Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
V_P_K Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Hei 2005 Viestejä: 382 Paikkakunta: Väylänvarsi
|
Lähetetty: 13.01.2008 22:51 Viestin aihe: |
|
|
Impreza. Eikä siinä kyllä ikänä neljä ratasta vedä! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Homer Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Maa 2004 Viestejä: 1259
|
Lähetetty: 13.01.2008 23:06 Viestin aihe: |
|
|
Land Cruiser HJ60/61 - kokoa tavaroille ja kykyä edetä. Takapenkittömänä pakuna tilaa riittää vaikka nukkumiseen mukavasti. Loistopeli  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
pihkat Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2007 Viestejä: 4626
|
Lähetetty: 14.01.2008 00:24 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä maastossa ajettavassa autossa täytyy olla taittuvat akselit, lienee sama kuin erillisjousitettu, lisäksi siinä on saatava kaikki akselit lukoilla nippuun, sitten siinä on oltava kunnollinen vinssi mielellään hydraulinen. Akseliväli lyhyt, keulan ja peränylitys mahdollisimman vähäinen. Mersusta mahdollisesti saisi rakennettua kyseisen pelin. _________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
predator1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2005 Viestejä: 152
|
Lähetetty: 14.01.2008 14:19 Viestin aihe: |
|
|
Siinä kyllä saa maanomistajan kimppuun, jos on liian maastokelpoinen auto metsällä.
Kyllähän noilla kaikilla 4x4 autoilla pärjää metsällä.
Joku kevyt pieni on ihan hyvä näillä keleillä täällä v-suomessa, ettei rohjaa kaikkia teitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
hp Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Hel 2007 Viestejä: 143
|
Lähetetty: 14.01.2008 17:05 Viestin aihe: |
|
|
Volvo XC90:ssa kylläkin sutii toinen etupyörä ja molemmat takapyörät mutta lukkoja tasauspyörästössä ei ole.
Ja oikea maasturi on sellainen jossa on tasauspyörästön lukot molemmissa päissä niin kuin osassa vanhoista VW syncroista(80-luvun lopusta) on.
Mutta listatkaapa piruuttanne tämän päivän uusista oikeista maastureista ne joissa on tasauspyörästön lukot molemmissa päissä! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.01.2008 20:04 Viestin aihe: |
|
|
Ei voi olla missää maasturissa automaattisia 100% lukkoja etu-ja taka-akselilla. Paineilmalla toimivia, eli napista toimivia on lisävarusteen ja tarvikkeena. Taka-akselille uusissa autoissa on kyllä tehtaaltakin saatavan. Land Rovereista löytyy ja Pajerosta. Patrollissakin taitaa olla, ihan täyttä varmuuta ei ole näin heti sanoa. Samoin Subarussa on automaattilukkoperä (tämä offtopic).
100% lukot edessä aiheuttaisivat melkoisia vaaratilanteita liikenteessä automaattisina! Toisin sanoen se ei olisi auto, vaan juna tai pulkka..  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Gorba suuriseikkailija Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2005 Viestejä: 399
|
Lähetetty: 15.01.2008 02:55 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mun mielestä maastossa ajettavassa autossa täytyy olla taittuvat akselit, lienee sama kuin erillisjousitettu |
Jäykät paree, kun ulosjoustoa löytyy paremmin, kui linkussa.
Ideaali alusta. Volvon porttaalit nelilinkein tuettuna, sekä coilovereilla.
Lainaus: | lisäksi siinä on saatava kaikki akselit lukoilla nippuun |
Kyllä
Lainaus: | sitten siinä on oltava kunnollinen vinssi mielellään hydraulinen |
Hetken olin siinä uskossa, että hydraulinen olisi avain onneen, kunnes heräsin ja ostin sähkövinssin.
Hydraulivinssin haittapuolet
-Hidas
-Letkut, säiliöt, pumput, venttiilit ja muut vehkeet systeemit syövät tilaa ja painavat.
- Kone täytyy olla käynnissä, että vinssi toimii
Lainaus: | Akseliväli lyhyt, keulan ja peränylitys mahdollisimman vähäinen |
Makuasia. Lyhyt akseliväli on haittana esim jyrkissä ojanylityksissä ja nousuissa. ketteryys tietenkin parempi (vrt hj60 vs suzuki)
Lainaus: | Mersusta mahdollisesti saisi rakennettua kyseisen pelin.
|
Mersu on valmiina hyvä peli  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
hp Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Hel 2007 Viestejä: 143
|
Lähetetty: 15.01.2008 16:23 Viestin aihe: |
|
|
En kysellytkään automaatti lukkoja vaan sellaisia ihan itse kytkettäviä. Ja ikävä totuus on ettei nyky-ajan "maastureista" löydy etupäästä lukkoja enää monestakaan. eli verrattavissa city-maastureihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 15.01.2008 17:08 Viestin aihe: |
|
|
hp kirjoitti: | En kysellytkään automaatti lukkoja vaan sellaisia ihan itse kytkettäviä. Ja ikävä totuus on ettei nyky-ajan "maastureista" löydy etupäästä lukkoja enää monestakaan. eli verrattavissa city-maastureihin. |
Ei löydy vanhoistakaan. Ihan turvallisuus kysymys moinen ja ei niin tarpeellinenkaan. Monessakaan kilpaoffi laitteessakaan ei ole lukkoja kummassakaan päässä, vain keskeltä, koska joustot ovat sitä lukkaa, ettei ole tarvetta..
On noilla oikeilla maastureilla vielä melkoinen ero citymaasturien tekniikkaan..  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
pihkat Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2007 Viestejä: 4626
|
Lähetetty: 15.01.2008 17:40 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä takapäässä lukko sais olla, ihan vain siltävaralta että jos ajaa jonnekin kiinni... _________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
aappo77 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Kes 2004 Viestejä: 81
|
Lähetetty: 15.01.2008 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Mulla ensimmäinen neliveto oli subarun farmari leone. Maksoin siitä huimat 250€ juuri katsastettuna. Olihan juhlaa päästä ajamaan kettumetsällä nelivetoautolla vajaavetosten jälkeen.
Suurin osa nykyisitä city maastureissa jää toiseksi saparolle etenemiskyvyssä. Subarussa on jäykkä keskikardaadi ja alennusvaihde jotka nykysistä city vehkeistä puuttuu. Kun otetaan huomioon vielä, ettei vanhaa saparoa tarvi juuri säästellä eikä siivota, hoituu metsästyshommat sillä aika mukavasti. Eihän tuo subaru oikea maasturi ole, mutta erittäin kustannustehokas vaihtoehto metsäautoksi, jos rahaa ei ole ylimääräisiä käytössä.
Nykyisin käytössä on vanha daihatsun maasturi, joka on sekin hoitanut hommansa ihan ok. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 16.01.2008 11:29 Viestin aihe: |
|
|
Gorballa on oikean suuntaiset ajatukset maastoautosta. Noista automaattilukoista en niin tiedä, tärkeintä on saada akselin molemmat rattaat 100% lukkoon. Se että onko se hydraulinen, sähköinen vai paineilma ei liene olennaista kunhan toimii.
Muuten G-Mersuissa on ollut vakiona jo v. 85 kytkettävät 100% lukot Ja edelleenkin saatavilla jos joku haluaa kunnollisen ja suoraan valmiin maastoauton  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
hp Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Hel 2007 Viestejä: 143
|
Lähetetty: 16.01.2008 20:25 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä oikean maasturin edellytys on molemmissa päissä olevat 100 % lukot.
G-mersussa sellainen edelleen löytyy mutta ovh 128 000 euro-ruplaa.
Ja vanhammista maastureista löytyy: VW syncro(ei kaikista), Mitsubishi Pajero(ei kaikista), Tyoatan HJ(ei kaikista). Mutta noiden mallien uusista versioista ei enää etupään lukkoa löydy. Suurimmalle osalle maasturin omistajista tuo on tietenkin turha mutta tosi pahassa(=tiukassa) paikassa myös tosi tarpeellinen |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 16.01.2008 22:26 Viestin aihe: |
|
|
Hetkonen, eikös HJ60:n etupään lukot ole vain napalukot, ei etuperän lukot? Samoin Naperossa. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 16.01.2008 22:38 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Hetkonen, eikös HJ60:n etupään lukot ole vain napalukot, ei etuperän lukot? Samoin Naperossa. |
Samaa mieltä. Nää jätkät on ihan kuutamolla noista nelivetoisista.
Kohta ne hakee kuukkelilla "napalukko"
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|