OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi poliisylijohtaja haluaa KAIKKIEN sormenjäljet !?!?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kämy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 597
Paikkakunta: Jossainpäin Suomea

LähetäLähetetty: 08.08.2008 14:54    Viestin aihe: Re: Uusi poliisylijohtaja haluaa KAIKKIEN sormenjäljet !?!? Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:

Kerro nyt SINÄ MINULLE alkuun mitä SINÄ menetät antamalla jälkesi rekisteriin?


Minä menetän luottamukseni siihen että Suomi on kansalaistensa perusoikeuksia kunnioittava demokraattinen oikeusvaltio.

Minä voin mahdollisesti myös menettää poliisin tai jonkun muun rekisteriä käyttävän tahon ammattitaidottomuude, tahallisen toiminnan tai teknisen vian vuoksi vapauteni, omaisuuteni, kansalaisluottamukseni jne.

Minä voin menettää täysin ilman omaa syytäni nuhteettoman miehen maineeni, minun rikosrekisteriotteeseeni voi ilmestyä rekisterisekaannusten vuoksi sen kaltaisia merkintöjä joiden vuoksi työurani katkeaa, minulle ei myönnetä passia, en saa viisumeita sellaisiin maihin joissa minun pitäisi työni vuoksi päästä matkustamaan.

Minulle voi ilmaantua monenlaisia kafkamaisia vaikeuksia ihan pelkästään sen vuoksi että minun tunnistetietoni sekoitetaan jossain epämääräisessä kortistossa rikollisten tunnistetietojen kanssa.

Kehitys kun on sen suntainen että poliisi pyrkii tekemään työstään vaivatonta siistiä sisätyötä jossa pyritään tuottamaan tulostavoitteissa määriteellyt määrät syytteitä, tuomioita ja rangaistuksia.

Suomi on maailman ainoa maa jossa sakkotulot on kirjattu budjetin tulopuolelle mistä seuraa se, että poliisin on ne budjettiin kirjattavat sakkotulot jostain kerättävä tavalla tai toisella. Kun vastaavanlaisia tulostavoitteita alkaa ilmestyä muillekin kuin vain tieliikennettä valvovien poliisien listoille ja samaan aikaa vähennetään määrahoja ja poliisien vakansseja, saadaan aikaiseksi jälleen kerran se tilanne että täyttääkseen tulostavoitteensa poliisin on lähdettävä etsimään "rikollisia" suuresta lainkuuliaisesta keskiluokasta.

Tieliikenteessä meillä on se tilanne että ainakin mikäli poliisin omia tiedotteita on uskominen, maan suurin turvallisuusuhka on 4km/h ylinopeudella työmatkaansa ajava keski-ikäinen perheenisä. Oikeasti kysymys ei ole turvallisuudesta vaan siitä että nuo keski-ikäiset perheenisät ovat helpoimpia kiinniotettavia ja vaivatttomimpia "asiakkaita" plus että heillä on rahaa. Sama kehityssuunta voidaan ennustaa uuden poliisijohtajan puheista muillekin lainvalvonnan alueille kuin pelkästään nopeusvalvontaan.
_________________
Vade retro satana; Nunquam suade mihi vana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gjusgrund
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2008
Viestejä: 310
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 08.08.2008 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Minä voin mahdollisesti myös menettää poliisin tai jonkun muun rekisteriä käyttävän tahon ammattitaidottomuude, tahallisen toiminnan tai teknisen vian vuoksi vapauteni, omaisuuteni, kansalaisluottamukseni jne.


Tähän pitää vielä ottaa inhimillinen aspekti mukaan. Nyt... Poliisihan ON vain ihminen. JOKAISESTA työporukasta löytyy henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita muiden elämästä enemmän kuin pitäisi (jokainen työssäkäyvä varmaankin tietää tämän, varsinkin jos on yhtään edes puolella korvalla kuunnellut kahvipöytäkeskusteluita. Jos joku väittää, että "ei MUN työpaikalla ole yhtään", niin hoh hoijaa...). Itse olen huomannut, että mitä matalammin koulutettuja henkilöitä, sen enemmän juoruillaan muiden elämästä. Poliisien koulutus ei ole ihan hirveän pitkä, verrattuna moniin muihin... Noniin, nyt Jaska Jokusen sormenjälki on löytynyt väärästä paikasta. Syitä voi olla miljoonia; jos nyt hypätään sängystä pois, niin esim varastetuista autoista voi löytyä sormenjälkiä -> Jaska on auttanut auto-ongelmissa jotain liikenteessä, ja jättänyt jälkensä, huumediilerin kämpästä löytyy Jaskan sormenjälki -> Jaska on ollut kylässä k.o. asunnossa syystä tai toisesta SYIDEN KUITENKAAN LIITTYMÄTÄ HUUMEISIIN, jne. Nykyäänhän KUKAAN ei tiedä Jaskan olleen missään tekemisissä minkään tuollaisen kanssa ja HYVÄ NIIN! Mutta rekisterin jälkeen Jaskan sormenjälki löytyy, ja vaikka Jaska pyyhittäisiin pois epäiltyjen listoilta jo esitutkinnassa (pahimmassa tapauksessa Jaskahan joutuisi kuulusteluun, eikö...) niin kahvipöytäkeskustelut heräävät. Varsinkin, jos Jaska sattuu olemaan joku "tunnettu" henkilö (en tarkoita "poliisin vanhaa tuttua". )kahvipöydästä huhut siirtyvät kotiin, kotoa eteenpäin jne. Eli Jaska saattaa menettää kasvonsa, vaikka olisi elänyt jopa NORMIEN normien mukaan, jopa vielä niin että *krhm* auttanut lähimmäistään ja SEN takia menettää luottamuksen.

Ja nyt joku sanoo "kyllä mielikuvitus lentää" Siihen MINÄ sanon, että herätkää jo, tulkaa pois oman päänne utopiamailmasta, katselkaa ympärillenne, kuinka epätäydellinen ihminen on. Ja jos on joku, joka ei tunnusta, että yllä oleva on mahdollista, niin onneksi olkoon, elät pumpulissa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
E_h_e
***


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 2169
Paikkakunta: Maarianhaminasta itään

LähetäLähetetty: 08.08.2008 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gjusgrund kirjoitti:
Otetaampas tämmöinen raaka esimerkki. Tämä on TÄYSIN kuvitteellinen, mutta myöskin TÄYSIN mahdollinen tilanne...

Mies on mustasukkaisuuksissaan ottanut hengen vaimoltaan (näitä sattuu, niistä voi lukea iltapäivälehdistä aina silloin tällöin...), mutta ei tietenkään aluksi tunnusta tekoaan, jolloin poliisi joutuu tekemään kaikki tutkimukset. Nyt he ottavat esim. makuuhuoneesta (olettaen että tekopaikkana on ollut makuuhuone) kaikki mahdolliset sormenjäljet, ja kappas kummaa, kun verrataan rekisteriin, sieltä löytyykin erään Jaska Jokusen sormenjäljet (ja ehkä parin, kolmen muun, onhan vaimo ollut kovin yksinäinen miehen ollessa paljon pois kotoa) jotka täsmäävät. Kuinka ollakaan, Jaska Jokunen on omalla tahollaan, sanottaisiinko ei niin vapaa poikamies enää. Polliisihan omaan vaivihkaiseen tapaansa (vrt. Vantaan asekätkentä...) kiidättää Jaska Jokusen (ja myöhemmin tai ennemmin myös ne muut, joiden jäljet löytyivät...) kuulusteluihin kesken rauhallisen illallisen (päivällisen?). Nooh, Jaskalta löytyy pitävä alibi, ja aviomieskin tunnontuskissaan tunnustaa loppujenlopuksi, joten loppu hyvin, kaikki hyvin. Vai onko?

NYT; Aviorikos poistettiin vuonna -48 rikoslaista, siitä huolimata Jaska saa rangaistuksen. TÄYSIN syyttä. Myös monet ihmiset tietävät Jaskan käyneen yksinäisen kotirouvan luona VAIKKA tämä on ollut rouvan ja Jaskan keskinäinen asia. Onko tämä oikein.

Ja ei puututa nyt asian moraaliseen puoleen, se ei kuulu karjulle, Vortexille, eikä muille rekisterin puolustajille, mitä Jaska tekee omassa elämässään, mutta sen pitäisi kuulua kaikille että perustuslain takaamaa yksityisyydensuojaa ei todellakaan millään rekistereillä rajoiteta.

P.S. esimerkki on muovattavissa helevatan moneen muuhunkin tilanteeseen -> huumeet, jos olet joskus käynyt kämpässä (asunnossa), josta otetaan sormenjäljet jne.

Toisaalta, mitäpä näitä, ei rekisterin puolustajilla riitä mielikuvitus ymmärtämään tämmöisiä, luulemma. He luottavat virkavaltaan täysin (vrt; vantaan asekätkentä, SMASH Asemin turhat pidätykset jne.)


Jaska joutuu todenäköisesti tutkinnankohteeksi jo silloin kun miehen vaimon matkapuhelimen muistitiedot puretaan tai silloin kun vaimon puhelimesta pyydetään tuomioistuimen luvalla televalvontatiedot joltakin määrä-ajalta rikoksen paljastumisesta taaksepäin. Sieltä löytyy varmasti enemmän tai vähemmän Jaskan ja miehen vaimon matkapuhelinten välistä puhelu- ja tekstiviestiliikennettä, joka joutuu jossain vaiheessa tutkinnan edetessä tarkemman tutkimuksen kohteeksi, jos rikos ei ole selvinnyt jo muutoin ennen sitä!
_________________
Errare humanum est
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 08.08.2008 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

E_h_e kirjoitti:
Jaska joutuu todenäköisesti tutkinnankohteeksi jo silloin kun miehen vaimon matkapuhelimen muistitiedot puretaan tai silloin kun vaimon puhelimesta pyydetään tuomioistuimen luvalla televalvontatiedot joltakin määrä-ajalta rikoksen paljastumisesta taaksepäin. Sieltä löytyy varmasti enemmän tai vähemmän Jaskan ja miehen vaimon matkapuhelinten välistä puhelu- ja tekstiviestiliikennettä, joka joutuu jossain vaiheessa tutkinnan edetessä tarkemman tutkimuksen kohteeksi, jos rikos ei ole selvinnyt jo muutoin ennen sitä!


Pelimies käyttää sussujaan varten 2. kännykkää ja pre-paid liittymää.
Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 08.08.2008 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gjusgrund kirjoitti:
Tähän pitää vielä ottaa inhimillinen aspekti mukaan. Nyt... Poliisihan ON vain ihminen. JOKAISESTA työporukasta löytyy henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita muiden elämästä enemmän kuin pitäisi (jokainen työssäkäyvä varmaankin tietää tämän, varsinkin jos on yhtään edes puolella korvalla kuunnellut kahvipöytäkeskusteluita. Jos joku väittää, että "ei MUN työpaikalla ole yhtään", niin hoh hoijaa...). Itse olen huomannut, että mitä matalammin koulutettuja henkilöitä, sen enemmän juoruillaan muiden elämästä. Poliisien koulutus ei ole ihan hirveän pitkä, verrattuna moniin muihin…


Hoh hoijaa... Ei matalammin koulutetuilla työtä tekevillä ole jonninjoutavaa aikaa Martta-kerhon turhanpäiväisiin kahvipöytäkeskusteluihin. Sen takia ne varmaan liksaa repivätkin, sehän harmittaa tietysti joitakin….
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 08.08.2008 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silli.S kirjoitti:
Sen takia ne varmaan liksaa repivätkin

Niin, leimaamalla kellokortin ja notkumalla ja juoruamalla suurimman osan työajasta, sillähän se liksa irtoaa, ainakin Suomessa. On jonkin verran kokemusta ns. matalamman koulutuksen työpaikoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 08.08.2008 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sasu kirjoitti:
Silli.S kirjoitti:
Sen takia ne varmaan liksaa repivätkin

Niin, leimaamalla kellokortin ja notkumalla ja juoruamalla suurimman osan työajasta, sillähän se liksa irtoaa, ainakin Suomessa. On jonkin verran kokemusta ns. matalamman koulutuksen työpaikoista.


Meinaakko ärsyttää ei onnistu, eti ittelles toinen työpaikka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gjusgrund
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2008
Viestejä: 310
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 08.08.2008 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Meinaakko ärsyttää ei onnistu, eti ittelles toinen työpaikka.


Hohhoijjakkaa... Yleensä ottaen tuntityöläiset PITÄÄ me kahvitunnit. Meillä (siis minun työpaikalla) ainakaan korkeammilla paikoilla olevat ei "ehdi". En tiedä, miten teillä. mutta nykyinen mailmantilanne tuskin antaa kovin monille tuota mahdollisuutta (etsiä uutta työpaikkaa)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 08.08.2008 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gjusgrund kirjoitti:
Lainaus:
Meinaakko ärsyttää ei onnistu, eti ittelles toinen työpaikka.


Hohhoijjakkaa... Yleensä ottaen tuntityöläiset PITÄÄ me kahvitunnit. Meillä (siis minun työpaikalla) ainakaan korkeammilla paikoilla olevat ei "ehdi". En tiedä, miten teillä. mutta nykyinen mailmantilanne tuskin antaa kovin monille tuota mahdollisuutta (etsiä uutta työpaikkaa)


Sillä ei ole vitunkaan väliä onko tunti vai urakkapalkalla, sieltä erottuu jyvät akanoista ajankuluissa oli koulutus mikä tahansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 08.08.2008 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silli.S kirjoitti:
Gjusgrund kirjoitti:
Lainaus:
Meinaakko ärsyttää ei onnistu, eti ittelles toinen työpaikka.


Hohhoijjakkaa... Yleensä ottaen tuntityöläiset PITÄÄ me kahvitunnit. Meillä (siis minun työpaikalla) ainakaan korkeammilla paikoilla olevat ei "ehdi". En tiedä, miten teillä. mutta nykyinen mailmantilanne tuskin antaa kovin monille tuota mahdollisuutta (etsiä uutta työpaikkaa)


Sillä ei ole vitunkaan väliä onko tunti vai urakkapalkalla, sieltä erottuu jyvät akanoista ajankuluessa oli koulutus mikä tahansa.


Korjaus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gjusgrund
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2008
Viestejä: 310
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 09.08.2008 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jaska joutuu todenäköisesti tutkinnankohteeksi jo silloin kun miehen vaimon matkapuhelimen muistitiedot puretaan tai silloin kun vaimon puhelimesta pyydetään tuomioistuimen luvalla televalvontatiedot joltakin määrä-ajalta rikoksen paljastumisesta taaksepäin.


O KEI! Sen lisäksi, että pelimies pitää sitä anonyymiliittymää, niin hän on saattanut tavata tämän yksinäisen henkilön "alan" (en tarkoita maksullisen alan) baareissa (tääl ainakin on yksi, joka on jopa leimallisesti eronneiden ja karanneiden...) ja lähtenyt sieltä mukaan. Älkää nyt ihan oijeasti viitsikö, mulla meni noin 5 minuuttia, että mä keksin noin 500 porsaanreikää tuohon "lakiesitykseen" OIKEASTI jotka kannattaa tuota, niiden täytyy joko täydellisesti luottaa suomen poliiseihin (vrt. vantaan asekätkentä) TAI haluta suomesta totalitääristä valtiota (esimerkkiä ei tarvita)

Gjusgrund lopettaa täältä tähän.


P.S. Joku miettii, että autovarkaus, hmm... ei oikeuta sormenjälkitutkimukseen... Mitähän saattoi olla takakontissa?

Ja muille; Jaska oli auttanut tielläliikkujaa 2 kuukautta sitten. ENNEN kuin poliisiteevee kysyy "tiedättekö tämän autom liikkeistä viimeisen 3 päivän aikana..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gjusgrund
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2008
Viestejä: 310
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 09.08.2008 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silli S; No offence....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silli.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2005
Viestejä: 856

LähetäLähetetty: 09.08.2008 00:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gjusgrund kirjoitti:
Silli S; No offence....


Ei mitään, rupee vaan potuttaan välillä. Nuorisossa se voima piilee, älkää aliarvioiko niitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kantti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Syy 2005
Viestejä: 597
Paikkakunta: Hölmölä

LähetäLähetetty: 09.08.2008 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="E_h_e"]randomia puhetta...
Lainaus:


Lapsenuskosi on liikuttava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Bushmaster
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 2591

LähetäLähetetty: 10.08.2008 00:28    Viestin aihe: Re: Uusi poliisylijohtaja haluaa KAIKKIEN sormenjäljet !?!? Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:

Kerro nyt SINÄ MINULLE alkuun mitä SINÄ menetät antamalla jälkesi rekisteriin?


Vapaan Yhteiskunnan Vapaan Yksilön määritelmän. Länsimaiseen vapaaseen yhteiskuntaan kasvatetulle ihmiselle ei tarvitse selittää ihmisarvoja erikseen. Ne tulevat selkärangasta. Vallanpitäjät eivät näitä arvoja hehkuta, koska se tietää aina pienempää leipää heille, jonka vuoksi meidän kansalaisten on itse pidettävä huolta arvojen säilymisestä. Tällä hetkellä vallanpitäjät näyttävät olevan voitolla.

Sormenjälkirekisteri nimenomaisesti, samoin kuin kaikki muutkin tällaiset ennaltaehkäisevät järjestelmät, viritykset ja laitteet asettavat automaattisesti kaikki yksilöt epäillyiksi ja potentiaalisiksi rikoksentekijöiksi. Sen avulla saatetaan myös täysin realistisessa skenaariossa helposti lavastaa joku syylliseksi, koska kukaan ei pidä kirjaa menoistaan, omaa aina jotakuta selustassa todistamassa saatika muista, missä milloinkin oli.

Tietysti tämän pohjaltahan voidaan helposti perustella kansalaisen oikeusturvaa lisääväksi RFID, jolla nähdään helposti, missä ollaan oltu tällöin ja pelastaa oikeusturva - näiltä osin. Sitten, kun tahdotaan yksityisyyttä, sitä ei todellakaan enää saada. Tällainen, etenkin kehittyneemmän sukupolven siru sormessa on vähän sama asia kuin istuisi páskalla keskellä olympiastadionia suorassa kansainvälisessä lähetyksessä.


Poliisi ON vain ihminen, ja juurikin tämän vuoksi sille, saatika muillekaan hallintolaitoksille ei tule antaa liikaa valtaa. Poliisilla on oltava tiettyjä, perusteltuja ja tapauskohtaisesti haettavia erityis- ja voimakeinoja, joihin eivät kuulu kaikkien kansalaisten potentiaalinen syyllistäminen, vaan syyllisten etsiminen lähtökohtaisesti viattomasta yhteiskunnasta. Kiristämällä lakeja laajennetaan rikollisten toiminta-aluetta ja aivan erityisesti mustaa pörssiä. Laajentamalla oikeuksia, vapauksia ja lakeja vapaan yhteiskunnan normien mukainen laiton toiminta saadaan minimalisoitua.

Yksi nyky-yhteiskunnan pahimpia vikoja on asioiden listaaminen ja rationalisoiminen. Kaaokseen perustuvassa maailmassa ei voida läheskään aina edetä rationaalisten kaavojen mukaan, vaan jokainen tapaus on pyrittävä käsittelemään erikseen, koska jokainen tapaus on tavalla tai toisella erilainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 27 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com