OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kruunupäitten määrä vähenee?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 24.10.2008 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olispa mielenkiintoinen tietää seura. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HeimoH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2008
Viestejä: 244
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 24.10.2008 18:38    Viestin aihe: Kruunupäitten määrä vähenee Vastaa lainaamalla viestiä

Ollaan muutama vuosi verotettu hirviä raskaalla kädellä kun alueella
on hyvin toimiva kolaripaikka(vt9)
Nyt on jäljellä kolme vasallista naarasta ja pari tappipäätä.
Syksyn mittaan on kuitenkin tyhjästä? ilmestynyt hyvännäköisiä
sarvipäitä. Oliskohan naapurit ampuneet kaikki lehmänsä Very Happy
_________________
HeimoH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 24.10.2008 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3U54PR kirjoitti:
Onneksi on se hyvä puoli, että metsästää korvessa. Suurimmat sarvet olleet 21-piik., keskiverto ollut 12-16piikkiä (=220-260kg).


juhaka kirjoitti:
Missä tälläinen seura on? Shocked


olsa kirjoitti:
Olispa mielenkiintoinen tietää seura. Wink


Alkaa olla tunkua tuohon mahtisonnienkaatoporukkaan Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 24.10.2008 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei todellakaan, jos tuolla naaras uros prosentilla metästetään. Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kaikust
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Lok 2008
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 24.10.2008 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3U54PR kirjoitti:
Siitä tulee kuluneeksi 6 vuotta kun viimeksi oma porukka ampui naarashirven. Sääntö on meillä hyvin yksinkertainen, ammutaan vasaa tai sarvipäätä. Ja tuo sarvipää käsite alkaa siitä kun sarvikruunu näkyy, tappeja ei tarvitse laskea itse tilanteessa. Ehkä 5% ammutuista uroksista ollut alle 10 piikkisiä, tällöinkin monesti ollut koiran ensi kaato kyseessä, silti alle 200kg ei ole urokset jääneet.

Niinkuin sanottua, jos suurisarvisia halutaan ampua, kannattaa pyynti keskittää niihin. Se, että "mopot" juoksevat helposti auton eteen on kumminkin peruste pyytää tappisarvisia. Onneksi on se hyvä puoli, että metsästää korvessa. Suurimmat sarvet olleet 21-piik., keskiverto ollut 12-16piikkiä (=220-260kg).

Lähinnä provon puolelle laittaisin em. tekstin. Jos olisit ehdottanut, että 50% ammutuista uroksista on alle 10-piikkisiä, niin olis paremmin voinu mennä läpi...;)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 24.10.2008 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi helvetti mä oon tehny kokoajan ihan väärin. Mä olen ollu tyhmänä siinä uskossa että hirvimettällä ammutaan hirveä kuin hirveä, mutta nyt kun olen tätä asiaa tyhjentävää topicia lukenu niin olen tajunnut että sarvien perässähän sitä pitäis olla eikä lihan Shocked

Joo ei teidän tartte suursarvista haaveillakkaan jos ette jossain kohtaa sisäistä mitä tarkoittaa optimaalinen kannan rakenne Wink
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 25.10.2008 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olsa kirjoitti:
Varsinais-suomessa on "suositus" säästettäisiin 6-8 piikkiset.
Tänäsyksynä aloituspäivänä tuli eteeni 30 metriin 7 piikkinen,
Laskin aseen maahan, rupesin kameraa ottaan repusta hilpasi.
Eipä kauaks saanu juosta, kun kaato tuli.

Majanseinälle sarvet, ampujalle keittohommia ja taustalevyn tekoa.
Mikä sovittiin aamulla yksimielisesti.


Tänään tuli 3 piikkinen sataanmetriin, ei jatkanu matkaa. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 25.10.2008 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ippetti kirjoitti:
Voi helvetti mä oon tehny kokoajan ihan väärin. Mä olen ollu tyhmänä siinä uskossa että hirvimettällä ammutaan hirveä kuin hirveä, mutta nyt kun olen tätä asiaa tyhjentävää topicia lukenu niin olen tajunnut että sarvien perässähän sitä pitäis olla eikä lihan Shocked

Lihaa saa kaupastaki eikä sitä viiti seinälle ripustaa.

Sarvista jää todistus kaatajan ainutkertaisesta ylivertaisuudesta, joka kestää ainakin perinnönjakoon asti. Smile
(perikunta nakkaa mokomat pölyiset puikot kaatiskuormaan)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 25.10.2008 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Optimaalinen kannanrakenne olisi yksi naaras yhtä urosta kohtaan, jos tervettä hirvikantaa haetaan. 90-luvulta alkaen hirvikantamme on ollut naarasvoittoinen. Verotuksen kohdistuessa uroksiin ja vasoihin, jää nakut paitsioon ja hirvikanta kasvaa, karkaa käsistä (2000-luvun alku).

En kyllä lähtisi ampumaan sitä mikä eteen kävelee. Vielä kun tietää suomalaisen hirvenmetsästäjän, niin yleensä kohtaaminen tapahtuisi uroksen kanssa ja edelleen mentäisiin entistä metsikömpään. Se on tosiasia, että suomalainen hirvenpyytäjä on huono, välinpitämätön hirvikannanhuoltaja. Siksi tarvitaan rajoituksia ylemmältä tasolta, tätä tukee myös hirven historia maassamme.

Mutta siis isoja sonneja saa vain säästämällä uroksia. Kun kerran kyse on trofeehakuisesta verotuksesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
3U54PR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Syy 2006
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 25.10.2008 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Ohhoh, jopa rupes syntymään polemiikkiä. Ei kait tuossa sen kummenpaa ole? 6 ukkoa, metsää, 2koiraa ja 2+1 lupia tälle kaudelle? 2 seuraan kuulun itsekkin, en vaan ole kantturaporukassa. Se on juuri noin yksinkertaista, kaikilla on varaa laskea hirviä juoksemaan läpi, alue talvehtimisaluetta ja kaikista on kivaa, että lihaa saadaan paljon.. voi jestas.

"Hirviä on paljon, tai ei yhtään tuolla tavalla".. Kiitos, hirviä on justiinsa sopivasti. Meilläpäin metsästäjät eivät ole ainuita, jotka huolehtivat sopivasta hirvikannasta. Hukat ottavat mielellään vasaporukan ennemmin kuin sen sarvipiikin mahalle.
Onnea vaan jahtiin..
_________________
Parempi metso repussa kuin kymmenen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2008 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RealExtreme kirjoitti:
Siksi tarvitaan rajoituksia ylemmältä tasolta, tätä tukee myös hirven historia maassamme.


Joo, ja sitten kun ylempi taso, tällä kertaa pohjanmaan rhp. vetää homman läskiksi niin se onkin siinä. Kun rhp:n päättäjät ovat tuhannen juovuksissa keksineet jossain saunaillassa toistensa peräpeiliä vahdatessa uuden mahtavan "supervasaverotuksen" niin rhy lyö vielä vettä kiukaalle ja antaa omia vielä mielenkiintoisempia suosituksia. Tällä konstilla saadaan hirvikanta vääristymään ennennäkemättömällä tavalla mikä tulee päätymään huonosti. Sanokaa minun sanoneen että tämä 70% vasoja 30% aikuisia tyypinen verotus ei lupaa hyviä aikoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
3U54PR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Syy 2006
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 25.10.2008 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vasaveroituksessa pitäisi seurata ravintoketjussa ylempänä olevien kantaa. Jos kannan halutaan pysyvän ennallaan niin verotus 50-50.
Jos tarkoitus lisätä kantaa niin vasalupia vähemmän ja jos niitä sarvipäitä halutaan passiin niin sitten kohdistaa jahti juurikin niihin suurisarvisiin.

Hurreilla on sitten joissain asioissa asiat niin paljon paremmin (vähän niinkuin vihreämpi ruoho naapurin tontilla).
_________________
Parempi metso repussa kuin kymmenen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 25.10.2008 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
RealExtreme kirjoitti:
Siksi tarvitaan rajoituksia ylemmältä tasolta, tätä tukee myös hirven historia maassamme.


Joo, ja sitten kun ylempi taso, tällä kertaa pohjanmaan rhp. vetää homman läskiksi niin se onkin siinä. Kun rhp:n päättäjät ovat tuhannen juovuksissa keksineet jossain saunaillassa toistensa peräpeiliä vahdatessa uuden mahtavan "supervasaverotuksen" niin rhy lyö vielä vettä kiukaalle ja antaa omia vielä mielenkiintoisempia suosituksia. Tällä konstilla saadaan hirvikanta vääristymään ennennäkemättömällä tavalla mikä tulee päätymään huonosti. Sanokaa minun sanoneen että tämä 70% vasoja 30% aikuisia tyypinen verotus ei lupaa hyviä aikoja.


Miten on Tuholan alueella ollut hirveä? Pahat äänet ovat sanoneet että Etelä-Pohjanmaan kantturat on aika vähänä tämän syksyn jälkeen. Kanta vois olla jotain 1hirvi/1000ha. Sad
_________________
Pukki haluaisi maistaa Marjukan piparia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 25.10.2008 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 26.10.2008 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kieltämättä olisi mukavaa tietää mihin tämä Pohjanmaan piirin suositus perustuu. Miksi kannan keski-ikää pitää kohottaa näin radikaalein toimin. Olisiko osasyynä metsänomistajien jatkuva tyytymättömyys liian korkeaan hirvikantaan. Onko hirvikanta siis vieläkin liian suuri Pohjanmaalla asukkaitten siedettäväksi, että sitä pitää näin rajusti leikata tulevaisuutta ajatellen? Vaiko juuri toisin päin, jolloin pyritään lisääntyvän kannan kasvuun?

Liian rajulla, lähes pelkällä aikuisverotuksella, hirvi ajettiin rauhoituksen partaalle 60-70-lukujen taitteessa(näin sanoo historiankirjat). Mielenkiintoisia aikoja eletään tulevaisuudessa Pohjanmaalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com