OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lava-auto metälle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Tuo pikkuvika korjautuu tällä viikolla, ja sama voisi sattua Mitsun/Hiluxinkin omistajalle...itsepetosta väittää ettei niissä vikoja olisi.[/quote]

En mie Hiluxiakaan moittimaan ala. Mutta kuka sitä nyt omaansaakaan moittis Wink allekirjoitukseeni viitaten----------------->
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 14.12.2004 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin tosiaan onhan niitä vielä Dodge ja chevloret, jotka tekee lava-autoja. minkäs hintasii niistä löytyy vm. 95 peleistä ja kokemuksia niistä.

Ai että ois niin ihanaa saada kunnon lava-auto (EI lava-autoa Laughing ).

Niin kertokaan lisää... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maastoon
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itse sitä mieltä,että Amerikkalaisvalmisteiset pick-upit sekä maasturit
ovat jo kooltaan ja mitoiltaan liian järeitä suomalaisille kinttupoluille. Ja kun näihin Jenkkihetekoiden jo ennestään lullamaisiin ajo-ominaisuuksiin lisätään esim.6.2 litraisen Dieselin varsin rajallinen luotettavuus +250.000 km jälkeen onkin enää ainoa valinteperuste tunne auton erinomaisuudesta. Bensakoneella onkin syytä olla kestolottoaja tai öljylähde omasta takaa. Kulutus on pitkällä juoksulla niin kukkaroa rasittava,että se kannattaa huomioida.

Kaverilla Jeep jossa Ivecon dieselikone. Pakosarja haljennut 2 kertaa ja sähkövikoja ja muuta herkkua on tässä muutaman vuoden ikäisessä pelissä aivan mahdottomasti. Takajalkatilaa ei käytännössä ole ollenkaan ja huonosti viimeistelty plyyshiverhoilu on superarka kaikelle kulutukselle ja lialle. Mielestäni kaikkea muuta kuin laatupeli.

Jos nämä olisivat laatuvehkeitä,niin todennäköisesti niitä käyttäisivät myös yhteisöt ja viranomaiset etc.

Tunnepuoli kannattaa heittää hevonkuuseen autoa hankittaessa ja tehdä itselleen rehellisesti selväksi onko auton käyttötarkoitus sen mahdollista ulkoista statusarvoa suurempi. Myös jos maastoajoa on vuodessa 10% asettaa se myös vaakakuppiin muut ominaisuudet esim.millainen on auto matka-ajossa. Huollon helppous ja tarvikkeiden saanti on erittäin merkittävä pointti.

Hankitko ensimmäistä autoasi vai vaihdatko vanhaa uuteen?
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.12.2004 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eivät nuo jenkkiavolavat ole minun mielestäni järkeviä valintoja tänne Pohjolaan. Moni niistä on isolla bensakoneella, jolloin kulutus parhaimmillaankin jotain 15 L/100 km. Ja dieselit on sitten 6,5 litraisia, nekin kuluttaa ihan hulppeasti. Ja kuulemma jenkkien diesel -tekniikka ei ole mitenkään kehuttavaa, siellä kun bensa on dieseliä halvempaa, niin eipä ole paljon tilausta dieseleille.

Lisäksi monet jenkkiavolavat ovat kooltaan ja painoltaan todella massiivisia, joka haittaa kapeilla metsäteillä kulkemista ja kääntymistä, ja pehmeillä pohjilla mennään heti akseleita myöten, jos mennään... Osa niistä vaatii Suomen lain mukaan jopa kuorma-autokortin, painonsa vuoksi.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.12.2004 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku oli näköjään jo kerinnyt vastaamaan... Samoilla linjoilla ollaan.
Takaisin alkuun
JP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 14.12.2004 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

löppöpetra kirjoitti:
Ekat ford rangerit olivat ainakin kaivos oloihin täysiä susia.Uusi malli on kuulemma hyvä.


Kerrohan Löppöpetra lisää, mikä niissä oli niin huonoa. Ei kai niissä vanhoissa ja uusissa ole eroa kuin sisätiloissa, jota on pitkähyttisessä tietysti enemmän. Minulla ja parilla tutulla on ollut ajossa pari semmoista vanhaa sutta ja yksi nykyinen uudempi, mutta ei ne vanhatkaan ole tielle jättäneet ja kaverin vinssausta on tarvittu pahassa paikassa tähän mennessä vain kerran. Yhdellä on ajettu hirvet ja peurat pois metsästä ja hyvin on siinä hommassa palvellut.

Kitka"lukko" taka-akselilla on kyllä petojen sukua, mutta niinhän ne kaikki kitkaperät luistaa, mikä enemmän ja mikä vähemmän. Yksi hehkutulppa meni kylmäksi ja tulpat vaihdettiin takuuna. En voi kyllä sanoa n. viiden vuoden kokemuksen perusteella Rangeria huonoksi hankinnaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petteri_N
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 14.12.2004 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinäpä vähän hintaosviittaa...

http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/list.jsp?list=.0.F69E0F1E0D6CD3F6A1B201C38F85AFCA&portal=at&.pkg=69507760&.pkg=69507758
_________________
Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 14.12.2004 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi jahtiauton hommaaminen itsellänkin mielessä ja tässä jo esillä olleet autot on jotakuinkin tuttuja hinnoiltaan ja ominaisuuksiltaan. Eräs valtion yhtiö käyttää mitsua club cap:na ja ainakin niissä jyrkästi käännettäessä kuuluu mahtava roikina, voima se kai jyllää.

Siis, onko kenelläkään kokemuksia Izusu Troopperista tai Daihasu Rockystä? Ne näyttävät olevan edullisia vaihtoehoja.
Tarkoitus olisi ajaa vain kolmena talvisena jahtikuukautena ja kaudessa tuskin tulisi 500km enenpää ajoa. Mahtavatko kestää edes sitä tai lähteä talvikeleillä käyntiin?
Takaisin alkuun
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 15.12.2004 00:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekat rangerit oli olleet liian pehmeitä rungoltaan kaivos käytössä.Niistä oli rungot notkahtaneet niin että lava oli ottanut ohjaamoon kiinni.Ja en muista ihan varmaa oliko perät vai navat mitkä niistä kans oli särkyneet.Siellä ajetaan koko ajan hidas neliveto päällä.Et ei sitä käyttöä voi verrata normaaliin ollenkaan.Ei kaivoksessa kestä mikään auto vuotta tai kahta enempää.
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 15.12.2004 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:

Siis, onko kenelläkään kokemuksia Izusu Troopperista tai Daihasu Rockystä? Ne näyttävät olevan edullisia vaihtoehoja.
Tarkoitus olisi ajaa vain kolmena talvisena jahtikuukautena ja kaudessa tuskin tulisi 500km enenpää ajoa. Mahtavatko kestää edes sitä tai lähteä talvikeleillä käyntiin?


Rocky ainakin kestää, ei tartte käsiään juurikaan liata. Laatikon kunto kannattaa kuitenkin katsella tarkkaan, niinkuin kaikissa vanhoissa maastureissa. Usein on kakkonen tai kolmonen niin ettei mene kunnolla päälle. Sitten joku jobbari "korjaa" sen siirtäjää kiristämällä niin että muutaman tuhat km saa vaihteet päälle mutta sitten ei ja ilmoituksessa lukee että vaihdelaatikko kunnostettu. Ja vaikka täällä jotkut Nissania haukkuu niin kyllä minä asetan Nissanin luotettavuudessa heti tojotan ja suzukin perään daihatsun kanssa. Itsellä on tällä hetkellä 20 v vahna patrolli ja hyvin on kestänyt. Akut, hehkut ja suuttimet on vaihdettu, siinä suurimmat remontit. Smile Lavavehkeistä Mitsu on muuten ok mutta kone ei tahdo kestää yli 300 tmk ilman remonttia. Usein näkee myytävän mitsuja joissa on kansi vaihdettu huomattavasti aiemminkin. Nissanin lavavehje on ok, aika ruosteisa vaan tahtovat usein olla. Hiluxi on suhteellisen kurko vekotin, mutta sen näkee myös hinnassa. Pickuppia ostaessa täytyy kyllä olla todella kriittinen hinan suhteen ja seurata vähän aikaa hintatasoa, näissä nimittäin näkee ihan uskomattomia hintapyyntöjä välillä. Vissiin liian helppo myytävä.
Takaisin alkuun
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 15.12.2004 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ostin vuonna 1995 vuosimallia 1988 olevan neliveto lava mitsun.Ostaessa oli mittarissa 370 tuhatta mukana täydellinen huoltokirja.Ite ajoin sillä 150 tuhatta ja sinä aikana vaihdoin iskarit joka nurkkaan.Eli mielestäni koneet kyllä kestää.Meidän pitäjässä on isännillä 98-00 mallin nissaneita aika paljon ja niihin jouduttiin jo takuu aikana tekemään kannelle jotain remppaa.Porasivat jotain kanavia isommiksi.Toyota ja mitsu on ainoat mitä en ole kuullut haukuttavan niiden taholta ketkä tekee töitä maan päällä.Kaivos käytössä on kaikissa sanomista.Eri merkit vaan korkkaa eri paikoista.
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 15.12.2004 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Eräs valtion yhtiö käyttää mitsua club cap:na ja ainakin niissä jyrkästi käännettäessä kuuluu mahtava roikina, voima se kai jyllää.


Jyrkässä käännöksessä roikina on tuttu ilmiö paristakin merkistä ja niihin ei välttämättä liity mitään rikkinäistä tai kulunutta. Nykyisen Rangerin etupäässä on molemmissa navoissa kääntymisrajoitin, sellainen kierretappi joka vastaa ääriasentoon käännettäessä alatukivarteen hitsattuun vahvike"kuppiin". Jos (=kun) tämä tappi-kuppi-liitos on rasvaton ja kuiva, narskuu se hurjan kuuloisesti jos jousitus samalla painuu tai nousee reippaammin. Tukivarren ja navan välillä on sen verran välystä alapallonivelessä ja materiaalit joustavat, että tappi pääsee tekemään pienen liikkeen vastinpintaansa nähden, kun jousitus painuu. Se kuullostaa sisälle aika hurjalta, ihan kuin jotakin olisi hajoamassa ihan justiin. Uloskin se kuulemma kuuluu - emäntä kuunteli kerran sadan metrin päässä ja epäili auton hajoavan puukuorman alla, kun ajoin pois metsästä ja nousin kuorman kanssa ojasta tielle ohjaus tappiin käännettynä.

Sen rajoittimen kun pitää rasvattuna, niin pysyy hiljaa. Rasvaa se kaipaa aika usein, semoinen 2000km ja saa sormella pyyhkäistä uudestaan vaseliinia kuppiin. Moinen homma on jätetty virallisessa huolto-ohjelmassa kokonaan huomiotta, ilmeisesti juuri sen vuoksi, että tekninen ratkaisu ei sovi normaaliin 10000km huoltoväliin.

Voi roikina muustakin johtua, mutta tässä yksi mahdollisuus ja korjaus siihen.

Alkuun ne rajoittimet muuten löystyivät itsekseen ja kiertyivät auki. Sen huomasi siitä, että auto alkoi kääntymään toiseen suuntaan kankeammin, siis kääntöympyrä oli isompi toiseen suuntaan. Lukkomutteri ei saanut pidettyä tappeja yksin paikallaan, vaan väliin tarvittiin jenkaliimaa. Tiukkasin lukkomuttereita useamman kerran, mutta vasta Locktite sai ne pysymään. Sen jälkeen ei ole säädöt muuttuneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
4x4_
Vieras





LähetäLähetetty: 15.12.2004 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä varmaan helpoimmat ja hinnaltaan sopivimmat vaihtoehdot on Tojo, Nissan ja Mitsu. Land Roverit on aika kovissa hinnoissa ja laadullisesti ne on aika kaukana japseista (ei muuten oo tasauspyörästön lukkoja akseleilla vakiona). Vanhemmat lantikat on melko "traktoreita". Fordit/mazdat on aika "rimpuloita".

Tojoissa on jotain mystistä "lapin lisää" hinnoissa. Varmaan juontaa juurensa vanhojen Land cruisereiden (HJ60/61) kestävyydestä (niissä mm. akseleden ja muiden voimansiirron osien suunnittelun lähtökohtana ollut joku pienoiskuorma-auto tai jotain). Niillähän ei oo siis enään mitään tekemistä Hiluxien kanssa. Vanhemmissa Mitsuissa ongelmana ollut tosiaan heikot laatikot (sama ongelma mikä Pajeroissa kun laatikko oli henkilöautoon perustuva) ja kannet. Kaikki ovat yhtä herkkiä lahoamaan. King capissä ei käsittääksen ole mitään erityistä tyyppivikaa, olikohan kytkimet vähän alimitotettuja tai jotain sellaista pientä. Uudemmissa patrollin 2.8TD moottoreissa on ollut muistaakseni myös kansivikaa, mutta moottori on siis eri kuin king capissä.

Uusissa vehkeissä lähtöhinnat perusmalleille ovat sunnilleen samat Mitsulla, Hiluxilla ja King Capillä (n. 29.000e). Itse ostin King Capin. Perusteluina oli parhaat tekniset ominaisuudet (teho, vääntö, suorituskyky, polttoaineen kulutus jne), kantavuus ja vetokyky. Myös takuu oli parhaasta päästä 3v/100.000km ja 10v ruostumattomuustakuu. Lisäksi silmämääräiset maasto-ominaisuudet oli parhaat (tojossa laatikko ja sen kannatinpalkki roikkuu alhaalla, Mitsussa on takalehtijouset akselin alapuolella "ankkurina", Nissanissa tasainen pohja, laatikko suojassa runkopalkkien sisällä ja lehtijouset taka-akselin yläpuolella. Ajo-ominaisuuksissa ei ollut isoja eroja, paitsi variskin tojo on melkoisen laiska sillä uudellakin D4D moottrilla (n. 100hv).

Kaikkien "erillisjousitettujen" mallien (Hilux, mitsu, king cap jne) maasto-ominasuudet on aika rajalliset. Etutukivarsien liike on aika lyhyt eikä sitä voi helposti korjata. Eli maastokelpoisuus tehdään lähinnä renkaiden koolla/karkeudella, pohjan "tasaisuudella/suojauksella" ja toimivalla taka-akselilla (joustot sekä kitkalukon tms toiminta). Tietenkin maavaran nosto auttaa, mutta todellin maavara siis nousee vain suuremmilla renkailla.
Takaisin alkuun
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 15.12.2004 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

4x4 puhut täyttä asiaa Cool
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 16.12.2004 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa elikkä siis king cab tai Hilux tojo. Ne on passeli pelejä.

En minäkään viittis jenkkirautaa alkaa hommata, onhan ne turhan järeitä vehkeitä ku ihan kuorma-autoksi luetaan Smile

No mitenkä onko mahdollisuutta saada tojoon tai king cabiin vakiona turbodieseli, pitääkö käydä pajalla asentamassa vai voidaanko asentaa ollenkaan.
Siis ei se välttämätön ole se turbo, mutta antaishan se voimaa ja vääntöä koneelle.

Lisää tarinaa kehiin. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com