OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

sakko maksu!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 02.09.2007 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Sen suu napsaa, jonka jalka kapsaa"-periaatetta on omissa porukoissani yleensä noudatettu. Parin-kolmen elukan jaossa ei alle 20 hengen porukoissa lie isompia vaikeuksia, mutta kun ollaan hirvi tai enemmän/osallistuja, on viisasta jyvittää tehdyt päivät ja osuudet.
Hirvestyshän on myös saaliin kuljetusta, nylkemistä, paloittelua, punnitusta ja lopuksi "hirviliiterin" siivousta ja muuta yleishuoltoa.
Aina sitä maailmassa näitä vapaamatkustajia ja vapaakyydin vaatijoita vain on. Jos ei ole sitä "vapaalippua" esittää, niin heittäkkää kyydistä!
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8986

LähetäLähetetty: 02.09.2007 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

masaharju kirjoitti:
Tuntuu käsittämättömältä tuollainen "pakkometsästys". Meillä herrasmiessopimuksena on, että yhtenä päivänä osallistuu hirvijahtiin, jos haluaa lihaosuudet. Homma on pelannut hyvin. Hirvijahtiin osallistuu n. 45 miestä, eikä ole mitään hirvijaostoa tai erillistä hirviporukkaa seuran sisällä! Kaikki hirvetkin ollaan saatu nurin ja lihoiksi viimeisen 40 v. aikana!


Montako hirveä noin keskimäärin ja montako päivää itse olet jahdissa keskimäärin? Tai mitä teit sinä toisena jahtipäivänä? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 02.09.2007 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sika on halpaa ja hirvijahti on joukkuepeliä.... Yksilöurheilijat voi anoo omat lupansa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 02.09.2007 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä on varmaan ennekin 'väännetty'. Meillä ei ole sanktioita vaikka jotkut porukassa aika harvoin jahdissa käyvätkin. Kyse on harrastuksesta ja omasta halusta jahdissa käydään. Sellaista pientä 'jäynää' on tehty, että vähän 'laiskempien' jakovuoro saattaa olla hieman myöhemmin kaudella. Mukana voi olla joko täydellä tai puolikkaalla osuudella ja perheenjäsenet vaikka ilman osuuttakin. Voi pitää välivuosia tai käydä jahdissa harvakseltaan tai joka päivä ja vielä viikolla seurata jälkiä, ihan miten aika ja mielenkiinto riittää. Jako-osuuksia on 30-35, lupia ollut viime vuodet 30-40, nyt on laskenut alemmas, 11+11, ja pankissa lisää, jos on tarvetta. Henki on hyvä ja ainakin puheiden mukaan parempi kuin joissakin naapuriseuroista, joissa on sanktioita ja jopa viikko 'pakkopyyntiä' kauden alussa. Virta käy naapureilta meillepäin, en muista, että meiltä olisi omana aikana naapuriseuroihin kukaan lähtenyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkendakkeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2007
Viestejä: 122

LähetäLähetetty: 02.09.2007 22:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

voep olla et ei tarvii meikäläisen sakkoja maksella.mulla sattu olemaan toistaiseksi ainut toimiva hirvikoira ja ajomiehiä ei ole.eehotan johtokunnalle tällästä.että jos minut vapautetaan sakkomaksuista nii annan koiran jollekkin käyttöö ellen ole itse jahdissa.mutta jos ei vapayteta en lähde koko porukkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
masaharju
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Maa 2004
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 03.09.2007 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elanilta hyvä kysymys !
Omia hirvenmetsästyspäiviä koostuu syksyn aikana yhteensä n. 20! Suurin osa viikonloppuja, mutta myös viikolla kun työt antavat myöten. Lisäksi riistapellot, lavatalkoot yms. n. 10 pv/v.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsäamatööri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 189
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 20.09.2007 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meillä ei oo ollu juuri mitään rangaistuksia tahi sakkoja käytössä. Korkeintaan ankaraa suunsoittoa. tänä vuonna kuitenkin tehtiin sellainen päätös, yleisessä kokouksessa, että jos jonakin vuonna on jahdissa täydellä osuudella, mutta miestä ei juuri jahdissa näy, ei seuraavana vuonna pääse jahtiin kuin puolikkaalla osuudella, vaikka ehtisi asumaan metässä. Saa nähdä, miten lähtee toimimaan.
Meillä on kyllä muuten melkoisen vapaata ja lupsakkaa toimintaa ja ymmärretään työesteet ja jopa ne anopin synttärit poissaolon syyksi.
Ja aika harvinaisia tapauksia oikein törkeät lusmuilut on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mertsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Tam 2006
Viestejä: 434

LähetäLähetetty: 20.09.2007 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakaa meillä päin ei kukkaa ole porukassa lihan takia, sillä sitä tuntuu olevan liikaa. On tullu jopa kiistoja siitä että kuka ottaa jauhelihoja, kun sitä sattuu tulemaan meidän porukassa enempi ku muilla keskimäärin. Poissaolo rangaistuksista ei oo ollu muuta puhetta ku joskus tulilla parhaissa jutuissa. Nyky luvat tulee ammuttua juuri ja juuri kun on niin hyvät koirat. Mehtään ei tarvi tulla jos ei kiinnosta tai emäntä päästä. Ja mehtään saa mennä aina ku huvittaa. Hyviin tapoihin kuuluu kyllä ilmoittaa pomolle että ossaavat varautua vetohommiin. Varsinkin pentukoirien kannalta käytäntömme on hyvä, sillä viikolla ei metässä oo tungosta joten ajan kanssa saahaan aina ekat kaadot juonittua koirillemme. Mutta pyydämmekin valtionmailla pikkuporukassa, joten ei oo kukkaa mankumassa lihoja maitten vuokrista eikä kieltämässä maitaan pois. Harrastushan tämä on ja ei tätä tarvi niin tosissaan ottaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7494

LähetäLähetetty: 20.09.2007 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotikylän seurassa on sellainen tapa jossa sinä päivänä jahdissa ollut saa kulloisenkin lihaosuuden ja myös kaatomaksut osuvat sinä päivänä metsässä olleille. Eli jos ei mitään tule, niin eipä maksa senttiäkään, sillä etukäteismaksua tai etukäteis ilmoittautumisia ei ole, vaan aamulla on ns. nimenhuuto. Erikoisuus joko tyylistä tulee on se, että jos aamulla menee monta hirveä nurin, niin jahti keskeytetään jotta seuraavana päivänä mukaan tulleillekin jää jotain pystyyn. Wink

Seura jossa itse tulee metsästettyä (äänenvaimennin sallittu) pitää 4-5 ensimmäisinä viikonloppuina 10 euron poissaolo sakkoa per päivä. Sakkomaksu poistuu sen jälkeen. Syy sakkomaksuun on historiasta. Täällä kun on tapana kuulua useampaan seuraan, niin jotkut ilmoittautuvat useamman seuran jahteihin ja kävivät hakemassa lihat pois vaikka metsästivät vain yhdessä seurassa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsäamatööri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 189
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 20.09.2007 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mua ainakin tympäsis aika lujaa tommonen ahneus, että haetaan lihoja kaikista lähiseudun seuroista. Joko kaverilla on pirun iso perhe, tai sit se myy sitä lihaa hyvällä katteella ravintoloihin. Ja muut tekee työt. Evil or Very Mad

Toinen hauska juttu jahtimiehissä on toi muutosvastarinta. Kaikennäköstä kielletään ihan vaan kieltämisen ilosta. Äänenvaimennin on hyvä esimerkki. Meillä se on sallittu ja on alkanut yleistymään. (Viime syksynä 1 tulevana ainakin 3) Jotkut silti kovaan ääneen vaatii sitä kiellettäväksi.
Kun sitten ottaa hyvän katsekontaktin ja kysyy: Miksi?, niin äijät menee hiljasex. Perustelut on sellasia, että "ihan turha vehje" ja "ei ennenkään oo tarvittu" tai "semmoset on salamettästäjiä varten"

Niinpä kai
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jartima
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 88

LähetäLähetetty: 22.09.2007 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä lihat jaetaan hirviporukan kesken oli metillä tai sitten ei. Oikein tai väärin kaikkia kohtaan, mutta on hyvin toiminut. Poissaolot ovat olleet pääasiassa "hyväsyttäviä" elikkä esim. työesteitä. Kuka niitä aikuisia ihmisiä kehtaa vahtia, jos ovat poissa niin olkoon. Loppujen lopuksi ei se paljoa miestä kohti tee jos annetaan poissaolleellekin nyyty lihaa. Aina porukkaan sattuu lihanpersoja, mutta otetaan huumorilla. Itse ainakin nautin joka metästyspäivästä satoi tai paistoi. Hyvä porukka, hauskoja juttuja ja joskus pääsee laakasemaankin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsäamatööri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 189
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 24.09.2007 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En suinkaan tarkoita mitää preussilaista kuria hirvimiehille. Omassakin porukassa saa kyllä tulla ja mennä hyvin pitkälti omantunnon mukaan. Itsekin olen aina toisinaan pois jahdista, eikä kukaan kysele isompia. Mielestäni kuitenkin on ihan asiallista edellyttää pientä talkoohenkeä. Kuten sanottu hirven jahtaus on joukkuepeliä. Kaikkien ei tietenkään tarvitse tehdä yhtä paljon ja varsinkin veteraanikaartilaiset saavat rauhassa keskittyä piällysmiähen tehtäviin. Mutta kyllä se on homman toimimisen ja porukan ilmapiirin kannalta paras, että jokainen kantaa kortensa kekoon. Korsia on niin monenkokoisia, että jokaiselle löytyy sopiva. Sekin riittää, että kerran syksyssa kertoo nuotiolla hyvän jutun, mutta jollain tavalla pitää osoittaa olevansa hengessä mukana, eikä vain käydä pokkaamassa lihoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lahtaajalikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2005
Viestejä: 177

LähetäLähetetty: 26.09.2007 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä Ensimmäisenä aamuna ilmottautuneet, lupamaksun maksaneet ovat lihanjaossa mukana..

minusta tuo sakko ja lihat jahtipäivien mukaan juttu on ... niin no se on ..
tietysti kukin porukka tekee parhaaksi katsomallaan tavalla..

mutta eikös siellä jahdissa käydä sen "tunnelman" fiiliksen, miksi kukakin sitä kutsuu niin sen takia..

miksi siitä pitää tehdä niin vaikeaa ja vastenmielistä ihmesääntöjen takia..

hirvenmetsästyksenkin tulisi olla hyvää ajan vietettä ja laatuaikaa.. itse ainakin menen sinne sen takia että pääsen metsälle... tietty hirvipaisti hyvää on mut kyllä mulle se itse jahtitapahtuma porukan kokoontumisineen ja saunailtoineen ja metsästyspäivineen on tärkein asia.

Tietysti tässä vaiheessa tulee mainita ettei metsästystä tehdä vain metsästyksen takia vaan koska on tärkeää säädellä hirvikantoja jne.(lisäsin vaan ettei kukaan näpäyttäs Rolling Eyes )

mutta ei sen minun mielestä silti kuulu olla dollarinkuvat silmissä juoksemista, naama mytryllään valittamista ja toisten osuuksien vahtimista saati tekemisten kyttäämistä.
_________________
Vai miten se nyt oli....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsäamatööri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 189
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 26.09.2007 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"mutta eikös siellä jahdissa käydä sen "tunnelman" fiiliksen, miksi kukakin sitä kutsuu niin sen takia.."

Nimenomaan. Mielestäni sen hyvän tunnelman luo juuri se, että jokainen osallistuu tavallaan ja voimiensa mukaan. Kuten olen jo sanonut, niin meidän porukassa on varsin liberaali meininki ja itsekin asetan toisinaan jahdin tärkeysjärjestyksessä toiselle sijalle. Vapaus ja rentous on tärkeää ja meillä turvaudutaan sanktioihin vain huomattavan törkeissä tapauksissa. Hyvä niin.
Jos fiilistely menee talkoohengen edelle, niin suosittelen jänisjahtia valikoidulla porukalla. Se on mielestäni henkisesti paljon antoisampaa jahtia kuin hirvijahti. Jostain syystä olen kuitenkin näiden sorkkaniekkojen hätyyttämiseen jäänyt koukkuun.

"miksi siitä pitää tehdä niin vaikeaa ja vastenmielistä ihmesääntöjen takia.."

Jos jonkinnäköisen minimiosallistumistason määritteleminen tekee jahdista liian vastenmielistä, niin voi voi.

"hirvenmetsästyksenkin tulisi olla hyvää ajan vietettä ja laatuaikaa.. itse ainakin menen sinne sen takia että pääsen metsälle... tietty hirvipaisti hyvää on mut kyllä mulle se itse jahtitapahtuma porukan kokoontumisineen ja saunailtoineen ja metsästyspäivineen on tärkein asia."
Tietysti tässä vaiheessa tulee mainita ettei metsästystä tehdä vain metsästyksen takia vaan koska on tärkeää säädellä hirvikantoja jne.(lisäsin vaan ettei kukaan näpäyttäs )
mutta ei sen minun mielestä silti kuulu olla dollarinkuvat silmissä juoksemista, naama mytryllään valittamista ja toisten osuuksien vahtimista saati tekemisten kyttäämistä.

Ääriesimerkkien luettelo ei ole rakentavan keskustelun keino. Itse olen tässä hakenut jonkinlaista kultaista keskitietä. Enkä ainakaan pidä itseäni kovin pahana tekemisten kyttääjänä. Röyhkeimpiin tapauksiin on kuitenkin pakko puuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com