OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsäkauriin pyynti vapautuu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 15.02.2005 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1larius: minä en ole kieltänyt ketään metsästämästä "omalta" ruokintapaikaltani, päin vastoin olen muutamille innokkaille seuran nuorille jäsenille jopa tarjonnut omaa asettani (tietysti vain sellaisille henkilöille joilla on oikeus käyttää ja lainata kivääri!) , jos heillä ei ole riittävä optiikka hämärässä tapahtuvaa kyttäämistä varten. Innokkuus on vaan lopahtanut lyhyeen jos eläimiä ei olekkaan näkynyt ja on tullut kylmä ja jäkisharkat alkaa kohta, jnejne onhan näitä selityksiä sitten löytynyt. Varsinkin silloin kun olen kysellyt kaveria pilkkomaan eväitä (paloittelen omenat ja muut helposti jäätyvät einekset) ja kaveriksi viemään.

Sen jonkun MUUn on tietysti mukavampi valmiille mennä... On muuten monessa mehtuussa tuo joku MUU mukava kaveri!? Paras esim riistapeltojen, kyyhkypeltojen, sorsalammikoiden ja-ruokinnan jne kanssa puuhatessa: aina löytyy niitä jonkun MUUn kavereita jonka puolesta tullaan metsälle valmiille mestoille muistamatta edes kysyä voisiko osallistua jotenkin kustannuksiin jne. Menee kyllä ohi topicin mutta kun rupesi korpeemaan....

Palataksemme aiheeseen paras/pahin esimerkki on mun mielestä se että tuodaan ajokoira kauriin ruokintapaikalle, koska siitä on helppo ottaa jänis ajo. Sitten noidutaan kun koira ottaakin kauriin eteensä. Yhdellä metsästäjälle asiasta kerran huomautin kun satuttiin toimissamme (minä vein evästä ja toinen toi koiransa Evil or Very Mad ). Totesi vain että eikös nämä ole seuran maita ja naps! lukko auki ja 5min oli kauris ajo käynnissä......

Mullekkin on annettu "ohjeita" että tapa vaan kaikki kauriit niin saadaan metsästettyä jänistä helpommin.
Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Kyllä koiralta kuin koiralta saa otettua kiinnostuksen kaurista kohtaan pois: pitkäjänteisyyttä ja "keppiä ja porkkanaa".

Kyllähän Ruotsissakin metsästävät rinnakkain jänistä ja kaurista, käyttävät jopa osittain samoja rotujakin. Ruotsissa vapaan metsästyksen ymmärtää koska siellä on hieman enemmän (parhaillaan lähes 2,5 miljoonaa kaurista olen lukenut) ja ovat kutakuinkin onnistuneet saamaan jonkinlaisen tasapainon aikaiseksi.
Ruotsin kauriskanta räjähti Tshernobylin ydinonnettomuuden aikana kun eivät oikein uskaltaneet syödä kauriita(kaan) ja samalla aikaa vaivasi voimakas kettukapi epidemia eli luonnollinen predaatio oli vähäistä.

Perskuta- tulipa taas vuodatettua vaan on se mukava kun voi välillä purkaa ajatuksiaan!? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 15.02.2005 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1larius: minä en ole kieltänyt ketään metsästämästä "omalta" ruokintapaikaltani, päin vastoin olen muutamille innokkaille seuran nuorille jäsenille jopa tarjonnut omaa asettani (tietysti vain sellaisille henkilöille joilla on oikeus käyttää ja lainata kivääri!) , jos heillä ei ole riittävä optiikka hämärässä tapahtuvaa kyttäämistä varten. Innokkuus on vaan lopahtanut lyhyeen jos eläimiä ei olekkaan näkynyt ja on tullut kylmä ja jäkisharkat alkaa kohta, jnejne onhan näitä selityksiä sitten löytynyt. Varsinkin silloin kun olen kysellyt kaveria pilkkomaan eväitä (paloittelen omenat ja muut helposti jäätyvät einekset) ja kaveriksi viemään.

Sen jonkun MUUn on tietysti mukavampi valmiille mennä... On muuten monessa mehtuussa tuo joku MUU mukava kaveri!? Paras esim riistapeltojen, kyyhkypeltojen, sorsalammikoiden ja-ruokinnan jne kanssa puuhatessa: aina löytyy niitä jonkun MUUn kavereita jonka puolesta tullaan metsälle valmiille mestoille muistamatta edes kysyä voisiko osallistua jotenkin kustannuksiin jne. Menee kyllä ohi topicin mutta kun rupesi korpeemaan....

Palataksemme aiheeseen paras/pahin esimerkki on mun mielestä se että tuodaan ajokoira kauriin ruokintapaikalle, koska siitä on helppo ottaa jänis ajo. Sitten noidutaan kun koira ottaakin kauriin eteensä. Yhdellä metsästäjälle asiasta kerran huomautin kun satuttiin toimissamme (minä vein evästä ja toinen toi koiransa Evil or Very Mad ). Totesi vain että eikös nämä ole seuran maita ja naps! lukko auki ja 5min oli kauris ajo käynnissä......

Mullekkin on annettu "ohjeita" että tapa vaan kaikki kauriit niin saadaan metsästettyä jänistä helpommin.
Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Kyllä koiralta kuin koiralta saa otettua kiinnostuksen kaurista kohtaan pois: pitkäjänteisyyttä ja "keppiä ja porkkanaa".

Kyllähän Ruotsissakin metsästävät rinnakkain jänistä ja kaurista, käyttävät jopa osittain samoja rotujakin. Ruotsissa vapaan metsästyksen ymmärtää koska siellä on hieman enemmän (parhaillaan lähes 2,5 miljoonaa kaurista olen lukenut) ja ovat kutakuinkin onnistuneet saamaan jonkinlaisen tasapainon aikaiseksi.
Ruotsin kauriskanta räjähti Tshernobylin ydinonnettomuuden aikana kun eivät oikein uskaltaneet syödä kauriita(kaan) ja samalla aikaa vaivasi voimakas kettukapi epidemia eli luonnollinen predaatio oli vähäistä.

Perskuta- tulipa taas vuodatettua vaan on se mukava kun voi välillä purkaa ajatuksiaan!? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 15.02.2005 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Embarassed tulipa oikein kunnolla avauduttua.... oikein kaksi kertaa. PAHOITTELUNI! Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 15.02.2005 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samoilla linjoilla, mirage. Homman tulevat ongelmat liittyvät pitemmällä tähtäimellä kaikkeen muuhun kuin kauriin yliverotukseen. Sitäkin varmasti tapahtuu, mutta paikallisena elukkana verotus tapahtuu paikallisesta kannasta ja näkyy seuraavana vuosina omassa saaliissa.

Isompi ongelma on vaikutukset seuratoimintaan ja riistanhoitoon.
Joku tuolla edellä sanoi, että seurat voivat sopia sisäisesti verotussuunnitelmasta. Hyvä ajatus, mutta pienmaanomistajien ahneus kauriinlihalle TULEE aiheuttamaan seurojen sisäisiä ristiriitoja. Joissain seuroissa voi homma toimiakkin, mutta näkisin, että homma tulee pikkuisen liian pian suurelle osalle metsästäjistä. Fakta on se, että jatkossa kauriita ampuu jatkossa se, joka niitä haluaa ampua, eikä seuran jäsenten tasavertaisuus enää välttämättä tässä toteudu.

Turha tässä on enää räpistellä. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Katsotaan miten lakiesityksen käy.

PS. Hauska muuten huomata, miten tässäkin keskustelussa alkaa nyt vihdoinkin käydä tunteet pinnassa. Ei se metsäkauriin vapautus olekaan niin olematon asia... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
1larius
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: pohjois-satakunta

LähetäLähetetty: 15.02.2005 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toistan vaan edelleen ohjeeni.Lopettakaa ruokintapaikkojen pito niin on kaikkien helpompi elää ja hengittää.Ei rupea ahdistamaan niin kuin Miragen kommentista näkyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 15.02.2005 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä tua nyt niin hirveesti ahista... ja niin mä taidankin jättää ens kaudella ruokinnan väliin, jos mehtuu vapautuu. Nyt on sen jonkun MUUn vuoro.. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pohjalainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2004
Viestejä: 237
Paikkakunta: virttaa

LähetäLähetetty: 15.02.2005 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mirage! mä olen ens lauantaina se MUU!
en mene talkoisiin Laughing
_________________
mav
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 15.02.2005 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin on mirage. Yli kaksikymmentä vuotta olen ruokintaa pitänyt ja vasta nyt kysyttiin ensi kerran että voiko sinun ruokintapaikalta ottaa ajon. eihän minulla tietysti mitään sitä vastaan ollut. Kyseessä oli seuran uusin jäsen. Ilmeisesti nuoret ovat fiksumpia.

Juuri näin käy kun pyydetään talkoisiin. Siellä ei koskaan näy niitä jotka innokkaimmin käyttävät ruokintapaikkaa hyödykseen.

1lariukselle: ruokintapaikat ja riistanhoito saavat kannat pysymään sillä tasolla että saalista riittää myös sinun kaltaisillesi. Riistanhoito on aina ja tulee olemaan kestävänkäytön metsästäjien sydäntä lähellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Recce
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 526

LähetäLähetetty: 15.02.2005 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni kaveri käyttäytyi kuitenkin kohtalaisen asiallisesti jos kysyi luvan. Ja jonkun näitä nuoria kavereita on opastettava. Miten Paavo toimit tilanteessa? Olisi ollut asiallista hienovaraisesti vihjaista, ettei ajon ottaminen ruokintapaikalta, varsinkaan toisen, ole hyvien metsästäjätapojen mukaista. Ja sen jälkeen sanonut että sen kun menet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pohjalainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2004
Viestejä: 237
Paikkakunta: virttaa

LähetäLähetetty: 16.02.2005 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meillä onkin paavo sit joku vika kun meillä käy talkoissa ja hoitaa ruokintaa samat ukot jotka niitä lahtaa.
muita ei sit näy missää.
_________________
mav
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 16.02.2005 09:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuommoistahan se taitaa olla useammassa seurassa: samat miehet vuodesta toiseen puurtavat riistan ja metsästyksen eteen ja käyvät kokouksissa. Seurojen kokouksissa käy pari kourallista ukkoja kuuntelemassa johtokunnan esityksiä jne....
Ja sitten valitellaan että pitäis tehdä ditä ja pitäis tehdä tätä ja riistapeltosinne ja ruokintapaikka tänne. Vaan sitten kun pitäs niitä tekijöitä löytyä niin samat hemmot siellä talkoissa on kuin aina aiemminkin....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Twist
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Tam 2005
Viestejä: 1419
Paikkakunta: Suomineidon navan alla

LähetäLähetetty: 16.02.2005 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Pitää huomioida että suomi on kuitenkin kohtuu kokoinen maa ja kauriskannat (kuten muutkin riistakannat) ovat erilaisia maan eri osissa. (vrt. metsäkanalinnut esim. varsinais-suomi vs. Lappi). Metsäkauris kun on vasta saanut jollain tapaa pysyvää jalansijaa esim. itse asumallani seudulla, pyynnin vapauttaminen kyllä niittää kannat äkkiä ellei metsästystä mitenkään rajoiteta...



Näinhän se juuri on Twist, että riistakannat vaihtelee eri osilla maata. (esim. taitaa saaliis parhaimillaan olla jopa kauris viittä hehtaaria kohti vuodessa Ahvenanmaan parhaimmilla paikoilla). Miksi sitten pitäisi olla koko maata kattavaa pyyntilupakäytäntöä riistalajille? Eihän sitä ole mainitsemillasi metsäkanalinnuillakaan.
En minä oikein ymmärrä huolta tästä asiasta (jos aidosti ollaan huolestuneita kauriskannasta, eikä esim. hirviporukkaan kuulumattoman naapurin tulevista kaurispaisteista), kun alueellisesti kuitenkin pystyttäisiin päättämään metsästysajoista ja rauhoituksista. Eikös se ole hyvä asia, että päätäntävalta siirretään pykälää alaspäin?
Kun meilläpäin esim. ei ole metsoja ammuttavaksi asti niin eipä minulle kuitenkaan tulisi mieleen, että koko maata kattavaa asetusta pyyntilupakiintiöstä olisi hyvä saada metson osalle. Rauhoituksen voi hoitaa (ja itse asiassa on hoidettu) asetuksella ja rhp:n päätöksellä rhy:n alueelle vuosittain. Sitä vartenhan maa on jaettu rh. piireihin (ja edelleen rhy:iin) että sieltä käsin pystyttäisiin tekemään paremmin paikallisia olosuhteita vastaavia päätöksiä. Eihän tämä mahdollisuus ole poistumassa vaikka pyyntilupajärjestelmä poistuisikin.[/quote]

Jep Jep, enhän ole muuta väittänytkään. Tarkoitinkin nimenomaan että TÄSSÄ KESKUSTELUSSA TULISI HUOMIOIDA MAAN ERI ALUEET, ts. liki Oulun korkeudella asiaa katsotaan hieman eri perspektiivistä kuin esim. varsinais-suomessa. Ja aivan oikein, nimenomaan alueellisilla päätöksillä voidaan ja tulisi rajoittaa kauriin metsästystä niillä alueilla, joissa kannat eivät vapaata metsästystä kestä- juuri tätä tarkoitin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tmies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Kes 2004
Viestejä: 30

LähetäLähetetty: 16.02.2005 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen hirviporukassa ja hoidan peura/kauris ruokintoja ja seurannut kauriin kannan kehitystä seuramme alueella vuosia. Kauriinmetsästys on oikeastaan jäänyt vain minun ilokseni, kun muita hirvimerkin ampuneita ei kauris jaksa kiinnostaa hirvi- ja peurajahdin jälkeen/lisäksi. Eli minun kannaltani tilanne on varsin edullinen. Olen kai sitten jotenkin tunnevammainen kun en ole "kauriistani" mustasukkainen, vaan haluaisin jakaa mahdollisuuden muillekin joita se kiinnostaa silläkin uhalla, että omat mahdollisuuteni kapenisivat. Ja jos joku siten vielä innostuisi lisäkseni ruokkimaankin niitä, niin asia vain paranisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 16.02.2005 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai tässä kukaan mustasukkainen kauriistaan ole. Toisilla on vain huoli kannan suotuisasta kehityksestä.

Nykyinen lupa käytäntö mahdollistaa kauriin metsästyksen myös harvan kannan alueella olevissa tiheentymissä, kantaa kuitenkaan vaarantamatta.

Uuden lain jälkeen tämä mahdollisuus käytännössä poistuu. Joko metsästetään tai ei. Hirvi jonka kannan seuranta on kaurista paljon helpompaa, on osittanut kannan seurannan vaikeudet.

Vielä kun muistetaan kauriin saama perätön metsäntuhoojan maine.

Ja jokaisessa seurassa löytyvät paukkuahneet.

Lisätään villit metsästäjät.

Muistetaan kauriista saatavan neljän metson verta lihaa.

Helppo salakaadettavuus.

Niin on ihme jos uudella lailla saadaan kauriille suotuinen kannan kehitys ja samalla metsästettävyys, näin kannan levittäytymis vaiheessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
junttieinari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 89

LähetäLähetetty: 16.02.2005 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soittelin tässä eräälle kansanedustajalle joka on asian valmistelusta perillä. Asiaa ajetaan kuulemma läpi kuin käärmettä pyssyyn. Päätöksessä ei ole otettu huomioon yhtään alueellisia eroja.
Tarjolla on vain kaksi vaihtoehtoa: Joko täysi vapaus tai kauriin rauhoittaminen kokonaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 11 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com