OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2009
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Artsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2004
Viestejä: 292
Paikkakunta: Juuka

LähetäLähetetty: 30.10.2009 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toissa vuonna ammuin ajoketjun edellä tullutta tappisarvea joka osuman saatuaan kääntyi juoksemaan pois päin ja hävisi kohta näkyvistä peltojen välissä olevan raunio taakse. Ei aikaakaan kun ohi lensi korppi ja se koukkaili pari kertaa oudosti maata kohti ennen kuin jatkoi matkaansa. Ajoporukan tultua passiin jäljitimme hirven ja siellähän se pötkötti kuolleena paikassa minkä korppi oli merkannut.

Ajoketjun edellä tulee ensin metsälinnut ja loppuhetkillä jänikset ja hirvet.

Tänä vuonna olen päässyt kahdesti näkemään hirviä passissa ja ensimmäisellä kerralla myös ampumaankin. Tosin naapuripassi oli ampunut sitä jo kahdesti ja kun ei ollut varma oliko vitelikössä osunut huusi minulle että ammu kaiken varalta sitä jos näet sen. Kun hirvi oli poistunut välistämme ja tuli näkyviin turvallisessa sektorissa ammuin kahdesti vaikka välissä oli risua aika paljon, niinpä toinen kuti meni ohi ja toinen raapaisi vain vatsanahkaa.. Sitten hirvestä loppui veto ja se hävisi näkyvistä johonkin monttuun. Naapuripassi oli osunut molemmilla kuteilla keuhkoille joten minun risunkatkontani oli ihan turhaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ricke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2006
Viestejä: 1028
Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko

LähetäLähetetty: 30.10.2009 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään 16 aikaa kytiksellä vihreän pellon reunalla, 17 aikoihin lehmä tuli pellolle ja pikkuhiljaa tallusteli eteeni mistä sitten .338 karjaisi

lehmä painoi yli 300kg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-tapsa-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Tam 2009
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 30.10.2009 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olikohan oikeesti punnittupaino epäilen!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mauno mato
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2005
Viestejä: 132

LähetäLähetetty: 30.10.2009 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-tapsa- kirjoitti:
olikohan oikeesti punnittupaino epäilen!


Elopaino on varmaan ollutkin tuo 300kg, tuskin ruhopaino.
_________________
Minä juon ja pissaaan, muut saa selittää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bscontti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 925

LähetäLähetetty: 30.10.2009 23:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kait se kokonaispaino ton voi olla ja ylikin. Ruhopaino mitä muistan lehmälle on ollut meillä enimmillään jotain 230.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 31.10.2009 07:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaha,saattaa olla tämän syksyn viimeinen hirviaamu käsillä,kaksi lisenssiä jälellä ja uuet lumet maassa.
Eikun kivvääri ja reppu autoon ja nauttimaan -8 asteisesta syysaamusta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1673

LähetäLähetetty: 31.10.2009 08:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mauno mato kirjoitti:
-tapsa- kirjoitti:
olikohan oikeesti punnittupaino epäilen!


Elopaino on varmaan ollutkin tuo 300kg, tuskin ruhopaino.


Eikös M&Kn hirvinumerossa ollut jotain juttua, että ruhopaino ois tyyliin 55% elopainosta. Että eihän tuossa ois 'kuin' 165kg.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.10.2009 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun tässä nyt on sekä ketutusta että tyytyväisyyttä niin laitanpa tänne.

Aikamies jo olen kalenterin mukaan. Tänä syksynä vasta uskaltauduin hirviporukkaan. Enkä ole katunut. Yksinäisellekin sudelle on näköjään sijansa joukkuelajissa.

Olin jo lataamattoman mutta lipastetun kiväärin kanssa laskeutumassa tornista koska luulin parin tornin päästä kuuluneen laukauksen kaataneen vasaporukasta vasan enkä muutamaan minuuttiin saanut kantturoita näköpiiriin. Luuloni perustui tekemiini äänihavaintoihin ja siihen, että tiesin ko. tornissa kököttäneen tekijämiehen.

Penkki oli vielä paikallaan tornissani ja reppukin roikkui tolpannokassa. Olin laskemassa jalkaa ylimmälle puolalle kun näin 200 m päässä emän ja vasan seisomassa keskellä kapeaa peltokaistaletta. Tuijottivat minua kaikessa rauhassa. Kipaisin äkkiä takaisin penkille ja latasin kiväärin. Tornin kaidetta vasten sain rauhassa tähdätä ja laittaa koroa .308 tehdas-Oryxin mukaan. Laukauksen jälkeen vasa aurasi jäistä peltoa turvallaan muutaman metrin ja jäi ojaan makaamaan liikkumattomana. Radioon totesin osuman olleen hyvän ja laskeuduin tornista. Hieman ihmettelin että miten se nyt noin, sydänkö se...?

Muutamia metrejä käveltyäni tajusin analyysini olleen hivenen optimistisen sillä vasanpirulainen konkoili ylös ojasta ja lähti ainakin toinen etujalka holtittomasti heiluen yrittämään parinkymmenen metrin päähän metsänreunaan emänsä perässä. Eihän siitä paosta mitään tullut vaan vasa rojahti peltoon muutamien metrien jälkeen. Pahaksi onnekseni vasan ahteri osoitti melkolailla minua kohti eikä kulinaristista sektoria ollut ampujalle tarjolla. Olin tällä välin hölkännyt eteenpäin ja kun vasa jäi paikalleen maahan harpoin kymmenkunta metriä sivulle vasan etenemissuuntaani nähden viiston rintamasuunnan mukaisesti, istuuduin peltoon, tuin kyynärpäät polviin ja otin vasan pään tähtäimeen. En juossut lähemmäs, sillä ajattelin ampuvani 150 m etäisyydeltä, siis kiväärini kohdistusetäisyydeltä. Kun vasa käänsi päänsä nähdäkseen minut ammuin sitä päähän suoraan sivusta. Siihen jäi. Ensimmäinen hirvikaatoni oli todellisuutta.

Kaadolla selvisi että vasan molemmat etujalat olivat totaalisen hajalla. Luoti oli pyyhkäissyt juuri ja juuri niin, ettei ollut osunut ruppiin. Lahtivajalla löysin päästä paikkolaukauksen osuman kallonpohjan tasolta - aika alhaalta siis.

Kaadolle avukseni saapunut koiramies oli sitä mieltä, että 1. lks. am. et. oli 260-270 m ja paikon 200 m (hän ehti nähdä "lopetuslaukauksen" selkäni takaa ...oli tulossa eri kaadolta ilman koiraa, toim. huom...). Olin jyrkästi eri mieltä ja syytin kaikkea mystisestä interventiosta pajupuskaan (jota olin yrittänyt väistää siirtymällä tornissa aivan toiseen laitaan).

Käytyäni nylkemisen jälkeen kotona syömässä hyvän aterian oluen kera lähdin vaimoni kuljettamana mittaaman Pohjois-Pohjanmaan peltoja todellisen ampumaetäisyyden selvittämiseksi ja WTF!?!?!?!? Ensimmäisen laukauksen ampumaetäisyys oli todellisuudessa ollut 265 m ja lopetuslaukauksen 210 m! kumpikin laukaus oli siis tavallaan ollut mahtavan tarkkoja ainakin minun mittapuullani, koordinaatisto vain oli ollut väärä. Voi prkl että joutuu harjoittelemaan etäisyydenarviointia ja voi hyvän tähden että oli koiramies hyvä mittailemaan peltoa silmällään!

Okei, oppia tuli. Koroa reilusti kun ammutaan isoa riistaa kauas jne. Onneksi pakoetäisyys oli kaliiperista huolimatta vähän toistakymmentä metriä ja haavakkojahdilta vältyttiin. Nolottaa huono etäisyyden arvionti ja samalla on hyvä olo kahdesta hyvästä riistalaukauksesta. Vaikka en todellakaan ole mihinkään heebereihin taipuvainen ukko vaan pikemminkin äkkitilanteissa terästäytyvä toiminnan hemmo, en voinut olla varma tunnoista isohkoa nelijalkaista tähdättäessä. Nyt sain selville, että omalla kohdallani akoilta opittu tunne-elämä unohtuu, ja oikeansuuntainen ja -laatuinen toimintakulttuuri tavoiteorientoituneine päätöksineen korostuu. Harmi vaan että tämä ensimmäisen kaadon ja hyvien laukauksien tuoma hyvänolontunne (?!) ottaa osumaa surkeasta etäisyydenarvionnista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 31.10.2009 23:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Ensimmäisen laukauksen ampumaetäisyys oli todellisuudessa ollut 265 m ja lopetuslaukauksen 210 m"

Tuon perusteella kyllä voisi väittää että olet sinä ioni melkoinen optimisti. Very Happy Jos meikäläisellä olisi ollut lähellekään tuollainen matka niin ampumatta olisi varmasti jäänyt.

Millä torrakolla muuten ammuit nuo "haamulaukaukset" ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.10.2009 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
olet sinä ioni melkoinen optimisti. Very Happy

Millä torrakolla muuten ammuit nuo "haamulaukaukset" ?


Joo, olen minä optimisti... en viitsi nyt mennä yksityiskohtiin mutta minut tunnistavat tietävät kyllä mitä tarkoitan...

Käyttämäni torlohka oli se tällä foorumilla paljon mainostamani Howa M1500 .308 Varmint 24" omavalmistetukilla ja (hyihyi kun olin tuhma kun menin arrogantisti viilaamaan) itse viritetyllä mahtavalla vakioliipaisimella. Kuti oli Norman tehdas-Oryx.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bscontti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 925

LähetäLähetetty: 31.10.2009 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eiks hän sanonu et 308 Razz . Itellä pisin 245m ja sentään 300:n ja arvioin 200m
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 31.10.2009 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huh huh..
Mut onnittelut kaadosta.. Lopputulos odotetunlainen ja oppiakin tuli roppakaupalla.
Laaseri ei ole turhaa hifistelyä jos on epävarma itsestään.. Se voi joskus kostautua.. onneks nyt ei käyny niin..

Havu hattuun.. Wink

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 01.11.2009 00:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havu hattuun, varmaan johtaja sanoi ens kerta vähän lyhemmät ampumamatkat. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.11.2009 00:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nolostuksen ja tyytyväisyyden sekaisten löylyjen jälkeen tuli mieleen jotain... Siis jos nyt unohdetaan koordinaatiston kalibrointivirhe ja keskitytään havaittuun ampumaetäisyyteen... Arvostan nimim. igorrockia monessakin mielessä (en aivan joka mielessä...). Kuitenkin ihmettelen, miksi havaittu (perceived) 200 m on liian pitkä matka hirveen 308:lle tuelta? Ammun 98 % kivääriteeristäni kaulan tyveen rintalihoja rikkomatta. Ampumaetäisyyksien mediaani on jossain 130 m tienoilla. Ensimmäisen teereni ammuin 7x33 Sakolla kaulan tyveen vajaaseen 150 metriin avotähtäimillä jo aikamiehenä (huonoilla silmillä). Tehdas-Oryxin pitäisi todellakin toimia tuohon arvioituun etäisyyteen kuin junan vessa ja tauti yhtä aikaa. Siis ihan noin melko hyvin kai. Tappavan keuhko-osuma-alueen tiedän olevan melkoisen suuri hirvellä. Miksi siis olisin jättänyt ampumatta seisovaan hirveen tuelta (luulemaltani) 200 metriltä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.11.2009 00:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se jäi sanomatta että älkää provosoituko noviisin jorinoista vaan keskittykää asiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 25, 26, 27  Seuraava
Sivu 15 Yht. 27

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com