OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Millä ammutte hanhia?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16705

LähetäLähetetty: 01.08.2004 13:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on taas käynyt niin, että on pudonneet vain haulit. Kyllä ne ampujat on erikseen, ei siitä mihinkään pääse. Laughing
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
soppasuu
Vieras





LähetäLähetetty: 01.08.2004 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan näitä pitkänmatkan paukkuja olemassa vaikka minkämoisia, vaan onko niissä mitään mieltä muuhun kuin haavakon lopettamiseen.Itsellä kulkee merellä mukana pari double impactia ja toimii sataan metriin asti mikäli toimii. Noin joka neljäs on suutari muttei se merellä hirveesti haittaa.On säästänyt haahkajahdissa monta litraa bensaa kun ei tartte haavakon perässä ajella.Pati lienee toimii siten että haulit lentää kupissa reilut 60 metriä täyteisenä jonka jälkeen kuppi menee nurin ja hajottaa haulit.Omalla haulikolla toimii 1/2 suppealla parhaiten, väljemmällä menee kuppi nurin heti lähdön jälkeen.Enpä suosittele muuhun käyttöön haavakkoriskin takia.
Takaisin alkuun
teurastaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2004
Viestejä: 261
Paikkakunta: laihia

LähetäLähetetty: 02.08.2004 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mä oon yleensä ampunu hanhia ritsalla ja kortsu mummolla ja kaikki on tippunu mikkä oon ampunu
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
Tuota nyt siinä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
^Hannu^



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 6
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.08.2004 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sanokaapa että ku mulla on Beretta Xtrema 3.5 12/89 ja lähen hanhisuolle alotuspäivänä niin mitä panoksia otan mukaan kysyn vaan että onko kumpikaan näistä semmoinen jota kannattais käyttää siellä.... Mirage super magnum 12/89 66g tai Remington super magnum 89 64g? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 02.08.2004 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kummatkaan ei luulisi olevan huonoja.Mirage tekee ainakin kohtalaisen peiton.Mutta eikö tuohon hanhestukseen riitä vaikka Ukkometso 76mm
Bb 4,5mm Wink ??
Köhömm....
Korjaan siis vismut mangnum 76mm.Itse juuri hommasin niitä ja sitten oli sorsanaloitukseen Rotweileriä 70mm 3,7mm steelsinä.
Mirage Steel Shot mangnum 76mm 36g 3,5mm
Hubertuksia oli viime kaudelta.Lähinnä näytillä.Zink.
Takaisin alkuun
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 02.08.2004 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo ylempi on sitten mun kirjoitus.Unohtu kirjautua.
Itse otan mukaan Benelli Novan sorsaan ensimmäistä kertaa.
Viime kaudella käytin Mosbergin 835 ultimag 12/89.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5500

LähetäLähetetty: 02.08.2004 17:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa ettäkö millä hanhia... no 300LM:llä olisi tarkoitus töräyttää jos saadaan kaikki kuviot natsaamaan tälle syksylle, ampumamatka ei sitten ole alle 300m Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 03.08.2004 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ite viime syksynä ammuin hanhen 40 metriin.haulikoko 4mm ja lataus 32g.kyseessä kaliperi 16/70.

kyllä tippuu Idea
Takaisin alkuun
benellos
Vieras





LähetäLähetetty: 03.08.2004 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ammuin viime vuonna kaikki hanhet Winchester double x ; bb:llä, pisin tiputus matka oli noin 80-90m ja elukan ropasta löytyi neljä haulen reikää +toinen siipi poikki (eikä todellakaan mitään elon merkkiä). Käytän pitemmillä matkoilla puolisuppeeta jos ammun isompaa haulta kuin 3,5mm, niin eipä tule ristihauleja ja kuvio pysyy kasassa paljon kauemmaksi! Kannattaa kaikkien kokeilla, ei muuta kuin radalle kokeilemaan omien kuulien toimivuutta!

Itse löysin Winchester double x:n seuraajan sellier&bellotin magnumeista, ja aseena käytän benellin super 90 M1 ja novaa. Selleriltä löytyy myös yksi helmi panos kanalintumiehille ja miksei rohkeille peltoonkin golden eagle 42,5g 76":ssa tehot ovat kohdallaan eikä hintakaan ole paha, sopii ainakin benellin piipuille.

____________
Ei joka vuosi!
Takaisin alkuun
norppa
Vieras





LähetäLähetetty: 04.08.2004 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

teistä en tiedä millä tykillä ammutte jos ammutte hanhen yli 50 metrin korkeudesta "korvaavilla ammuksilla" itse olen pitänyt 25-35metriä maksimi matkaa sopivana eikä ole tarvinnut lähteä haavakko jahtiin...
itselläni on vanha rinnakkais piippuinen baikal enkä ole ajatellut vaihtaa asetta. Zinkki toimii hyvin ja ase kestää sen
Tuossa ihmettelin että miten pirussa te saatte hanhen alas yli70metrin kun kokeilin viime vuonna 12/89 remaria ja kokeilin saada kyyhkyn alas 70 metristä höyheniä tuli mutta ei mitään muuta... selittäkää olen utelias...? Confused
Takaisin alkuun
kumman ampuis?
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Kes 2004
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 04.08.2004 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kertokaapa joku onko s&b:illa hyvää hanhi paukkua,joka sopii browning 12/70???... Cool ja onko niistä hyviä kokemuksia??
_________________
Susi jo syntyessään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
benellos
Vieras





LähetäLähetetty: 04.08.2004 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestä asianydin remarin ja muiden merkkien 89" patruunoissa on liian suuri lataus! (64g?) Niissä ei yksinkertaisesti ole nopeutta ja sen seurauksena tarpeeksi voimaa, peittoa varmasti löytyy suuren haulimäärän ansiosta muita kuulia enemmän (tietenkin ase kohtaista). Jos lähtönopeus on piipunsuussa hidas, niin ei mielestäni haulien vauhti voi kasvaa kesken lennon. Siis mitä nopeampi lähtönopeus sitä enemmän tehoja kauempana (vaikuttaa myös haulikoko). Jos hauliin mennään, niin paras vauhdin säilyttäjä on volfram, toisena on lyijy, kauempana tulee teräs ja hännän huippu on sinkki. Mutta suurin vaikuttaja pitemmillä ampumamatkoilla on, se kaveri siellä aseen takana. Onko hänellä malttia vetää ennakkoa vai ei, mutta myös tuuri näyttelee suurta osaa.Embarassed

Käy kumman ampuis testaan s&b 12/70 terästä(3,7mm) ja 42,5 magnumia kylläkin lyijyy. Kaverilla oli browninki 12/70 aikoinaan ja hän käytti niitä!

______________
Jos tänä vuonna!
Takaisin alkuun
Vasuri
Vieras





LähetäLähetetty: 05.08.2004 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Benellos on varmasti parempi hanhenampuja kuin minä, vaikka minä olen varmaan haavoittanut niitä vähemmän... (0 laukausta kohti hanhea)

Mutta ballistiikassa ehkä pärjään.

Eihän se ison latauksen hauli kiihdytä matkallaan, mutta jos laitetaan yhtä monta haulia 42- ja 64-grammaisiin latauksiin, niin 64-grammaisen latauksen haulit on puolitoista kertaa kevyemmän latauksen haulin painoisia. Tästä johtuen ne hidastuvat vähemmän, ja sekä nopeus että varsinkin energia menevät jossain kohtaa kevyen ja nopean latauksen hauleista ohi. Teesi on siis mitä suurempi hauli, sitä enemmän tehoja kauempana!

Ennakossakin iso hauli ohittaa pienemmän jossain kohtaa, kun lentoaika menee lyhyemmäksi, mutta se on sitten jo niin kaukana, että minä en ainakaan suosittele niin kauas ampumista.

Oma ihannepaukkuni (mihin tahansa haulikon kaliiperiin) olisikin mahdollisimman raskas lataus, jolla saavutetaan noin 325 m/s lähtönopeus. Aliäänisen haulin nopeus kun ei hidastu ollenkaan niin nopeasti kuin yliäänisen. Haulikoko sitten tarvittavan energian ja peiton mukaan, kuten aina. Ongelmana on tietysti ennakon suuruus. Hevishotilla tällainen paukku voisi kuitenkin olla rakennettavissa, varsinkin 12/70 ja/76 pesille. Vai saako tällaisen ostaa jostain? Jarih?

Siinä olemme samaa mieltä, että ampuja ratkaisee aina lopulta...
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 05.08.2004 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vasuri kirjoitti:
Eihän se ison latauksen hauli kiihdytä matkallaan, mutta jos laitetaan yhtä monta haulia 42- ja 64-grammaisiin latauksiin, niin 64-grammaisen latauksen haulit on puolitoista kertaa kevyemmän latauksen haulin painoisia. Tästä johtuen ne hidastuvat vähemmän, ja sekä nopeus että varsinkin energia menevät jossain kohtaa kevyen ja nopean latauksen hauleista ohi. Teesi on siis mitä suurempi hauli, sitä enemmän tehoja kauempana!

Ennakossakin iso hauli ohittaa pienemmän jossain kohtaa, kun lentoaika menee lyhyemmäksi, mutta se on sitten jo niin kaukana, että minä en ainakaan suosittele niin kauas ampumista.

Oma ihannepaukkuni (mihin tahansa haulikon kaliiperiin) olisikin mahdollisimman raskas lataus, jolla saavutetaan noin 325 m/s lähtönopeus. Aliäänisen haulin nopeus kun ei hidastu ollenkaan niin nopeasti kuin yliäänisen. Haulikoko sitten tarvittavan energian ja peiton mukaan, kuten aina.


Fysiikkaakin on luettu sorsajahdissa, viime syksynä yo-kirjoituksiin, mutta ei tuohon energian säilyttämiseen kenenkään tarvitse fysiikan kirjoja aukaista. Pitäisi myös ymmärtää maalaisjärjellä, siis olen samaa mieltä kanssasi, mutta haulikko on haulikko ja kivääri kivääri. Haulikolla ammutaan yleensä irtonaisia hauleja ja kiväärillä kiinteitä luoteja. Pitää muistaa myös se juttu että kun haulet irtoavat kupista ne jatkavat ns. yksikseen matkaa, murtaen itsenäisesti tiellä olevaa ilmanvastusta, jos tässä vaiheessa ei merkitse vauhti niin missä sitten? Haulien koko metsämiehille, fyysikoille paino vaikuttaa energian säilymiseen lennon aikana, niinkuin kerroit. Siis mitä suurempi kuula ja nopeampi vauhti sen voimakkaampi on uputus eli voima! Käykää kokeilemassa radalla uputuksia myös nopeilla panoksilla ja pitäkää haulikoko samana, kun teidän mangnumeissakin on, niin huomaatte jotain...


______________________
Hantut on yli arvostettuja !
Takaisin alkuun
Benellos
Vieras





LähetäLähetetty: 05.08.2004 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vasuri kirjoitti:
Eihän se ison latauksen hauli kiihdytä matkallaan, mutta jos laitetaan yhtä monta haulia 42- ja 64-grammaisiin latauksiin, niin 64-grammaisen latauksen haulit on puolitoista kertaa kevyemmän latauksen haulin painoisia. Tästä johtuen ne hidastuvat vähemmän, ja sekä nopeus että varsinkin energia menevät jossain kohtaa kevyen ja nopean latauksen hauleista ohi. Teesi on siis mitä suurempi hauli, sitä enemmän tehoja kauempana!

Ennakossakin iso hauli ohittaa pienemmän jossain kohtaa, kun lentoaika menee lyhyemmäksi, mutta se on sitten jo niin kaukana, että minä en ainakaan suosittele niin kauas ampumista.

Oma ihannepaukkuni (mihin tahansa haulikon kaliiperiin) olisikin mahdollisimman raskas lataus, jolla saavutetaan noin 325 m/s lähtönopeus. Aliäänisen haulin nopeus kun ei hidastu ollenkaan niin nopeasti kuin yliäänisen. Haulikoko sitten tarvittavan energian ja peiton mukaan, kuten aina.


Fysiikkaakin on luettu sorsajahdissa, viime syksynä yo-kirjoituksiin, mutta ei tuohon energian säilyttämiseen kenenkään tarvitse fysiikan kirjoja aukaista. Pitäisi myös ymmärtää maalaisjärjellä, siis olen samaa mieltä kanssasi, mutta haulikko on haulikko ja kivääri kivääri. Haulikolla ammutaan yleensä irtonaisia hauleja ja kiväärillä kiinteitä luoteja. Pitää muistaa myös se juttu että kun haulet irtoavat kupista ne jatkavat ns. yksikseen matkaa, murtaen itsenäisesti tiellä olevaa ilmanvastusta, jos tässä vaiheessa ei merkitse vauhti niin missä sitten? Haulien koko metsämiehille, fyysikoille paino vaikuttaa energian säilymiseen lennon aikana, niinkuin kerroit. Siis mitä suurempi kuula ja nopeampi vauhti sen voimakkaampi on uputus eli voima! Käykää kokeilemassa radalla uputuksia myös nopeilla panoksilla ja pitäkää haulikoko samana, kun teidän mangnumeissakin on, niin huomaatte jotain...


______________________
Hantut on yli arvostettuja !
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 2 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com