OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ostaisko "Puskapyssyn" vai ei
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
borntohunt
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 85
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 12.04.2008 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tutulla on sako 375 ja ampui ison hirven vajaaseen sataan m. sakon tehdas barnesilla, osuma lavassa ja yksi sakara oli irronnut ja kulkeutunut vatsaan tehden miellyttävää jälkeä suolistosssa... Shocked
Mutta hirvi kuoli.
ps. sakon lootassa lukee muuten lyijykärki, vaikka kyseessä on barnesin x.
Onko valmistusvirhe vai lukeeko niin kaikissa laatioissa.?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mkv
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 12.04.2008 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hartsa695 kirjoitti:
Tiedätkö millä patruunalla ampu vai oliko oma lataus?? Muistaakseni norman oryx meni johonkin 770ms 19,4g kuulalla.. 375 pitäs saada vielä 26g kuulia, jos vähän hidastuis nopeus niitä kokeilemalla.

Se ampui sillä Sakon powerheadilla(luoti Barnes X). Se ainakin tekee pahaa jälkeä kun on aika kevyt luoti ja nopeutta on aika paljon. Jos minulla olisi 375 H&H niin todennäköisesti ostaisin jotakin mahdollisimman raskasta luotia ja laittasin joku 650m/s lähdöt. Silloin ei tule verimäskiä hirvenlavasta ja tappotehoa löytyy varmasti ihan riittävästi. Lisäksi voisi olla joku mahd. pyöreäkärkinen luoti niin ei olisi mahdottoman risuherkkä.

Se poikittain hirvenvasan kylkeen mennyt luoti oli juuri se Sakon Powerheadi.

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=263

Tuo voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen luoti 375:n. Ei kovin kovia lähtöjä ettei tule !&%¤#. Joku 650-700m/s riittää varmasti ihan mainiosti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 12.04.2008 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikoinani kun ostin 375:n tuli testattua erilaisia luoteja. Parhaimmat tulokset ( kotimaista jahtia ajatellen ) sain 300g A-framesta. Sain menemään rikki suurimman osan luodeista mm. woodleigtit, hornadyt. Sakon powerhead lataus on sellainen että läpäisyssä kyllä löytyy, parantuu huomattavasti kun avartaa hieman luodin reikää. Oryxejä löytyy nyt omiksi tarpeiksi, mutta testaamatta ne on vielä.

Hirvet ovat kaatuneet hyvin ( paljon paremmin kuin 308 ja 30-06 ), peurat juoksevat sellaista normi hirviluoti 308:n verran. Kuitenkin ostin lisäksi 45-70:n ja tällä tehdyt kaadot ovat olleet jotain uskomattomia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mkv
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 12.04.2008 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Parhaimmat tulokset ( kotimaista jahtia ajatellen ) sain 300g A-framesta.

Tuo luoti voi olla ehkä paras ajatellen mitä kaliiberia tahansa. Se voitti viime syksyn Riista-lehden 6.5x55 testin. Minullakin on 458:n 8 kpl noilla luodeilla varistettija paukkuja, Vielä en ole testannut kyseistä paukkua hirvelle. Noiden luotien huono puoli on hinta. Taitavat maksaa 30 kaliibereihinkin 2€/luoti ja 458:n laatikollinen valmiita patruunoita(20kpl) muistaakseni 120€.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VKK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tou 2004
Viestejä: 3306
Paikkakunta: "Mauser-maa"

LähetäLähetetty: 12.04.2008 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä en voi käsittä tätä hintajuttua. Paljonko maksaa vuorokauden miehissä jäljitetty elukka...?
_________________
"I believe in ammunition" -Bob Leckie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tomy the Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2005
Viestejä: 1130
Paikkakunta: 768 / 857

LähetäLähetetty: 12.04.2008 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mkv kirjoitti:
MikaS kirjoitti:
Parhaimmat tulokset ( kotimaista jahtia ajatellen ) sain 300g A-framesta.

Tuo luoti voi olla ehkä paras ajatellen mitä kaliiberia tahansa. Se voitti viime syksyn Riista-lehden 6.5x55 testin. Minullakin on 458:n 8 kpl noilla luodeilla varistettija paukkuja, Vielä en ole testannut kyseistä paukkua hirvelle. Noiden luotien huono puoli on hinta. Taitavat maksaa 30 kaliibereihinkin 2€/luoti ja 458:n laatikollinen valmiita patruunoita(20kpl) muistaakseni 120€.


Ei siitä 20:n askista tarvii maksaa niin pirusti jos vain osaa itse ladata:

Sen enempää mitään liikettä suosimatta esim. r-opticilta (r-optic.fi) tilattuna saa aika halvalla Swiftin luoteja. Siinä on muutama vaihtoehto esim. nelivitoseen

Swift A-Frame 350 gr 45350 79,00€/50kpl
Swift A-Frame 400 gr 45400 83,90€/50kpl
Switf A-Frame 450 gr 45450 87,90€/50kpl

Kyseinen firma kun on vielä suomalainen niin ei tarvii Visaa. Mielestäni ei enää mikään sika hinta luotia kohden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 13.04.2008 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Latausvälineiden hankintaa minäkin suosittelen ja tämä vain korostuu kun hankitaan parempi kaliiperi kuin 308 Wink . Vähän kun itselataa, voi siellä radallakin ampua useammin kuin pakolliset hirvikoeammunnat.

Lisäksi kun ostaa HYVIEN mettäluotien kaveriksi jotain halvempia metsästysluotia ja harjoittelee niillä, tulee tuo harjoittelukin vielä edullisimmaksi ja henkilö pääsee aseensa kanssa kunnolla sinuksi.

Itse olen ratahirveä ampunut ihan kohtuullisesti, niin siitä huolimatta ensimmäisenä 375 H&H kaudella ammuin radalla sillä useita satoja laukauksia. Sama juttu 45-70:n kohdalla muuten, mutta sillä on tullut ammuttua vuosien saatossa vieläkin enemmän. Olen hirvijahdissa elämäni aikana ampunut kolmekin kertaa huti onnettomista sattumista johtuen, mutta siitä huolimatta luottamus itseen ja välineisiin on luja. Tämä näkyy myös muidenkin mielestä, ei sitä muuten laiteta aina niihin pahimpiin paikkoihin niitä kaatoja tekemään.

Ai niin pystyn kyllä jättämään hirven kaatamatta, jos tilanne sisältää jo liikaa riskejä. Kyllä se 45:nkin luoti puskasta vähän itseensä ottaa, varsinkin jos on etäisyyttä vielä maaliin. Haavakoita ei ole tarvinnut minun jäljiltä hirvijahdissa vielä hakea, ampunut sellaisia olen kyllä useitakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hartsa695
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tou 2006
Viestejä: 382

LähetäLähetetty: 13.04.2008 19:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri noin ajattelin, eli nopeuden tiputus sinne 700m/s tai alle. Toi oryx testattiin just mettäkala lehdessä nimenomaan cal 375. Ainakin siinä oli hyvin auennut sekä läheltä että 300m. En sitte tiedä miten toi oryxi kestää mutta niitä ajattelin ensimmäisenä kokeilla. A-frame on taas sitten oma lukunsa, varmasti parasta mitä löytyy niin moneen muuhunkin kaliberiin. Taitaa vaan vaatia enempi nopeutta että aukee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mkv
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 13.04.2008 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tomy the Hunter kirjoitti:

Ei siitä 20:n askista tarvii maksaa niin pirusti jos vain osaa itse ladata:

Sen enempää mitään liikettä suosimatta esim. r-opticilta (r-optic.fi) tilattuna saa aika halvalla Swiftin luoteja. Siinä on muutama vaihtoehto esim. nelivitoseen

Swift A-Frame 350 gr 45350 79,00€/50kpl
Swift A-Frame 400 gr 45400 83,90€/50kpl
Switf A-Frame 450 gr 45450 87,90€/50kpl

Kyseinen firma kun on vielä suomalainen niin ei tarvii Visaa. Mielestäni ei enää mikään sika hinta luotia kohden.


Aika halvoilta vaikuttaa jos nuo hinnat pitävät kutinsa.

http://www.midwaysuomi.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=673410

Midwayllä nuo samat luodit on 131€.

Lataan kaikki patruunani itse kaikissa kaliibereissa ja sillä kyllä säästyy paljon rahaa ja omatekemät on paljon tarkempia kun pystyy kikkailemaan latauksissa ja luodeilla.

Itselläni ei ole ollut ongelmia 458 "siipeen ottamisesta" puskassa. Kyllä sillä on luodit mennyt perille vaikka ampujan ja maalin välissä(lue: puolivälissä) on isompikin pajupuska. Eli siis että maali ei ole heti puskan takana vaan jonkun 50m päässä. Ainakin nuo luodit jytistävät perille kuin juna!

http://www.midwaysuomi.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=407707
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tomy the Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2005
Viestejä: 1130
Paikkakunta: 768 / 857

LähetäLähetetty: 13.04.2008 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ne hinnat ovat totta. Toisilla liikkeillä on vain suuremmat katteet.

Tuolta saa Woodleigh:t suht halvalla: http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=267

Ja tuolta Swiftit: http://r-optic.fi/Hinnasto.htm

Molemmista paikoista tilaaminen on helppoa sekä nopeaa. Tietysti jos jostain vielä löytyy paikka, missä kotimaasta näitä luoteja saa halvemmalla, niin ilmoituksia vaan. Jokainen säästetty euro on kotiin päin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J-KJ
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Huh 2008
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 14.04.2008 23:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hartsa695 kirjoitti:
Joo.. Sitä samaa jauhamista mitä kuulee aina jokapaikassa. En ymmärrä mitä pahaa siinä tehoreservissä oikein on?! Jos sitä joskus tarvitaan pahassa odottamattomassa tilanteessa, en haluaisi pidellä kädessä nollakasia tai kuutosta. Esimerkki karhu tulee päälle. No tottakai se ampumataito ja totuttautuminen omaan aseeseen on erittäin tärkeää, mutta turha väittää että sillä minimi kaliberilla olisi asiat paremmin kuin isommalla. Jos tilanne tulee ja joudun ampumaan, osuu laukaus kunnolla tai ei, ammun mielummin isolla. Se tekee aina enemmän vahinkoa ja siitä voi olla iso hyöty oman hengen kannalta, iso kuitenkin paikkaa huonoa osumaa siinä missä pieni ei. Kyllä ne elikot kaatuu niillä pienemmilläkin, sitä en väitä, mutta usein ne myös juoksevat pidemmälle..

Tästä tuli mieleen viimevuoden hirvijahti, olin metsässä viimeisenä passiketjussa alueen rajalla. Muita en nähnyt koska olivat kumpareen takana vasemmalla puolella. Olin oletetulla kulkupaikalla vaikeassa maastossa, ja tarkastin sektorit mihin voi ampua. Kuuntelin radiota..eivät saaneet koiraa millään metsään.. en kuullut passista johtuen kunnolla puhetta, pieniä pätkiä sillon tällön. Viimeinen mitä kuulin, oli että karhu nähty. Kun tajusin että kontio on reilun sadanmetrin päässä minusta etumaastossa ja tulossa kohti, alkoi puntti vipattaa. Nollakuutonen tuntui suhteellisen mitättömältä käsissä.. No, kontio oli ilmeisesti senverran häiriintynyt touhuista ja hieman sekaisin, että lähti toiseen suuntaan loppujenlopuksi. Odottelin hetken(10min) ja lähdin kävelemään tilanteen jälkeen rauhassa autolle. Matkalla totesin että taitavat muut äijät istua autossa. Päätös isommasta kaliberista nousi sillä hetkellä pintaan..

Tilanne ei ollut loppujenlopuksi paha, mutta edellytykset siihen olisi ollut. Jos vastaavaan tilanteeseen joudun, haluan ainakin tietää että käsillä on ase missä on sitä reserviä. Luo kummasti luottamusta ja sitäkautta paremman osuman, kuin puoliksi hysteerinen pieni poika nollakutosen kanssa. Sorry virheet ja muut aivo****.. tulin juuri töistä.


en sillä tuota kirjoottanu, itellä löytyy 300wm, 45-70 ja 30-06. kaikilla tappaha taatusti. vaan perusaate on väärä jos ajatellaan niin ettei risut haittaa kun on iso kuula..tulee koiramiehille/koirille jäljestys töitä ja paljon jos kaikilla sama ajatus. itte kuljen koiran kanssa ja sillon selässä 300wm tai 45-70, peura tai hirvipassiin kun istun niin 300wm tai 30-06.
karhujahti niin aina 300wm. kerran olen kantapään kautta tuon risukkoampumisen opetellut, ase oli 9,3x62 ja matka 35-40 metriä. puristuksen jälkeen vasikka lähti kuin tykin suusta, ristikko oli lavoilla..
passimies kaatoi vasan ja molemmissa takakintereissä oli lihashaavat. matkalla 3 lepän alle pikkurillin paksuista oksaa joihin kuula osui..ei paljoa tartte isokaan kuula.
_________________
pienpetopyynti on parasta riistanhoitoa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mkv
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2008
Viestejä: 27
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 15.04.2008 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

J-KJ kirjoitti:
kerran olen kantapään kautta tuon risukkoampumisen opetellut, ase oli 9,3x62 ja matka 35-40 metriä. puristuksen jälkeen vasikka lähti kuin tykin suusta, ristikko oli lavoilla.


Varmaan joku älähtää tästä kommentista, mutta minun mielestä 9.3:sta puhuttaessa ei todellakaan voi puhua mistään "puskapyssystä". siinä on kuitenkin suhteellisen kevyt luoti ja nopeutta on aika paljon. Kyllä minun mielestä risuherkkyys alkaa karisemaan kun luoti alkaa olemaan halkaisijaltaan .45 ja painoa se väh. 26g. Itse käytäm 32g luoteja ja ne eivät kyllä ole pienistä risuista tai oksista moksiskaan. Tämä ei tarkoita ett puskaan pitää ampua mutta se antaa enemmän pelivaraa kun koiranhaukkuun mennään. (lue viestini ylempää)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J-KJ
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Huh 2008
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 15.04.2008 09:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mkv kirjoitti:
J-KJ kirjoitti:
kerran olen kantapään kautta tuon risukkoampumisen opetellut, ase oli 9,3x62 ja matka 35-40 metriä. puristuksen jälkeen vasikka lähti kuin tykin suusta, ristikko oli lavoilla.


Varmaan joku älähtää tästä kommentista, mutta minun mielestä 9.3:sta puhuttaessa ei todellakaan voi puhua mistään "puskapyssystä". siinä on kuitenkin suhteellisen kevyt luoti ja nopeutta on aika paljon. Kyllä minun mielestä risuherkkyys alkaa karisemaan kun luoti alkaa olemaan halkaisijaltaan .45 ja painoa se väh. 26g. Itse käytäm 32g luoteja ja ne eivät kyllä ole pienistä risuista tai oksista moksiskaan. Tämä ei tarkoita ett puskaan pitää ampua mutta se antaa enemmän pelivaraa kun koiranhaukkuun mennään. (lue viestini ylempää)


eihän 9,3 olekaan "puskapeli" mut on siin enempi tuota massaa kuin 308-06 sarjasissa. juu kokemuksia on, itse lataamalla ja kokeilemalla löytyy hyviä vaihtoehtoja jotka ei ole niin "risuherkkiä". mut kyl maltti on valttia ja jos hetken tai joskus toisenkin jaksaa tarkkailla tilannetta löytyy sieltä se rakonen johon voi huoletta ampua. monesti vaan huomaa itsekin että se ampumatilanteen odottaminen siin haukun vieres tuo tykytyksiä.. ei aina malttas oottaa sitä parasta hetkeä..passissa taas monesti tilanteet nopeita ja kaikkea ei kerkiä huomioida. toki tuo iso kaliberi tuo vähän sitä varmuutta lisää mut en siihen kyllä luota 100%.
_________________
pienpetopyynti on parasta riistanhoitoa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 15.04.2008 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niinhän se menee että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Smile
kaikissa näissä ne omat hyvät ja huonot puolet,täydellistä kampetta ei
vielä olemassakaaan,tai jos on niin kertokaa ihmeessä. Wink
ysikolmosella itsellä aika paljon kokemusta ja sen takana seison,tekee
tehtävänsä mikä minulle riittää. kyllähän se paino olisi aina valttia,ompa
sitä useita kertoja haukussa ampumapaikkaa odotellessa miettiny sitäkin
että olispa haulikko ja oikein raskas täyteinen millä päästää sinne
vesakkoon. mutta kyllä se paikka sieltä tulee,kun vaan malttaa mielensä.
silläpä se koirahommakaan ei kaikille sovi kun ei ole sitä malttia,yritetään
paikata muita heikkouksia sillä että hommataan joku ilmatorjuntatykki
ja luotetaan siihen että se hoitaa homman.siinä mennään heti metsään
kun ajatellaan että nyt on isopyssy ja sillä voi tehdä mitä vaan.joitakin virheitä"huonomman osuman" ja "risuihin osumisen" voi isompi kaliiberi
antaa vähän anteeksi,mutta ei se kenestäkään supermiestä tee.
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14845

LähetäLähetetty: 15.04.2008 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas täällä on käsitetty niin, että puskapyssy on sellainen, jolla voi ampua risukkoon ilman, että luoti muuttaa siellä suuntaansa. Oikeasti se on sellainen aseen ja patruunan kombinaatio, jolla eläin pysähtyy nopeasti osumasta, eikä mene pitkälle risukossa missä sitä on vaikea jäljittää.

Itse tuossa eilen illalla pyörittelin toista .375 H&H kaliiperista asetta ja ajattelin tehdä siitä sellaisen aavistuksen näppärämmän version. Piipun sohaisen poikki siten, että sen pituudeksi jää 22" ja raudat saavat kunnon petauksen. Tukin ajattelin lyhentää Sakon alkuperäisestä siten, että lukon kammen käyttö on helpompaa.

Lataus: Woodleigh Protected Point 270 grainia ja N550:n voimin kartanolle. En pidä noista raskaammista. Miten se on, onko A-Framea 270 grainisena?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 6 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com