OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ammutteko metsoa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hepe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 299
Paikkakunta: ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 01.10.2007 11:34    Viestin aihe: ammuteko metsoa Vastaa lainaamalla viestiä

on tässä vielä sanottava minunki vielä että oon imeskelly aika monta meton sipiluuta ja kyllä se niin kovaa tavaraa että ei sitä enää 20m.päästä alle 3mm hauleilla poikki ammuta!mutta jos on asialliset haulit ja kunnon pyssy mikä upottaa niin menee selkäpanssarin läpi eikä tarvi kun 3 haulia selästä läpi niin siinä lepää korven kukko ku eilen tapettu...olipa hauskaa keskustella ei muuta kun hyviä metsolaukauksiaa teille kaikille jotka metsoja ammutte!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 286

LähetäLähetetty: 02.10.2007 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta helevetissä se mehto ammutaan jos kohalle sattuu ja lupa on.
Kyllä sitä tussaria on turha korpeen kantaa jos sitä ei aio käyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.10.2007 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävipä viikonloppuna taas malliesimerkki siitä miten käy kun ammuttaan isoa mustaa pienillä hauleilla. Veli ampui männystä lähtevää mettoa sivulentoon. Matkaa 30m. Metto putosi ja otti välittömästi jalat alleen. Katajikko suojanaan pääsi metto sitten livahtamaan karkuun. Tässä vaiheessa veli soitti että tuo koiraa, nyt on metto maassa ja varmasti vain siipi poikki. No vein koiran paikalle. Usutin koiran jäljelle ja päästin irti. Sieltä se metto sitten löytyi 200m päästä kuolleena. Ruumiin avauksen yhteydessä paljastui kymmenkunta reikää kyljessä, joten osuma oli ollut hyvä mutta 2,7mm haulien teho ei ollut riittänyt tappamaan mettoa välittömästi. Kysymys kuuluu missä nyt oli se paljon puhuttu shokki?

Siinä vielä kuva ampujasta, metosta ja löytäjästä:


(Tässä taas opitaan miten tärkeää olisi että jokaisella mettämiehellä olisi verkostossaan joku koiran (pelaavan sellaisen) omistaja, jolle soittaa kun vastaavasti käy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3545

LähetäLähetetty: 02.10.2007 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, no se shokki jäi puuttumaan kyllä tässä. Syvästi loukkaantui kuitenkin. Ehkä kyseessä oli hivenen pieni hauli kuitenkin, itse meinasin että 3-3,5 riittää. Itsellä on 3,1 milliset minimagnumit piipussa metsälintujen kanssa.

Väitän silti että sivustapäin ammuttaessa metsoa täkkälihoille, ei edes 4 mm hauli upota täkästä läpi vitaaleille asti eli sydämeen/keuhkoihin välittömästi tappaen. Suolille voi ohuemmasta mahan lihasta ja nahkasta mennä mutta se ei välitöntä kuolemaa aiheuta. Vai onko Tuholalla menny keuhkoon tahi syämmeen asti? Kyllä tappo tulee shokista tai sitten kaularanka- tai pääosumasta.

Son hyvä että saaliin löysitte.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 02.10.2007 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole metsoja näkynyt. Ammun kyllä jos paikalle sattuu.

Mä kanssa kerran vuosia sitten pohjanmaallaammuin metsoa ja pääsi pakoon. Mulla oli pystykorva mukana ja istuin rinkan päällä metsässä mäen rinteessä kun kaukaa näin että iso musta lintu nousi siivilleen. Metsoksi tunnistin ja se kääntyi suoran mua päin ja ammuin sitä kerran haulirihlalla. Haulit oli muistaakseni joko 3.25 tai 3.5. Veikkaan että 3.5 koska sitä normaalisti aina käytän kanalintujahdissa. Muutenkin mielestäni paras haulikoko, saa olla käytännössä mikä tahansa haulikolla ammuttava elikko ja sillä kyllä kaatuu/tipahtaa. Metso lensi 15 metriä pään päältä ja ammuin sitä. Se putosi mun taakse parinkymmenen metrin päähän. Painelin perään nopeasti mutta putoamispaikalla oli vain reippaasti höyheniä, metsoa ei näkynyt missään. Jostain syystä pystykorva ei jäljittänyt metsoa. Etsin sitä varmaan 2-3 tuntia enkä löytänyt. Alkoi tulla hämärä ja lähdin kettuuntuneena kotiin. Metso löytyi vasta seuraavana päivänä. Se oli delannut kanssa parinsadan metrin päähän putoamispaikasta. Siihen oli osunut n. 15 haulta, mutta osuma oli jäänyt vähän liian taakse suolille. Tästä syystä melkein suosittelisinkin kerrasta drillinkiä jos kerran yhdistelmäase pitäisi ostaa. Hintaakin toki on, mutta se yksi lisäpiippu tekee vain hyvää. Mulla on muutaman kerran käynyt niin että on päässyt samalla tavalla mm. sorsia pakoon. Nykyään teen järjestään sen että jos sorsa tms. tulee ja ammun sitä niin että ekalla tai toisella tipahtaa, ammun sen viimeisen patruunan vielä putoavaan lintuun, etenkin jos kyseessä on metso (muuten suosittelen tätä juttua ko. tapauksessa ehdottomasti). Jos sorsakin jää sopivasti henkiin se painaa veden alle. Tosin kun nykyään on tämä lyijyhaulikielto, käytän (en nyt muista mitä merkkiä) 12/76 magnum teräspatruunaa, haulikoko on 3.75mm, enkä ammu yli 25 metrin. Siltä etäisyydeltä kun ampuu on teräksessäkin vielä niin paljon tehoa että se läpäisee tosi hyvin.

Tossa aiemmin oli kanssa tuosta haulikoosta asiaa metsojahdissa. Mä muistan kerran, ammuin metsoa 5 metristä takaapäin suolille. Haulikoko 3.5mm. Patruuna oli Remingtonin light magnum, se jossa on läpinäkyvä, vihreä hylsy ja kannan ympäri menee se vihreä muovirengas. Täräytin sitä metsoa suoraan päin ja pysyi vielä oksalla. Latasin rihlan uudestaan ja ammuin toisen kerran, sitte putos. Nyljettäessä huomasin että se ensimmäinenkin oli osunut ihan päin, mutta metso kumma kyllä kesti.


Viimeinen muokkaaja, JpLe pvm 02.10.2007 15:02, muokattu 6 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 02.10.2007 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tässä taas opitaan miten tärkeää olisi että jokaisella mettämiehellä olisi verkostossaan joku koiran (pelaavan sellaisen) omistaja, jolle soittaa kun vastaavasti käy.
Hieno muistutus!Tämän tosiasian tärkeyttä olen isekin yrittänyt paasata, ja aiheuttanut syvää närkästyneisyyttä joissakin "mettämiehissä" ajatuksella, että linnustus ilman (vaikkapa vain tarvittaessa käytettävissä olevaa) metsästyskoiraa on vähintäänkin arvelluttavaa! Neutral
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 02.10.2007 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

että semmosta tänään... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 1001
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 02.10.2007 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilma- vai jälkivainullako Juse olisi tuon metson löytänyt ? Tuntuu aika monessa aiheessa tulevan tuo "koiravastaisuus" julki. Toisaalta marsu on monelle sopivampi elätti...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 02.10.2007 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no eihän tässä nyt kaima kannata niin tosissaan olla.

jopa minä hulttio olen käytännössä oppinut, että ei niitä raanakoita tule, jos ei joka tilanteeseen oikeasti sohota silla torrakolla. se on miehestä kiinni.

ja en minä nyt niin tyhmä kuitenkaan ole,vaikka vaikutankin siltä, että jos se raana sitten tulee niin väittäisin ihmisen löytävän raanan paremmin kuin koira Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 02.10.2007 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takaapäin metsoa ei tulisi mielestäni ampua haulikolla ollenkaan. Sillä on vain aika panssari selässä suojaamassa. Käyhän tuo ilmi lintua avatessakin.
Ammuin pari vuotta sitten oksalle haukulle vanhaa kukkoa muistaakseni nelimillisillä, eikä ukko meinannutkaan jäädä löytöetäisyydelle, vaikka sitä tosissaan etsittiinkin.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.10.2007 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
J
Väitän silti että sivustapäin ammuttaessa metsoa täkkälihoille, ei edes 4 mm hauli upota täkästä läpi vitaaleille asti eli sydämeen/keuhkoihin välittömästi tappaen.


Tuossa ennemmin oli laittamani kuva siitä meton täkästä. Siinä oli n. puolet 3.3mm hauleista mennyt kokonaan täkästä läpi. Amerikkalaiset osaa tehdä panoksistaan huomattavasti tehokkaampia kuin eurooppalaiset. Tästä kokemuksesta sain melkoisen innon kokeilla laadukkaita pienihaulisia ketulle, jolle olin tottunut tarjoamaan yli neljä millistä. Testi on hieman kesken, johtuen viime talven vähäisistä ampumatilanteista ketulle, mutta radalla -20 pakkasessa tehdyt upotus ja kuvio kokeet on kyllä ollut melkoisen yllättäviä. Uskallan väittää että euroopassa ladatulla Wincesterin superspeed megnumilla saavutetaan 50-60% vähemmän upotusta pakkasessa kuin amerikoissa ladatulla rouheella varustetulla Wincesterin doubleX 12/76:lla. Syksykelilläkin ero on varmasti kymmeniä prosentteja. Toki hinnallakin on kymmenien (joissain tapauksissa sadan) prosenttien ero.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1953
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 03.10.2007 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaapa muuten minulle tyhmälle, miksi noihin täkkälihoihin on puhkottava reikiä? Eihän niiden alta löydy mitään, mikä tappaisi linnun paikalleen. Ei edes sydänosuma tapa sitä sitä heti, vaan lintu liikkuu niin kauan kuin lihaksissa on happea. Pahimmillaan se tarkoittaa monta sataa metriä. (On kokemusta.)

Lintu putoaa ja kuolee siihen paikkaan, jos osuma on
1. Pään yläosassa, ja/tai
2. kaularangassa, ja/tai
3. kaulanrangan jatkeessa. (Selässä keuhkojen välissä.)

Muut osumat ovat oikeastaan ihan turhia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3545

LähetäLähetetty: 03.10.2007 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kyllähän sitä jos on istumahollilla niin voi kaularankaan tai päähän täräyttää, mielelläänkin, mutta hektisessä lentoonammuntatilanteessahan voipi mennä kylkeenkin.





JpLe kirjoitti:

Tossa aiemmin oli kanssa tuosta haulikoosta asiaa metsojahdissa. Mä muistan kerran, ammuin metsoa 5 metristä takaapäin suolille. Haulikoko 3.5mm. Patruuna oli Remingtonin light magnum, se jossa on läpinäkyvä, vihreä hylsy ja kannan ympäri menee se vihreä muovirengas. Täräytin sitä metsoa suoraan päin ja pysyi vielä oksalla. Latasin rihlan uudestaan ja ammuin toisen kerran, sitte putos. Nyljettäessä huomasin että se ensimmäinenkin oli osunut ihan päin, mutta metso kumma kyllä kesti.


Taitanee olla se ja sama jos viidestä metristä pamauttaa, että mitä haulia siinä on. Miksi JpLe perceeseen ammuit metsoa? Pakkohan se sinne on mennä jos takaapäin suolille lojauttaa, taitaa mennä sisuskalut soosiksi tuommosella menolla. Kyllähän ne aikalailla kaikki 42 grammaa sinne menee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 03.10.2007 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pystykorva sen nosti kauempaa ilmaan ja se laskeutui ihan viereen, kuusen alimmalle oksalle. Mä olin ihan vieressä. Ei siinä voinut juuri liikkua. Kyllä siinä on aika varma että ko. lintu tipahtaa saman tien 5 metristä. Eipä vain käynyt.

Noista täkkäosumista en tiedä. On metsoja pudonnut täkkäosumasta ja jotkut sitten ei ole. Kyllä se metson täkkäliha on sen verran paksua että pitää olla ainakin tiukka supistus ja hyvin käyvä patruuna. Siksi mä suosittelenkin sitä, että jos teille käy että metso tipahtaa, niin ampukaa ihmeessä siihen putoavaan lintuun varmistuslaukaus tai kaksi jos vain on mahdollista. Ja mitä suoli-osumiin tulee, olen ampunut metsoa 150 metristä .223 rem patruunalla. Ekan laakin jälkeen metso vain seisoi hyvin korkean kuusen latvasa. Taitoin rihlan ja ammuin toisen kerran. Nyt metso nousi kummasti pystysuoraan ylöspäin luokkaa 10 metriä ja putosi sitten suoraan alas. Nyljin linnun ja jo ensimmäinen kuula oli mennyt suolilta läpi. Ilmeisesti luoti ei satu koska lintu pysyi puussa. Toinen luoti oli mennyt sitten ihan suoraan täkästä läpi, keuhkojen läpi.

Vastaavasti olen ampunut myös useita metsoja 308 Win kaliperilla, ja kaikki on löytynyt puun juurelta ilman poikkeuksia. Tosin kaikki osumat on olleet melko hyviä, suolilla ei ole ollut yksikään, kaikki on mennyt sisuskaluille asti. Tästä syystä mä melkein sanon, että 6.5mm kaliperi on pienin millä kannattaa isoa mustaa ampua. Toki metso jää takuuvarmasti .222, .223 tai 22-250 tai 243 - patruunalla jos luoti on puolivaippa, mutta puolivaipalla lihaa häviää taivaan tuuliin. (tää nyt tietysti herättää myös toisia mielipiteitä, mutta tää onkin vain omani) Vanha kunnon 7.62mm tuntuu olevan kelpo kaataja, suosittelen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussijänismies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2005
Viestejä: 2606
Paikkakunta: Hallan Aroilla...

LähetäLähetetty: 03.10.2007 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JpLe kirjoitti:
Vastaavasti olen ampunut myös useita metsoja 308 Win kaliperilla, ja kaikki on löytynyt puun juurelta ilman poikkeuksia. Tosin kaikki osumat on olleet melko hyviä, suolilla ei ole ollut yksikään, kaikki on mennyt sisuskaluille asti. Tästä syystä mä melkein sanon, että 6.5mm kaliperi on pienin millä kannattaa isoa mustaa ampua. Toki metso jää takuuvarmasti .222, .223 tai 22-250 tai 243 - patruunalla jos luoti on puolivaippa, mutta puolivaipalla lihaa häviää taivaan tuuliin. (tää nyt tietysti herättää myös toisia mielipiteitä, mutta tää onkin vain omani) Vanha kunnon 7.62mm tuntuu olevan kelpo kaataja, suosittelen.


Jep, herättää mielipiteitä Wink Eipä tulis mieleenkään ampua puolivaipalla lintua, omistan siis 5,7:kan. On metot tippunut ja teeret myös. Jos osuma on keskellä, niin sanotulla tyhjällä alueella, lentää lintu osuman jälkeen pienellä todennäköisyydellä jonkin matkaa. On nähty 30-06-,308-,243- ja jopa 222:sellakin.
_________________
Jussa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 8 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com