OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Moottorikelkka pienellä kulutuksella.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 611

LähetäLähetetty: 23.01.2014 09:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla hinnalla jo kannattaa vuokraillakin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2377
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 23.01.2014 09:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä sitä paljoa tarvi uuteenkaan sijoittaa http://www.nettimoto.com/arctic-cat/bearcat?yfrom=2013 Tuosta puuttuu vakiovarusteista sähköstartti, sen sh. 548€.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6689

LähetäLähetetty: 23.01.2014 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän tuo lainakelkka maksa niin kauan mitään kun se pysyy ehjänä. Kyllä se nyt tuommosen reissun kestää.

Tumitan kannattanee ottaa huomioon seuraavanlainen asia: jos kelit on sellaiset että polanteiden pinnat on jo alkaneet pehmetä, niin missään tapauksessa ei kannata yrittääkään mennä neljää kymppiä. 30 km/h on tuon aikakauden laitteille sopiva vauhti märällä lumella. Kaikki yritykset tuosta yli johtaa vain siihen että bensat loppuu ennakoitua aiemmin. Tietenkin pahannäköiset paikat mennään yli nappi laudassa. Mitä pidemmälle siihen soseeseen pääsee ajamalla, sen lyhyempi matka on kantaa vehkeet yli sen pahan paikan.

Ja jos käy niin köpelösti että polanteet pettää yleisesti ja alla on vetistä ainetta, pitkät siirtymät on viisainta tehdä aamuöisin tai todeta että just tässä on hyvä pilkkipaikka. Normi järkevällä ajamisella tuolla keksinnöllä pääsee sen 300-400 km niin että tankki täynnä ja 60 litraa varabensaa. Sellainen on ollut resepti noissa reissuissa ja harvoi on bensapula yllättänyt. Jos sattuu hyvät kelit niin 20 litraa jää kotia tuotavaksi ja senhän voi tunkea vaikka auton tankkiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 23.01.2014 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllähän tuossa maalailtiin sitä vaanivaa totuuttaki. ja vähän samasta syystä itekki viikinkiä tarjoilin vaikka totta on että pirunmoisella harpulla menee tehokas kapeakin. iso on piru ku jumii, mutta tarpeeksi paha se pieniki ilman apuja. tuon viikingin perässä ajellu muutaman kerran ku on painellu puukuorman kanssa vesillä olevia jänkiä. teki kyllä lähtemättömän vaikutuksen.

mutta valinta on käyny ja varmaan sillä reissun heittää. eikä se kulutuskaan pahimpia ole jos säädöt sattuu kelille ja kuormalle sopivat. kyllä sen kuulee ku kevyesti rullaa, sillä mennään näytti neula mitä tahansa ja säästellä haluaa.

mutta muista kuiteski muutamat varatulupat ottaa (oikeat).
ja jos hyvin menee ja kallona pari jää tähteeksi, eiköhän se lynski keväällä ne polttele,,,, Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lapari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2014
Viestejä: 64
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.01.2014 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en kyllä niinkään tiettyä mallia katselisi vaan keskittyisin etsimään hyväkuntoista/ toimivaa kelkkaa. Joku perus 400-600 kuutioinen puhallinkone. Puhallinkone ainakin varmistaa jäähdytyksen jos sattuu kevään reissulle hankikeli.

Kun kerran käyttöaika on nuin lyhyt niin ei siihen kaipaisi mitään satojen eurojen yllätysremonttia ennen reissua tai jopa reissun päälle.

Viikingillä olen itse joskus rekeä vetänyt ja hyvä oli kulkemaan. Painava ja leveä kelkka ei rinteessäkään tuntunut hankalalta viedä. Teleskooppi eli LTS keula oli tunturikivikossa hyvä, ei tarvinut varoa poikittaistukivarsia. On niitä muitakin hyviä ja tarviiko yhdelle reissulle olla juuri se markkinoiden paras vaihtoehto.

Ostaessa kun katsoo, että telastossa rullat tallella ja pyörii sievästi, liukukiskoissa pintaa ja iskareissa olisi öljyt sisäpuolella. Perä ilmassa käytellä, voiman siirron ollessa kunnossa tela pyrkii nytkähtelemään eteenpäin. Hihnan kunto tarkastaa ja kokeilla sitä kakkosvariaattoria pyöräyttää edestaas niin saa vähän viitteitä ketjun kireydestä ja siitä onko koskaan käytetty ketjukoppaa auki. Jos kone lähtee käyntiin ja käy sievästi niin tekniikastapa ei ostaessa tarvi paljoa muuta katsoa. Yleisilme tietenkin miten on pidetty. Varahihnahan on aina tuommoisilla reissuilla oltava mukana. Ne on nykykelkkoihin muuten kalliita.

Lopuksi kevennys. Itse ajelen nykyään tuommoisella.




_________________
Mitä se tyhjä hyvejää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6689

LähetäLähetetty: 28.01.2014 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapari kirjoitti:
Puhallinkone ainakin varmistaa jäähdytyksen jos sattuu kevään reissulle hankikeli. ...

Lopuksi kevennys. Itse ajelen nykyään tuommoisella.



No ompas nätti peli. Tulee mieleen ne ajat ku ukot juoksi tuommosen perässä kun tuollaisia käynnistäessä "hirtti kaasu päälle".

Tuota...kovilla keleillä ja lämpimillä ilmoilla kai se puhallinkone juurikin on vaarassa leikata kiinni, kun jyrrätään pitkiä taipaleita sileää järvenselkää. Mutta senkin ongelman voi välttää ku tietää riskit ja osaa toimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2377
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 28.01.2014 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^550 Rotax, kaasuttimet ns. vuokra-/safarisäädöillä. Tosin sitten ollaan aika kaukano topicin otsikon aiheesta Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MatiasS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2011
Viestejä: 669

LähetäLähetetty: 28.01.2014 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

550 rotaxi on yllättävänkin pieni ruokanen. Viime talvena kävin kaveritten kanssa tuossa ylitorniolla ja kotoa lähtiessä tankki täyteen. 70km vaihtelevaa ajoa ja tankille niin meni 12 litraa. En piä pahana ollenkaan ko ottaa huomioon että ite tykkään välistä leikkiäkkin.. Nopeus vaihteli 50 ja 100 välilä ko kaveri painatti eelä pikku sportila ja välilä piti ootella kaveria jolla oli 5900 jossa lehtijouset keulassa ja ei muutenkaan mikään maailman mukavin retki kelkka se. Toki rekeä en tuolloin vetäny. Ollaan ajettu sillä puitaki mettästä yks kevät ja silloin varmasti kulutti ko noissa touring kelkoissa ei pahemmin ole vaihteistoja näkyny niin liikkeelekki hääty lähteä vähän reippaammin. Mutta hyvin jaksaa kiskoa tuomonenki ko vain löytyy pohjia, jos ei löydy niin puolipitkä on kyllä eka metreilä kiini lastattu reki perässä. Myytiin nyt tuo kelkka pois. Jos sitä ens talveksi/kesäksi sais jonku romun hommattua että vois rakentaa vähänkään mettään soveltuvaa kulkinetta. Ei noila uuemmilla kehtaa painaa risukkoon ko näkkyy äkkiä muoveissa ja eipä noilla risukeuloilla taho päästäkkään ko äkkiä on kelkka poikittain urala ko nappaa keulasta kiini vaikka lts keulanen vielä menis.
Ja oikeasti pieni kulutuksisia kelkkoja on aika vähän. Eiköhän tämän hetken taloudellisin kone ole ace 600 vai onko tullu uusia malleja ko en ole nyt seuranu? Mutta kiskoohan nuo vanhemmat nelaritkin aivan riittävästi pensaa ainaki mitä kavereila on noita ollu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MatiasS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2011
Viestejä: 669

LähetäLähetetty: 28.01.2014 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Lapari kirjoitti:
Puhallinkone ainakin varmistaa jäähdytyksen jos sattuu kevään reissulle hankikeli. ...

Lopuksi kevennys. Itse ajelen nykyään tuommoisella.



No ompas nätti peli. Tulee mieleen ne ajat ku ukot juoksi tuommosen perässä kun tuollaisia käynnistäessä "hirtti kaasu päälle".

Tuota...kovilla keleillä ja lämpimillä ilmoilla kai se puhallinkone juurikin on vaarassa leikata kiinni, kun jyrrätään pitkiä taipaleita sileää järvenselkää. Mutta senkin ongelman voi välttää ku tietää riskit ja osaa toimia.
Tainu tuota laparin kelkkaa seurata kelkka foorumin puolela vai onkohan sama? Nuo tarrat vain pisti silmään Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 28.01.2014 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MatiasS kirjoitti:
550 rotaxi on yllättävänkin pieni ruokanen. Viime talvena kävin kaveritten kanssa tuossa ylitorniolla ja kotoa lähtiessä tankki täyteen. 70km vaihtelevaa ajoa ja tankille niin meni 12 litraa. En piä pahana ollenkaan ko ottaa huomioon että ite tykkään välistä leikkiäkkin.. Nopeus vaihteli 50 ja 100 välilä ko kaveri painatti eelä pikku sportila ja välilä piti ootella kaveria jolla oli 5900 jossa lehtijouset keulassa ja ei muutenkaan mikään maailman mukavin retki kelkka se. Toki rekeä en tuolloin vetäny. Ollaan ajettu sillä puitaki mettästä yks kevät ja silloin varmasti kulutti ko noissa touring kelkoissa ei pahemmin ole vaihteistoja näkyny niin liikkeelekki hääty lähteä vähän reippaammin. Mutta hyvin jaksaa kiskoa tuomonenki ko vain löytyy pohjia, jos ei löydy niin puolipitkä on kyllä eka metreilä kiini lastattu reki perässä. Myytiin nyt tuo kelkka pois. Jos sitä ens talveksi/kesäksi sais jonku romun hommattua että vois rakentaa vähänkään mettään soveltuvaa kulkinetta. Ei noila uuemmilla kehtaa painaa risukkoon ko näkkyy äkkiä muoveissa ja eipä noilla risukeuloilla taho päästäkkään ko äkkiä on kelkka poikittain urala ko nappaa keulasta kiini vaikka lts keulanen vielä menis.
Ja oikeasti pieni kulutuksisia kelkkoja on aika vähän. Eiköhän tämän hetken taloudellisin kone ole ace 600 vai onko tullu uusia malleja ko en ole nyt seuranu? Mutta kiskoohan nuo vanhemmat nelaritkin aivan riittävästi pensaa ainaki mitä kavereila on noita ollu.


Meillä on tuollainen 550 puhellinkoneella olevan ranger. Kulututs varmaan kaksinkertainen jos vertaa paljon tehokkaampaan 600 sdi koneeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lapari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2014
Viestejä: 64
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 28.01.2014 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[/quote] Tainu tuota laparin kelkkaa seurata kelkka foorumin puolela vai onkohan sama? Nuo tarrat vain pisti silmään Very Happy[/quote]

Saattahan se olla Wink

Mutta kyllähän se puhallin kone kovalla hankikelillä on huoleton. Se kun ei tarvi lumen jäähdytystä kuin telaston liu'uille. Nestekonehan tarvii koko ajan sen pölisevän lumen- tai siis vanhemmat joissa ei ole syyläriä edessä.

Itellä oli ennen polariksen reittikelkka. Kilpisjärvellä keväällä lämpövalo vilkkui vähän väliä kun oli hanki. Lunta sai ettiä jäähytykseen koko ajan. Liu'utkin viimeisenä päivänä suli. Silloin olis tarvinut tuon nykyisen kelkan, ei olis ollut minkaanlaisia jäähdytyshuolia.
_________________
Mitä se tyhjä hyvejää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M.K.R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2007
Viestejä: 662
Paikkakunta: tunturilappi

LähetäLähetetty: 28.01.2014 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli vuonna 2007 ensin summit 550 ja sen vaihdon 1000 summittiin niin kulutus tippui,ei juopompaa rotaxia taija olla.
Jälkimmäinen oli tautinen vehe, ei mitään rajaa kulku puolessa..
Ot
Etec, Ace tai 4 tahti.
_________________
Ahneela on aina enempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6689

LähetäLähetetty: 28.01.2014 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapari kirjoitti:

Mutta kyllähän se puhallin kone kovalla hankikelillä on huoleton. Se kun ei tarvi lumen jäähdytystä kuin telaston liu'uille. Nestekonehan tarvii koko ajan sen pölisevän lumen- tai siis vanhemmat joissa ei ole syyläriä edessä...


Sinun kannattais tulla tuosta elan-ajasta nykyaikaan. toki nestekone kuumenee kivikovalla kelillä mutta ei niin kivikovaa olekkaan etteikö jostain jotain kosteaa jostain. ja nykyvehkeet jäähtyy pitkälti sillä ilmavirralla minkä harkkotela telatunneliin synnyttää. paitti niillä jotka on fiksuna katkaisseet roiskeläpän.

tuollainen oikein superhyvä keli pitkällä tasaisella taipaleella tarkoittaa sitä että vari vaihtaa koko ajan isommalle jolloin ihminen vaistomaisesti vähentää kaasua ja seos menee koko ajan laihemmalle ja tässä vaiheessa ne puhkukoneet rupeavat leikkailemaan kiinni. nestekoneessa kiehuu nesteet.


Kyllähän nuo 550 touringkelkat safarisäädöillä syövät kuorman kanssa sellaiset 30 litraa satasella ilman isompia ponnisteluja. sama son lynxskiduu ku pollekin. jos vastustaa niin ei tohi ajatellakaan.

mutta tosipuheessa syö ne kaikki ku joutuu antamaan kenkää. tai lapasta tässä tapauksessa. varsinainen bensapihi, rotaxin 494, vei 42 litraa satasella kun joduttiin tulemaan inarin läpi hieman väkisin. kelit ei jotenki suosineet sillä kertaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MatiasS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2011
Viestejä: 669

LähetäLähetetty: 29.01.2014 00:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M.K.R kirjoitti:

Etec, Ace tai 4 tahti.

Ettei menis pilkun nussimiseksi niin eikös tuo ace myös ole nelari? Laughing

Joo onhan se tonninen varmasti naamaton vehe sinne. Ei vaan saa tämänkään perän risukoissa varmasti kaikkea irti. Itelä haaveissa laittaa joskus extreme tundra, luulen että olis meikäläisen käyttöön aika hyä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M.K.R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2007
Viestejä: 662
Paikkakunta: tunturilappi

LähetäLähetetty: 29.01.2014 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi maalaisuuteni,huomenna muutetaan kaupunkiin... Wink
Osalle Ace koneesta tulee mieleen Bombardier konsernin vehkeet niin kirjotimpa tuon 4tahinki.
Ittelä seuraava on tundra tai commander.
_________________
Ahneela on aina enempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com