OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Puimakoneen kokoinen Metso
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 101, 102, 103  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja ilman koiraa muuten jahtailen.Mäntyvaltainen harva metsä haiskahtaa metsopaistilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kovasti mielissäni jos uutta opin. Siksi pyysinkin näyttämään miten näissä e-p:n eteläkärjen harvoissa männiköissä mettojen kanssa toimitaan. Ite saan joka vuosi mettoni ja niitä on kymmeniä tässä vuosien saatossa saaliiksi tullut muun harrastuksen ohella, mettojahdissa kun ei tahdo ehtiä koiraharrastuksen takia ihan jatkuvasti käymään. Nettiohjeesi olen kokellut käytänössä jo 15 vuoden ajan enkä ole tuollaisia tuloksia saanut että alle 200m metso jää. Pitkiä on matkat ja niin pitkiä että hankala löytää mihin se metso jää.

Olen minimoinut kävelyn jo vuosien ajan. Hiivin kaikki paraatipaikat juuri siitä syystä että se on tehokkain tapa. Joskus meton voi havaita sinne puuhun tai maahan jo ennen lähtöä etenkin jos tuntee paikan ja meton suosikkikohdat hyvin.

Mutta kuten sanottua, en usko 200m pyrähtelyihin. En sitten millään. Poikametot kyllä juu mutta niistä ei keskustella nyt. Useemman kaverin kanssa asiasta keskusteltu, mm. metsohommien "oppi-isäni" (jahdannut metsoja kiväärillä 60 luvulta saakka ja opettanut kytistelyt yms. niksit minulle) kanssa sekä kaverin joka nyt on ehkä 300 metsoa ampunut tässä reilu 30 vuosikymmenen aikana. Kaikilla sama kokemus 600-1000m on karkkomatkan pituus ja n. 700m lienee se normaalein. Poikkeuksia suuntaan jos toiseen mutta näin yleensä. Omat kokemukset aivan linjassa näiden kanssa, itellä kokemusta metson saamisesta vasta 2002 vuodelta alkaen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selvennetään vielä. En epäile kenenkään meton saamistaitoja. Paitsi omiani. Epäilen vain että "lähes aina metso löytyy parin sadan metrin päästä".. Epäilen että joko sampalla on matkanarviointi pielessä, hän puhuu tuolta osin kakkaa tai sitten metsot on siellä erilaisia. Voi olla että porukka saa lähes aina karkkometon reppuun (täällä tarkoittaisi n. 5 metsoa per päivä nuolla taidoilla) mutta jotenkin mieleeni juolahtaa että karkkomatkat voisi olla hitusen pidempiä. Ainakin täällä 200m karkkomatkan jälkeen meton näkisi hyvinkin usein minne se jää.

tästä kaikki lähti:
sami.k kirjoitti:
Tungetaampa nyt turpa tähänkin soppaan kun on alkuun päästy.Eli Minulla on tuohon pomppu hommeeliin tälläinen käytäntö että jätän lähes aina ampumatta pomppulinnun ellei pudotus ole täysin satavarma,eli jos metso pomppaa jostain 30 metriä hollilta jätän ampumatta ja tästä syystä todennäköisyys metson saamiseen kasvaa huomattavasti eikä synny haavakoita(raana metso vetuttaa uskomattoman paljon)voi kuullostaa melko idioottimaiselta mutta homma perustuu siihen että kun jättää ampumatta niin lähes aina metso löytyy parinsadanmetrin päästä puusta,yleensä männystä ja monesti latvasta,joten varovasti seuraamalla saan lähes aina metson kiväärillä reppuun.toimii myös teerelle erin omaisesti.Suosittelen vahvasti kokeilemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 15.10.2013 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Tuo sinun "aina kannattaa yrittää" asenne on metillä melko väärä. Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo viimeinenkin laaki oli tarkoitettu tuossa pätkässä? Tuli vissiin selkärangasta että aina putki tyhjäksi kun vähänkään vilahtaa. Piti vielä kaikkien nähtäväksi laittaa että jokainen näkee kuinka nopee kolme laakia lähtee. Eipä tuosta paljon muuta näe.


Sussa on kyllä nyt erityisen paljon patoutunutta vihaa.

a) Etsisitkö minulle sen kohdan, jossa totean, että aina kannattaa yrittää.
b) Määrittele varma holli eli vastaisitko tähän.
c) Niin selkärangasta se kaiketi tulee, kun ei tuossa tilanteessa paljon ehdi miettiä. Ja jos uskot ampumataitoihisi ja siihen eli tuossa tilanteessa osuu, niin kannattaako ampua vai jättää ampumatta ensimmäisen paukun jälkeen. Eli jos oletat, että lintu on haavakko ensimmäisen paukun jälkeen, niin onko fiksumpaa antaa sen jatkaa lentoaan vai yrittää pudottaa se seuraavalla/seuraavilla laukauksilla?

Ihmetyttää kyllä kovasti tuo, että väkisin yritetään tehdä joku pahantekijä/hullu räiskijä/raatojen tekijä ja metsään hukkaaja, mutta ehkä se kuuluu tämä foorumin mentaliteettiin. Vähimmällä pääsee, kun tosiaan laittaa niitä nokipannukuvia ja lainaa jonkun koiran siihen kuvaa istumaan, mutta ainakin itselle nämä pummatutkin paikat ovat sitä metsästystä - niitä kun ei voi täysin välttää, vaikka kuinka yrittäisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mtaskinen kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo


Kerro sie mulle JSP, mikä se on se varma holli? Ei sellaista ole olemassa.. Vähän sama ku sanoisin urheiluvedonlyönnissä, että tämä on VARMA kohde.

Näin ainakin jos puhutaan lentoon ampumisesta..


Eli aina kannattaa yrittää? Se on kyllä totta että sillain niitä lintuja enemmän saa.

"Varma holli" on sellainen että lintu lähtee 0-20m päästä tai niin että sitä pystyy ampumaan n. 35m ja sivuittain lentävään hieman kauemmas. Riippuu ihan millä ampuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Murkulat0r kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Tuo sinun "aina kannattaa yrittää" asenne on metillä melko väärä. Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo viimeinenkin laaki oli tarkoitettu tuossa pätkässä? Tuli vissiin selkärangasta että aina putki tyhjäksi kun vähänkään vilahtaa. Piti vielä kaikkien nähtäväksi laittaa että jokainen näkee kuinka nopee kolme laakia lähtee. Eipä tuosta paljon muuta näe.


Sussa on kyllä nyt erityisen paljon patoutunutta vihaa.

a) Etsisitkö minulle sen kohdan, jossa totean, että aina kannattaa yrittää.
b) Määrittele varma holli eli vastaisitko tähän.
c) Niin selkärangasta se kaiketi tulee, kun ei tuossa tilanteessa paljon ehdi miettiä. Ja jos uskot ampumataitoihisi ja siihen eli tuossa tilanteessa osuu, niin kannattaako ampua vai jättää ampumatta ensimmäisen paukun jälkeen. Eli jos oletat, että lintu on haavakko ensimmäisen paukun jälkeen, niin onko fiksumpaa antaa sen jatkaa lentoaan vai yrittää pudottaa se seuraavalla/seuraavilla laukauksilla?

Ihmetyttää kyllä kovasti tuo, että väkisin yritetään tehdä joku pahantekijä/hullu räiskijä/raatojen tekijä ja metsään hukkaaja, mutta ehkä se kuuluu tämä foorumin mentaliteettiin. Vähimmällä pääsee, kun tosiaan laittaa niitä nokipannukuvia ja lainaa jonkun koiran siihen kuvaa istumaan, mutta ainakin itselle nämä pummatutkin paikat ovat sitä metsästystä - niitä kun ei voi täysin välttää, vaikka kuinka yrittäisi.



" Varmasti jatkossakin ammun tuolle etäisyydelle, kun ei noita paikkoja siunaannu edes joka syksy"

" Sinulla malttia on näemmä enemmän - itsellä vähän vähemmän. Kun kerta kahteen vuoteen pääsee yrittämään, niin 40-50 metriä on vielä sellainen etäisyys avomaastossa, että tulee ammuttua"


Aina kannattaa yrittää
Wink

Ei ole mitään muuta sinua vastaan, mutta turha räiskiminen ei vaan passaa metsästykseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TolkullinenMuheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2009
Viestejä: 969
Paikkakunta: P-pohjanmaan

LähetäLähetetty: 15.10.2013 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Murkulaattorille;

No jos nyt arviosi pitää paikkansa, että lintu on lähtenyt 40-50 metrin päästä on todennäköistä, että eka laukaus on lähtenyt noin 45 metriin lähimmillään. Tuo on mielestäni tavan supistajalla ja lyijyhauleilla ammuttuna ihan liian kaukana. Tossa pelataan pelkästään siipi/kaula tai pääosumia.

Ens kerran tollaseen poskilaukauksia.

Eläkää tehkö niistä teidän vähistä metoista raanakkoja noilla ylipitkille matkoille ampumisilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 15.10.2013 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
"Varma holli" on sellainen että lintu lähtee 0-20m päästä tai niin että sitä pystyy ampumaan n. 35m ja sivuittain lentävään hieman kauemmas. Riippuu ihan millä ampuu.


JSP kirjoitti:


" Varmasti jatkossakin ammun tuolle etäisyydelle, kun ei noita paikkoja siunaannu edes joka syksy"

" Sinulla malttia on näemmä enemmän - itsellä vähän vähemmän. Kun kerta kahteen vuoteen pääsee yrittämään, niin 40-50 metriä on vielä sellainen etäisyys avomaastossa, että tulee ammuttua"


Aina kannattaa yrittää
Wink

Ei ole mitään muuta sinua vastaan, mutta turha räiskiminen ei vaan passaa metsästykseen.


Aina kannattaa yrittää = "Varmasti jatkossakin ammun tuolle etäisyydelle, kun ei noita paikkoja siunaannu edes joka syksy" ??

Eli jos tuntee aseensa käynnin tietyillä patruunoilla, supistus on tiukka ja on jonkinlainen käsitys omista ampumataidoista, niin esim. 40 metriä on ehdottomasti liian paljon (eli siis turhaa räiskintää)?

35 m on vielä on sivuttaislentoon varma holli, mutta 40 ei? öööö...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 15.10.2013 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuhola,tuli tuossa mieleeni että voi olla niin että teidän metsät ovat todellakin sen verta avoimia että metso näkee selvästi tulijan jo kaukaa ja näin ollen karkaa pitemmälle,niinhän se täälläkin tekee jos selvästi ukon näkee,ja en minä sinun puheitasi epäile ,kummastuttaa vaan kun täällä etelä savossa metso ei kovin pitkiä spurttejä yleensä ota.jos minä nyt oikein muistia pinnistelen niin kyllä ne karkot vaan siihen 100-500 asettuu 90 prosenttisesti,toki joskus metsoa ei löydä ollenkaan,voi olla että on tehny silloin uukkarin.mutta sen verta hyvät kokemukset meton seuraamisesta on että kyllä minä aina perään lähden ja monasti vaan löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
mtaskinen kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo


Kerro sie mulle JSP, mikä se on se varma holli? Ei sellaista ole olemassa.. Vähän sama ku sanoisin urheiluvedonlyönnissä, että tämä on VARMA kohde.

Näin ainakin jos puhutaan lentoon ampumisesta..


Eli aina kannattaa yrittää? Se on kyllä totta että sillain niitä lintuja enemmän saa.

"Varma holli" on sellainen että lintu lähtee 0-20m päästä tai niin että sitä pystyy ampumaan n. 35m ja sivuittain lentävään hieman kauemmas. Riippuu ihan millä ampuu.



Onko "varmasta hollista" seuraava sitten överi "aina kannattaa yrittää holli" Mietippäs uudelleen.. Rolling Eyes

Jos itse pitäisi nimetä "varma holli" sanoisin sen olevan istuva metso täysin näkösällä 15metrin päässä. "aina kannattaa yrittää" holli on sitten mitä on.. jokainen tietää missä loppuu haulikon tehokastappavuus..


Mites se noiden välimalli? Eikö sitä mielestäsi ole olemassa? Nimeäisin ne melkein "perustilanteiksi" eli 15-35m karkkoava lintu, puusta tai maasta, useimiten kuusen tai kuusien takaa, oksiston suojasta, tai muuten niin, että ampumalinja ei lähes koskaan ole esteetön. Jos haetaan metsällä varmaa hollia, pitäisi ampua vain istuvaa lintua alle paristkympistä. Ilmankoiraa metsästävälle ne olisi kerta pari syksyyn tapauksia.. Ja nyt kun puhutaan metsosta, niin niitä ei välttämättä sattuisi ikinä eteen..
_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 15.10.2013 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
Tuhola,tuli tuossa mieleeni että voi olla niin että teidän metsät ovat todellakin sen verta avoimia että metso näkee selvästi tulijan jo kaukaa ja näin ollen karkaa pitemmälle,niinhän se täälläkin tekee jos selvästi ukon näkee,ja en minä sinun puheitasi epäile ,kummastuttaa vaan kun täällä etelä savossa metso ei kovin pitkiä spurttejä yleensä ota.jos minä nyt oikein muistia pinnistelen niin kyllä ne karkot vaan siihen 100-500 asettuu 90 prosenttisesti,toki joskus metsoa ei löydä ollenkaan,voi olla että on tehny silloin uukkarin.mutta sen verta hyvät kokemukset meton seuraamisesta on että kyllä minä aina perään lähden ja monasti vaan löytyy.


E-Savossa metät on suurelta osin tiheiköitä ja suuria mäntykankaita on harvemmassa. Itsekin E-Savossa metsästän ja ne paikat ovat sellaisia, että oman seuran alueelta ei yli kilometrin mäntykangasta ole missään. Väliin osuu aina muuta metsää tai taimikkoa.

Kainuussa olin ihmeissäni ensimmäisiä kertoja kun kävin, ne matkat ja näkyvyys oli niin hiton erilaisia kuin täällä E-Savossa. Samoin Etelä-Häme ja Päijänteen rannat oli sellaisia, että näkyvyys pidemmällekin oli taattu. Ainakin siellä, missä itse kävelin lintumetsiä 80-luvulla ja 90-luvulla. Siellä ei metsot jaloista lähteneet, ne karkkosi kauempaa.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
Tuhola,tuli tuossa mieleeni että voi olla niin että teidän metsät ovat todellakin sen verta avoimia että metso näkee selvästi tulijan jo kaukaa ja näin ollen karkaa pitemmälle,niinhän se täälläkin tekee jos selvästi ukon näkee,ja en minä sinun puheitasi epäile ,kummastuttaa vaan kun täällä etelä savossa metso ei kovin pitkiä spurttejä yleensä ota.jos minä nyt oikein muistia pinnistelen niin kyllä ne karkot vaan siihen 100-500 asettuu 90 prosenttisesti,toki joskus metsoa ei löydä ollenkaan,voi olla että on tehny silloin uukkarin.mutta sen verta hyvät kokemukset meton seuraamisesta on että kyllä minä aina perään lähden ja monasti vaan löytyy.

Juu kylläpä se 99% näkökarkko on ku metso lähtee. Vaikea sitä on vaan nähdä ennen kuin metso näkee ukon. Pakoetäisyys useinmiten sellainen 60-100m sitten saat seurata yleensä 200m matkan suuntaa ja ehkä tuurilla nähdä minne suuntaan lähtee kaartamaan.

Hyvä esimerkki on tuosta kun alkuun kirjoitin nuosta hakomassa olleista metoista. Se yksi iso lähti aina samasta paikasta, ja aina samaan suuntaan. Monesti näin vielä yli 200m päässä miten metso lensi määrätietoisesti samaan suuntaan. Joka kerta painelin perään. Siellä oli aukkoja jättöpuineen n. 500m päässä. Ei koskaan ollut metso siellä. Se paineli vielä niiden aukkojenkin yli jonnekkin mistä en sitä löytänyt. Ainakin 1km täytyi olla tuon meton pakomatka joka kerta. Se oli harvinaisen pitkää karkkoa mutta sillä oli sellainen tapa ja sillä se myös henkensä piti.

Hyvällä maastontuntemuksella nuo metot monesti löytää uudestaan. Monesti vaan hankaluutta tekee se että jäävät umpi metsään puoleen latvukseen joten meton hoksaaminen sinne todella vaikeaa.

Ite en ole käynyt kattelemassa tosimielellä mettoja tänäkään syksynä kuin kahdesta paikasta. Toisessa paikassa jouduin käymään kuutena vai seitsemänä kertana ennenkuin luonnisti, toisessa paikassa kävin kerran ilman asetta ja toisella kertaa luonnisti. Eli periaatteessa kahdeksan reissua mettojahdissa ja kaksi vanhaa saaliiksi. Minusta hyvä prosentti vaikka en läheskään joka karkolta saanut tilannetta. Laukauksia ammuin se puunlatvaepisodin haulikolla, sitten kytisjahdissa sen metson kahdella laukauksella ja kiväärimetson yhdellä 222.remin patilla. Eli kovin kauheasti en ole tämittänyt karkkomettoja. Vieläkin olis mettoja tiedossa ja melko varmaan tulostakin tulis jos aikaa viettäis. Nyt alkaa kuitenkin tuntumaan että kaksi piisaa tälle kautta. No jos se naispuolinen linnustaja ystävä sieltä tulee ensiviikolla jahtiin niin kaipa se sitten pitää käydä mettoja vielä koittamassa saaliiksi saada, edes niin että tuo naikkonen pääsis ampumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 15.10.2013 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Kuten mainittua, en ole superlintumies mitä varmasti nämä pystäriharrastajat ovat.

Mitäs helevetin superia siinä on, jos joka puolella ne metot ei käyttäydy samanlailla kuin jossain etelä-Pohjanmaan pellonreunassa?

Naamasuojasta sen verran, että en ole haukulle mennessä sellaista käyttänyt kun haittaa niin pirusti silmälasien kanssa. Pää suunnilleen paikallaan hieman kumarassa on ihan suht hyvin päässyt. Hanskat olen todennut huomattavasti tärkeämmiksi kun kätöset heiluu oksia väistellessä ja hirvikärpäsiä nyppiessä...
_________________
Annan toisten mä talletella suuret setelit...


Viimeinen muokkaaja, iiroS pvm 15.10.2013 18:39, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hautaterva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2012
Viestejä: 542

LähetäLähetetty: 15.10.2013 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä kokemukset metson karkumatkoista on myös luokkaa 200-500m.
Osa voi lentää kauemmaksikin kun ei niitä sitten ole tullut enää tavoitettua.
Nämä havainnot akselilla eteläsavo-pohjoiskarjala.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iiroS kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Kuten mainittua, en ole superlintumies mitä varmasti nämä pystäriharrastajat ovat.

Mitäs helevetin superia siinä on, jos joka puolella ne metot ei käyttäydy samanlailla kuin jossain etelä-Pohjanmaan pellonreunassa?

Tuo superi oli ihan vilpitön kehu. Jos metsästää paljon lintua niin on varmaan spesialisti. Itse en näe itseäni spesialistina lintuhommiin. On niitä tullut paljon jahdattua mutta paljon enempi muuta. Linnuista vain metso ja metsähanhi saavat aikani. Hanhikaan ei enää kun metsästysajat menneet miksi menneet.

Sitten toiseksi, luulen että kotikuntani alueella on varmaan vähempi peltoa pinta-alaan nähden kuin monessa e-savon kunnassa. Täällä ei mielestäni kovin paljoa peltoa ole eikä liioin vettäkään. Tasasta maata missä pääasiassa helevekon moisia soita tai sitten eri ikäistä kangasmännikköä. Laughing Maalajit turve, sora tai ketunkuramulta.

Mitä tulee siihen pois muokkaamaasi ahdistukseen niin sellaista ei ole. Vain keskustelua siitä erikoisuudesta minkä samppa heitti ilmoille. Pakko kai se on uskoa että metot ovat jossain kuin mitä pyyt ovat täällä. Laughing Sanoinkin heti alkuun että joku mättää sampan kirjoituksessa, joko täyttä valetta, matkan arviointivirhe tai sitten metsot vaan ovat täysin erilaisia siellä kuin täällä. Kai se sitten on niin että metsot ovat siellä erilaisia. Onhan se aikalailla metonsaantia helpottava tekijä jos tuollaisia pyrähtelyjä karkoksi ottavat. Jos melkein aina meton saa kun sen näkee niin kyllä siihen ainakin meikäläisen maku menis. Kannattais ottaa jousi millä alata ampumaan jos nuon helpoksi ruutiaseilla menee. Wink

Kyllä itse pidän paljon vaikeampana metson saantia metsästä kuin metsähanhen saamista rimmeltä. Hanhi rimmeltä on suht helppo ryömiä vaikka sitä aina niin hirmuisesti hehkutetaan miten vaikeaa hommaa. Senkun laittaa naaman turpeeseen ja ryömii hollille niin ettei hanhi näe. Yksinkertaista. Meton kanssa ei ole likikään niin yksinkertaista. Hanhen kanssa ainut hankaluus on että miten muutot sattuu kohdalle ja onko hanhia nevalla. Jos on niin aikalailla varmuudella sieltä saa saaliin kanssa kotia tulla. Mikään ei toki koskaan ole varmaa ja metsä sen lopultansa päättää mitä sieltä saadaan ja mitä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 101, 102, 103  Seuraava
Sivu 68 Yht. 103

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com