OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäljestyksen ja jälkikoiran koulutuksen ABC
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.12.2015 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiran koulutuksissa on eri tyylejä. Minusta kiva lukea toisten tyylejä tehdä asioita. Itellä on tilanne missä esim kolarisorkkaa ei tule kuin kerta kahteen kolmeen vuoteen työn alle.. Syksyllä jahdissa tulee haavakkopeuroja ehkä yksi ja hirviä muutama. Muualla näitä tilanteita tulee enempi ja voi olla perusteltua pitää aivan spesiaalikoiraa siihen ja keskittyä vain sen asian reenaamiseen. Omissa olosuhteissa näen paremmaksi vaihtoehdoksi reenata karhulle käytettävää koiraa liinajäljitykseen millä koitetaan selviytyä verijäljet myös. Tähän saakka on selvitty kyllä. Luulen että parin kolmen vuoden kokemuksella voi olla ihan hyväkin koira.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3246

LähetäLähetetty: 14.12.2015 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlin kirjoitti:
Jos on sattunut haavakko niin miksi sinne ei voida kutsua jäljestämiseen erityisesti koulutettua koiraa? Eikö niitä oikeasti ole saatavilla?

Jos haavakko syntyisi, mielellään sinne kutsuisin hyväksi koetun verijälkispesialistin. Tällä hetkellä ei itsellä ole yhtäkään numeroa tiedossa, johon rimpauttaisin tarvittaessa. Luetteloa pitäisi koirista olla ja nimenomaan oikeista käytännön tilanteissa koetelluista koirista. Mielellään saisi koiranohjaajallakin olla jonkinmoista tajua oikeista tilanteista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2645

LähetäLähetetty: 15.12.2015 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ehkä pitäisi enää kommentoida mutta kommentoin silti. Jos Tuhola on sitä mieltä, että kommentointini on ylimielistä niin olkoon sitten niin. Ja minulle ei tullut yllätyksenä, että Tuholan oma koira on paras mitä hän on tietää. Kaksikko olisi todennäköisesti lyömätön jos tilanteita olisi enemmän. Sama supikoirissa, jos niitä olisi. Missejäkin olisi varmaan köyritty jos niitä olisi tyrkyllä ollut. Siis jos...

Oletko koskaan Tuhola huomannut, että sinulla on kovin vahvat ja "oikeat" mielipiteet asiaan kuin asiaan? Muistanko väärin vai annoitko minullekin lastenkasvatusohjeita aikana jolloin todennäköisesti tutustuit vielä itseesi? Kirgisialainen kotkametsästäjäkin saisi varmaan hyviä vinkkejä miten niillä pitäisi metsästää? Alatiesynnytyksen tuskistakin varmaan löytyisi tietoa? Ei sillä, faktista tietoa on hyvä jakaa. Välillä vaan ihmetyttää kuin nuori ihminen voi tietää kauhian paljon asioita?

Ketjun aloittajalta pyydän anteeksi tätä offtopic vuodatusta. Asia on mielestäni tärkeä, jatkakaa keskustelua. Muiden kanssa olisin mielelläni jatkanut asiasta mutta Tuholan profeetalliset kyvyt veivät minusta voiton ja lopetan tähän kommentoimisen etten herättäisi pahennusta ylimieliseen tyyliini. Koska esitin tuon kuva-arvoituksen niin siihen vielä vastaan jos tarvetta ilmenee.

Ai niin, siitä supille harhautumisesta. Sehän johtuu tietenkin siitä ettei koira ole ihan satkunen. Sille sattuu virheitä, kuten tuolla 10-piikin jäljityksellä. Onneksi tuurilla päästiin maaliin saakka...

Jahtirepulle: olen erittäin hyvin tietoinen tästä ongelmasta. Riistanhoitoyhdistyksillä on ollut listoja näistä ja ne olivat näkyvillä Riistawebissä. Sen alasajon jälkeen niitä ei juurikaan ole ollut saatavilla. Riistakeskuksen sivuilta löytyy x määrä koirakkoja mutta sen kattavuus on lähinnä säälittävä. Tässä olisi riistanhoitoyhdistyksillä melkoisesti parannettavaa. Toivottavasti löydät lähiseudulta kyvykkään ja halukkaan jäljittäjän joka lähtee auttamaan tarvittaessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlin kirjoitti:
Koska esitin tuon kuva-arvoituksen niin siihen vielä vastaan jos tarvetta ilmenee.

Ihan lonkalta, näyttää arteriaroiskeelta muodon ja värin perusteella, mitä olen ihmisten vastaaviin töissä törmännyt. Eli villi veikkaus koipi poikki ja tuossa vain pieni osa totuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh noh. Minä tätä taisin kysyä sinulta, miten reenaat koiraasi. Sen jälkeen avattiin tämä hyvä hyvä ketju. Mielestäni en ole väittänyt että koirani olisi paras. Se on paras mitä olen nähnyt. Yhtäkään muuta liinakoiraa en ole maastossa nähnyt. Linkku auki ampumapaikalla koiria täällä on käytetty. Itsekkään en ole paras. On nuota joku kymmenen haavakkoa tullut katseltua. Pakomatkoista 20m-40km.. Tää on tällaista puuhastelua. Mutta eihän silloin voi mistään mitään tietää ku vaan puuhastelee. Jos minun edellisistä viesteistä joku saa kuvan missä hehkutan itseäni tai että tietäisin kaiken niin voisitteko millään lainata sen tähän. Saisin oppia miten en kommentoi. Nimittäin sellaista tarkoitusta ei ole ollut. Tarkoitus vaan keskustella miten minä olen tehnyt ja oppia miten muut tekee. Mulle joka päivä on uuden opettelemista enkä usko tulevani valmiiksi. Sama pätee niihin supijahteihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 02:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ketjun avauksen motivaattorina toimi tuo Blue Marlinin avaama ketju.Ja päällimmäisenä motivaationa itsekkäät syyt tulla paremmaksi haavakon etsiäksi. Jotakin kokemusta aiheesta jo on reilun kymmenen vuoden ajalta. Totuus kuitenkin on että näillä leveyspiireillä selvitettävää on aina välillä.Peuraa ammutaan 2000ha alalta 70 päätä ja hirvet päälle. Tämä tässä porukassa missä olen varapäällikkönä. Ympärillä saman tyylistä lupamäärää. Kolarihommissa olen noviisi

Ja mielessä on pyörinyt erikoiskoiran laitto tähän hommaan mutta ei ole vielä mennyt ihan ylösasti.Harrastan mäykyllä. Edellinen oli luolakoira mikä jäljesti ja nykyinen on ajokoira mikä jäljestää.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16695

LähetäLähetetty: 15.12.2015 02:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Nyt tuli mielestäni hieman ylimielinen kommentointi bluemarliinilta.


Asiahan ei minulle kuulu, mutta en kyllä näe mitään ylimielisyttä.

Muuten ihan kiinnostava aihe.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16762
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.12.2015 08:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Koiran koulutuksissa on eri tyylejä. Minusta kiva lukea toisten tyylejä tehdä asioita. Itellä on tilanne missä esim kolarisorkkaa ei tule kuin kerta kahteen kolmeen vuoteen työn alle.. Syksyllä jahdissa tulee haavakkopeuroja ehkä yksi ja hirviä muutama. Muualla näitä tilanteita tulee enempi ja voi olla perusteltua pitää aivan spesiaalikoiraa siihen ja keskittyä vain sen asian .


Minulla on aivan sama tilanne, muutama tilanne vuoteen ja sillä hyvä. En ota pelkkää jälkikoiraa vaan koiran mikä jäljestää myös.

-jos minunkin pitäisi nyt nimetä toinen koira oman jälkeen joka on jotenkuten hollilla olisi se tuholan koira 45km. Ei täälläpäin ole semmoisia, hirvikoiraa ei kukaan laita peuralle eikä ajokoiraakaan halusta... juu tiedän ettei merkitystä juuri ole. Kyllä silloin on paras koittaa ihan saatavissa olevia koiria koska se toinen vaihtoehto on se että elukka jää löytymättä.

-toki jos tiedossa on se huippukoira niin ilman muuta sitä koittaa mutta miten jos se ei pääsekään? Paremmin se huonokin koira sen elukan löytää kuin ihminen pimeässä.

-tätä vähän arastelen sanoa mutta minä en ole tuolle pohjikselle tehnyt yhtä ainutta harjoitusta tai verijälkeä, en leikkinyt ruualla tai muutakaan. Olen vain vienyt sen liinassa ampuma tai kolaripaikalle ja sitten on lähdetty. Kuono maassa ja veto päällä. Siinä ei huonojalkaiset ole pysyneet perässä ja kun koira kahdella tassulla alkaa katselemaan niin olen ottanut aseen ja elukka on ollut yleensä taskulampun kantamalla. Nämä paikat missä ukot on pyörineet metsässä hajuja sotkien ovat ottaneet aikaa paljon enemmän kuin puhtaat kohteet missä on sattunut.


Toki arvostan ja kunnioitan bm ja muita joilla on oikea verijälkikoira ja siihen hommaan kone ja taito kouluttaa se, minulla vain niinpäin että koira kouluttaa miestä ja opettaa lukemaan tilannetta oikein. Koira kun ei tee tai jätä tekemättä jotain asiaa !&%¤#"! tai tahallaan, sillä on aina jokin tarkoitus. Ja miten hyvän tuostakin vielä olisi koulutuksella saanutkaan, sitä ei voi kuin arvailla.


-eikä se minusta tee koirasta sen huonompaa vaikka se olisi vain keuhkolaakin jälkeisen peuran löytänyt paalinarun päässä, lopputuloshan on silloin ollut täsmälleen sama kuin oikealla verijälkikoiralla eli saalis löytyi. Jo tuollaisen etsiminenkin voi teettää rutkasti töitä miehissä kun olosuhteet ovat sopivan vaikeat.

Ja mitä tulee tuohon kuvaan niin minusta siinä on veri jotenkin sitkeän oloista ja roiske sivulle, kirkasta ei kuplaa eli veikkaan johinkin kaula/nenä/nielu- linjalle sijoittuvaa osumaa... tämä siis pienestä kännykän näytöstä tihrattuna, voi olla vaikka ketsuppiakin tuo...
_________________
Varisjahdin veteraani...


Viimeinen muokkaaja, valmet 412s pvm 15.12.2015 10:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16762
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.12.2015 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tikkamies kirjoitti:


Itse käy katselemassa ilman koiraa pienen matkan päästä vähän linjoja mitä siellä voi olla edessä.Paljon on kyllä alku tilanteita missä ei löydy mitään osumaan viitaavaa. Verta välttämättä ei tulekkaan mutta osutusta elukasta katkeaa aina joku karva tupsu.


Kyllä tuo linjojen katselu kuulostaa vähän muulta kuin ampumapaikan tutkimuselta "puhtaalta" puolen....
_________________
Varisjahdin veteraani...


Viimeinen muokkaaja, valmet 412s pvm 15.12.2015 09:43, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valmetilta hyvä kirjoitus. Ja antaa hyvin kuvan siitä että miten erilaisia koirat on. Valmetin pohjis osaa homman luonnostaan ja kaikki ei osaa sitten ollenkaan. Minun entinen verijälkikoira oli meleko pätevä mutta ei liinassa osannut jäljittää yhtään. Piti laskea aina irti. Ei vaihtanut verijäljeltä sitten muulle. Eli ei voida puhua jälkikoirasta mutta se oli suhteellisen varma. Ei sen kanssa jäänyt yksikään haavakko saamatta jos nyt yhtään enempää oli otusta kraapannut. Toki joskus esim oma ampuma haavakkopeura jäi saamatta kun ensiksi juoksutti koiraa 20km. Otin koiran sitten pois.

Liinajäljitystä aloin opettaa jämylle. Siitä ei tullut hevon pskaa. Se ryntäili vaan nenä pystyssä. Löysi se sorkan millä jälki oli vedetty. Ei siinä mutta edelleen tänäkin päivänä jos haavakkoa koiran kanssa etsit niin helpolla jälki menee hukkaan liinan kanssa ja vapaaksi päästät niin koira vaihtaa ihan sille elukalle mistä ekana ilmahajut tulee. Karhuhommissa tuli opittua että jonkunlainen liinakoira tulisi olla. Siitä kipinä lähti ja velipojan kanssa tuota harmaata lähdettiin kouluttamaan hieman eri tavalla. Veli on käynyt armeijassa koirapuolen ja hänen ajatus oli tuo hajuruutu ja herkkupolun tekeminen. Tämän tarkoituksena ei siis ole palkita koiraa vaan opettaa kulkemaan nenä maassa. Ettei käy niin kuin tuon jämyn kanssa joka painaa nenä ilmassa. Toki herkku ruutu myös motivoi pentua. 8 viikkoinen pentu yhdistää kohderiistan tai veren hajun ruokaan. Saadaan positiivisia ensi kokemuksia. En tiedä onko tällä merkitystä mutta tokkopa haittaakaan. Hajuruudut olen tehnyt karhunhajulla. Ekat jäljet tehdään vapaana ja sitten ku saadaan jäljelle mittaa aloitetaan liinareeni. Liinareenillä saa etenkin tuollaisen harmaan haun pilattua helposti. Me ei välitetty nyt siitä vaan tarkoitus oli saada harmaasta nimenomaan koira jolla liinajäljitys onnistuu. Minun mielestä siltä onnistuu se "ihan hyvin". Ei täydellisesti mutta sillai että aika korkea luotto koiraan on. Niinkuin BlueMarlinin koira saattaa seota supille matkalla niin samalla tavalla tuo hirvijahdissa käytettävä harmaa saattaa seota terveellekkin hirvelle. Näin siis kuumalla jäljellä. Missään kohtaa en ole väheksynyt kenenkään koiria tai koulutustyylejä vaan olen kyllä aidosti kiinnostunut. Minun koira on juuri sitä paalinarukamaa verrattuna johonkin BlueMarlinin jälkispesialistiin. Jokatapauksessa niillä koirilla on pärjättävä mitä tarhasta löytyy ja niillä on pärjätty.

Henk koht olen kuitenkin tyytyväinen niihin tuloksiin mitä pikkupentujen jälkireenillä voi saavuttaa. Ne ei jää pelkkiin jäljitystekniikoihin vaan näkyvät nuoren koiran kehityksessä hirvikoiraksi. Omien kokemuksien mukaan pikkupennusta saakka reenatulla pennulla on esim 7kk iässä kymmenkertainen jäljityssitkeys reenamattomaan. Siis vapaana tapahtuvaan jäljitykseen. Tämä nyt ei varsinaisesti jälkikoira aiheeseen kuulu mutta hyvänä vinkkinä voitaneen antaa henkilöille jotka hirvikoiraansa ajattelevat jälkikoiraksi reenailla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16762
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.12.2015 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja tämä on minulla ollut mielessä niin kauan kuin olen jälkikoirista kuullut eli kun näille koirille tehdään sitä verijälkeä, ukko romppaa saappaillaan ja vetää perässään tai koittaa vetää sivulla harjanvarren päässä veritolloa.

Että onko tuossa yhtään sen kummempaa järkeä kuin että mies pelkästään kävelee.
Armeijan touhuissa ei palveluskoirille vedetty mitään erikseen vaan pelkkä kulkujälki riitti. Eli jos koiran omistaja tekee itse jäljen meneekö se koira isännän vai veritollon hajussa??

Upea näitä seurata kun ukko meni välillä pitkin kävelykatua ja ihmisiä vilisi ja silti se oikea jälki löytyi ja ukko jostan nurkantakaa.

-koiran kiinnostus ja luontainen vietti taitavat ratkaista hyvin pitkälti miten homma menee, terveelle normikoiralle ei verijälki ja sen seuraaminen metsämaastossa pitäisi olla temppu eikä mikään.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usein ei ole resursseja käyttää erillistä jäljen vetäjää. Olen itse eliminoinut miehen jäljittämisen sillä että kävelen ilman jäljenvetohajuja ristiin rastiin aluetta. Jos koira lähtee jäljittämään pelkkiä ukon jälkiä niin hukkaan menee. Toinen mitä olen käyttänyt lisähaastetta tuomassa on että juoksutan emännän seisojia verijäljen alkupäässä ja suttaan paikkaa tarkoituksella. Pyrin näin saamaan sitä normitilannetta mukaan missä verijäljelle (tai karhunjäljelle) lähdetään paikasta missä on vieraiden koirien hajuja ja miehen tallomaa maastoa. Perusperiaatteena on että kun reenaan jo kehittynyttä koiraa niin teen jäljestä niin vaikean kuin ikinä voisin sen oikeassa elämässä kuvitella olevan.

Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 15.12.2015 11:58, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja itse tosiaan teen jäljen aina Ala-Riihimäen oppien mukaan. Eli jotkut sukan tyyliset kengän päälle ja pohjan ja sukan väliin hajuelementti, omassa tapauksessa karhunrasva. Itsellä kun reeni perustuu karhujahtia ajatellen eikä painotu niinkään pelkkään verijälkitouhuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1909
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 15.12.2015 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
juoksutan emännän seisojia verijäljen alkupäässä


Eikö ne emännän seisojat ole innostuneet tuosta jäljestä vai remmissäkö niitä siinä juoksutat?

Omat seisojat (varsinkin vanhempi) on aika pelejä verijälkien kanssa, vauhtia on ja tarkkaan seuraavat jälkeä. On tullut muutamia kertoja reenattua ihan "perinteistä" jäljen seuraamista niin, että joku muu tekee muutaman sadan metrin jäljen ja sitten koira jäljelle liinan kanssa. Pari kertaa myös ilman liinaa, siinä vaan ei ihminen pysy perässä ja kun tutkaakaan ei ole niin ei voi kuin odottaa jos on pitkä jälki ja/tai hankala maasto. Tähän saakka on aina onnistuttu löytämään jäljen toinenkin pää.

Kesällä pääsin myös katsomaan kun oli tälläinen seisojien nouto/vesiharjoittelupäivä, että miten se jälki hoituu kokeneemmalta koiralta. Toki pitää muistaa, että nyt puhutaan lyhyistä jäljistä, joiden päässä on lintu. Mutta siis, jälki peltoon (luokkaa 200 m) ja koira autosta 20 metrin päähän jäljen alkupäästä. Remmi irti ja kädellä suunta koiralle, joka juoksi samantien ilmavainulla alkupäähän, siitä sitten nenä ylhäällä lähes suoraan linnulle ja karmeaa vauhtia takaisin lintu suussa. Eihän tällä mitään tekemistä ole noiden pitkien kolarijäljitysten kanssa, mutta jotkut kuuluvat käyttävän seisojia jälkikoirina paremman puutteessa. Takuuvarmasti toimii ainakin paremmin kuin oma nenä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20682
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Innostuuhan nuo seisojat mutta kun niillä ei ole hirmuisesti karhunrasvajälkeä vedetty niin menevät jälkeä 200-300m maksimissaan ja tulevat pois. Yleensä eivät mene sitäkään kun ollaan ns juoksutuslenkillä ohikulkumatkalla. Tietävät ettei nyt haeta sitä jälkeä tarkoituksella. Kyllä nuolla nokka pelaa mutta juuri vesityökokeissahan jälki tehdään ja heti koira kuumalle jäljelle. Vaikea ymmärtää miten mikään edes auttavasti pelaava koira voisi reputtaa nuon helpon kokeen. Harmaan pentu tekee tommosen jäljen 2-3kk iässä. Tietty seisojille ei ole tyypillistä maajäljen tarkka seuraaminen joten nuorelle ja vähä kohelolle koiralle saattaa tämä tuottaa vaikeuksia. Nenähän seisojilla on hyvä ja tarkka. Ihan varmasti seisojasta saisi erinomaisen jälki spesialistin jos vaan reenais. Nuo oppii mitä vaan niille opettaa luulen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com