OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Fasaanihaukun salliminen pihassa Päätös nyt soutaa huopaa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
odottaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2008
Viestejä: 319

LähetäLähetetty: 22.07.2009 13:55    Viestin aihe: Fasaanihaukun salliminen pihassa Päätös nyt soutaa huopaa Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kannustanut vajaan vuoden ikäistä pystyokorvaista koiraani linnulle. Olen antanut ja jopa innostanut sitä haukkumaan fasaanille pihapiirissäni.

Olen alkanut pohtimaan, jospa alkaisi kieltämään fasaanille haukkumisen pihapiirissäni, sillä mahdollista on, että jotkin alkaa kokemaan sen meluongelmana

Uskon saavani vielä kitkettyä tämän fasaanin haukkumisen pois pihapiirissäni
Tosin sen mahdollisesti kielteiset seuraukset linnunhaukkuun ( metso teeri ) metsällä hieman arveluttaa, joten kaipailisin neuvoja tai mielipiteitä, kieltääkö vai ei ?

Kiitos !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 22.07.2009 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pystärit ovat älykkyydeltään yksiä parhaista koulutettavista joten valinta jää sinulle:
Voit karsia sen haukun pois, mutta toisteppäin miksi? (pienoiskivääri ja äänenvaimentaja, niin tulee vaihtelua sen broilerin tilalle. Wink )
Pystis oppii nopeasti eri käyttäytymistyylit; kotona nk. seurakoira ja kun lähdetään metsälle niin käytös muuttuu täysiveriseksi metsästyskoiraksi.
Ainakin tämä mun kaveri muuttuu metsäkoiraksi siinä vaiheessa kun ase kaivetaan esille, muuten ollaan vain sosiaalista seurakoiraa. Laughing Samoin kun aseet laitetaan takakonttiin niin ei tartte pyytää koiraa autoon.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Apple
***


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 1236
Paikkakunta: Lapland, home of the lap dance.

LähetäLähetetty: 23.07.2009 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Pystärit ovat älykkyydeltään yksiä parhaista koulutettavista joten valinta jää sinulle:
Voit karsia sen haukun pois, mutta toisteppäin miksi? (pienoiskivääri ja äänenvaimentaja, niin tulee vaihtelua sen broilerin tilalle. Wink )
Pystis oppii nopeasti eri käyttäytymistyylit; kotona nk. seurakoira ja kun lähdetään metsälle niin käytös muuttuu täysiveriseksi metsästyskoiraksi.
Ainakin tämä mun kaveri muuttuu metsäkoiraksi siinä vaiheessa kun ase kaivetaan esille, muuten ollaan vain sosiaalista seurakoiraa. Laughing Samoin kun aseet laitetaan takakonttiin niin ei tartte pyytää koiraa autoon.



Noi asiat mitä vilperi mainitsee on tuttuja kaikille metsästyskoiran omistajille jotka niitteen kanssa metsäsllä käy. Ei se pystäri ole mitenkään sen ihmeellisempi kun vaikka ajokoira...

Itse en omassa kotipihassa koiraa haukuttais millekkään. Haukkuu yöt/päivät läpeensä kaikkea. Ei mitään järkeä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 23.07.2009 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tasan hauku muuta kuin mitä on sallittua!!
Ajokoirasta ei voi puhua samana päivänäkään jos verrataan koulutettavuutta. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elviira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Syy 2005
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 23.07.2009 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Ajokoirasta ei voi puhua samana päivänäkään jos verrataan koulutettavuutta. Wink


Jaa, yhden ajokoiran oon nähnyt menevän agilityä todella hienosti. En itse harrasta ko. lajia koirieni kanssa, mutta sen verran lajista ymmärrän, että jotain koulutettavuutta siinä vaaditaan.

Ja kyllä, tuo koira pelittää metällä ihan hienosti... kunhan emäntä omaksi (ja ehkä vähän koirankin) iloksi haluaa tuoda jotain lisäsisältöä elämään... koiriahan nämä kaikki loppujen lopuksi ovat Wink
_________________
Itsepäisyyskin voi olla hyve
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 24.07.2009 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poikkeushan vahvistaa säännön! Laughing Mitä mä olen tutustunut ajokoiriin tän pitkälti yli 40 vuoden koiraurani aikana, niin harvemmassa on olleet nämä esim. toko luokan koirat. Pääsääntöisesti lähinnä tarhassa josta sitten metsään lähdetään. Siitäkin löytyy kyllä poikkeus ihan lähipiiristä; ajokki kotikoirana täysin oikeuksin muiden perheenjäsenten rinnalla ja ihan fiksukin vielä! Ja eräällä kauempana asuvalla tuttavalla on ihan sama tilanne mun tietojen mukaan; paikanpäällä en ole käynyt, mutta hänen koiriaan nähnyt ja ulkoiluttanut kun ollaan törmätty ja ei moitteen sanaa.
Ps. Hiukan epäilen ajokoiran kouluttamista samaan tyyliin kuin pystäriä; siviiliolosuhteissa tottelevainen seurakoira ja taas kun metsään mennään, niin täydellinen peto. Kyllä kait sekin mahdollista on, mutta kyllä se olettaakseni vaatii enemmän työtä kuin pystärin kanssa touhutessa!? Ajokoiraihmiset voivat varmaan paremmin valaista asiaa.

OK! Meni pahasti offtopicin puolelle ja näistä vastauksista on tuskin kysyjälle mitään hyötyä!??
Anteeksi odottaja!!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 24.07.2009 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:

Ajokoirasta ei voi puhua samana päivänäkään jos verrataan koulutettavuutta. Wink


Tuo oli kyl aikas raaka ja suorastaan tietämätön kommentti Shocked

Vaikka pystykorvamies olen itse nii kyl pidän ajuria paremmin koulutettavana. Enempi olen nähnyt ajureita kuin pystäreitä jotka ovat kuin ihmisenmieli. Mutta eiköhän tuo tottelevaisuus ole asia joka menee koiraan kuin koiraan. Tällä hetkellä seisojamiehet nauraa hykertelee tälle keskustelulle koska puheena olevat rodut ovat sellaisia joille ei tarvitse perusasioita kummempia juttuja koulia. Makuasia tämäkin, mutta tuo Vilperin vertaus oli tyly.
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 24.07.2009 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luitkos Ippetti tuon mun viimeksi laittaman viestin?
Mä en tyrmää yhtään rotua josta mulla ei ole omakohtaista kokemusta vaan kysynkin ajokoiraomistajilta mahdollisuudesta kouluttaa näitä kavereita esim. kerrostaloon taajamassa. Niin luupää kuin pystärikin voi olla pahimmillaan, niin "tiukalla"koulutuksella se saadaan oppimaan sivilisaation tavat ilman väkivaltaa ja menettämättä sen metsästysominaisuuksia. Yhtään kerrostaloajuria en tunne taikka ole nähnyt että miten homma toimii sillä taholla!??
Tuo mun viestin heitto ajokista/pystäri perustuu ainoastaan siihen mitä olen itse ajokkeja nähnyt/tutustunut ja ne kokemukset ovat osoittaneet pystärin olevan paremmin koulutettavan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elviira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Syy 2005
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 28.07.2009 01:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Mitä mä olen tutustunut ajokoiriin tän pitkälti yli 40 vuoden koiraurani aikana, niin harvemmassa on olleet nämä esim. toko luokan koirat. Pääsääntöisesti lähinnä tarhassa josta sitten metsään lähdetään.


Ja oliskohan tuossa se vastaus sun omiin kokemuksiin Rolling Eyes ja sehän ei suinkaan tarkoita sitä, että ne ei olis koulutettavissa, jos vain haluaa niitä kouluttaa "johonkin". Nämähän kaikki oli edelleen vain koiria Wink
_________________
Itsepäisyyskin voi olla hyve
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kukkoaho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2007
Viestejä: 938
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.07.2009 13:23    Viestin aihe: Re: Fasaanihaukun salliminen pihassa Päätös nyt soutaa huop Vastaa lainaamalla viestiä

odottaja kirjoitti:
Olen kannustanut vajaan vuoden ikäistä pystyokorvaista koiraani linnulle. Olen antanut ja jopa innostanut sitä haukkumaan fasaanille pihapiirissäni.

Olen alkanut pohtimaan, jospa alkaisi kieltämään fasaanille haukkumisen pihapiirissäni, sillä mahdollista on, että jotkin alkaa kokemaan sen meluongelmana

Uskon saavani vielä kitkettyä tämän fasaanin haukkumisen pois pihapiirissäni
Tosin sen mahdollisesti kielteiset seuraukset linnunhaukkuun ( metso teeri ) metsällä hieman arveluttaa, joten kaipailisin neuvoja tai mielipiteitä, kieltääkö vai ei ?

Kiitos !


Minä en missään tapauksessa enkä missään tilanteessa tuon ikäistä koiruutta estäisi haukkumasta lintua, jos siltä tulevaisuudesa odotellaan lintuhaukkuja.
Kuten sinä, niin myös minä kannustaisin koiraani haukkumaan lintua.

Meluhaittaa ei etes synny jos aina koiran haukkuessa annat sen tovin haukkua ja sitten menet pakalle karkoittamaan linnun "vahingossa", vuolaat kehut koiralle jotta näin!

Mikäli sinulla on mahdollisuus/lupa 1.9 jälkeen jopa napsauttaa fasaani alas, niin saat oikeinkin maistuvan paistin itsellesi ja koira työstään palkinnon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 28.07.2009 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Luitkos Ippetti tuon mun viimeksi laittaman viestin?
Mä en tyrmää yhtään rotua josta mulla ei ole omakohtaista kokemusta vaan kysynkin ajokoiraomistajilta mahdollisuudesta kouluttaa näitä kavereita esim. kerrostaloon taajamassa. Niin luupää kuin pystärikin voi olla pahimmillaan, niin "tiukalla"koulutuksella se saadaan oppimaan sivilisaation tavat ilman väkivaltaa ja menettämättä sen metsästysominaisuuksia. Yhtään kerrostaloajuria en tunne taikka ole nähnyt että miten homma toimii sillä taholla!??
Tuo mun viestin heitto ajokista/pystäri perustuu ainoastaan siihen mitä olen itse ajokkeja nähnyt/tutustunut ja ne kokemukset ovat osoittaneet pystärin olevan paremmin koulutettavan.


Luin ja tämä ei yhtään lievennä aiemman kommentin tylyyttä. Kertoo vain lähinnä siitä minkä itsekkin olet tuonut monesti esiin joko tahtoen tai tahtomatta, eli tiedät lähinnä pystykorvista ja sitte muut menee mutu tuntumalla. elviira sen kiteytti aikas hyvi, et nämä on vain koiria.

Tuohon tummennettuun kohtaan sen verti et pelaa ne iha siinä missä tarhaanki unohdetut.
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kukkoaho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2007
Viestejä: 938
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.07.2009 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi, minäpä tunnen kerrostalossa asustavan perheen jolla on ajuri ja pystäri, kummatkin metsällä toimivia koiria ja kaupungissa hyvin käyttäytyviä Laughing

Se ajuri itseasiassa on jopa paljon rauhallisempi/tottelevaisempi, toki sillä on ikää jo 6v ja pystärillä 3.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com