OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsapilli Merelle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 18.03.2009 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika tarkalleen neljäs vuosi taitaa minulla tulla täyteen pillihommia. Pillityksestä kehittyi oma harrastuksensa, ja puhallankin lähes päivittäin(15min-1,5h). Lisäksi hanhipillit tulivat sittemmin mukaan.
Lähtökohtana omaan pillitykseen on aina ollut ruokailuäänet ja rytmi. Pehmeys ja luonnollisuus, voisi myös tulkita "pilko ja rakenna" tyyliseksi.

Olen pitänyt kehitystä yllä tekemällä ajoittain uusia pillihankintoja. Kolme ränkkäpilliä, kaksi kanukkipilliä ja merkkaritorvi killuu setissä nyt. Nauhoittelen ajoittain(liian harvoin) omaa pillitystä ja viimeistään kun jenkki DVD:n pistää pyörimään katoaa turhat luulot omista taidoista, joita ei oikeastaan koskaan ollutkaan.

DJ Callsin metsähanhipilli taitaa olla ainoa rahalla saatava, ja vielä toimiva tuuba. Pillissä on muistaakseni turhan matala ääni, eihän metsähanhikaan pelkkää mölötystä päästele. Soundiskaala saisi olla laajempi ja torvessa enemmän ääntä. Toimisiko paremmin DJ Callsin GLG eli merkkaripilli, kunhan puhaltaisi hieman varovaisemmin?

Muutoinkin olen kritisoinut aina metsähanhi- ja merihanhipilli valikoimaa, joka on koko pohjolan alueella täysin pers**stä. Kohtuullista merkkaripilliä tekee Britanniassa eräs ingenjööri, hintakin vain 25-35e.
Tuokin pilli on mielestäni turhan hiljainen, vaikkakin täynnä fiksuja ratkaisuja. Itse toivoisin, että merkkaripilleissä siirryttäisiin talla-kieli-insertti-systeemissä samaan kuin kanukkipilleissä, saataisiin volyymia ja laajemmalti ääniskaalaa. Mutta tekijät uupuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 18.03.2009 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen pistänyt tilaukseen yhdeltä tutulta "sepältä" pillin, hänen valmistama sorsapilli löytyy jo kaapista ja merihanhipilli on tulossa, sekin on jo nähty ja testattu. Oli muuten parempi kuin yksikään "kaupallisista" pilleistä. Itsehhän en osaa siihen vielä hönkiä, mutta "novan" käsittelyssä ääni oli mainio..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 18.03.2009 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eräässä pikkupajassa tehdään myös todella laadukasta metsuripilliä, mutta näihin pilleihin ei rahalla käsiksi pääse.

Daisy Cutterihan on Short Barreli joka hieman väljemmäksi hoonattu. Monipuolinen pilli, joten vaatinee hieman harjoitusta. Suosittelen akryylisena ostamaan, koska helpompi hoitaa & kestää kulutusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 18.03.2009 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko RE tuo foilesin pillisi enemän open water tyyppinen?

Voiko kovaa puhaltaessa yleensäkään puhaltaa niin, että se kuulostaa luonnolliselta. Entä onko tarkoituskaan kuulostaa luonnolliselta. Ite en ole saanut ainakaan tulosta aikaan kovaa puhaltamalla. Mitä nyt keväisin sorsat tulee helpostikin mutta syksyisin ei enää toimi. Ainakin hailcall on kovin ihmeellinen kutsu, onko joku saanut sillä tulosta aikaan? Jokirannan varikset ja harakat siitä ainakin tuntuu innostuvan.

Kyllä taidan itsekin akryylipilliin kääntyä juuri tuon kestävyyden takia. Täytyy punnita vielä eri vaihtoehtoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jani s
***


Liittynyt: 04 Kes 2005
Viestejä: 1280
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 18.03.2009 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Merilinnustaja 78.
Itse pyörin lähes saman ongelman kanssa kuin sinä, nykyinen pilli haydels tc 02 "timber" joka tosin on palvellut ihan hyvin ei siinä mitään mutta jotta harrastus pysyisi mielekkäänä ja kehittyisi niin uutta pilliä pitäis saada lisäksi osittainen siirtyminen kaksi kielisestä yksi kieliseen kiehtoo. Itse myös katsellut rnt malleja cabelaksen sivuilla, tämä pilli oli alennuksella siellä Rich-N-Tone Cocobolo/Poly Duck Call jonkin aikaa lukenut jo "sold out"
Lahtisellahan taitaa kyseinen pilli löytyä.

RE tuossa jo kertoilikin noita harjoittelumääriä, tatsia on siis pidettävä yllä ettei jo opittu katoa!

Ja ellet ole vielä tutustunut tuohon Lahtisen kattavaan sorsapilli topikkiin niin suosittelen mitä pikimiten.

p.s Meikäläisen lausuntoihin siellä kannattaa suhtautua pienellä huumorilla Laughing
_________________
"let them come close to you"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 18.03.2009 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harjoittelusta olen huomannut sen, että pitempi tauko kadottaa tatsin pillitykseen, mutta on ihan terveellistä & omiin kokemuksiini nojaten, jopa suositeltavaa. Joskus kun ei tunnu edistystyvän, niin tauko saattaa tehdä kylmästi terää, uusin silmin sitten ongelman ratkontaan.

Tänäkeväänä on tarkoitus aloittaa myös ihan jatkuva käytännönharjoittelu robon kanssa, kunhan jäät sulaa ja sinikot muksahtelee mestoille. Sorsathan ne parhaita opettajia ovat.

Strait Meatista. Foilesin sivuilta lainattuna: "Loud enough for those open water setups, or high Migrators, and soft enough for flooded timber". Ja mitä olen höökiä ottanut, niin voin kyllä kompata. Pillillä on myös voitettu jotain mestaruuksia Foilesin mukaan, eli taipuu varmasti moneen mutkaan. Suurta plussaa annan tuosta barrelin suuosasta, joka on erittäin hyvin huulille käyvä. Mutta tämä siis vuorokauden koeajalta, ei sovi suuria johtopäätöksiä vielä lyödä lukkoon, ja nettisivujen kehut on aina mainospuheita.

Vähän olettamuksia ja pohdintaa:

Onko pillillä tarkoitus herättää sorsan mielenkiinto tulla kurkkaamaan mitä on tarjolla? Tästä syystä liika kikkailu & voimakas ränkättely pilaa hyvän alun. Sorsalle ei jää, ikään kuin, mitään epäselväksi, vaan hyvin selväksi se, ettei rantapusikossa olekaan ihan tavallinen kiljukaula.
Eikös muun muassa HighBall ole täysin fiktiivinen ääni, joka huonosti ja väärin käytettynä ei palvele alkuperäistä tarkoitusta. Itse en sitä osaa, enkä myöskään uskalla juuri käyttää.

Tekisi mieli faktapohjaisesti jaaritella lisää, mutta aika(kröhöm, hameväki...) ei anna tällä erää myöten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 18.03.2009 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RealExtreme kirjoitti:
Eräässä pikkupajassa tehdään myös todella laadukasta metsuripilliä, mutta näihin pilleihin ei rahalla käsiksi pääse.

Laughing
Laadusta en tiedä kyllä, rahan suhteen olet oikeassa. Joten reilusti sitä viinaa mukaan massejahtiin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 19.03.2009 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RealExtreme kirjoitti:
Onko pillillä tarkoitus herättää sorsan mielenkiinto tulla kurkkaamaan mitä on tarjolla? Tästä syystä liika kikkailu & voimakas ränkättely pilaa hyvän alun.

Tästä olen vähällä kokemuksellani hyvin pitkälti samaa mieltä. Tommonen perus-kvaaqqu ajaa useimmiten parhaan asian, jollonkin pikku takaisin kutsuskelu ajaa asiansa. Kun lentävä partti osoittaa edes hieman mielenkiintoa kuviin, muuten ei oikein sitäkään. Liiallisen pillityksen tuhovoiman huomaa kun esmerkiksi ylilentävälle parvelle heittää sellaisen kunnon kuningassoolon, niin jos viereisessä kaislikossa on jokunen ankka hissukseen jorissut, niin tämän soolon jälkeen ne lähiökaislikon ankat usein pistävät nokkansa kiinni. Ja usein hetken kuluttua kuuluu lentoonlähtö. Tästä syystä olenkin jo pari syksyä pysytellyt melko yksinkertaisessa jorinassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mixxxu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 440
Paikkakunta: Tammela

LähetäLähetetty: 19.03.2009 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eipä olu mullakaan hailit oikein tulosta tuottanut, ainakaan sanan positiivisesa merkityksessä Confused tämmöisen löysin

Lainaus:
The hail or highball call is an overused call in the minds of the pros. "Don't use a highball within 100 yards of the ducks," says Jim Olt of P.S. Olt Company. "But when you do use it, blow high, hard, and loud. However, nobody should use it unless they know how and when. Hails are the loudest of the lot." Rod Haydel agrees. "I'm not much on 30 note hail calls," he says. "I have yet to hear a real hen call in this manner. I try to sound as natural as I can." If you decide to try your hail call, start with a long, strong, Aaaaaaink...Aaaaaink.., aaaaink, aaainkaink and taper off as it progresses. But remember to use the hail call sparingly, and as Haydel says, "If the ducks are coming in, forget calling."


Tuo Haydelsin jälkimmäiseksi tummennettu sanoma on ristiriidassa aiemmin kuulemani kanssa. Olikohan joku Primoksen video missä äijät sanoivat että päätarkoitus on kova ääni huomionherättäjänä, eikä haittaa vaikka se ei realistiselta omaan korvaan kuulostaisikaan, kunhan sorsat kuulevat sen.

Tuo ensimmainen tummennettu taas komppaa sitä, että jos ei tiedä mitä tekee ja milloin, ei kannata tehdä sitä ollenkaan Very Happy

http://www.ducks.org/media/hunting/duck%20calling/_audio/hail_call.wav
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 19.03.2009 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitten vielä kysymys akryylin ja polypillin eroista. Missä ominaisuudessa tulee se eroavaisuus josta joutuu maksamaan tuplahinnan. Ulkonäöltään, kestävyydeltään akryyli ja poly eivät juuri eroa. Onko ääni luonnollisempi vai antaako akryyli paremman mahdollisuuden kuulostaa luonnollisemmalta kuin poly?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20446
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.03.2009 17:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RealExtreme kirjoitti:
Aika tarkalleen neljäs vuosi taitaa minulla tulla täyteen pillihommia. Pillityksestä kehittyi oma harrastuksensa, ja puhallankin lähes päivittäin(15min-1,5h). Lisäksi hanhipillit tulivat sittemmin mukaan.


Joko olet huomannut kuulovaurion etenemisen Smile.

Meinaan, jos sisällä pillittelee (erityisesti autossa) ilman suojia kaikenmoisia sieg heil-calleja, niin aika lailla rassaa paikkoja ja ihan huomaamatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
silakka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Mar 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.03.2009 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo kans innostuin tosta pillitys hommasta ja tuli tilattua tuo dr-85.mahtavat soudit on Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 20.03.2009 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulovaurio on monisäkeinen asia. Itse pillitän jonkin verran kuulevat Peltorit päässä, liian paljon ilman. Peltoreiden ongelma on liika vaimennus, joten olisi syytä siirtyä nauhoittamaan enemmän treenejä. Metsällä Peltorit on aina päässä ja treenivaiheessa olisi hyvä tottua niiden käyttöön ja äänimaailmaan. Ison meren takana käyttävät paljon henkilökohtaisempia, korviin tungettavia "eletroeareja" etc. pillityksessä.

Lähituntumassa on ammattihuilisti, joka ei ole suojautunut koskaan, eikä ole tiettävästi suurempia kuulovaurioita saanut. Tämä menettelytapa ei tietenkään ole millään tavalla suositeltava. Toimivia ratkaisuja kuitenkin maailmalta löytyy, vaikka se vaatiikin hieman pätäkkää. Mielenkiintoista on se, että miten kuulovauriota ei ole ajan hampaissa muodostunut hänelle.

Joku asiantuntija voisi olla parempi vastaamaan mitä tulee pillimateriaaleihin, mutta...
Akryyli on kovaa materiaalia ja siten vaikeampaa työstää mekaanisesti kuin polykarbonaatti, näin olen ymmärtänyt Suomen pikkupajoista. Valu lienee helppompaa kuin esim. sorvaaminen ja se näkyy hinnassa, mutta myös äänenlaadussa. Akryylillä on näistä paras kemiallinen kestävyys(sään kestävyys).
Akryylillä saavutetaan kirkkaina & puhtain soundi, sorsamaisuudesta voidaan olla taas erimieltä. Puu mahtaa olla äänenlaadultaan luonnollisin materiaali, mutta taas ehdottomasti huonoin kaikilta muilta osin.
Toisaalta onko niin, että puun sorsamaisuus tulee esiin hiljaisimmissa äänissä, kun taas akryyli antaa mahdollisuuden kirkkaampaan & kantavampaan ääneen eli samalla kovissa äänissä sorsamaisempiin soundeihin.
Akryyli on kirkkaampaa matskua kuin polykarbonaatti ulkonäöllisesti. Akryylin puhdasääni kantaa kauas, ja mahtaa antaa runsaammat mahdollisuudet varioida. Polya moititaan epäsorsamaisimmaksi, mutta taas onko sillä väliä järven rannassa, jos lintua lappaa haulikkohollille.
Kuinka paljon taas sorsapillikisat määräävät trendejä, yksikään ankka ei tuomaristossa istu. Sorsamaisuus on jokaisen pillittäjän korvien välissä, oli pilli mikä tahansa, kvaakin voi tehdä oikein tai väärin.
Nyt pienissä päissä raksuttaa, että mitäs vatun hyötyä on maksaa hirveä summa akryylipillistä, kun kuitenkin polylla saavutetaan MILTEI sama lopputulos. Ei ehkä olekaan mitään järkeä kun kyseessä on metsästyspillistä, jota puhalletaan tasan tarkkaan vain metsällä. Metsällä pilli kuluu ja voi mennä hukkaan. Halvan pillin voi myös viskata jordaaniin, jos sattuu vatuttamaan. Oma korva ja lompakko voisi olla paras mittari.
Minä olen sijoittanut akryylipilleihin, mutta toisaalta pillitys on itse harrastus minulle, eikä pelkkä metsästyksen apu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 20.03.2009 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei sorsapilli, mutta tuollaisella äänellä varustettu pilli mulle on tulossa. Tai siis tuo on se mun pilli, muttei mun puhaltama ääninäyte..
http://files.filefront.com/hanhiwav/;13492822;/fileinfo.html


Viimeinen muokkaaja, töyhtöhyyppä pvm 20.03.2009 13:45, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 20.03.2009 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poikkeanpa merihanheen. Tässä sitä, mitä on odottanut:

http://www.youtube.com/watch?v=hA_VSp-BfLI

http://www.youtube.com/watch?v=hcBJSm34-4A&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=n_TDsAH_7OQ&feature=related

- linkkien takaa lisää toimintaa.

Pistin tilaukseen "merihanhivasaran". Katotaan millanen peli sieltä pätkähtää postiin, erityisesti kieli-talla-insertti-ratkaisu kiinnostaa.

Hienosti se Novan pilli soi. Prkl, että merkkari osaamista kyllä löytyy . Nämä, koko Pohjolan alueen osaamisen & kädentaidot kun saisi yhteistyöhön, tai edes saman keskustelufoorumin(olkoon nyt mitä muotoa tahansa) alle, niin ois siinä kehitystä kerrakseen!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com