OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Latvalinnustusmatkat ja tarkkuus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kaltio
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Elo 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: Jääli

LähetäLähetetty: 15.10.2007 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se ensimmäinen ei ole välttämättä ainoa yritys. Pari kertaa olen ampunut kahdesti ja silti saanut linnun. Jopa on käynyt niinkin että kaksi laukausta peräkkäin ja kaksi lintua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Teitsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 302
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 15.10.2007 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paatti kirjoitti:
Ei välttämättä johdu tasalaatuisuudesta, jos toisella patruunalla isompi kasa kuin toisella. Jotkut patruunat ei vaan käy joissain aseissa yhtä hyvin kuin toisissa.
Jos en itse viimeistään toisella osuis, niin sitten menisin lähemmäs

Totta puhut. Voi johtua aseestakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jahtijahti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 209
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 15.10.2007 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hylsysoppa kirjoitti:
.625 kirjoitti:
Hylsysoppa kirjoitti:
Ei tarvi ensimmäisen kutin välttämättä osua. Lauantaina tippui teeri vasta kolmannella kudilla(matkaa se 200metriä ja huono tuki)


-Herää vain kysymys, että miksi helvetissä otit huonon laukauksen/haavoittamisen riskin, ja vielä noin moneen kertaan! ....ihmetyttää kyllä välillä tämmöiset tapaukset Mad


Siinäpä ihmettele! Komiasti tippui!
Kyllä jokainen enemmän metsästänyt tietää että aina ei voi osua. Ensimmäinen kerta minulle kun joutui noin monesti yrittämään.
Ei ollut mahdollisuutta edetä lähemmäs ja maastossa ei ollut parempaa tukea ja luotto omiin ampumataitoihin oli kova.
Normaalisti pyrin ampumaan aina sadasta metristä ja vähintään polvituelta.
Ja noista haavoittamisista voisin sanoa että yhden teeren olen kiväärillä haavoittanut ja teeriä on kumminki tullut ammuttua kiväärillä kolminumeroinen luku.
Ja ettei joku väittäisi lahtaajaksikin niin olen metsästänyt sen 20 vuotta ja kuulun kolmeen seuraan ja metsästelen lisäksi ympäri suomea ja välillä ulkomaillakin.



Taidat olla hyvä metsästäjä, kun saalismääräsikin on noin mittava?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussijänismies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2005
Viestejä: 2606
Paikkakunta: Hallan Aroilla...

LähetäLähetetty: 15.10.2007 22:22    Viestin aihe: Re: Latvalinnustusmatkat ja tarkkuus Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää kirjoitti:

Millaisilta matkoilta te käytännössä latvalintuja ammutte


Itellä taitaa yleisin ampumamatka olla tuolla 140-180 metrin välillä. Pisin mitattu matka 260 metriä, vaati kyllä varttitunnin asennon hieromisen, lyhin taasen 7-8m. Kalibeerina on 222rem. Käytän etäisyysmittaria linnustuksessa.
_________________
Jussa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 31.10.2007 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää:

Eihän noissa kasoissasi mitään vikaa ole. Takuulla tipahtaa teeret sun muut 300 metristä tuolla käynnillä. Mä sitä mieltä kuitenkin olen, mitä sinäkin sivusit, että .243 Win saattaa olla 100 metristä toisinaan liian nopea. Etenkin reikäpäällä tai puolivaipalla jälki on melkein 100% varmuudella karmeaa. Mä ammuin kerran .243:lla 150 metristä mustanteeren puuhun. Patruuna oli Sakon tehdaslataama puolivaippa. Matkasta huolimatta linnusta hävisi puolet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kortto2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2007
Viestejä: 303
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 31.10.2007 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä järkiä ampua puolivaipalla lintuja jotka on kaiketi tarkotus saaha ruokapöytään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 31.10.2007 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joillakin puolivaipoilla tippuu lintu siististi alas. Toisaalta on tehty puolivaippoja, joiden tarkoituskin on hajota ja en kyllä käsitä, miksi syömälintua pitäisi sellaisella sivaltaa (esimerkiksi sakon .222Rem gamehead hajoaa helposti osuessaan kohteeseen).
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuoppi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Elo 2005
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 14.11.2007 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta .243:sta.... Olen ammuskellut teeriä vuosien varrella mukavasti pakkaseenkin asti ja kertaakaan ei vielä ole teereen tullut isompaa reikää kuin lyijykynän mentävä... Itse olen käyttänyt Lapualaista "terävänokkaa" ja komeesti on alas tipahdellut. Ampumamatkat on ollut 50m-250m.

Tuoppi Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 286

LähetäLähetetty: 14.11.2007 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samanlaiset kokemukset on mullakin .243 luodeista 50-250m kokovaippaluoti ja nätisti putoaa. Oon ostanu vaan sakoa ja lapuaa kun ei näillä kauppiailla taho olla muuta tarjolla. On muuten se miun kivääri just tuommonen LSA-55 hyvä ja kevyt tuliluikku kannella selässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.11.2007 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kohtalaisen pitkän linnunmetsästysurani aikana olen pudotellut lintuja
seuraavilla kaliipereilla (kaikki Sakon pyssyjä):
7 x 33
.222 Rem ( tällä enimmän)
.243
6 mmPPC , tällä viimeiset 7 syksyä ja nyt olen luultavasti löytänyt sen tar-
kimman aseeni, tosin tässä on myös snellari joka vähentää laukaisuvir-
heitä.
Aina on kuitenkin ratkaisevaa että malttaa hakea kunnon paikan ja tuen
ennenkuin ampuu.... ja sittenkin tulee aina joskus pummeja.. kaikilla ka-
liipereilla. Matkat ovat yleensä olleet 100-250 m, yhden metson pudotin
320 metristä mutta se vaati kyllä 3 laukausta sen verran paljon luoti (222)
putos niin pitkältä matkalta kun kohdistus oli 150 metrille.
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ProGuide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2007
Viestejä: 473
Paikkakunta: Sievi

LähetäLähetetty: 16.11.2007 14:02    Viestin aihe: je Vastaa lainaamalla viestiä

itelläni oli tälle syksylle etäisyysmittarilla mitattuna 270m karta pommista alas aseena mulla on sako forester 22-250 ite ladatut panokset... toimii jos osaa käyttää...
_________________
-- SBE II--
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 29.11.2007 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=38861&start=35
Tuosta päätellen ainakin suoralentorataisella 300 WM:llä on mahdollisuus ampua metso 600 metriin joka laakilla 7 mm Rem magista puhumattakaan (näkisittepä ne kolmen laukauksen kasat...). 308:lla se ei enää ole niin varmaa...
338:lla lintu tippunee vieläkin pitemmältä matkalta, kun hirvikin on varma saalis takapaisteille posauttamalla.
_________________
Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 26.12.2007 18:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän ovat ampumamatkat venähtäneet haaveissa pitkiksi (600m). Kunhan nyt ensin opettelee hallitsemaan 200 m ilman etäissyysmittaria kas, kun se tuo tuulikin tekee omat temppunsa. Olen itse ampunut kasa-ammunnan aakkoset (100, 200, 300 ja 600 m) enkä kyllä yllytä ketään haaveilemaan linnun pudottamista 600 metristä.

Itsellä oli tälle syksyä ongelmia 243:n kanssa kokovaippaluodeilla (Lapuan pitkä terävä kokovaippa). Lintuja ei löytynyt puun juurelta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com