OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuumat sorsapaikat* Vierasluvat rahastustako?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 15.08.2009 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Punajalalle peukku ylös, homma hanskassa! Ja pitäkää ne piiperöt kurissa siellä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lapin kaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Lok 2006
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 15.08.2009 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harmi vaan kun Hailuodossakin sillon aikonaan on törttöilty siihen malliin että pelloilta metsästys vierasluvalla on KIELLETTY (ellei siihen saa maanomistajan lupaa)...tahtoo liian usealla unohtua tuo hyvä käytös kun kotinurkilta poistutaan Arrow siitä sitten kärsii kaikki!

Paikka on loistava alotus hässäkän jälkeen!Viime syksynä tuli ostettuu tuo kausilupa, vaikkakin aika tyyris mutta hinta unohtuu kun tilanteita tulee Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 15.08.2009 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapin kaira kirjoitti:
Harmi vaan kun Hailuodossakin sillon aikonaan on törttöilty siihen malliin että pelloilta metsästys vierasluvalla on KIELLETTY (ellei siihen saa maanomistajan lupaa)...tahtoo liian usealla unohtua tuo hyvä käytös kun kotinurkilta poistutaan Arrow siitä sitten kärsii kaikki!

Paikka on loistava alotus hässäkän jälkeen!Viime syksynä tuli ostettuu tuo kausilupa, vaikkakin aika tyyris mutta hinta unohtuu kun tilanteita tulee Wink


Heh nykyää koskee tuo sääntö kaikkia ekapäivinä Very Happy eli osaa ne paikallisetki, mutta joo ei nyt tosiaa ihan siihe mallii mitä sillo aikonaa, ku tuo vierasmetästys pelloilla kiellettii.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reinobeagle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2006
Viestejä: 277

LähetäLähetetty: 15.08.2009 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nonii.. Syntyihän sitä keskustelua. Wink Ei minulla itsellä tosiaan ole edes ongelmaa tuon lupa-asian kanssa, kun olen O-salossa maanomistajan perhejäsen eli saan pyytää ilmaiseksi. Olen vain aika paljon kuullut krittiikkiä tuosta lupapolitiikasta ja ajattelin kysyä foorumilta mielipidettä Wink

Uutta tietoakin tuli, nimittäin tuo että Kempeleeseen saa päivälupia!! Hyvä hyvä... Very Happy

Hailuodosta sen verran, että siellä on kyllä paikat tosiaan kunnossa mitä olen siellä kulkenut. Mitä nyt luottopaikalle oli viime vuonna iskettänyt joku poromies ja se otti kavereilta auton rekkareita ylös ja kielsi menemästä alueelle... Kartassa ei ollut kyllä sillä kohdalla rauhoitusaluetta, mutta turhaa sähläystä ja säätöä tuollainen aiheuttaa. Pisara öljyä tekee suurenkin määrän juomakelpoista vettä kelvottomaksi eli tuollaiset omatekopoliisit voi joskus tehdä hallaa koko seuran toiminnalle ... Onneksi Hailuodossa kuitenkin rantaa riittää ja tuskin tuo kyseinen episodi on ainoa laatuaan Suomessa. Noita kaheleita on varmaan jaoteltu tasaisesti meidän eränkävijöiden riemuksi ympäri Suomea Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 15.08.2009 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo itekki kattonu vähä sitä poromiehen hommaa, ku perustanu oman "suojelualueen" mut ei se mikään metsästyskieltoalue oo, antaa äijän hääriäVery Happy
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lapin kaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Lok 2006
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 15.08.2009 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missä tän poromiehen reviiri kulkee??? Shocked en oo tainnu vielä ite siellä käydä lorkkii kun en törmänny oo Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 16.08.2009 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miettikääpä toinenkin kerta kannattaako rutista tuosta "vierasluvilla rahastuksesta": Entäpä jos asianomainen metsästysoikeuden haltija päättää lopettaa koko rahastuksen ja sen jälkeen alueelle ei pääse ulkopuolinen sorsastamaan edes rahalla? Olisiko se parempi tilanne?

Jos jonkun sorsapaikan hinnat tuntuvat kohtuuttomilta niin sitten kannattaa varmaan katsella jotain muuta linnustuspaikkaa, esim Villi Pohjolan alueita. Niissä ei ainakaan ole niin isoa hintahaitaria.

En tunne tuota Hailuodon tapausta mutta varovaisesti arvioiden taustalla voi olla tilanne jossa vieraskorttilaisten käytös on jättänyt toivomisen varaa ja sen vastineeksi paikalliset asukkaat ovat halunneet kirjata ylös rekisterinumerot jotta töppääjä löydetään tarvittaessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erturo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2007
Viestejä: 216

LähetäLähetetty: 16.08.2009 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reinobeagle kirjoitti:
olen O-salossa maanomistajan perhejäsen eli saan pyytää ilmaiseksi. Olen vain aika paljon kuullut krittiikkiä tuosta lupapolitiikasta ja ajattelin kysyä foorumilta mielipidettä Wink


Osaatko kertoa tuosta Oulunsalon vieraslupapolitiikasta? Mistä saa, paljonko maksaa ja löytyykö intternetistä metsästysalueiden karttaa? Sorsastus vesialueilla siis mielessä.

Oulunsalossa asun itsekkin, mutta toisen käden perimätietona saanut semmoisen käsityksen että paikalliseen seuraan ei tarvi haaveillakaan, jos ei ole antaa maita vuokralle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 16.08.2009 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käsittääkseni siinä aletaan jo lähestyä lain rikkomista, jos järjestelmällisesti kerätään rekisterinumeroita liikkujilta ylös ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ainakaan millään valvontakameralla niitä ei saa kerätä, se on jo selvää (http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/docs/wpdocs/2002/wp67_fi.pdf). Sellainen hatara muistikuva minulla on, että joku lainoppinut olisi kirjoitellut että periaatteessa lasten harrastama rekkareitten keräily olisi kiellettyä, vaikkakin toki täysin harmitonta ja tuskin siihen on aihetta puuttuakaan. Mutta jos/kun joku alkaa kerätä kyttäysmielessä rekkareita ilman sen kummempaa syytä epäillä juuri kyseistä autonhaltijaa mistään rikkomuksesta...

Edit: tämä siis siksi, että rekisterinumerot luetaan henkilötiedoiksi ja niitten kerääminen ja arkistointi rikkoo helposti yksityisyyden suojaa.

Mutta mitä tuohon sikailuasiaan tulee, niin kyllähän niitä omankin pesän sotkijoita aina löytyy, ei sitä varten tarvitse poistua oman seuran alueelta. Vaan tottakai tällaiset yksilöt ovat varmuudella herkempiä sikailemaan mitä kauemmas kotoa päästään ja sitä pahemmaksi sikailu tietenkin äityy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reinobeagle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2006
Viestejä: 277

LähetäLähetetty: 16.08.2009 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erturo kirjoitti:
reinobeagle kirjoitti:
olen O-salossa maanomistajan perhejäsen eli saan pyytää ilmaiseksi. Olen vain aika paljon kuullut krittiikkiä tuosta lupapolitiikasta ja ajattelin kysyä foorumilta mielipidettä Wink


Osaatko kertoa tuosta Oulunsalon vieraslupapolitiikasta? Mistä saa, paljonko maksaa ja löytyykö intternetistä metsästysalueiden karttaa? Sorsastus vesialueilla siis mielessä.

Oulunsalossa asun itsekkin, mutta toisen käden perimätietona saanut semmoisen käsityksen että paikalliseen seuraan ei tarvi haaveillakaan, jos ei ole antaa maita vuokralle.


Vieraslupien hintaa en tälle vuodelle tiedä, mutta kausi lienee paikkakuntalaiselta jotain 50 - 70€. Sillä saa ampua vesilintuja rannassa... Juuh seuraan voi päästä, jos tekee talkoita muutaman vuoden tai sit omistaa maata.

Tuossa just kysyt sitä kysymystä ,josta tein esityksen seuralle. Toi kartta nettiin ja pöytäkirjat kokouksista kans. Käsitykseni mukaan koko ehdotusta ei edes käsitelty kokouksessa. Itse oli töissä ja en päässyt esittämään tuota juttua siellä... Tällä hetkellä entiedä mistä niitä lupia saa , mutta sekin olis aika kätevää olla siellä nettisivuilla. Very Happy

Tuolla joku kommentoi tuota, että jos tämä "rahastus" lopetetaan ns: kokonaan niin sit menee vielä huonommin. Se on täysin totta eli vois nämä asiat olla tosiaan huonomminkin!! Kuitenkin ilman kritiikkiä ei synny keskustelua ja ilman keskustelua ei tapahdu kehitystä Wink Vielä kun saisi nämä kehitysjutut tuonne käytäntöön täältä foorumilta nii awot! Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanhinator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 220

LähetäLähetetty: 16.08.2009 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hailuodon "kätevä" vieraslupakäytäntö aiheuttaa sen että etenkään alotuspäivinä rahalle ei välttämättä saa vastinetta. Syynä se, että luvat on niin helppo hankkia, että paikalle osuu aika paljon asialle vihkiytymätöntä porukkaa, jotka saattavat metsästää miten sattuu. Koittaa siinä sitten metsästää hanhia jos naapuripassissa istuu viisikko joka tulittaa kaikkea mikä liikkuu, ja vähintään vartin välein joku kävelee puolenkilsan päähän perusleiriin hakemaan täydennystä (matka tietenkin täysin avointa maastoa). Parhaassa tapauksessa tämä matka tehdään mönkijällä.

Seuran jäsenten ja "vakioasiakkaiden" pyynnin eduksi olisi tietysti se että lupia myytäisiin vain tiskin alta, mutta eipä sekään varmaan täysin estäisi tietynlaista idiotismia, jota tuntuu eksyvän silloin tällöin lähipasseihin, valitsi paikkansa miltä puolelta luotoa vain. Näinpä on siis ainakin omasta mielestäni järkevää kiskoa sitten vähän reiluja maksuja, olkootpa sitten vaikka kollektiivinen sakko joidenkin törttöilystä.
_________________
Hanhi tuloo jos tuloo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aaoopee
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Syy 2007
Viestejä: 11
Paikkakunta: Oulunsalo

LähetäLähetetty: 16.08.2009 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reinobeagle kirjoitti:

Vieraslupien hintaa en tälle vuodelle tiedä, mutta kausi lienee paikkakuntalaiselta jotain 50 - 70€. Sillä saa ampua vesilintuja rannassa... Juuh seuraan voi päästä, jos tekee talkoita muutaman vuoden tai sit omistaa maata.

Tuossa just kysyt sitä kysymystä ,josta tein esityksen seuralle. Toi kartta nettiin ja pöytäkirjat kokouksista kans. Käsitykseni mukaan koko ehdotusta ei edes käsitelty kokouksessa. Itse oli töissä ja en päässyt esittämään tuota juttua siellä... Tällä hetkellä entiedä mistä niitä lupia saa , mutta sekin olis aika kätevää olla siellä nettisivuilla. Very Happy


Viime vuonna lupia sai Tomaattikujalta, mitenkähän lie tänä vuonna? Minäkin olen Oulunsalossa puolenkymmentä vuotta asunut ja vasta nyt mietin oman kunnan alueella sorsastusta. Tähän asti olen käynyt paikoissa joissa on helppo käydä (Torniossa, jossa olen jäsenenä sekä paikoissa joista löytyy netistä helposti tiedot). Luulisin että Oulunsalosta löytyis pajon talkoolaisia riistanhoitotyöhön (=jäsenyys mielessä), jos homma olisi vähän avoimempaa ja tiedotus pelaisi.

Eihän sitä saman tien ole pakko päästää ketään hirvestämään, se kun taitaa suurimmassa osassa seuroja olla se syy miksei uusia ihmisiä oteta kirveelläkään seuraan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reinobeagle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2006
Viestejä: 277

LähetäLähetetty: 16.08.2009 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hanhinator kirjoitti:
Hailuodon "kätevä" vieraslupakäytäntö aiheuttaa sen että etenkään alotuspäivinä rahalle ei välttämättä saa vastinetta. Syynä se, että luvat on niin helppo hankkia, että paikalle osuu aika paljon asialle vihkiytymätöntä porukkaa, jotka saattavat metsästää miten sattuu. Koittaa siinä sitten metsästää hanhia jos naapuripassissa istuu viisikko joka tulittaa kaikkea mikä liikkuu, ja vähintään vartin välein joku kävelee puolenkilsan päähän perusleiriin hakemaan täydennystä (matka tietenkin täysin avointa maastoa). Parhaassa tapauksessa tämä matka tehdään mönkijällä.

Seuran jäsenten ja "vakioasiakkaiden" pyynnin eduksi olisi tietysti se että lupia myytäisiin vain tiskin alta, mutta eipä sekään varmaan täysin estäisi tietynlaista idiotismia, jota tuntuu eksyvän silloin tällöin lähipasseihin, valitsi paikkansa miltä puolelta luotoa vain. Näinpä on siis ainakin omasta mielestäni järkevää kiskoa sitten vähän reiluja maksuja, olkootpa sitten
vaikka kollektiivinen sakko joidenkin törttöilystä.



Toi on kyllä tosipuhetta Wink Tässä piilee just tämän koko lajin heikkous, kun ei osata käyttäytyä. Toiset ei välitä mistään säännöistä ja hyvistä tavoista... Vaikka itse tekis kuinka hyvin asiat niin vierestä joku sit vie pohjan koko hommalta. Tuosta olen aikaisemminkin esittänyt kritiikkiä ja sain vastaukset olivat "mitä se sulle kuuluu" luokkaa. Nimenomaan se just kuuluu, kun menee koko lajin uskottavuus... Yritä siinä sitten markkinoida, että kuinka hieno laji tämä on kun selän takana roikkuu ammuttuja naurulokkeja lepän oksassa Wink Ehkä korkeat lupahinnat tosiaan ovat paikallaan, koska silloin jahtiin menee ne ketkä sitä todella haluavat harrastaa. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reinobeagle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2006
Viestejä: 277

LähetäLähetetty: 16.08.2009 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aaoopee kirjoitti:
reinobeagle kirjoitti:

Vieraslupien hintaa en tälle vuodelle tiedä, mutta kausi lienee paikkakuntalaiselta jotain 50 - 70€. Sillä saa ampua vesilintuja rannassa... Juuh seuraan voi päästä, jos tekee talkoita muutaman vuoden tai sit omistaa maata.

Tuossa just kysyt sitä kysymystä ,josta tein esityksen seuralle. Toi kartta nettiin ja pöytäkirjat kokouksista kans. Käsitykseni mukaan koko ehdotusta ei edes käsitelty kokouksessa. Itse oli töissä ja en päässyt esittämään tuota juttua siellä... Tällä hetkellä entiedä mistä niitä lupia saa , mutta sekin olis aika kätevää olla siellä nettisivuilla. Very Happy


Viime vuonna lupia sai Tomaattikujalta, mitenkähän lie tänä vuonna? Minäkin olen Oulunsalossa puolenkymmentä vuotta asunut ja vasta nyt mietin oman kunnan alueella sorsastusta. Tähän asti olen käynyt paikoissa joissa on helppo käydä (Torniossa, jossa olen jäsenenä sekä paikoissa joista löytyy netistä helposti tiedot). Luulisin että Oulunsalosta löytyis pajon talkoolaisia riistanhoitotyöhön (=jäsenyys mielessä), jos homma olisi vähän avoimempaa ja tiedotus pelaisi.

Eihän sitä saman tien ole pakko päästää ketään hirvestämään, se kun taitaa suurimmassa osassa seuroja olla se syy miksei uusia ihmisiä oteta kirveelläkään seuraan.


Pitäisikin perustaa joku talkooporukka, jossa on jäseninä sellaisia henkilöitä jotka ei kuulu seuraan. Porukan vetäjä pitäisi kirjaa, että ketkä on talkoissa olleet mukana ja ilmoittaisi seuran sihteerille. Kun jollakin henkilöllä tulee seuraan pääsyyn oikeuttavat pisteet täyteen niin tehtäis porukassa sitten jäsenanonus henkilön osalta jne.. ? Olen tuota miettinyt joskus ja se voisi toimia. Seura saisi ilmaista talkoo apua ja näille tulijoille tulisi samalla maastot tutuiksi?? Tietty sitä voidaan mennä seuran omiin talkoisiinkin, mutta porukalla järkkättäis myös omia juttuja. Olen messissä, jos tulijoita tällaiseen toimintaan lähtee!! Yv:llä vaan yhteyttä niin suunnitellaan..ja toteutetaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12223

LähetäLähetetty: 16.08.2009 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reinobeagle kirjoitti:

Pitäisikin perustaa joku talkooporukka, jossa on jäseninä sellaisia henkilöitä jotka ei kuulu seuraan. Porukan vetäjä pitäisi kirjaa, että ketkä on talkoissa olleet mukana ja ilmoittaisi seuran sihteerille. Kun jollakin henkilöllä tulee seuraan pääsyyn oikeuttavat pisteet täyteen niin tehtäis porukassa sitten jäsenanonus henkilön osalta jne.. ? Olen tuota miettinyt joskus ja se voisi toimia. Seura saisi ilmaista talkoo apua ja näille tulijoille tulisi samalla maastot tutuiksi?? Tietty sitä voidaan mennä seuran omiin talkoisiinkin, mutta porukalla järkkättäis myös omia juttuja. Olen messissä, jos tulijoita tällaiseen toimintaan lähtee!! Yv:llä vaan yhteyttä niin suunnitellaan..ja toteutetaan!


Toki hommaan tarvitaan seuran aktiiveja muutama, vieraat tuskin osaavat talkoohommia päineen mennä tekemään Smile
Mutta oululaisena olen kyllä valmis talkoita tekemään jahka peltihevosen saan tässä hommattua. Luullakseni tällaisen talkooporukan apuja saattaisivat arvostaa muutkin seurat ja olen hommaan valmis vaikkei siitä nyt välttämättä seuran jäsenyyskään olisi irtoamassa. Toki mahdollinen jäsenyys tai lupa-alennukset varmasti innokkuutta suunntaavat ja saavat aikaa paremmin järjestymään Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com