Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 30.07.2007 20:45 Viestin aihe: |
|
|
kuhna kirjoitti: | Ostin käytetyn raivaussahan(HUSO). Jotain 2KW. Ehjä, mut aika pal käytetty. Uusi terä kaupanpäälle. 200 eukkoa. Kannattiko. |
riippuu mallista, jos 2xx sarjaa niin ihan ok ostos ellei oo loppuunsahattu... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 31.07.2007 18:43 Viestin aihe: Teroitus |
|
|
Pelkkien hampaiden viilaamisen lisäksi pitäisi välillä viilata myös laipasta kierre pois lattaviilalla, jotta kierre ei takertelisi sahausraossa. Samoin muhahammasta viilata matelemmaksi terän kuluessa, jotta saa kunnon lastun, eikä mene nysväykseksi. Hirsihommissa, jos joutuu sahaamaan esim. ikkuna-aukkojen reikiä pitkin hirttä kannattaa hommata kapeampi laippa ja ketju, joka tehokkaan sahan kanssa tekee touhusta huomattavasti nopeampaa. Yleensäkkin kannattaa saha, ketjut ja laipat miettiä käyttötarpeen ja -tiheyden mukaan.
Rankahommiin tilhi ms ja huso 339 on kyllä kelpo kampe. Tehoa, keveyttä ja helppoa käsiteltävyyttä sopivassa suhteessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 31.07.2007 22:11 Viestin aihe: |
|
|
Just näin Antonov. Laipanhuolto on hyvinkin tarpeen, vaan harvempi harrastelija sitä tekee. Yleensähän harrastelijan tunnistaa löysällä roikkuvasta teräketjusta. Siinä kuluttaa terän niveliä, vetopyörää, laippaa ja kärkipyörää eikä löysällä terällä saa "fiiniä jäläkiä".
Pahimmillaan löysä terä sinkoaa paikoiltaan ja on vaara sahaajalle ja sahalle!!!
Ja laippa kannattaa kääntääkin purseiden poiston ohessa vaikkapa n 10 tunnin käytön jälkeen.
Joskus olen tavannut "sahurin", joka ei ole rasvannut kärkipyörää sahan elinaikana, ja ihmettelee terän klonkkasua viilatessa, jos sen on joskus muistanut tehdä... ![Shocked](images/smiles/icon_eek.gif) _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6276 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 31.07.2007 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Ai Koukkupolovi rasvaa kärkipyörää erikseen? Parin ex-metsurin en ole kyllä huomannut niin tekevän vaikka monesti ole nähnyt sahaavan. Kärjestään levinnyt laippa nakataan takavasemmalle ja uus tilalle. Tosin kun luin nuo oman bränikän sahan käyttöohjeet niin niissä kehoitetaan kyllä se kärkipyörä rasvaamaan. Mene ja tiedä, samoissa ohjeissa ei saa 3 askelta enempää kävellä käynnissä olevan sahan kanssa ja vetorissakin pitäisi joka ketjulle uusi vaihtaa... _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 31.07.2007 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Mulla kun ei oo kuin tuo japsi-ihme Shindaiwa ollu rehit 15v, niin siinä on vieläkin alkuperäinen laippa jota käännellään aina silloin tällöin ja ainakin 15 ketjua on jo käytetty loppuun. Se teräketjun öljyn säätöruuvi löytyy ja polttoaine loppuu ennenkuin teräketjuöljy. Koukkupolvi tuossa sanoikin, että pitäis joskus laipasta ottaa purseet pois, joten pitäisköhän munkin se jo hiljalleen tehdä? Nyt huollon jälkeen se taas sai alkuperäisen toimintansa takaisin; eli viimeistään kolmannella nykäisyllä käyntiin vaikka olis maannu jossain nurkassa pari kuukautta. (On se he--etin kumma kun bensakalvo ei kestä kuin 20 vuotta!) Mä ostin tuon sahan aikanaan käytettynä, kun entinen samanmerkkinen varastettiin! Oli varkaalla näköjään jotain tietoa kunnon sahasta! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) _________________
![](http://i24.photobucket.com/albums/c21/suvilum/Vilperi%202012/Vilperi.jpg) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Mippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Lok 2005 Viestejä: 1384 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 31.07.2007 23:11 Viestin aihe: |
|
|
kaks Dolmaria sahattu kohta loppuun...uusia ei enään tule. Palataan takasin Huskuun. Laipan rasvaus loppui, kun rässi katosi ![Embarassed](images/smiles/icon_redface.gif) _________________ Eihän sitä kukhan jaksa... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 31.07.2007 23:21 Viestin aihe: |
|
|
Keväällä hommasin ensimmäisen sahani, Dolmar 111, olikohan vuosimallia 1984. Muuten toimii hienosti mutta vuotaa teräöljyä jostakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 01.08.2007 00:36 Viestin aihe: |
|
|
Vilperi kirjoitti: | niin siinä on vieläkin alkuperäinen laippa jota käännellään aina silloin tällöin ja ainakin 15 ketjua on jo käytetty loppuun. | Täh????Onpa luja laippa!!!!!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 01.08.2007 00:39 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: |
Pahimmillaan löysä terä sinkoaa paikoiltaan ja on vaara sahaajalle ja sahalle!!!
| Ei se sieltä minnekkää sinkoa jos ei katkee!! |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 01.08.2007 00:49 Viestin aihe: |
|
|
Petra: Se oikea ketjun kiristys on vastaus siihen asiaan ja tietenkin myös laipan materiaalit jotka ainakin mun sahan kohdalla ovat onnistuneet 110%:i. Sekin varmaan osaltaan vaikuttaa, että se on kärkipyörällinen malli! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) _________________
![](http://i24.photobucket.com/albums/c21/suvilum/Vilperi%202012/Vilperi.jpg) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 01.08.2007 01:19 Viestin aihe: |
|
|
Vilperi kirjoitti: | Sekin varmaan osaltaan vaikuttaa, että se on kärkipyörällinen malli! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) | Ai niitäkö on muitahi malleja :shock:Ja minkähänlaisija ne toeset mallit????? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 01.08.2007 07:41 Viestin aihe: |
|
|
Olen nähny laippoja jossa on pelkkä ura ketjua varten! ![Embarassed](images/smiles/icon_redface.gif) _________________
![](http://i24.photobucket.com/albums/c21/suvilum/Vilperi%202012/Vilperi.jpg) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 01.08.2007 08:25 Viestin aihe: |
|
|
finlander kirjoitti: | Keväällä hommasin ensimmäisen sahani, Dolmar 111, olikohan vuosimallia 1984. Muuten toimii hienosti mutta vuotaa teräöljyä jostakin. |
Luultavasti teräöljysäiliöstä lähtevän letkun liitoksesta. Turhan hankala käytännössä lähteä vaihtamaan. Joko sahaat öljytankin tyhjäksi tahi tyhjennät tahi pistät sahan vaikka sunnuntai-hesarin päälle säilytykseen.
Tai sitten hommaat öljyä kestävää tiivistysmassaa ja tunget sitä siihen ölysäiliön ja letkun liitokseen (putsaat bensalla sitä ensin). Näin tein omalle 115i:lle ja öljyn valuttaminen loppui - ainakin toistaiseksi... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Erä-Jorma Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tou 2005 Viestejä: 588 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 01.08.2007 08:57 Viestin aihe: |
|
|
Jonsered 2145s tai 2150 niin alkaa puut kaatumaan, Primerit ja puolipuristusventtiilit vakiona, 2v. takuu kotitalouskäytössä
Todettakoon, että Jonsu ja Husovarna on sama peli, samavalmistaja, samalta linjastolta, eri "ketjun" tuote vaan. Sryhmä vs. Kesko _________________ Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 01.08.2007 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Kokeileppa Vilperi kynnellä vetää laipanpintaa reunaa kohti. Mikäli aivan reunassa kynsi tökkää, on laipassa kierretta/pursetta reunassa, joka hidastaa sahaamista. Voimakkaimmin sitä syntyy laipan kärkiosiin. Nykyisiä kärkipyöriä ei käsitykseni mukaan tarvitse rasvailla.
En tiedä, onko öljyn valuttaminen Dolmarin ominaisuus, omaani olen säilyttänyt kyljellään laippapuoli ylhäällä juuri öljyn tiputuksen takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|