OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

hyvä moottorisaha?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 143, 144, 145  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 01.08.2007 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antonov:Ei mun tarvi kokeilla! Mä tiedän pursetta olevan, kun en ole niitä koskaan poistanut! Laughing Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.08.2007 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
Teräöljyn vuotaminen on joissakin sahoissa "ominaisuus".
Riippuu öljypumpun toteutuksesta, saako se käyttövoimansa vetopyörän liikkeen kautta vai onko niinkuin eräissä kampikammion paineella tai kampiakselin epäkeskosta toimiva venttiilisysteemi. Aina siihen pumppu-laippa välin putkeen vähäsen jää.
Vetopyörä kannattaa vaihtaa sitten, kun siihen syöpyy niin syvä ura, että hammas alkaaa kuluttaa terän yhdyslenkkejä altapäin. Tapahtuu puolenkymmenen terän välein.
Näistä kapeista, vain vetohampaaseen vastaavista vetopyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta järki sanoo, että kun terän vetohampaat alkavat hakkautua purseelle tai pyöristyä, on syytä mennä vetopyöräkauppaan..
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 01.08.2007 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laipan kärkipyörän rasvaushan auttaa vaan kärkipyörän laakereihin. Teräketjuöljy autaa taas laipan ketju-uran voiteluun. Siis jos ketju klonksuu laipalla, on ura kulunu, tai nykyään yleisin taitaaki olla, että 1,5mm:een laippaan on ostettu 1,3 mm:n ketju. Nykysin ei metsuritkaa taia yleisemmin rasvata kärkipyörän laakeria, ku tahtoo ammattikäytössä mennä laippa muuten pilalle, ennen ku kärkipyöränlaakeri, vaikkei sinne rasvaa pistäkkää.

Rissapyörän/vetopyörän vaihto on ajankohtanen, ku ketjunvaihon yhteyessä ketjua pyörittäessä kuuluu pyörältä rotina, ku rissapyörän jako on kulunu jo harvemmaksi, mitä ketjun jako on uutena. Kejun vetolenkit taitaa olla kuitenki niin kovaa ainetta, ettei rissapyörä taia niitä kovin hirveitä kuluttaa. Mutta mene ja tiiä...

Katkennu tai urasta pois hypänny terä, voi molemmat näpästä kynsille pahassa tapauksessa, mutta taitavat olla harvinaisia. Mutta näitä varten sahoissa on laipan takana ketjusuojan alla ketjusieppari, jonka tarkotus on pysäyttää ketju, jos se meinaa pyörähtää sahan takakahvalle päin.

Terän oikea kireys löytyy niin, että ku laipan keskivaiheilta nostaa ketjua urasta ylös kohtuullisella voimalla, muttei kuitenkaa repimällä, pitäs ketjun nousta niin ylös, että yks vetolenkki käy juuri kokonaan näkyvillä.

Muhahammasta voi pukata pari pukkausta jo uutena. Suomalaiset puulajit on kuitenki sen verran pehmeitä(tuoreina), ettei niissä niin kovin tärrää, vaikka ottaa vähä reilummallaki lastulla. Toki jos muhahammasta laskee, nousee takapotkun vaara sen mukana. Kovia puita sahatessa onki sitte paras purra tekohampaat yhteen sahatessa, etteivät tipu suusta, jos on muhahammasta laskettu. Ja pikku sahoillahan kannattaaki ottaa vähä ohkasempaa lastua suosiolla.

Laipan pursetta on sitte liikaa, ku sahurilla rupiaa v*tuttaan ku laippa tökkii puun sisässä. Lapian käännössä kannattaaki puhistella uuet öjyreiät laipasta sitte kunnolla laipan vastapuolelta ja varmistaa, että ne on varmasti auki, ennen ku rupiaa sahaa huuattaan. Saattaa muuten ruveta laippa vaihtaan nopsaan väriä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Antonov
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 779

LähetäLähetetty: 01.08.2007 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on kuule vilperi tuo ihmisen evoluutio sen verran nopeaa, että näille, jotka eivät laippojaan viilaile on syntynyt aivan oma sahaustyylinsä. Ulkopuolinen tarkkailija voi huomata sen siitä, kun sahuri sahaa keikutellen molempia olkapäitään vuorotahtiin ylös alas. Pitäähän se terä saada solumaan raossaan edes vähitellen alaspäin... Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 01.08.2007 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen ammatissani joutunut sen verran sahaa käyttämään, että mä joudun sitä pidättelemään; teroituskulma melkein 45 astetta ja etuhampaat huomattavan alhaalla! Kuivassa puussa erinomainen systeemi mutta tuoreessa pitää olla varovainen kun koneen teho ei riitä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Blis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Kes 2007
Viestejä: 80
Paikkakunta: oulusta etelään

LähetäLähetetty: 01.08.2007 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:
Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
Teräöljyn vuotaminen on joissakin sahoissa "ominaisuus".
Riippuu öljypumpun toteutuksesta, saako se käyttövoimansa vetopyörän liikkeen kautta vai onko niinkuin eräissä kampikammion paineella tai kampiakselin epäkeskosta toimiva venttiilisysteemi. Aina siihen pumppu-laippa välin putkeen vähäsen jää.
Vetopyörä kannattaa vaihtaa sitten, kun siihen syöpyy niin syvä ura, että hammas alkaaa kuluttaa terän yhdyslenkkejä altapäin. Tapahtuu puolenkymmenen terän välein.
Näistä kapeista, vain vetohampaaseen vastaavista vetopyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta järki sanoo, että kun terän vetohampaat alkavat hakkautua purseelle tai pyöristyä, on syytä mennä vetopyöräkauppaan..


höpöhöpö hommaa tuo nokan rasvaus, loppu nokkapyörien hajoilut ainakin täällä kun heitti tuon nokanrasvauksen poies...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.08.2007 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Blis kirjoittaa:
loppu nokkapyörien hajoilut ainakin täällä kun heitti tuon nokanrasvauksen poies...,
Minä olen aina uskonut, että vaseliini on kitkan lääke.. Wink
Meikäläinen kun on köyhän ajan lapsi, niin sitä on oppinut ja tottunut kamppeitaan keskimääräistä paremmin huoltamaan pitemmän käyttöajan uskossa ja toivossa....
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laippakanta
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2006
Viestejä: 643
Paikkakunta: susiraja

LähetäLähetetty: 01.08.2007 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuskin yksikään ammattimetsuri enää voitelee nokkapyörää erikseen. Se homma on tarpeettomana lopetettu jo aikoja sitten, liekö kellään prässiäkään. Pyörät hajosi pakkasessa kun vaseliinit oli jäässä. Laakerit on parempia kuin 60-luvulla, teräöljyn haju riittää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 01.08.2007 23:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:
Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
No empähän minä tästä aiheesta hirveesti tiiä,toistakymmentä vuotta olin "vain"päätoimisena metsurina....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 02.08.2007 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Petra on sitten ammattilaisena osannut pitää terän oikeassa tiukkuudessa.

Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään Sad Sad kun niin kovasti haluttaa Embarassed Embarassed , saanhan !!
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 02.08.2007 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:
Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään Sad Sad kun niin kovasti haluttaa Embarassed Embarassed , saanhan !!


Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Blis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Kes 2007
Viestejä: 80
Paikkakunta: oulusta etelään

LähetäLähetetty: 02.08.2007 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:
Petra on sitten ammattilaisena osannut pitää terän oikeassa tiukkuudessa.

Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään Sad Sad kun niin kovasti haluttaa Embarassed Embarassed , saanhan !!


et saa, EU-tirektiivi kieltää turhan vaseliinin haaskauksen. ympäristömyrkkyä tierätsää Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pihkat
Vieras





LähetäLähetetty: 02.08.2007 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rasvaa vain koukkupolovi kärkipyörää, niin rasvaan minäkin, rasvaamista varten se reikä siellä laipan kärjessä on, eikä kevennyksen takia niinkuin jossain muussa asiassa. Confused
Takaisin alkuun
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 03.08.2007 00:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koukkupolovi kirjoitti:


Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään Sad Sad kun niin kovasti haluttaa Embarassed Embarassed , saanhan !!
Jos se sulle onnen antaa nii eikun rasvaile vain.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lippusiima
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2004
Viestejä: 1111
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 03.08.2007 05:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Husqvarna tai Stihl.

Elä edes harkitse muita sahoja!


juuri näin...mutta saha vissin oli jo hankittu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 143, 144, 145  Seuraava
Sivu 10 Yht. 145

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com