OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sumatra 2500R
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 49, 50, 51  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.05.2009 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin olihan se munki mielestä hieman omituinen kysymys mut oli nyt ihan kuvakin vielä tallessa ja täällä ei uskota josei ole kuvaa ja kahta todistajaa.

Toivottavasti eräs säätäjä nyt polkee suohon sen ekan Sumatran kun siittä ei oikein ole pyssyksi, myyntiarvoahan ei niin usein puratulla ja paljon ammutulla enään ole. Ilmeisen vanhaa tuotantomalliakin, ettei vaan olis jotain muutakin erilaista kun mun omasta ei niitä särkyviä kummiprikkojakaan löydy ja olen katsonut perälaatanki alle.

Edit1: Niin lippaista vielä et ne akryylistä tehdyt ovat tiukempia, toki saa korjattua kun sorvaa O-renkaalle uran mutta ei toimi sulkapalloilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 12.05.2009 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
M5 jenka joka on hitsattu säiliöön, näkyy puolet tässä sama kuva kuin mistä otin tuon mittarikohdan. Ja joo eli en laittanut hihnaa kiinni tuohon samaan vaan holkitin tukin koska en oikein pidä paineastiaan kiinnihitsatusta kiinnityksestä, siis minä en pidä muut saa olla mitä mieltä haluaa. Isompaa tai tarkempaa kuvaa en ota koska sitten näkyisi jotain muuta.


Ok, elikkä se on täysin samanlainen kuin vanhassanikin. Lienee joku välivaihe ennen siirtymistä 500cc pyttyihin. Jokatapauksessa sinun Sumatrasi painetilavuus on muutaman, ehkä jopa parikymmentä kuutiosenttimetriä suurempi kuin omani, koska siitä on poistettu omituinen mäntään perustuva painemittarihässäkkä.

No, vanhassa kiinnityspaikka on painopisteen osalta parempi jos painojakauma olisi 500cc kanssa yhtenevä.

ulke kirjoitti:

Ole Kappi huoletta, kyllä sielä on se säätö (mitä ilmeisemmin ei kaikissa malleissa) vaatii vaan purkamista hivenen ja tarvetta siihen ei ole koska on liian vaarallinen peli jos sitä herkistää ja antaa vieraan käsiin.

Jos tarkoitat tuota virekynnen säätöä, niin se näkyy kun aseen virittää ja katsoo altapäin. Em. säätö on vaarallinen, jos sen säätää liian pitkälle, jolloin virekynnestä osuu iskuriin vain pieni palanen.

Omassa vanhassani ratkaisin ongelman hiomalla virekynnen sopivampaan kaltevuuteen. Mitä ei missään tapauksessa saa tehdä, ellei ole käsitystä siitä, mitä tekee.


ulke kirjoitti:
Mua ei kiinnosta purata/kasata/kuvata/dokumentoida kun tekemistä riittää ilmanki, eipä juuri kiinnosta edes ilmakolla ampua joten saattaa olla seuraava kerta vasta kun uusi saau.


Minua kiinnostaa ja uskoisin muitakin kiinnostavan, sillä vain kuvien avulla voimme ymmärtää tarkasti noita eroja ja rakenteita. En usko, että kukaan meistä pystyy täysin yksikäsitteisesti kuvailemaan sanallisesti jotakin eroa tai muotoa alle kymmenen tuhannen sanan, jolloin kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

No, minä ammun ja meinaan tänä kesänäkin jatkaa nälän aiheuttamien pakkoliikkeiden niin salliessa.

Skiido kirjoitti:
mikan kirjoitti:
Eklu, missä tuon .25 Sumatran etutukin kiinnitysruuvi on?


Kyllä tuo kiinnitysruuvi pätkä Careerissakin on etutukiin osunut, vai uskotko ilman kuvaa?


Kiitos, mielelläni näkisin kuvan...
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 12.05.2009 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Niin olihan se munki mielestä hieman omituinen kysymys mut oli nyt ihan kuvakin vielä tallessa ja täällä ei uskota josei ole kuvaa ja kahta todistajaa.


Ei ole mitenkään ihmeellinen kysymys, jos ajattelet tarkemmin mitä me molemmat olemme sanoneet.

yksityiskohtainen perustelu:

Koska selvästi vanhan .22 sumatran ja hiukkasen uudemman .25 sumatran painemittarin rakenne ja siihen liittyvät seikat ovat erilaisia, on luonnollinen kysymys kysyä etutukin kiinnityksestä, jotta selviäisi se, onko sekin tehty eritavalla.
Mutta kuvastasi selvisikin asia oikein helposti ja selvisi, ettei siinä ole eroa.

ulke kirjoitti:

Toivottavasti eräs säätäjä nyt polkee suohon sen ekan Sumatran kun siittä ei oikein ole pyssyksi, myyntiarvoahan ei niin usein puratulla ja paljon ammutulla enään ole. Ilmeisen vanhaa tuotantomalliakin, ettei vaan olis jotain muutakin erilaista kun mun omasta ei niitä särkyviä kummiprikkojakaan löydy ja olen katsonut perälaatanki alle.

Jos tarkoitat minua, niin valitettavasti täytyy tuottaa pettymys sinulle.

Myydä en aio alle 2500,- ja sittenkin harkitsen oikeasti pitkään. Sen verran olen Sumatrastani tykännyt.

Kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut. Vanha Sumatra kokee hiukan isompia modifikaatioita, kuten mm. "loppuun ammuttu" piippu.

Ja eklu, kyllä sieltä Sumatrasi sisältä löytyy tuo "kumiprikka".
Tai uskon, ettei löydy, kunhan valokuvaat kaikki laukaisuventtiilin ja laukaisuventtiilin osat.

ulke kirjoitti:

Edit1: Niin lippaista vielä et ne akryylistä tehdyt ovat tiukempia, toki saa korjattua kun sorvaa O-renkaalle uran mutta ei toimi sulkapalloilla.


Akryylilippaista olen nähnyt kuvia mutta luonnossa niitä en ole nähnyt. En tiedä, onko niiden avulla saavutettavissa jotakin kongreettista hyötyä. Ainakaan käyttöä ne eivät kestä yhtä rajulla kädellä kuin teräksiset.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.05.2009 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jummi jammi, nytkö mulla on jo enemmän ilmasäiliötäkin. Samat aseet olivat, muistatko ku ihan vannoit. Tietkö ettei aseen kokonaispituuskaan ole sama ja mitannut en ole mutta olen kumpaakin pitänyt yhtäaikaa sylissä ja juuri 2500R versiota jonka ohjekirjasesta en lukisi mitään. Kun nyt rupeat ymmärtämään erilaisuuksien päälle niin toivon tosissani ettet enään kuvittele kaikkien muiden pelien olevan omasi kaltaisia, vai luuletko et erot nyt oli tässä. Tutkinet tietenkin tilanteen ja raportoit tänne, arvaa uskooko kaikki uskomuksiasi joita puolustat aina niin kovasti ettei toisen ääntä kuulla ilman todistajia.

Periaatteessa voisin laittaa tänne valmistajan selvityksen siittä 300Bar hommasta mutten uskalla kun uudet on semmosia ettei tohdi sitä suositella, ite täytän n. 240Bar Max kun ei nuo uudet hötöt vaikuta luotettavilta. Juuri tulossa oleva 9090 saa täydet paineet sisuksiinsa kos on tehty siihen.

Edit1: On ihan sama mitä uskot, mulla ei ole sitä kumiprikkaa eikä tule. Tottahan mä ton tarkistin jo ajat sitten ja silloin tiesin ettet tiedä mistä puhut kun väität samaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.05.2009 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pannaan ihan omana vielä lipasasiaa, Cal.25 on pieniä ongelmia luodin rullassa pysyminen ja itse tehdyissä jäi lyijyn leikkurista taas pieni häntä joten takaperin lataaminen oli vaikeaa. Nyt kun on käytössä luoti trimmeri tulee kaikista inan alle .252 kokoisia ja takaperin lataaminen sujuu hyvin, hieman väljiä ovat lippaaseen mut Hornadyn hylsy/luotivaha pitää ne lippaassa hyvin ja piippu pysyy puhtaana. Lähdöt vähän nousee mut sehän on vain plussaa, ni akryyliset ovat monta satasta tiukempia kuin melkein rosteriset. Sähän tiedät varmaan ihan tarkkaan niiden erot vaikka olet vain nähnyt niistä vain kuvan, kaikkihan ei ole edes sitä nähnyt.

Kerro tarkemmin miksi ne eivät kestä käyttöä, pieni jälki kyllä tulee rullan puöräyttämisestä mutta yksi rulla voi kestää hyvinkin yhden miehen ampumiset ja josei kestä niin itku ku maksavat reilun kympin. Pitää ruveta säästämään rahaa tai lippaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 12.05.2009 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Jummi jammi, nytkö mulla on jo enemmän ilmasäiliötäkin. Samat aseet olivat, muistatko ku ihan vannoit.


Jos se tuottaa sinulle iloa, niin voin myöntää olleeni osittan väärässä.
Kyllä, sinulla on erilaisen painemittarirakenteen vuoksi hiukan enemmän sisätilavuutta. Arviolta noin 10%, joka on ainakin minun mielestäni merkittävä ero.

Edelleen odotan dokumentaatiota muista eroista. Tosin en pidättele hengitystäni sitä odottaessa, sillä tätäkin tietoa piti odottaa lähes kaksi vuotta.

ulke kirjoitti:
Tietkö ettei aseen kokonaispituuskaan ole sama ja mitannut en ole mutta olen kumpaakin pitänyt yhtäaikaa sylissä ja juuri 2500R versiota jonka ohjekirjasesta en lukisi mitään.

Missä kohden ne eroavat?

Ohjekirjaseen on luottaminen, jollei mitään muuta ole saatavilla.

ulke kirjoitti:

Kun nyt rupeat ymmärtämään erilaisuuksien päälle niin toivon tosissani ettet enään kuvittele kaikkien muiden pelien olevan omasi kaltaisia, vai luuletko et erot nyt oli tässä. Tutkinet tietenkin tilanteen ja raportoit tänne, arvaa uskooko kaikki uskomuksiasi joita puolustat aina niin kovasti ettei toisen ääntä kuulla ilman todistajia.

Olen koko ajan ymmärtänyt, että eroja voi mahdollisesti olla, kuten olet väittänytkin.
Mutta kun sinulta on kysytty niitä eroja, et ole vastannut mihinkään niitä koskeviin kysymyksiin. Ja näyttää kokoajan entistä enemmän, että ymmärrän Sumatran toiminnasta enemmän kuin sinä.... Valitettavasti.

Lopulta minulle on aivan sama, uskooko joku sanaani. Olen esittänyt tiettyjä faktoja valokuvien muodossa ja jokaisen lukijan harkittavaksi jää, uskooko niitä vaiko ei. Jollei usko, asian tilan voi todeta itse.

Joka tapauksessa valokuvistani ja käyttökokemuksistani voi olla apua jollekkin, joka pohtii valitsisiko Sumatran vaiko ei.....

Kun olen tuossa syksyn korvissa tulossa sinnepäin, tulisin mielelläni dokumentoimaan noita eroja?

ulke kirjoitti:

Periaatteessa voisin laittaa tänne valmistajan selvityksen siittä 300Bar hommasta mutten uskalla kun uudet on semmosia ettei tohdi sitä suositella, ite täytän n. 240Bar Max kun ei nuo uudet hötöt vaikuta luotettavilta. Juuri tulossa oleva 9090 saa täydet paineet sisuksiinsa kos on tehty siihen.


No, odotan innolla tuota selvitystä

ulke kirjoitti:

Edit1: On ihan sama mitä uskot, mulla ei ole sitä kumiprikkaa eikä tule. Tottahan mä ton tarkistin jo ajat sitten ja silloin tiesin ettet tiedä mistä puhut kun väität samaksi.

No, ota sitten kuva tai kuvaile suusanallisesti tarkasti, miksi tehonsäädön toiminnan perusedellytyksestä olisi luovuttu .25 kaliiberisessa?

No, ohjekirjasen lukeneena täytyy hämmästellä, koska sinulla on selvästi uniikki kappale Sumatroja. Nykyisessä ohjekirjasessa puhutaan kahdesta Sumatrasta 2500R ja 500, joista 2500R on se vanha 300cc (mainittu ohjekirjassa) säiliöillä ja uusi 500, jonka säiliötilavuudeksi sanotaan 500cc.
Vanhassa Sumatrassani säiliöiden tilavuus on vain 280cc.

Kaikki valetut osat ovat uudessa ja vanhassa täysin samat. Nyt havaitut ero syntyvät hitsattavissa osissa. Kaliiberisien väliset erot ovat koneistus teknisiä 500 mallissa. Tämän voinevat muut 500 mallisen sumatran omistavat vahvistaa.

Tai jos olen väärässä, kuvin kiitos!

ulke kirjoitti:

Kerro tarkemmin miksi ne eivät kestä käyttöä, pieni jälki kyllä tulee rullan puöräyttämisestä mutta yksi rulla voi kestää hyvinkin yhden miehen ampumiset ja josei kestä niin itku ku maksavat reilun kympin. Pitää ruveta säästämään rahaa tai lippaita.


No, yleiseen materiaaliteknologiseen kokemukseen viitaten:
Akryylimuovi ei ole mekaanisesti yhtä lujaa kuin teräs. Myöskään kulutuskestävyys ei ole akryylillä yhtä suurta kuin teräksellä.

Voisin väittää, että minulla akryyliset rullat olisivat aikas heikossa hapessa. Kts. laukaisuventtiilin kohtalo.
Toki, jokainen Sumatran tai Career infinityn omistaja on vapaa valitsemaan lippaat halunsa mukaan. Minä otan teräksiset mielummin vaikka akryylisistä näkeekin lävitse.

Ja otappas kuva niistä akryylilippaista alkuperäisten teräslippaiden ohella.

Vakiona Sumatran mukana tulee kaksi teräslipasta. Olen tilannut kummankin Sumatrani mukana tuplamäärän, joten omistan kahdeksan lipasta. Tämän päiväisten ensi savujen jälkeen kadun, etten tilannut neljää lisälipasta kahden sijaan.

Mutta Eklu, kerro nyt ihmeessä niistä eroista ja ota kuvia koska sinulla on selvästi tarvittavat välineet (ristipäinen, philips-ruuvimeisseli ja digikamera).
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.05.2009 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi kuvaisin ja rikkoisin sanani ettei mitään uutta tule ennenkuin meno muuttuu, lippaita saa muuten paljon lähempääkin. Toki kovaan hintaan eli reilun kympin kipale, mulla ei ole kuin mökillä pöydällä enempi lippaita käytössä ku kerkeen hyvin ladata ja usein erilaisilla luodeilla ihan testimielessä. Muutenki ku ilma on loppu 12 laakia ni miksi kantaa lippaita mukana, rotat on hyvin kärsivällisiä ja odottavat kyllä, siis ne Gamo rotat jotka ei kestä ees lippaallista.

Tapaaminen kyllä käy mut ehki mun aseen turha purkaminen ei, uskoakseni löytyy muuta kiinnostavaa ilman purku operaatioita. Olen sitten erittäin allerginen vanhan malliseen Cal.22 Sumatraan, mulla tulee siittä näppyjä ja ääretöntä turhautumista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Miksi kuvaisin ja rikkoisin sanani ettei mitään uutta tule ennenkuin meno muuttuu, lippaita saa muuten paljon lähempääkin.

Mikä meno ja missä?

Sinulta olen kysellyt alusta asti kuvia ja selvityksiä puhelimessa, sähköpostilla ja täällä foorumilla. En vain ole niitä koskaan saanut, selityksiä kylläkin. Tuokin kuva painemittarista on ensimmäinen kuva jonka olet ottanut aseesi sisäosista vaikka useasti niitä yksityisesti mm. puhelimessa kysyin.

Mutta ei niitä minua varten tarvitse ottaa, sillä minä voin hankkia tiedon tilaamalla kolmannen Sumatran, jos koen sen tarpeelliseksi. Tieto vain voisi auttaa monia muita aloittavia harrastajia tekemään valintansa faktisin perustein.

ulke kirjoitti:
Toki kovaan hintaan eli reilun kympin kipale, mulla ei ole kuin mökillä pöydällä enempi lippaita käytössä ku kerkeen hyvin ladata ja usein erilaisilla luodeilla ihan testimielessä.

Ja mistä lähempää noita lippaita saa? Tilaisin niitä heti lisää tupla satsin...

ulke kirjoitti:

Muutenki ku ilma on loppu 12 laakia ni miksi kantaa lippaita mukana, rotat on hyvin kärsivällisiä ja odottavat kyllä, siis ne Gamo rotat jotka ei kestä ees lippaallista.

Saisikos piakkoin kuvia niistä runnelluista Gamon rotista, että tiedämme, mitä muuttaa niissä kesän kisakoitoksia varten? Että ne myös oikeasti kestäisivät muutakin kuin näitä mopotehoisia lutkuja?

ulke kirjoitti:

Tapaaminen kyllä käy mut ehki mun aseen turha purkaminen ei, uskoakseni löytyy muuta kiinnostavaa ilman purku operaatioita. Olen sitten erittäin allerginen vanhan malliseen Cal.22 Sumatraan, mulla tulee siittä näppyjä ja ääretöntä turhautumista.

Ok, tavatkaamme kun seuraavan kerran tulen sinne päin käymään, näillä näkymin alkusyksystä (pidän varauksen muuttaa aikataulua elokuun ja ensivuoden toukokuun välille).
Olisi mielenkiintoista nähdä mies äänen ja tekstin takana. Suurimman osan meistä tämän foorumin aktiivisista lutkuharrastajista olenkin tavannut luonnossa mutta sinua en, koska matka sitä varten sinne länsisuomeen on hiukan liian pitkä pelkästään sitä varten.

Miksi se ei käy, että avaisin kaksi ristipää ruuvia ja ottaisin valokuvia Sumatrasi sisälmyksistä? Voin vaikka luvata tässä, etten julkaise valokuvia aseestasi mutta suusanallisesti varaan kuitenkin oikeuden kertoa eroista omiini nähden.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 00:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta ihan otsikon mukaiseen asiaan....

Tänään on otettu ensisavut Sumatrasta.

Ensimmäisiä havaintoja ovat.

- Kyllä se on hiton jäykkä virittää, kuten vanhakin (ennen modiksia).
- Laukaisu on rahiseva (paranee kiillottamalla ja ampumalla)
- Huomattavasti miellyttävämpi painojakauma pystyammuntaan vanhaan verrattuna vaikka se on edellen raskas (3,9kg ilman kiikaria).
- Pystyammunnan tekee myös miellyttävämmäksi alemmas ulottuva etutukki (paksumpi ala säiliö).
- Säädettävän poskipakan avulla kiikarin saa helpommin oikeaan asentoon
- ilmakapasiteetti on iso. Kestää puoliteholla yli 8 lippaallista aloituspaineen ollessa 180 bar (mittarin mukaan).
- Tehot ovat hiukan pienemmät heti alussa kuin vanhassa (lieko uutuuden jäykkyyttä tai muistikuvia)
- Säiliö ei tyhjenny yhtä pienillä paineilla kuin vanha. Uuden pytty tyhjenee vasta sitten kun painemittari on näyttänyt nollaa jo kotvasen (arviolta alle 5 bar paine säiliössä)

Täystehoilla Barracuda EHM antaa tuollaiset 322m/s nopeuksia ja Eun Jin antaa 295m/s 170bar paineilla täysteholla.
Tehokäyrä on vajaa tehoilla huomattavasti suorempi kuin vanhalla, kuten noin isolla säiliöllä pitääkin olla.

Kronotukset jäivät lapsipuolen asemaan, koska valoa ei riittänyt myöhäisestä ratakäynnistä johtuen. Joitakin tuloksia kuitenkin tuli.

Tässä tuloksia alkaen 175bar (pullo käytännössä tyhjä).

Laukauksia 54 kappaletta, tehoasetus täysi tehosta kolme pistetta alaspäin (ns. puoliteho). luotina purkista kaivettu Barracuda EHM 5,52

String 20
1) 258.1 8.9
2) 259.0 9.8
3) 259.1 9.9
4) 259.7 10.5
5) 259.4 10.2
6) 257.3 8.1
7) 258.9 9.7
8 ) 258.9 9.7
9) 257.3 8.1
10) 258.9 9.7
11) 256.4 7.2
12) 255.9 6.7
13) 255.1 5.9
14) 255.4 6.2
15) 255.2 6.0
16) 254.0 4.8
17) 253.6 4.4
18 ) 251.4 2.2
19) 251.7 2.5
20) 246.9 -2.3
21) 247.3 -1.9
22) 244.7 -4.5
23) 243.7 -5.5
24) 243.5 -5.7
25) 242.9 -6.3
26) 242.9 -6.3
27) 241.8 -7.4
28 ) 241.0 -8.2
29) 241.1 -8.1
30) 238.9 -10.3
31) 238.8 -10.4
32) 237.4 -11.8
33) 238.1 -11.1
34) 236.1 -13.1
35) 235.3 -13.9
36) 237.0 -12.2

High: 259.7
Low: 235.3
E.S.: 24.4
Ave.: 249.2
S.D.: 8.5
95%: ±2.9

Viimeinen laaki on oikeasti viimeinen. Puuttuvat laukaukset ovat ensimmäiset kuusi ja muutamia välistä. Ne voi huomata isommasta muutoksesta laukausten välillä.

Täysteholla ammuttuja 24lks joista krono tavoitti 11kpl. Ensimmäiset neljä puuttuvat. Aloitus paine 180bar ja luoti tietysti Barracuda EHM.

1) 314.6 16.6
2) 314.0 16.0
3) 311.2 13.2
4) 310.6 12.6
5) 307.0 9.0
6) 300.5 2.5
7) 298.5 0.5
8 ) 289.1 -8.9
9) 279.7 -18.3
10) 278.0 -20.0
11) 275.3 -22.7

High: 314.6
Low: 275.3
E.S.: 39.3
Ave.: 298.0
S.D.: 15.1
95%: ±10.6

Loppupaine 130 bar. Viimeiset kolme laukausta ovat oikein.
Joten ilmaa kuluu täysteholla piskatisti! Selvästi sitä ei hyödynnetä Barracudan nopeudeksi. Täytyy kokeilla Daystate HP varminttia ja muita yyber raskaita kuulia.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 11:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt Sumatra 500:n sielun elämään on paneuduttu ja ase on laitettu alkutekijöihinsä. Tuloksena on....

Ase on täysin samanlainen olennaisilta osiltaan kuin vanha edeltäjänsä viimeistä piirtoa myöden. Erot ovat ainoastaan:

- Piippuun kiinnitetty takatähtäin, muutoin piippu entisen kaltainen
- Oikea painemittari (hitsattu aikaisemman kuvan mukaisesti ylempään painesäiliöputkeen)
- Alempi painesäiliöputki ja sen kiinnitys
- Etupään yhdyskappale ja etujyvä
- Lukkokannen kirkas viimeistely (vanhassa tumma)
- Lukkokanteen pultattu kappale vanhan takatähtäimen paikalle (jossa muuten lukee air venturi)



Laukaisukoneistosta ei löytynyt mitään salaisia säätöjä tms. vaan se on täydellisesti samanlainen kuin yli kaksi vuotiaassa pienipyttyisessä Sumatra 2500R:ssä. Säätöruuveja on tasan yksi, joka säätää virekynnen etäisyyttä iskurista.

Tai voi kai hyvällä mielikuvituksessa sanoa sen säätävän virepintojen ristikkäisyyttä. Wink
Juu, on liipaisimeen liittyvä toinenkin ruuvi, nimittäin varmistimen kuulan lukitusruuvi.

Silmämääräisesti vaikuttaa taas sille, ettei Sumatran ns. patruuna pesän koneistaminen keskelle ole taaskaan onnistunut, kuten ei vanhassakaan.
Käyntipuoleen en ole erityisesti vielä tutustunut, mutta alkuun ei ainakaan mielettömän suurta valittamista ole epäkeskeisyydestä huolimatta.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 13.05.2009 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotain on tässä mailmassa varmaa ja yksi asia ylitse muiden on se etten ikinä anna kenenkää edes pikkasen purkaa mun vehkeitä. Kuvia tulee sitten tarpeen mukaan jos joudun purkamaan pelin vielä uusiksi mut se edellyttää että ensin tulee jokin vika. Mulle riittää hyvin se että saan pikkuhiljaa toteen näytettyä että joku elää ns. luulojensa varassa, ei lämmitä yhtään kun myönnät olleesi osittain väärässä eikä edes että täysin väärässä. Se riittää että olet väärässä ja jotta viesti sopii ketjuun niin Sumatra tekee hyviä ilma aseita tosin vain kaliiperissa 6.4mm, ehkä sitten joskus pienempiä. Ainakin tehtaalta on tulossa uutta ja mailmalla puhutaan eräistä yrityskauppoistakin, valmiina ollaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Jotain on tässä mailmassa varmaa ja yksi asia ylitse muiden on se etten ikinä anna kenenkää edes pikkasen purkaa mun vehkeitä. Kuvia tulee sitten tarpeen mukaan jos joudun purkamaan pelin vielä uusiksi mut se edellyttää että ensin tulee jokin vika. Mulle riittää hyvin se että saan pikkuhiljaa toteen näytettyä että joku elää ns. luulojensa varassa, ei lämmitä yhtään kun myönnät olleesi osittain väärässä eikä edes että täysin väärässä. Se riittää että olet väärässä ja jotta viesti sopii ketjuun niin Sumatra tekee hyviä ilma aseita tosin vain kaliiperissa 6.4mm, ehkä sitten joskus pienempiä. Ainakin tehtaalta on tulossa uutta ja mailmalla puhutaan eräistä yrityskauppoistakin, valmiina ollaan.


Toisin sanoen et vastaa haasteeseen noista aseiden eroista? No, tämä ei yllätä, ainakaan minua.

No, minä voin myöntää olleeni väärässä jos olen ollut, koska härkäpäinen mielikuvassaan pysyminen ei johda mihinkään kehitykseen. mitenkäs on sinun laitasi?

Ja mitä tuohon eroon alemman painesäiliön ja painemittarin osalta tulee, niin taitavat kaikki uudemmat (kuin omani) olla samalla tavalla tehtyjä.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 13.05.2009 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistaakseni en ole koskaan maininnut eroista muutakuin sen että ovat täysin erilaisia, siis .22 ja .25. Tästähän on jo tarpeeksi vänkätty, uudemman mallin .22 mulla ei ole edes mielikuvaa joten en sen ominaisuuksista edes ajatustasolla ole huolestunut. Se ovatko korean poijaat tehneet nyt samoista osista jäänee meille kaikille arvoitukseksi, ovat kuitenkin aikoinaan satsanneet 300bar peleihin ja nyt ilmeisesti luopuneet siittä. Koska tämä ei vaikuta elämään täällä länsireunalla annan sinun jatkaa elämistä mielikuvitusmailmassa koska se tuntuu olevan tärkeää. Voisitko mitata/punnita/kuvata etutukin kiinnitysruuvin kun luulen asian siten selvenevän, ainakin siittä voitaisiin saada selkeä yhteys tarkkuuteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta takaisin otsikon mukaiseen aiheeseen:

Suuripyttyisen Sumatran alumiininen painesäiliö on seinämäpaksuudeltaan 3mm ja teräksinen ylempi on edelleen kahden millin seinämän paksuudelta.

Tässäpä ohjekirjasesta löytyvät purkukuvat.

Sumatrat vastaavat purkukuvaansa täydelleen. Vanhassa mallissa ei ole tuota osaa 89 (gauge) eli painemittaria. Muistaakseni vanhassa purkukuvassa oli kuvattu se omituinen mäntään perustuva painemittarihässäkkä.

Uusi Sumatra 500


Pienipyttyinen Sumatra 2500R



Ohjekirjasessa mainitaan asetta valmistettavan kaliibereissa .177 (4,5mm), .20 (5mm), .22 (5,5mm) ja .25 (6,35mm).

Ohjekirja on uusittu ja ajantasainen.

Ohjekirjasessa jopa mainitaan lause "High quality German theaded barrel". No, piipun sisäpinta vaikuttaa viimeistellyllä ja laadukkaalta silmämääräisesti arvioiden. Ainoastaan vanhaani lievempi "patruunapesän" epäkeskeisyys ärsyttää. Aika näyttää miten käyntiä löytyy.
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 13.05.2009 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Muistaakseni en ole koskaan maininnut eroista muutakuin sen että ovat täysin erilaisia, siis .22 ja .25. Tästähän on jo tarpeeksi vänkätty, uudemman mallin .22 mulla ei ole edes mielikuvaa joten en sen ominaisuuksista edes ajatustasolla ole huolestunut. Se ovatko korean poijaat tehneet nyt samoista osista jäänee meille kaikille arvoitukseksi, ovat kuitenkin aikoinaan satsanneet 300bar peleihin ja nyt ilmeisesti luopuneet siittä. Koska tämä ei vaikuta elämään täällä länsireunalla annan sinun jatkaa elämistä mielikuvitusmailmassa koska se tuntuu olevan tärkeää.

Olet toistellut tuota eroa, mutta koskaan et ole kertonut niitä. Sitkeästi olet väittänyt niitä löytyvän. No, sellainen on löytynyt ja löytynee samankaltaisella painemittari ratkaisulla kuin sinulla ja nyt myös minulla on. Joten...


ulke kirjoitti:

Voisitko mitata/punnita/kuvata etutukin kiinnitysruuvin kun luulen asian siten selvenevän, ainakin siittä voitaisiin saada selkeä yhteys tarkkuuteen.


Tottahan toki voin, kun noin ystävällisesti kysyit. Cool

Pituutta ruuvilla on 19,6mm. Halkaisija kierteen kohdalla on 5,8mm ja kierteen pohjan kohdalla 5mm. Kantaosan halkaisija on 9,8mm ja paksuutta sillä on pituusakselin suunnassa 2,15mm.
Painoa kiinnitysruuvilla on 3,615 grammaa.

Ja kuvina...


Wink Wink Wink Twisted Evil
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 49, 50, 51  Seuraava
Sivu 44 Yht. 51

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com