi sarjaa vuodessa radalla jos hirvikoe poistetaan.

Ja mikäköhän ihmeen käytännön hyöty tuolla viidellä sarjalla saavutettaisiin!? Eipä se juuri ampumataitoa paranna.

Oma mielipiteeni uudesta kokeesta - Tuleepahan ainakin kiväärit kohdistettua kolmen vuoden välein! Vanha meni läpi millä sohlolla tahansa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 20.08.2008 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Oliko sitten viraskoreutta vai mistä oli kysymys, niin minä en saanut mitään tietoja ampumastani tuloksesta; "läpi meni" oli näyttösuojan vastaus ja kun vielä sen jälkeen yritin uudestaan kysyä osumia, niin vastaus oli "ringin sisällä" Olin kaverin luona rapukesteissä ja kun tiedossa oli kokeen suoritusmahdollisuus, niin hoidettiin se samalla kertaa ja ruuhkaa ei todellakaan radalla ollut!! Twisted Evil Käytiin edellisehtoona samalla radalla tsekkaamassa aseen ja kiikarin toimivuus ja aseeseen sopivalla panoksella (Valmet tupla 308W) päästiin alle 30 mm puolihuolimattomasti ammuttuna. Ylä ja alapiipun väliä ei edes yritetty suhteuttaa toisiinsa; alapiippu anmpuu n. 50 mm yli, joten sillekin voisi olla käyttöä jossain tilanteessa? Wink


No eikö sen tuloksen voisi lukea suoraan taulusta oman aseen kiikarilla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 20.08.2008 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Visapää kirjoitti:
Jos viittaat minun kirjoitukseeni, niin en vaatinut, vaan ehdotin, että ammuttaisiin viisi sarjaa vuodessa radalla jos hirvikoe poistetaan.

Ja mikäköhän ihmeen käytännön hyöty tuolla viidellä sarjalla saavutettaisiin!? Eipä se juuri ampumataitoa paranna.

Oma mielipiteeni uudesta kokeesta - Tuleepahan ainakin kiväärit kohdistettua kolmen vuoden välein! Vanha meni läpi millä sohlolla tahansa.


Eipä se juuri ampumataitoa parantaisi, mutta antaisi ainakin jonkinlaisen kuvan henkilölle ittelleen hänen sen hetkisestä ampumataidostaan...

Mutta, myönnetään, ihan turha ja hyödytön ehdotus se minunkin mielestä oli, näin tarkemmin ajateltuna... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 20.08.2008 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Oliko sitten viraskoreutta vai mistä oli kysymys, niin minä en saanut mitään tietoja ampumastani tuloksesta; "läpi meni" oli näyttösuojan vastaus ja kun vielä sen jälkeen yritin uudestaan kysyä osumia, niin vastaus oli "ringin sisällä"


No tähän osaan kertoa syynkin: Nykyisissä ampumakoetauluissa ei ole mitään numeroita joten enää ei voi ilmoittaa aiempaan tyyliin "ysi kello kuudessa". Käytännössä nykyisissä ampumakoelapuissa merkitään vain jokaiselle laukaukselle vaihtoehto hyväksyttävä osuma tai ei-hyväksyttävä osuma.

Aseen kohdistamiseen ampumakoetilaisuus on siis huono vaihtoehto ja aika kalliskin (nykyisellään 7 euroa per sarja). Itse suosittelen suorittamaan asekohdistuksen jossain aivan muualla kuin itse ampumakoetilaisuudessa.

Vaikka aina pitää pyrkiä hyvään riistalaukaukseen, niin tosiasia on että ennenpitkään haavakkojakin tulee. Nämä ovat niitä asioita joissa nollatoleranssia on hankala soveltaa vaikka tietenkin pitää pyrkiä tarkkoihin laukauksiin. Ja juuri tästä syystä tukea kannattaa käyttää jahtitilanteessakin jos sellaista vain on suinkin tarjolla (esim hirvitornin rakenteet).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.08.2008 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
Aseen kohdistamiseen ampumakoetilaisuus on siis huono vaihtoehto ja aika kalliskin (nykyisellään 7 euroa per sarja). Itse suosittelen suorittamaan asekohdistuksen jossain aivan muualla kuin itse ampumakoetilaisuudessa.

Ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tarkoitin...?

EDIT: ja kyllä noita kohdistajia löytyy yllättävän paljon merkkiammunnoissa, mitä olen itse seuraillut.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 20.08.2008 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Metsastyskerho1 kirjoitti:
Aseen kohdistamiseen ampumakoetilaisuus on siis huono vaihtoehto ja aika kalliskin (nykyisellään 7 euroa per sarja). Itse suosittelen suorittamaan asekohdistuksen jossain aivan muualla kuin itse ampumakoetilaisuudessa.

Ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tarkoitin...?

EDIT: ja kyllä noita kohdistajia löytyy yllättävän paljon merkkiammunnoissa, mitä olen itse seuraillut.


Niinpä: "Vortex" tarkoittaa että on rikollista jos metsämiehellä on ase
kohdistettuna vapaaehtoisesti,se pitää nimismiehen seisoa p........
takana ja valvoa metsämiehen aseen kohdistusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.08.2008 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
Niinpä: "Vortex" tarkoittaa että on rikollista jos metsämiehellä on ase kohdistettuna vapaaehtoisesti,se pitää nimismiehen seisoa p........ takana ja valvoa metsämiehen aseen kohdistusta.

Valitettavasti se vain tuntuu näin olevan.

Täytyihän se oikein nimismiehen pitää hirvimiesten ampumataitoa yllä aina uuteen koemuotoon asti. Nyt se huolehtii enää aseen kohdistamisesta...Jos nyt tätä sinun logiikkaasi tähän sovelletaan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 20.08.2008 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Metsastyskerho1 kirjoitti:
Aseen kohdistamiseen ampumakoetilaisuus on siis huono vaihtoehto ja aika kalliskin (nykyisellään 7 euroa per sarja). Itse suosittelen suorittamaan asekohdistuksen jossain aivan muualla kuin itse ampumakoetilaisuudessa.

Ilmeisesti et ymmärtänyt, mitä tarkoitin...?

EDIT: ja kyllä noita kohdistajia löytyy yllättävän paljon merkkiammunnoissa, mitä olen itse seuraillut.


Nyt taisi mennä vastaukset sekaisin.

Vilperille tuossa vastailin kun hän pähkäili miksei ampumakokeessa ilmoiteta osumia muutoin kuin "ringissä tai ei". Numeroita on paha ilmoittaa jos niitä ei enää ole, siksi aseen kohdistaminen ampumakokeessa on hankalaa ja käytännössä aika kallista.

Ja jos joku ehdottomasti haluaa suorittaa aseenkohdistuksen ampumakoetilaisuudessa niin tervetuloa vaan, tulojahan se tietää rhy:lle. Itsekin kokeilin joskus aikanaan kiväärin hankittuani melko harjoittelematta hirvikokeen läpimenoa ja hylsyhän siitä tuli. Ammunnanvalvoja totesi mulle vain että "olisi sitä halvempiakin tapoja harjoitella" ja oikeassa oli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16696

LähetäLähetetty: 20.08.2008 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iekama kirjoitti:
Olen itekki ihmetylle mistä johtuu kun päättäjät yrittävät jotaki sääntöä kiristää, niin mettästäjät itkevät kuorossa vastaan asenteella " eikö meihin koskaan luoteta ". Jos tämmöstä ei sitte tapahdukkaan niin ollaanka ite kiristämässä ja säätelämässä harrastusta omilla vaatimuksilla.


Niinpä, mikään ei käy. Laughing
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 22.08.2008 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se vaan taitaa nyt olla silleviisiin, että jos nyt tuleekin kohdistettua ase kolmen vuoden välein, niin sekin tahtoo tapahtua Sako Rangella. Eli mitä pointtia sillä kohdistus-argumentilla enää on Laughing

Ennen aseen pystyi mettä-kohdistamaan ja silti ampua kokeen Sako Rangella ilman että tarvitti huolehtia että viekö renkaille.

Ai niin perkule. Eihän nyt kukaan enää ostakaan Rangea kun EI TARVITSE ENÄÄ TREENATA! Hienoa kehitystä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 22.08.2008 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikenmaailman perätukun ja tasco-pasca -kiikareillehan tämä koe tietää menekkiä. Jotkut luulevat 24 kertaa suurentavalla tascolla jopa näkevänsä Laughing . Todellisuudessa 7-kertaisen suurennuksen omaavalla laatukiikarilla näkee paremmin.

Shocked Tuli mieleen se muuan hirviporukan jäsen, joka ei osaa kohdistaa asettaan. Mitenhän se nyt metsällä ampuu kun koe pitää kuitenkin ampua "niillä halvoilla"... Shocked
_________________
Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 23.08.2008 02:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

havu kirjoitti:
Se vaan taitaa nyt olla silleviisiin, että jos nyt tuleekin kohdistettua ase kolmen vuoden välein, niin sekin tahtoo tapahtua Sako Rangella. Eli mitä pointtia sillä kohdistus-argumentilla enää on Laughing

Ennen aseen pystyi mettä-kohdistamaan ja silti ampua kokeen Sako Rangella ilman että tarvitti huolehtia että viekö renkaille.

Ai niin perkule. Eihän nyt kukaan enää ostakaan Rangea kun EI TARVITSE ENÄÄ TREENATA! Hienoa kehitystä!


Kuulostaa kyllä vähän humoristiselta ajatukselta ,että hirvimettällä ammuttuna olisi tarkkuudessa jotain eroa 8 tai 11,7g:n välillä normaaleilla ampumamatkoilla.Kätesi tarkkuus hukkuu taatusti toleranssien sisään olipa ampuma etäisyys mikä tahansa. Tärkeämpää onkin , että aseesi käy OLETETUSTI siihen mihin pitääkin.
Ampumakoekin voisi olaa seuraava.

Ampuja asettuu ampumapaikkalle tyhjän aseen kanssa.
Panos saa olla muualla kuin kädessä. Maassa pöydällä, taskussa, autossa,kotona tai esim lippaassa. Muttei piipussa.

1.n laukauksen täytyy olla tappava, joten ammutaan vain yksi laukaus, johon saa kulua aikaa esim lukko /kiinni 8 sekunttia.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 23.08.2008 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kukin tavallaan. Selittelijöiden riviin mahtuu kyllä.

Edelleen mielestäni tärkeämpää on että ampuja tietää mihin aseella osuu jos ampuja hoitaa oman osuutensa. Jos menee olettamiseksi, pitää käydä radalla.

Pari vuotta aikaa sitten eräs olettaja teki peurasta haavakon olettamalla ensin että 13g kävi samaan kuin joku ratapati ja sitten selitettiin taas.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 23.08.2008 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla ase on kohdistettu hirvi /peurapaukuille, kokeeseen kävin hakeen jotain "halpispaukkuja" ja hyvinhän tuo osui niilläkin vaikka painoero oli 4g luokkaa. omalla tikalla tuo ero on n. 2cm 100m ammuttaessa. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33  Seuraava
Sivu 13 Yht. 33

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com