OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kunto päiväkirja !
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
O_K
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hel 2008
Viestejä: 695
Paikkakunta: Leppävirta

LähetäLähetetty: 01.06.2012 17:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaameita kilometrimääriä olette onnistuneet koiria juoksuttamaan. Itse olen saanut koirat kohtuulliseen kuntoon, kun olen juoksuttanut niitä touko-,kesä-,heinäkuussa 250km-300km. Tosin koiria on jonkinverran juoksutettu talvella vapaana jäällä, joten ihan nollista ei ole lähdetty liikkeelle.

Karhunmehtuuseen enää reilut 2,5kk ja vielä en ole koiralle pyörää näyttänyt. Syynä nyt luovutusikäiset penikat. Eli kiirettä pitää, mutta eiköhän se vanhasta muistista jotain metässä touhua...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Huurreteeri-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hei 2011
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 02.06.2012 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt olis 120km rajapyykki kohdattu Very Happy 4 viikkoa sitten aloitin pyörälenkit ja nyt on tuon verran kasassa, lomakin alko joten nyt tulee vielä enemmän viikossa koiralle kilometriä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 05.06.2012 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

O_K kirjoitti:
Kaameita kilometrimääriä olette onnistuneet koiria juoksuttamaan. Itse olen saanut koirat kohtuulliseen kuntoon, kun olen juoksuttanut niitä touko-,kesä-,heinäkuussa 250km-300km. Tosin koiria on jonkinverran juoksutettu talvella vapaana jäällä, joten ihan nollista ei ole lähdetty liikkeelle.

Karhunmehtuuseen enää reilut 2,5kk ja vielä en ole koiralle pyörää näyttänyt. Syynä nyt luovutusikäiset penikat. Eli kiirettä pitää, mutta eiköhän se vanhasta muistista jotain metässä touhua...


Samoihin kilometrimääriin on itselläkin yleensä kesän juoksuttelut jäänyt, parhaillaan taidettu 400kilometriin päästä kesän mittaan. Mukava juoksutella koira karhujahtikuntoon muutaman päivän takia, sitten alkaa yleensä juoksut koiralla ja metsässä juoksentelu pitää jättää pariksi viikoksi. Eikös se Seitallakin saata juoksut sattua taas karhujahdin kohdille?
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 06.06.2012 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas tulee tälle päivällle 20km pyöräilyä. Nyt ollaan vielä toimistolla täydessä unessa, mutta tuossa myöhemmin painellaan takaisin kotia. Alkaa tassutkin kestää oikein mainiosti ainaskin tällaiset vähän lyhyemmät lenkit (~20km päivässä).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sidebyside
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 06.06.2012 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen totuttanut 14kk karkkaria pyöräilyyn pikkuhiljaa ja nyt on 70km juostu. Toissapäivänä 15km lenkki keskinopeudella 20 km/h sisältäen muutaman kovemman vedon. Tänään vois taas käydä.

Minkälaisia lenkit teillä on vauhdiltaan. Onko intervalleja? Sama lenkki päivästä toiseen samalla nopeudella ei varmaankaan kuntoa juuri kohota, vaan vain ylläpitää. Jonkunlainen karkea treeniohjelma olisi kiva.
_________________
yksinkertainen on kaunista
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 06.06.2012 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole perehtynyt kovin perusteellisesti asiaan. Joskus koira on kätevä ottaa mukaan töihin ja siinä tuo juoksee mukana sitten, ei varmasti ainaskaan huononna jahtiakuntoa syksyä ajatellen. Vauhti on sellainen, että koira koko ajan ravaa (sen verran luin, että tuo on paras etenemismuoto kunnon ylläpitoon/peruskunnon kasvattamiseen; ja lisäks se on mun mielestä hivenen turvallisempaa/sujuvampaa itselleni pyöräillessä). Eli vauhti on about se maksimi, ettei lähde laukalle.

Välillä vauhtileikitellään vähän laukallakin, ja ei siitä varmasti haittaa tosiaankaan ole. Kuulisin kyllä itsekin mielellään kuinka metsässä nuo omat vauhdit ovat!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 06.06.2012 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse pidän vauhdin sellaisena, että koirat ravaavat pyörän rinnalla, eipähän ole meno turhan rajua koiran tassuille. Alkuun tulee joskus otettua pari pientä pätkää ihan laukallakin, mutta ihan vain siksi että alkaa se ravaaminen pyörän rinnalla maistua jatkuvan edelle kiskomisen sijaan. Näillä opeilla 12km lenkki taittuu n. 45-60 minuuttiin. 20km/h kuulostaa omaan korvaan melko rajulle vauhdille.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
O_K
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hel 2008
Viestejä: 695
Paikkakunta: Leppävirta

LähetäLähetetty: 06.06.2012 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:
O_K kirjoitti:
Kaameita kilometrimääriä olette onnistuneet koiria juoksuttamaan. Itse olen saanut koirat kohtuulliseen kuntoon, kun olen juoksuttanut niitä touko-,kesä-,heinäkuussa 250km-300km. Tosin koiria on jonkinverran juoksutettu talvella vapaana jäällä, joten ihan nollista ei ole lähdetty liikkeelle.

Karhunmehtuuseen enää reilut 2,5kk ja vielä en ole koiralle pyörää näyttänyt. Syynä nyt luovutusikäiset penikat. Eli kiirettä pitää, mutta eiköhän se vanhasta muistista jotain metässä touhua...


Samoihin kilometrimääriin on itselläkin yleensä kesän juoksuttelut jäänyt, parhaillaan taidettu 400kilometriin päästä kesän mittaan. Mukava juoksutella koira karhujahtikuntoon muutaman päivän takia, sitten alkaa yleensä juoksut koiralla ja metsässä juoksentelu pitää jättää pariksi viikoksi. Eikös se Seitallakin saata juoksut sattua taas karhujahdin kohdille?


Viimeksi oli pennutuksen jälkeen kiiman väli 9kk, joten sen laskuopin mukaan kiima ei satu karhunmehtuulle tulevana syksynä. Normaalisti väliä noin 7kk, ja sen mukaan sattuu juuri sopivasti karhunaloitukseen Evil or Very Mad Viimesyksyn kokemuksesta voin sanoa, että on hieno fiilis kun mehtuuseen vajaa viikko ja huomaa koiran aloittavan tiputtelun...

Itse olen tehnyt lenkillä laukkavetoja. Koiran kunnon kasvaessa vetojen määrä ja pituus ovat lisääntyneet. Omien kokemusten mukaan pelkällä ravaamisella ei koiran kunto kasva yhtä nopeasti verrattuna vaihtelevalla nopeudella suoritettujen lenkkien tehokkuuteen. Nivelten yms. kestämisestä en osaa sanoa mitään, mutta ainakin omien koirien paikat ovat kestäneet hiekkatiellä laukkuuttamisen. Tosin terrierin anturat tuppaavat aukeamaan, koska vetää pyörällä lenkittäessä kuin hinaaja niin kauan kunnes pyörä pysähtyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.06.2012 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä koitin saada jämyä ravaamaan mutta kyllä se on vaikeaa.. Laughing Ravaa kyllä hienosti kun juoksen mutta polkupyörää sen pitää sitten kiskoa.. No en jaksanut enää olla jatkuvasti nyppimässä remmistä ja kieltämässä joten olen antanut koiran laukata silloin kun laukkaa ja ravata silloin ku ravaa.. En tiedä hajoaako nuo paikat, meillä on iät ja ajat juoksutettu koiria vapaana auton edellä pikkumetsäteillä ja silloinhan ne itse määrittelevät laukkaako vai ravaako. Paljolti nuo laukkaa. Kaikki koirat on kestäneet nivelten puolesta loppuunsa saakka. Nykyään en enää juoksuta kuin kettukoiraa ja vanhaa seropia vapaana auton edellä. Muut koirat painelee metsään kiellosta välittämättä, kettukoiran ei ole niin väliä kun sitä alan juoksuttamaan vasta elokuulla ja seropi ei mene edes hirven perään jos sanon että ei. Nätisti juoksee 50m auton edellä, 10-13km kuluttua se pyäshtyy ja parkeeraa auton eteen ja alkaa haukkumaan että nyt riittää, ovi auki ja koira kyytiin.

Tänään kävin pitämässä vähä vesitreenejä 1v ikäisen harmaan kanssa.. Sillä oli aikamoinen vesikammo mutta suurimmasta osasta päästiin jo heti ensi reissulla. 3m leveä puro ei enää lopuksi tehnyt mitään kun vähä eväspussia heilutin Laughing . Harjoitukset jatkuu ja jossain vaiheessa mennään oikein uimaan, tänään vasta kahlattiin.. Hirvikoiran kun täytyy ylittää vesistöjä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mk2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2005
Viestejä: 810
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 06.06.2012 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Hirvikoiran kun täytyy ylittää vesistöjä.


Mutta eihän etelä-pohjanmaalla oo vettä ku hanoissa Laughing (vaimo härmästä Wink )

Jokohan tuollasta 6kk pohjista uskaltais juoksutella pyörällä? Kovat on menohalut mut itellä ei jalat riitä sen vauhtiin... Minkälaiset valjaat olis hyvä tuohon pyörähommaan?

ps. viime syksynä seurassa hirvikoirat juoksi parhaimmillaan 50km päivässä. Sole tuolane 400km kesässä mikhään... Tosin tiiä meneekö jo laittomaksi jos on tuon matkan hirviki edessä? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.06.2012 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ihan jotkut elukkakaupasta (pirun nätiltä myyjättäreltä) ostetut Hurttan valjaat. Ne on koiralla kun juoksutan pyörällä tai vedätän auton rengasta.

Tuollasella 400km juoksutuksella pysyy hyvin sellainen peruskunto yllä.. Lopullinen kunto hioutuu pitkin syksyä ja on parhaimmillaanhan se on kauden loputtua. Tätä huippukuntoa ei enää psyty pitämään yllä kuin erittäin erittäin kovalla treenillä. Mitä tulee tuohon 50km työskentelmatkaan niin hyvä koira tekee kymmenien kilometrien työskentelymatkoja tarvittaessa. Eikä se ole laitonta. Esim. joku turpaan ammuttu haavakko voi juoksuttaa koiraa ties kuinka pitkälle pysähtymättä haukkuun ja koiran pitää pysyä mukana. Toki koiran pitää olla kunnossa ja ehkä jollekkin pienelle harmaanartulle 50km työskentelymatka alkaa olla paljon mutta tuollainen 30km pitäisi onnistua koiralta kuin koiralta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 06.06.2012 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mä koitin saada jämyä ravaamaan mutta kyllä se on vaikeaa.. Laughing Ravaa kyllä hienosti kun juoksen mutta polkupyörää sen pitää sitten kiskoa.. No en jaksanut enää olla jatkuvasti nyppimässä remmistä ja kieltämässä joten olen antanut koiran laukata silloin kun laukkaa ja ravata silloin ku ravaa.


Koirahan ravaa sillloin, kun vauhti on tarpeeksi pieni. Eli ei se koira päätä auton edessä juostessaan ravaako vai ei vaan se ihminen, joka ajaa sillä autolla ja määrä koiran juoksunopeuden. Ja tuohon ylläolevaan: olen itse juoksuttanut normaalissa pannassa ja remmissä. Alkuun koira veti, seilasi tien reunasta toiseen ja välillä sotkeutui remmiin. Kekkasin, että remmin voi vetää koiran mahan alta ja siitä kun kiertää sen pannasta tulevan narunpätkän niin saa ikäänkuin valjaat koiralle. Estää tehokkaasti vetämistä, koska silloin naru kiristyy sinne masun alle ja tekee gutaa. Parin vedon jälkeen oma koira ei ole enää vetänyt lainkaan vaan seuraa vieressä. Tämä myös, vaikka sun mitä riistaa on ollut vieressä. Merkkaa kyllä ja katsoo silmiin "tuolla on hei tipu, eikö mentäis" -katseella, mutta jatkaan eteenpäin ellen itse pysähdy. Remmi pysyy myöskin sopivan lyhyellä ja siten ihmisten ohittaminen ja muu vastaava on paljon helpompaa. Itsellä ainaskin toimii. Itseasiassa kokeilin joku päivä mennä pitkällä remmillä ja seuraaminen kyllä sujui, mutta se ylimääräinen narunpätkä siinä tahtoi olla vähän tiellä. Palasin sitten tuohon "valjas" -viritelmään, kun eipä siitä mitään haittaa koiralle ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 07.06.2012 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki koirat on kestäneet nivelten puolesta loppuunsa saakka.

Ilmeisesti oot siis kuvauttanu koirat vanhemmallakin iällä vai onko sulla röntgenkatse?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.06.2012 09:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monkey B kirjoitti:
Kaikki koirat on kestäneet nivelten puolesta loppuunsa saakka.

Ilmeisesti oot siis kuvauttanu koirat vanhemmallakin iällä vai onko sulla röntgenkatse?

Laughing

Empä ole kuvauttanut. Kai 10v ikäiseltä mettäkoiralta voi jo jotain kulumia löytyä mutta pointti on se että koira pystyy liikkumaan metsässä hyvin eikä sen paikat kipeydy pidemmänkään mettäpäivän päätteeksi. Nivelrikkoisen havaitsee heti pitkän mettäpäivän jälkeen, pahemmat tapaukset ei pysty liikkumaan häävisti edes levänneenä. Jos nuorella koiralla on havaittavissa esim. kuvauksissa jotain vikaa nivelten kehityksessä niin tottakai silloin kannattaa säästellä. Ite oon vaan sen verran köyhän puoleinen etten kuvauta kuin ne koirat joilla havaitsen jotain vikaa tai joita meinaan käyttää jalostukseen. Nivelrikkoisille koirille on ikävä kyllä vain yksi osoite.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.06.2012 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mä koitin saada jämyä ravaamaan mutta kyllä se on vaikeaa.. Laughing Ravaa kyllä hienosti kun juoksen mutta polkupyörää sen pitää sitten kiskoa.. No en jaksanut enää olla jatkuvasti nyppimässä remmistä ja kieltämässä joten olen antanut koiran laukata silloin kun laukkaa ja ravata silloin ku ravaa.


Koirahan ravaa sillloin, kun vauhti on tarpeeksi pieni. Eli ei se koira päätä auton edessä juostessaan ravaako vai ei vaan se ihminen, joka ajaa sillä autolla ja määrä koiran juoksunopeuden.

Ei vaan minun taktiikalla koira nimenomaan päättää. Eli minä ajan autolla hiljookseensa ja koira menee edellä sitä vauhtia kuin menee. Missään vaiheessa en nosta nopeutta kovin suureksi enkä ohjaa omalla nopeudella koiran menoa. Välillä koira on 100m edellä, välillä se ravaa tuossa 20m päässä auton nokasta. Yleensä koira laukkaa innoissaan alun, sitten alkaa pikkuhiljaa ravailemaan välillä, taas pikkusen laukkaa ja lopuksi pelkästään ravaa.. Tämä on helppo tapa juoksuttaa koiria mutta aika harva koira oppii siihen että riistan perään ei lähdetä jos kielletään. Jämyn jos päästän juoksemaan auton edellä niin saattaa se mennä 200m ja sitten loikkaa metsään.. Jämyjä sanotaan tiejuoksijoiksi mutta tuota ei kyllä saa kovin kauaa tiellä pysymään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 10 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com