OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2021
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 91, 92, 93  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mehtäinssi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2019
Viestejä: 377

LähetäLähetetty: 30.11.2021 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri:

Ehdotin jo aiemmin, että syy saaliin saamattomuuteen on ehkä kuulosi menetys. Tai näön. Tai yleisen havantokyvyn heikkeneminen. Luulit sitä pottuiluksi mutta ei se sitä ollut.

Itselläni hävisi pienriistahavainnot (ilman koiraa) kymmenisen vuotta sitten 60 v. täytettyäni. Kohta selvisi, että vallitsevaan silmään oli tullut kaihi eli putkinäkö ja kuulosta oli hävinnyt tietyt taajuudet niin ettei erottanut joutsenten ja hanhien lentokaakatusta toisistaan. Kun kuuli vain keskiäänet.

No, kuulokojeet molempiin korviin ja kaihileikkaukseen. Alkoipa taas riistalintuja näkymään ja kuulumaan.

Toki koiran kanssa sai saalista tuolloinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 05:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkö ja kuulo testataan vuosittain, näen metsässä tiaiset ja kuukkelit, ja kuulenkin ne, kyllä minä näen ne teeretkin jos maisemaan sattuvat, kuulenkin, mutta ylen harvassa on siipiräpäkkä tänäkin syksynä ollut.
Johonkin muualle kun menee niin lintua näkyy, jopa ampumaratareissulla näkee enemmän lintua kuin jahtuumaita rypemällä, minun tuurillani sattunut jokseenkin linnuttomat maat.

Pyyn vihellystä en enää kuule kuin aivan optimiolosuhteissa mutta lentoäänen kuulen oikein hyvin ja näenkin joten olisi aika erikoista jos en huomaisi reilusti suurempia ja äänekkäämpiä lintuja.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 05:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hautaterva kirjoitti:
Eikö olisi helpointa jos kaikki ketkä eivät välitä tämän kaverin jorinoista malttaisivat olla keskustelematta millään tasolla hänen kanssaan. Itse skippaan valtaosan viesteistä jotka tulee tietyltä kirjoittajalta. Vaatii toki itsehillintää, mutta kai sitä aikuinen mies kykenee moiseen. Laughing Toki foorumirauha vaatisi kaikilta saman itsekurin.

Sitähän minä olen moneen kertaa sanonut, kommentoi sen mikä passaa eikä ala v...lemaan jos kaiki eivät raatokasojen äärellä poseerakkaan tai ole supermetsätäjiä.
Jonkin tilaston mukaan linnustaja ampuu keskimäärin 3 teertä kaudessa, eli kyllä tuolla rahjustaa minun lisäkseni monta muutakin linnutta jäävää, eivät vain kehtaa tunnustaa tai kertoa jonkin kulmakunnan heikosta lintukannasta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wingmaster
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 807
Paikkakunta: perämeren rannikko

LähetäLähetetty: 01.12.2021 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan mielenkiinnosta. Mikä tai kuka pakottaa sinut heiluri kulkemaan samoja raiskioita, jos niistä ei edes havaintoja irtoa? Eikö sen verran viitseliäisyyttä lajiin, että kuluttaa vähän enemmän naftaa ja vaihtaa maisemaa. Samalla tavalla vois vanha lohenkalastaja tuumata, että poikasena pyydettiin loheja Kemijoen ylemmiltä koskilta, eipä niitä enään ole vuosikymmeniin tullut, vaikka joka vuosi kulettu. Laughing

Ja havainnoista, ei juurikaan tyhjää reissua tarvitse maastoon tehdä. Scenaria pitänee hankkia lisää tammikuulle.


Viimeinen muokkaaja, wingmaster pvm 01.12.2021 07:56, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.12.2021 07:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Hautaterva kirjoitti:
Eikö olisi helpointa jos kaikki ketkä eivät välitä tämän kaverin jorinoista malttaisivat olla keskustelematta millään tasolla hänen kanssaan. Itse skippaan valtaosan viesteistä jotka tulee tietyltä kirjoittajalta. Vaatii toki itsehillintää, mutta kai sitä aikuinen mies kykenee moiseen. Laughing Toki foorumirauha vaatisi kaikilta saman itsekurin.

Sitähän minä olen moneen kertaa sanonut, kommentoi sen mikä passaa eikä ala v...lemaan jos kaiki eivät raatokasojen äärellä poseerakkaan tai ole supermetsätäjiä.
Jonkin tilaston mukaan linnustaja ampuu keskimäärin 3 teertä kaudessa, eli kyllä tuolla rahjustaa minun lisäkseni monta muutakin linnutta jäävää, eivät vain kehtaa tunnustaa tai kertoa jonkin kulmakunnan heikosta lintukannasta.


Kyllä minä tiedän näitä "linnustajia" jotka eivät kaudessa saa yhtään lintua. Ei löydy syy lintujen vähyydestä. Kaikki tuntemani jotka oikeasti lintuja yrittää pyytää, saa niitä kyllä ihan useampia kauteen. Ei heilurilla kannata itteä kiusata kun ei selvästikään linnustus kiinnosta ollenkaan. Tämä pidempi kausi varmasti pahentaa tilannetta kun joutuu niin pitkään kikkaileen ja selitteleen miksi ei metille mennyt tai ei saalista saanut. Kyllä luulisi aikuisen ukon pystyvän jo myöntämään ettei homma voisi vähempää kiinnostaa ja keskity vaikka pelkästään ratahommiin. Kuka sinua sinne metsään painostaa kun et selvästikään omasta tahdosta mene? Tällä hetkellä hienoimmat kelit ja sulla jo homma paketissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wingmaster kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Mikä tai kuka pakottaa sinut heiluri kulkemaan samoja raiskioita, jos niistä ei edes havaintoja irtoa? Eikö sen verran viitseliäisyyttä lajiin, että kuluttaa vähän enemmän naftaa ja vaihtaa maisemaa. Samalla tavalla vois vanha lohenkalastaja tuumata, että poikasena pyydettiin loheja Kemijoen ylemmiltä koskilta, eipä niitä enään ole vuosikymmeniin tullut, vaikka joka vuosi kulettu. Laughing

Ja havainnoista, ei juurikaan tyhjää reissua tarvitse maastoon tehdä. Scenaria pitänee hankkia lisää tammikuulle.

Muita maita ei ole luvissa, nyt ei ole aikaa kuin ehkä päivä viikossa, viime kaudella oli aikaa mutta ei rahaa, lähimmät valtionmaat kun ovat tuota samaa raiskiota niin joutuu ajelemaan kauemmas.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Hautaterva kirjoitti:
Eikö olisi helpointa jos kaikki ketkä eivät välitä tämän kaverin jorinoista malttaisivat olla keskustelematta millään tasolla hänen kanssaan. Itse skippaan valtaosan viesteistä jotka tulee tietyltä kirjoittajalta. Vaatii toki itsehillintää, mutta kai sitä aikuinen mies kykenee moiseen. Laughing Toki foorumirauha vaatisi kaikilta saman itsekurin.

Sitähän minä olen moneen kertaa sanonut, kommentoi sen mikä passaa eikä ala v...lemaan jos kaiki eivät raatokasojen äärellä poseerakkaan tai ole supermetsätäjiä.
Jonkin tilaston mukaan linnustaja ampuu keskimäärin 3 teertä kaudessa, eli kyllä tuolla rahjustaa minun lisäkseni monta muutakin linnutta jäävää, eivät vain kehtaa tunnustaa tai kertoa jonkin kulmakunnan heikosta lintukannasta.


Kyllä minä tiedän näitä "linnustajia" jotka eivät kaudessa saa yhtään lintua. Ei löydy syy lintujen vähyydestä. Kaikki tuntemani jotka oikeasti lintuja yrittää pyytää, saa niitä kyllä ihan useampia kauteen. Ei heilurilla kannata itteä kiusata kun ei selvästikään linnustus kiinnosta ollenkaan. Tämä pidempi kausi varmasti pahentaa tilannetta kun joutuu niin pitkään kikkaileen ja selitteleen miksi ei metille mennyt tai ei saalista saanut. Kyllä luulisi aikuisen ukon pystyvän jo myöntämään ettei homma voisi vähempää kiinnostaa ja keskity vaikka pelkästään ratahommiin. Kuka sinua sinne metsään painostaa kun et selvästikään omasta tahdosta mene? Tällä hetkellä hienoimmat kelit ja sulla jo homma paketissa.

Juu, ei ole enää tietoakaan mistä etsiä eikä jaksaa tyhjää paarustaa.
Vai ei kiinnosta, viime kaudella 40 jahtipäivää, meinaat että ihan laiskuuttani kuljin 40. päivänä tyhjän perässä.

Tuo on vähän sama kun aikoinaan eräs jamppa haukkui laiskaksi kun en ollut töissä, ei auttanut yhtään kun selitin hakeneeni töitä Hangosta Utsjoelle mutta ilman tulosta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1321

LähetäLähetetty: 01.12.2021 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ydintuhon jälkeen maailmaan jää rotat, torakat ja linnuttomuus /lintuja on, jos osaa -aihe.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3078
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 01.12.2021 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomessa ei ole heilurin lisäksi YHTÄÄN metsästäjää joka ei olisi saanut lintua
jos on käynyt 40 päivänä METSÄLLÄ/KAUSI. Kaltaisiani lintuja saamattomia on varmaan kymmeniä tuhansia, itse en ole ampunut metsäkanalintua ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, joko vuosi olisin repullisen saanut jos olisin halunnut, ajattelin että tänä syksynä olisin käynyt paistin hakemassa kun lintukanta on vuosituhannen paras mutta tuli tuota lunta niin taitaa jäädä seuraavaan syksyyn. Metsässä, metsällä ja koirien kanssa kokeissa ja riistanhoidon parissa olen kyllä "käpistellyt" lähes joka päiva, tuo ruokintahommakin kun on lähes ympärivuotista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 01.12.2021 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Kaltaisiani lintuja saamattomia on varmaan kymmeniä tuhansia, itse en ole ampunut metsäkanalintua ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, joko vuosi olisin repullisen saanut jos olisin halunnut, ajattelin että tänä syksynä olisin käynyt paistin hakemassa kun lintukanta on vuosituhannen paras mutta tuli tuota lunta niin taitaa jäädä seuraavaan syksyyn. .


Kannattaa sitten myös muistaa saarnatessaan, ettei kaikkialla Suomessa ole nyt vuosituhannen parhaat lintukannat. Esim. meillä oli vuosi takaperin huonoimmat lintukannat miesmuistiin, eikä se vielä hirveästi ehtinyt parantua tänä vuonna.

Toki pelimies ampuuisi nytkin repullisen, muttei siinä ole mitään järkeä. Lintuja löytyy nyt vain muutamasta paikasta seuran alueelta, kun niitä huippuvuosina oli joka pellolla ja puskassa. Jos käy vain niissä huippupaikoissa vuodesta toiseen, saa helposti väärän kuvan vallitsevasta lintutilanteesta.
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 01.12.2021 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Kaltaisiani lintuja saamattomia on varmaan kymmeniä tuhansia, itse en ole ampunut metsäkanalintua ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, joko vuosi olisin repullisen saanut jos olisin halunnut, ajattelin että tänä syksynä olisin käynyt paistin hakemassa kun lintukanta on vuosituhannen paras mutta tuli tuota lunta niin taitaa jäädä seuraavaan syksyyn. .


Kannattaa sitten myös muistaa saarnatessaan, ettei kaikkialla Suomessa ole nyt vuosituhannen parhaat lintukannat. Esim. meillä oli vuosi takaperin huonoimmat lintukannat miesmuistiin, eikä se vielä hirveästi ehtinyt parantua tänä vuonna.

Toki pelimies ampuuisi nytkin repullisen, muttei siinä ole mitään järkeä. Lintuja löytyy nyt vain muutamasta paikasta seuran alueelta, kun niitä huippuvuosina oli joka pellolla ja puskassa. Jos käy vain niissä huippupaikoissa vuodesta toiseen, saa helposti väärän kuvan vallitsevasta lintutilanteesta.
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapiok kirjoitti:
EIVA kirjoitti:
Kaltaisiani lintuja saamattomia on varmaan kymmeniä tuhansia, itse en ole ampunut metsäkanalintua ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, joko vuosi olisin repullisen saanut jos olisin halunnut, ajattelin että tänä syksynä olisin käynyt paistin hakemassa kun lintukanta on vuosituhannen paras mutta tuli tuota lunta niin taitaa jäädä seuraavaan syksyyn. .


Kannattaa sitten myös muistaa saarnatessaan, ettei kaikkialla Suomessa ole nyt vuosituhannen parhaat lintukannat. Esim. meillä oli vuosi takaperin huonoimmat lintukannat miesmuistiin, eikä se vielä hirveästi ehtinyt parantua tänä vuonna.

Toki pelimies ampuuisi nytkin repullisen, muttei siinä ole mitään järkeä. Lintuja löytyy nyt vain muutamasta paikasta seuran alueelta, kun niitä huippuvuosina oli joka pellolla ja puskassa. Jos käy vain niissä huippupaikoissa vuodesta toiseen, saa helposti väärän kuvan vallitsevasta lintutilanteesta.

Näinpä, alueelliset vaihtelut ovat aika suuria ja itse olen koettanut välttää niitä paria ruuhkaisempaa nurkkaa mitä molemmilla jahtimailla on, turhaahan niihin on kaikkien tukkia.
Kannat eivät ole vuosiin olleet häävejä joten soitimet olen jättänyt rauhaan mutta tuntuu niilläkin aina joku jyskävän, tälle syksyä niilläkin on ollut hiljaista.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3078
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 01.12.2021 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valtakunnan tasolla tilastojen mukaan keskimäärin lienee vuosituhannen parhaat kannat, isojakin alueellisia tyhjiöitö lienee tänäkin vuonna niinkuin aiemminkin, tännekin kirjoitelleiden havainnot pääsääntöisesti ovat olleet sensuuntaisia että aika isolla alueella Suomessa on ollut hyvä kanalintukanta,
paitsi heilurin postimerkin kokoisella läntillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35118

LähetäLähetetty: 01.12.2021 12:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Valtakunnan tasolla tilastojen mukaan keskimäärin lienee vuosituhannen parhaat kannat, isojakin alueellisia tyhjiöitö lienee tänäkin vuonna niinkuin aiemminkin, tännekin kirjoitelleiden havainnot pääsääntöisesti ovat olleet sensuuntaisia että aika isolla alueella Suomessa on ollut hyvä kanalintukanta,
paitsi heilurin postimerkin kokoisella läntillä.

Yhteensä reilut 40 000 hehtaaria, mahtuu tuonne muutama postimerkki.
Tilastot ovat tilastoja.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10147
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 01.12.2021 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
EIVA kirjoitti:
Valtakunnan tasolla tilastojen mukaan keskimäärin lienee vuosituhannen parhaat kannat, isojakin alueellisia tyhjiöitö lienee tänäkin vuonna niinkuin aiemminkin, tännekin kirjoitelleiden havainnot pääsääntöisesti ovat olleet sensuuntaisia että aika isolla alueella Suomessa on ollut hyvä kanalintukanta,
paitsi heilurin postimerkin kokoisella läntillä.

Yhteensä reilut 40 000 hehtaaria, mahtuu tuonne muutama postimerkki.
Tilastot ovat tilastoja.


Heiluri on heiluri.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 91, 92, 93  Seuraava
Sivu 68 Yht. 93

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com