OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lakimuutos lyijyn käyttöön
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Torgoth
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2004
Viestejä: 2668
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.11.2009 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Mulla on iso kasa näiden kokeilujen tuotoksia varastossa joten poltan ne pois ennen uusien hankkimista. Aikaa niiden polttamiseen voi mennä seuraavat 5v joten jospa jotain muutoksia ehtisi tulla lakiinkin sitä ennen! Laughing

Jos ne eivät toimi sinun aseessasi, niin eikö ennemmin kannata antaa/myydä ne kavereille, kuin tahallisesti ampua huonoiksi tietämillään panoksilla?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 21.11.2009 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä tuossa pari vuotta sitten tein hävityksen panoksille joita en kelpuuttanut jahtiin ja ilmaseen lähti! Wink Pitäähän noita laillisia paukkuja sorsastuksessa kuitenkin mukana raahata ja käyttääkin oikeissa olosuhteissa! Laughing
Tetri: Olenko sanallakaan puhunut laittomuuksista!? Ei saa antaa mielikuvituksen laukata vaikka jotkin lauserakennelmat voitaisiin "tulkita" lain rajoja hipoviksi! Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 21.11.2009 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipas siinän taas ulkomaan linkkejä kerrakseen Mr. J- ltä. tosin tutkimuksissa oli vedetty johtopäätöksiä kuten tullut ilmi, sitähän se tiede on, joku tutkii tekee teorian, niin kauan kun sitä ei kukaan kyseenalaista ja tee toista tutkimusta päätelmät ovat voimassa. Puhumattakaan kuka on tutkimuksen rahoittanut. Itselle ei vaan mahdu kaaliin, että mitenkä rottien lyijymyrkytykset liittyy veslintuihin. Elukoilla on ihan täysin erilainen ruuansulatusjärjestelmäkin. Tuossa joku mainitsi tosta liukenemisesta vesistöön. Itse olen ollut viimeksi tekemisissä pohjavesialueella olleen radan asioissa, rata ollut jotain puol vuosisataa samalla paikalla, lähellä vedenottamoa. Ainut lyijy minkä puolueeton tutkimuslaitos paikalta löysi oli sitoutunut humuskerrokseen, muotoon josta se ei ollut imeytynyt kerroksiaan alempiin maakerroksiin edes. pohjavesi täysin puhdasta. sama homma erään opiskeluaikaisen naapurin kemianopintoihin liittyen. olivat yritelleet liuottaa oksidoitunutta lyijyä. onnistuivat vasta teollisuushapoilla?!.

Kysehän tässä koko polemiikissa on asioiden järkeistäminen, ne jotka haluaa saa ampua vaikka herneillä, ampukoot ja ne alueet, joilla on "metsästyspaine" niin korvaavien käyttöön.

Onko mitään takeita muuten että ne suomessa ampumalla tapettujen lintujen kivipiirasta löytyneet haulit on edes suomen ruokamailta? ettei ois vaan etelä euroopan kerubit tulitelleet lyijyllä iso Hyi ja paheksunta sinne
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Mar 2008
Viestejä: 100

LähetäLähetetty: 21.11.2009 00:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
Itselle ei vaan mahdu kaaliin, että mitenkä rottien lyijymyrkytykset liittyy veslintuihin. Elukoilla on ihan täysin erilainen ruuansulatusjärjestelmäkin.


Ei niillä linkittämilläni tutkimuksilla ollut mitään tekemistä rottien kanssa. Lisäksi se mitä linkitin (se jenkkitutkimus) oli kooste useammasta tutkimuksesta.

Asioita voi ja kannattaakin kyseenalaistaa jos siihen on tarvetta, mutta ei se ole mikään itseisarvo.
Lisäksi kyseenalaistus ei useinkaan tarjoa mitään oikeampaa näkökulmaa varsinkin jos vain tavan vuoksi kyseenalaistellaan.

Tvälläri kirjoitti:

Onko mitään takeita muuten että ne suomessa ampumalla tapettujen lintujen kivipiirasta löytyneet haulit on edes suomen ruokamailta? ettei ois vaan etelä euroopan kerubit tulitelleet lyijyllä iso Hyi ja paheksunta sinne


Tutkimusten mukaan ne haulit "häviävät" sieltä kivipiirasta 20 päivän kuluessa nauttimisesta ellei lintu sitä ennen kupsahda. Joten syksyllä täältä saaduilla linnuilla ne haulit ovat tulleet pesimisalueilta tai muuttomatkan varrelta.


Tässä juttu tanskalaisten kokemuksista täydellisestä lyijykiellosta kaikessa metsästyksessä.
Ei kai me olla Pohjoismaiden surkeimpia metsästäjiä, kun kerran muutkin pystyvät metsästämään esim. teräksellä sen enempää haavoittelematta, kuin ennenkään, niin miksei myös suomalaiset?

http://www.jncc.gov.uk/PDF/pub07_waterbirds_part6.3.4.pdf

Tässä yksi linkki lisää englanninkielen taitoisille:

http://www.cic-wildlife.org/index.php?id=324


Viimeinen muokkaaja, J- pvm 21.11.2009 01:02, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 21.11.2009 00:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Onko mitään takeita muuten että ne suomessa ampumalla tapettujen lintujen kivipiirasta löytyneet haulit on edes suomen ruokamailta? ettei ois vaan etelä euroopan kerubit tulitelleet lyijyllä iso Hyi ja paheksunta sinne"

Kyllä tuo mun havaintoni noiden sorsien kivipiiraista tukee sitä väitettä että nämä elukat ovat saaneet ne haulinsa jostain pohjoisemmasta suunnasta. Kaikki nämä yksilöt olen ampunut muuttoaikana joten edes ihan lähivesistä ei ole kysymys. Aloituksen aikoihin en ole yhtään sorsaa tavannut jolla olisi kivipiiraassa ollut hauleja. Tosin mun kokemukset rajoittuvat alle kymmeneen sorsansukuiseen joiden kivipiiraasta olen hauleja löytänyt n. 30 vuoden ajanjakson aikana.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1631
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 21.11.2009 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teräksellä putoaa sorsa aivan samalla lailla kuin lyijyllä. Tarvitsee olla laatupaukut joissa tehoa. tehdaslaiset joista jenkkien yleensä parhaita tai sitten ladata itse. jenkeissä sentään on ammuttu jo -70 luvun alusta teräksellä,ihme jos meillä ei sorsa sillä kuole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika h
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 896

LähetäLähetetty: 21.11.2009 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
Teräksellä putoaa sorsa aivan samalla lailla kuin lyijyllä. Tarvitsee olla laatupaukut joissa tehoa. tehdaslaiset joista jenkkien yleensä parhaita tai sitten ladata itse. jenkeissä sentään on ammuttu jo -70 luvun alusta teräksellä,ihme jos meillä ei sorsa sillä kuole.


Entäs me, jotka emme voi terästä ampua? Vai pitäisikö EU:n kustantaa meille uudet aseet?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 21.11.2009 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
Teräksellä putoaa sorsa aivan samalla lailla kuin lyijyllä. Tarvitsee olla laatupaukut joissa tehoa. tehdaslaiset joista jenkkien yleensä parhaita tai sitten ladata itse. jenkeissä sentään on ammuttu jo -70 luvun alusta teräksellä,ihme jos meillä ei sorsa sillä kuole.


Ei se ole mikään ihme. Afrikassakin norsu kuolee .375 solidiin mutta mein hirvet vaatii kaikemmaailman omituisia sieniluoteja ja kippaskonsteja.

..takas asiaan, oon kanssa todennut että noi teräskuugelit on ihan toimivia. Niissä tulee vaan etäisyyden lisäks se muuttuja että pitää ottaa isompaa haulia. Varmaan osa porukasta jotka muutenkin tavoittelee sorsaparkaa 50 metriin 3,5mm lyijyllä menee sitten hommaamaan jo 5 millin terästä, ja kuvio kärsii.. no ehkä vähän liioiteltu mutta voisin veikata että mikäli isoa terästä saa niin näitäkin tapauksia on.
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 21.11.2009 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mika h kirjoitti:

Entäs me, jotka emme voi terästä ampua? Vai pitäisikö EU:n kustantaa meille uudet aseet?


Aivan loistoajatus! Valtionhan, tai viime kädessä EU:n, sen tottakai pitää kustantaa kansalle digiboksit ja nastarenkaat ja haulikotkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hepe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 299
Paikkakunta: ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 04.03.2010 15:19    Viestin aihe: lakimuutos lyijyn käyttöön Vastaa lainaamalla viestiä

Voi pärkkele minä oon halkassu noin 500 heinäsorssan kivipiirasta ja syöny enkä oo yhtään haulia löytännä,mistähän nuo lain laatijat niitä löytää,lintuhan valikoi mahtollisimman kovat kivet ei se pehmeää lyijyä niele,monesti löytyy valkosia kiviä mitkä on pirun kovaa ainesta,sanokaapa onko joku teistä löytäny lyijy haulin jonka sorsa olis syöny,eikö se ollu pääsyynä lyijylieltoon että vesilinut mukamas nielis hauleja.KYSYMPÄ teiltä hyvät metsästäjät etttä ootteko löytäny lyijyhaulia sorsan kivispiirasta jota ei oo sinne ammuttu Question Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
töyhtöhyyppä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 1784
Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m

LähetäLähetetty: 04.03.2010 16:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en ikinä... En heinärin, tavin, hanhen enkä minkään muunkaan. Sinne ne haulet painuu liminganlahden mutapohjaan samantien, eikä niitä sieltä nouki petokaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 06.03.2010 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No enpä ole vielä löytänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalalokki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 192
Paikkakunta: Pohjois-Häme

LähetäLähetetty: 07.03.2010 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mika h kirjoitti:
6mm br rem kirjoitti:
Teräksellä putoaa sorsa aivan samalla lailla kuin lyijyllä. Tarvitsee olla laatupaukut joissa tehoa. tehdaslaiset joista jenkkien yleensä parhaita tai sitten ladata itse. jenkeissä sentään on ammuttu jo -70 luvun alusta teräksellä,ihme jos meillä ei sorsa sillä kuole.


Entäs me, jotka emme voi terästä ampua? Vai pitäisikö EU:n kustantaa meille uudet aseet?


Voi Jeesus! Jos minä olen kännissä niin mitä tämä on?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalalokki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 192
Paikkakunta: Pohjois-Häme

LähetäLähetetty: 07.03.2010 00:06    Viestin aihe: Re: lakimuutos lyijyn käyttöön Vastaa lainaamalla viestiä

Hepe kirjoitti:
Voi pärkkele minä oon halkassu noin 500 heinäsorssan kivipiirasta ja syöny enkä oo yhtään haulia löytännä,mistähän nuo lain laatijat niitä löytää,lintuhan valikoi mahtollisimman kovat kivet ei se pehmeää lyijyä niele,monesti löytyy valkosia kiviä mitkä on pirun kovaa ainesta,sanokaapa onko joku teistä löytäny lyijy haulin jonka sorsa olis syöny,eikö se ollu pääsyynä lyijylieltoon että vesilinut mukamas nielis hauleja.KYSYMPÄ teiltä hyvät metsästäjät etttä ootteko löytäny lyijyhaulia sorsan kivispiirasta jota ei oo sinne ammuttu Question Question


Olet avannut 500 kivipiiraa ja olet löytänyt 0 lyijyhaulia. Oletko löytänyt muuta materiaalia olevia hauleja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalliosaari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2007
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 20.03.2010 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

töyhtöhyyppä kirjoitti:
No en ikinä... En heinärin, tavin, hanhen enkä minkään muunkaan. Sinne ne haulet painuu liminganlahden mutapohjaan samantien, eikä niitä sieltä nouki petokaan Smile
Viime syksynä oli kahdella sorsalla lyijyhauleja kivipiirassa, ja eräältä kuolleelta joutsenelta Eviran tutkimuksissa kymmeniä eriasteisesti kulunutta haulia, kuolinsyy lyijymyrkytys. Ne jotka vastustaa lyijyhauli kieltoa, eivät tietenkään myonnä vaikka löytäisivätkin sorsien lihasmahasta hauleja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com