OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mäkisen piipun supistus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 24.08.2008 09:40    Viestin aihe: Re: Mäkisen piipun supistus Vastaa lainaamalla viestiä

S. Töfting kirjoitti:
Mulla on vuonna 2006 ostettu E. Mäkisen rihlapiiput kaliberissä 7,62X53R / 12/70. Onko kellään asiantuntijalla tietoa mikä on haulipiipun supistus, kun en löydä merkintöjä mistään. Pitäis nimittäin kokeilla kuinka pelittää täyteisillä...eikä arvaa aivan tuurilla ampua...kiitos


Alkuperäinen kysymys taisi saada jo vastauksen, mutta kun Valmetin piippujen poraus on tuo mainittu 18.4 mm, lukema 17.4 vastaisi täyssuppeaa ja puolikas olisi 17.9 mm.

Tämä ei ole kovin olennaista, brenneke-tyyppisiä täyteisiä voi ampua kaikista supistuksista ( valmistajan mukaan ). Näitä olen itsekin käyttänyt täyssuppeasta, ja käynti on ihan riittävä 50 metriin, joskin piippujen eri kohtaan käynti on pienoinen ongelma - tämän takia käyttökelpoinen ampumamatka jää jonnekin 30-35 metriin kun kivääripuoli kohdistetaan sataan metriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilekka Filemon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Jou 2007
Viestejä: 485

LähetäLähetetty: 24.08.2008 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä luulin ennen, että brennekejä ei saa ampua puolikasta suppeemmasta, mutta foster-tyyppisiä jopa fullilla. Oli miten oli, mä en ampuu mitään täyteistä IC:tä suppeammalla.
_________________
Se on turha pillittää, jos pyy on jo naapurin repussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
W. Woodbecker
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 106
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 24.08.2008 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samoilla linjoilla Ilekan kanssa, siksipä Mäkisen minulle valmistaman rihlapiipun hauliputkessa on merkintä IC, ja sivumennen vielä tiedoksi että luotipiipun rihlannousu on 300 mm (eli noin 12"). Mikäli Miksan viestin jälkimmäisessä kappaleessa puheena oli haulikkorihla, niin kommenttina siihen esittäisin että piippujen yhteen ampuminen on monen eri tekijän yhteissumma. Siihen vaikuttaa paitsi piippujen keskinäinen linjaus, myös mm. käytettyjen projektiilien massa ja niiden piippuaika. L-H:lle totean, etten suinkaan ole asiantuntija aseisiin liittyvissä merkinnöissä, mutta kuitenkin lähes varma olen siitä että sinun Valmet-haulikkosi piippujen sisämitta patruunapesän ja kiinteiden supistusten välisellä matkalla on tuo mainitsemasi 18,4 mm. Supistukset ovat alapiipussa M ja yläpiipussa tiukempi F. Lopuksi vielä, utelias kun olen, olisi muka kuulla mahtoiko Töfting löytää oman rihlakkonsa haulipiipusta sen supistusasteesta kertovaa merkintää - niin ja vielä kiitokset kiittämisestä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lännenhunttari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 2446
Paikkakunta: blind bay bc

LähetäLähetetty: 26.08.2008 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kiitosta vastauksista--- tuli selvaksi-- vaan vielakin mietin kuinka paljon sitten vaihtelee eri 12 cal. haulikossa tuo 18,4 mm ... onko skaala laajakin eri
tekeleitten kohdalla? Laughing
_________________
hunttuussa vietettyjä päiviä ei Jumalan kirjoissa lasketa elonpäiviksi,vaan ne saa ylimääräisinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Töfting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2008
Viestejä: 290
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 28.08.2008 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tere Vuutpekkeri
Yritin tutkailla tiukasti mun rihlaa...mut en mä sieltä löytänyt muuta kun kaliberimerkinnät ja mäkisen nimen. Tosin mulla on kyllä sen verran miinusta näissä silmissä, ettei olis ihme baikka se siellä olisikin. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Töfting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2008
Viestejä: 290
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 28.08.2008 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

....eikä näytä toi kirjoitustaitokaan olevan kunnossa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
W. Woodbecker
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 106
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 28.08.2008 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuutpekkeri se taas täällä! Nyt menee kyllä ot:ksi, mutta useasti palstalaisten tunnuksia katsellessa tulee miettineeksi mahtaako niihin liittyä jokin yhteys tai peräti etymologia. Kun itse poikasena lueskelin Aku Ankkoja, niissä seikkaili muuan nokkela lintu nimeltään Nakke Nakuttaja. Tunnetusti hänen nimensä ammeriikan murteella kirjoitettiin Woody Woodbecker. No tikkahan se tipu oli ja kun omasta arsenaalistakin löytyy Tikka, niin käyttämäni nimimerkki oli keksitty. Ja sitten taas varsinaiseen asiaan. On se harmi ettei Töfting löydä sitä maagista merkintää rihlakkonsa haulipiipusta. Kyllä se pitäisi löytymän piipun pinnalta heti monoblokin ja piipun välisen sauman vierestä. Asian varmistamiseksi piti oikein käydä asekomerolla tutkimassa omia Valmetteja. 1968 ostin useamman vuoden kesätyöansioista säästämilläni rahoilla ensimmäiset omat aseeni. Toinen oli Sakon Vixen .222Rem ja toinen Valmetin Leijona, jonka vieläkin visusti tallessa olevassa ja Erkki Liljan 27.11.1967 allekirjoittamassa tarkastustodistuksessa aseen malliksi on merkitty "Haulikko 12/2 m. F täht.kisk." Ostokuittikin on minulla vielä tallessa! Sako maksoi ilman kiikaria 350,- ja Leijona huikeat 663,- Suomen tasavallan silloista markkaa. On se inflaatio noista päivistä jonkin verran laukannut! Leijonassa on siis tähtäinkisko, Lymanin tuplajyvät ja visakoivuinen perälevy. Tarkoitettu eräänlaiseen trapin sovellukseen, josta käytettiin nimitystä "Olympia-ammunta". Alapiippuun on lyöty merkinnät 18,2 ja M, yläpiipussa on 18,3 ja F. Siis kokolailla tiukat putket. Myöhemmin vuoden 1988 loppupuolella kun alkoi kuulua huhuja suomalaisen haulikkotuotannon siirtymisestä Italiaan, päätin minäkin kantaa korteni kekoon kotimaisen asehistorian säilyttämiseksi. Vähän alta FIM 8700,- (n. 1460 €) investoinnilla sain kotiin viemisiksi sinertävän muovilaukun, jonka kannessa komeilee suurin kirjaimin teksti VALMET ja sisään oli pakattu 412S-perään sovitetut rihlapiiput 12/.222Rem, tuplaluotipiiput .30-06Spr. ja tuplahaulipiiput tähtäinkiskolla, kaksoisjyvillä, ejektoreilla sekä kierteillä vaihtosupistajia varten. Kokonaisuuteen kuului myös alkuperäinen Valmet-pikajalka, 5 kpl erikokoisia vaihtosupistajia sekä asehihna irroitettavilla kiinnityslenkeillä. Jos jokin tuossa hankinnassa on jälkeenpäin harmittanut, niin se on tuo kaksoisluotipiippu ja nimenomaan sen kaliiperi. Olisi vaan pitänyt valita vaihtoehtona ja samaan hintaan saatavilla olleet ejektoreilla varustetut 7,62x53R tuplapiiput. Käytäntö on nimittäin osoittanut, ettei urakantainen hylsy toimi täysin luotettavasti ainakaan Valmet-merkkisessä taittopiippuaseessa. Useamman kerran olen kohmeisin sormin joutunut taiteilemaan ulostyöntäjän väärälle puolelle joutuneen patruunan poistossa. Ja sitten taas niihin merkintöihin. Haulipiippuparissa on molempiin leimattu 18,4 eikä tietenkään mitään supistusmerkintää koskapa niissä on nuo vaihtosuuhiset. Rihlaparin haulipiipussakin on vain tuo 18,4 mutta monoblokkiin on ympyrän sisään leimattu IM. Tähän samaiseen 412S perään teki Erkki Mäkinen runsaat pari vuotta sitten tuon jo aikaisemmassa viestissäni kertomani 7,62x53R rihlapiipun, jonka haulipiipun supistus on parannettu sylinteri. Näytää siis mahdolliselta, että Tourulassa valmistettuissa aseissa haulipiipun supistusasteen merkintätapa on saattanut vuosien kuluessa vaihdella. Tähän asiaan voinevat palstalla silloin tällöin vierailevat entiset valmettilaiset antaa parempaa valaistusta. Joka tapauksessa Mäkisen varastoissa olevista piipuista muutamia olen päässyt omakätisesti hipelöimään ja ainakin niissä jokaisessa oli jokin noista tähän keskusteluaiheeseen liittyvässä ensimmäisessä viestissäni mainitsemistani merkinnöistä. No niin tulipahan tästäkin tarinasta pitkä ja vähän ehkä nostalginenkin, hyvä jos jaksoit lukea loppuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Töfting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2008
Viestejä: 290
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 31.08.2008 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No katoppas vain...kunnon valo, kiikarit päähän ja Vuutpekkerin mainiot ohjeet niin johan löytyy... Siellä se sauman vierestä löytyi C-kirjain. Fonttikoko oli kyllä hävyttämän pieni, mutta löytyi kuitenkin Wink
KIITOS !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Saabismi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 45
Paikkakunta: 09

LähetäLähetetty: 01.10.2008 15:00    Viestin aihe: Re: viela kysymys Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="lännenhunttari"]Mr. Woodbeckerille kun sinulla on nuo merkinnat hallussasi,voisitko sanoa mita tarkoittaa valmetissani olevat--- f-18'4 ja alapiipun m-18'4 nimenomaan tuo 18,4--- joka on molemmissa piipuissa sama askarruttaa?

tuo f-on kaiketi full.........ja tuo m 1/2 suppea. kiitos etukateen l-h[/quote]

18,4 on patruunapesän jälkeinen kartio. Piipun suun halkaisijaa vertaamalla saa selville supistusasteen. Täyssuppea on noin yksi milli.
Itse suosin haulikkoja joissa on patruunapesän jälkeinen kartio 18,3mm. 18,2 mm. lienee pienin sallittu mitta? Onko luuloa vain, mutta nämä pienemmät 18,3 mm. patruunapesän jälkeisen kartion haulikot ovat "tappavia" haulikoita? Upottavat hyvin sopivalla patruunalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti AIM Osoite Yahoo Messenger MSN Messenger
Jamppa86
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 806
Paikkakunta: Täällä itä rajallaha tää

LähetäLähetetty: 03.10.2008 07:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tuli hankittua Valmetin 212 rihla, siinä on mäkisen tekemät piiput, supistus on 3/4. Kaliberi on 12/70, 22 Hornet.
_________________
Pum! Pum! Sano Remari ja sorsa putos!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
rikumansikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2009
Viestejä: 176
Paikkakunta: hämeenkyrö

LähetäLähetetty: 28.04.2012 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuka noita rihlan piippuja nykyään valmistaa? Olisi tarvetta teettää samanmoinen yhdistelmä kuin edellisellä kirjoittajalla.
_________________
My life, my destiny
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Docter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Mar 2007
Viestejä: 39

LähetäLähetetty: 28.04.2012 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mäkinen teki ainakin viime keväänä kaverille 5,7 rihlan.Minkälaista kasaa 22 hornet rihla ampuu, mikä on hornetin piipun nousu.Onko uusissa horneteissa luoti sama kuin 5,7
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com