OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

hirviliivin väri
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lipton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 306
Paikkakunta: Pohjois-Häme/Jämsä

LähetäLähetetty: 29.10.2007 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LaTeQ kirjoitti:
Pientä OT:tä mutta menköön. Samassa porukassa oleva vanhahko mies ottaa kuulemieni mukaan punaiset liivit pois passissa ettei hirvet nää Very Happy


Ei se kauhean vanha hirvimies voi olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
optimikko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Kes 2007
Viestejä: 2785
Paikkakunta: Ala-Lapin kuusi

LähetäLähetetty: 30.10.2007 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itselläni uudet loistavan oranssit kamat ja kyllä ne hirvet on minun eteen tulleet. muistelisin jostain lukeneeni että hirven värinäkö on huono. Näkee lähinnä liikettä yms
_________________
Hallittu kaaos = selkeä epäjärjestys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Yaffa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tou 2007
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 30.10.2007 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Repesorsa kirjoitti:
väriltään samantapaista liiviä


Onko keltainen riittävän samantapainen kuin serkkunsa oranssi ja punainen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 30.10.2007 15:09    Viestin aihe: Orange Camouflage Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan niin, että jahtipäällikkö viimekädessä vastaa asusteiden lainmukaisuudesta? Itse en ainakaan koskaan muista nähneeni tai kuulleeni ketään huomautettavan, vaikka hatut ja liivit olisivat kuinka kauhtuneet ja haalistuneet.

Miten sitten on otsikossa mainittujen oranssien maastokuvioitujen varusteiden kanssa? Kaupan hyllyssä olen Suomessakin nähnyt pohjaltaan oransseja takkeja, joissa on tummia pensaskuvioita. Sen lisäksi maailmalla näyttää olevan perinteistäkin maastokuosia, joka koostuu erilaisista oransseista, ruskeista ja harmaista väreistä. Joidenkin ulkomaan elävien metsästyssäännöissä on niistä hyvin tarkkaan määrätty, kuinka paljon joukossa pitää olla huomio-oranssia.

Oransseja maastokuvioasuja käytetään meillä ilmeisen vähän. Onko niistä kellään kokemuksia?

Itse olin joskus tällaisia hankkimassa, kun hirvet tuntuivat aina minut kiertävän, ja usko jo loppuvan. No, sen jälkeen on kyllä kaatoja tullut ihan perinteisissä kokohohto-oranseissa, joten asia pääsi unohtumaan.

http://www.dreamstime.com/orangecamouflagebackground-image505585

http://www.fortune3.com/COMBATHUNTING.COM/PANTS_B_D_U_S-SAVAGE_ORANGE_CAMOUFLAGE_B_D_U_PANTS-.html
_________________
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 30.10.2007 17:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ei taida olla täsmällistä säännöstä siitä montako neliösenttiä tai -tuumaa tuota punaväriä pitää olla. Joten eiköhän tärkein seikka ole tuo erottuvuus. Blaze oranssin taustalle tehty musta oksakuvio ei juurikaan haittaa itse pohjavärin näkyvyyttä joten tuskin sen luvallisuudessa on mitään ongelmaa.

Tuo BDU kuvio voikin sitten olla jo epäselvempi tapaus, jos tuon asujen kaikkien punasävyjen yhteenlaskettu osuus jää vaikkapa vain 25 %:iin asun kokonaispinta-alasta ja sekin on kovin hajallaan täysin epäsäännöllisinä kuvioina, pahimmassa tapauksessa asun ollessa vieläpä kokonaan ilman blaze värisävyä niin sitten tuo erottuvuus voi alkaa mennä kovin heikoksi ainakin ruskan aikaan ja voi olla kyseenalaista kuinka hyvin asu täyttää lainsäädöntöön aikanaan laitetun hirvieläinjahdin asuja koskevan pykälän.

En halua metsästyslainsäädäntöön yhtään uutta pakottavaa määräystä ilman erittäin hyvää perustelua joten en kannata turvaoranssin tekemistä pakolliseksi metsästyksessä. Kokonaan toinen juttu on että ihan oman turvallisuuden kannalta ei ole huono idea käyttää mahdollisimman näkyvää värisävyä hirvijahtivaatetuksessa. Henkilökohtaisesti en usko että näiden turva-oranssien sävyjen käyttö veisi saalisonnea, kyllä se riippuu aivan muista asioista kuten mm passihenkilön kyvystä olla äänettä ja liikkumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.10.2007 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorkkaeläimet ovat värisokeita, ne näkevät vain tumman ja vaalean sekä
mahdollisen liikkeen, hirvi tosin silloinkin on todennäköisesti saanut kuulo-
havainnon eikä näköhavaintoa. Hirven näkö on huomattavasti huonompi
kuin ihmisen mutta kuuloaisti n.200 -kertaa ihmisen korvaa herkempi.

Kyllä mahdollisimman kirkas oranssi on hyvä henkivakuutus jokaiselle
hirvimiehelle ja se kun on hinnaltaan vielä varusteiden alapäästä.....

...mutta kun on kerran tullut hankittua punaiset (nyk.täysin haalistuneet)
niinhän ei tosi jahtimies uusia osta.... joutavaa hössötystä.......
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 30.10.2007 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen takia tämä liivimalli tuli kun hirvi näkee liikkeen, asetta joutuu jostain aina kurkottaan käsillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 31.10.2007 07:32    Viestin aihe: Kontrastit kyllä näkyvät Vastaa lainaamalla viestiä

Uskon siihen, että hirvi on värisokea. Värien kirkkauserot se kuitenkin varmasti erottaa. Hohto-oranssiin pukeutunut mies on sen silmissä kuin valkoinen jänis tummassa metsässä!

Turvallisuus on tietenkin ykkösasia. Siksi minäkin käytän kirkasta oranssia.
_________________
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
optimikko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Kes 2007
Viestejä: 2785
Paikkakunta: Ala-Lapin kuusi

LähetäLähetetty: 31.10.2007 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko että hirvi erottaa oranssia yhtään paremmin kuin punaistakaan. Tällöinhän oranssi liivi päällä saisi saalista vähemmän.

Tein tuossa galluppia ja meidän porukassa n. puolet käyttää punaista ja puolet oranssia liiviä... Määrällisesti oranssit johtaa kaatojen määrässä
_________________
Hallittu kaaos = selkeä epäjärjestys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stutzen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tou 2007
Viestejä: 498
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 31.10.2007 10:01    Viestin aihe: camo-oranssi Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ollut pari vuotta käytössä camo-oranssi takki ja lakki, AA-productionin kamaa (no 2045HWB). Tänä aikana on tullut ammuttua
4 hirveä ja kaikki lähietäisyydeltä (30-50m). Hirvet eivät karta camo-oranssia yhtään sen enempää, kuin tavallisia maastokuviollisia asusteita.
Kaiken lisäksi takki ja lakki ovat mukavia käyttää, erittäin kevyitä ja vedenpitäviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petruli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 135
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 31.10.2007 20:52    Viestin aihe: Re: Kontrastit kyllä näkyvät Vastaa lainaamalla viestiä

Puukko kirjoitti:
Hohto-oranssiin pukeutunut mies on sen silmissä kuin valkoinen jänis tummassa metsässä!


Minä olen eri mieltä tuosta asiasta, viime viikonloppuna olin passissa hakkuuaukealla. Olin ihan paikallaan pienen puukasan vieressä, niin ettei kasa peitä näkyvyyttä mihinkään suuntaan. Yhtäkkiä takanta kuului risun rapsahdus, katoin taakse niin 6-piikkinen sonni tulee kohti kevyellä juoksulla. Sen verran tuli liikuttua, että käännyin ympäri, jolloin hirvee huomas mut ja kaarsi kymmenen metrin päästä ohi.

Hirvi ei ainakaan haistanut mua, koska olin tuulen alapuolella, ei se myöskään kuullut koska olin varautunut että edestä tulisi ammuttavaa Arrow olin aivan paikallaan kannon päällä, aseen piippu kantoa vasten. Ja päällä oli kirkas/neon oranssinen liivi + lätsä.

Ja jos jotakin kiinnostaa nii hirvi ammuttiin viereisen passin toimesta, kal. 308 Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 31.10.2007 21:22    Viestin aihe: Re: Kontrastit kyllä näkyvät Vastaa lainaamalla viestiä

petruli kirjoitti:

Hirvi ei ainakaan haistanut mua, koska olin tuulen alapuolella, ei se myöskään kuullut koska olin varautunut että edestä tulisi ammuttavaa Arrow olin aivan paikallaan kannon päällä, aseen piippu kantoa vasten. Ja päällä oli kirkas/neon oranssinen liivi + lätsä.

Ja jos jotakin kiinnostaa nii hirvi ammuttiin viereisen passin toimesta, kal. 308 Wink


Kuuluu varmaan osastoon v.itutuksen aiheita hirvijahdissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.10.2007 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Petruli ; kerroit että hirvi tuli takaa eikä varmaan kuullut kun käännyit
ympäri ..... ja sen kääntymisen se takuuvarmasti kuuli vaikka ihmiskorva
ei ottanut minkäänlaista ääntä.
Muista että hirven kuulo on 200-kertainen verrattuna ihmisen kuuloon.....
ja sen lisäksi tulee erittäin tarkka hajuaisti...
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petruli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 135
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 01.11.2007 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin silloin se hirvi ei mua varmaankaan kuullut, kun olin paikallaan, mutta sitten kun käännyin, niin aivan varmasti se mut huomas sekä kuulon ja näön avulla. Huomasin sen kun elukka alko juoksussa mulkoilla ja höristellä korvia mua kohti.
Mutta siihen vielä et hirvi on värisokea, varmaankin erottaa vaaleat/tummat sävyt, mutta kirkas oranssi ei ainakaan paista sen silmään. Esimerkkinä tuo eo. tilannekuvaus, missä hirvi tulee 15m päähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com