OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Osuma-alue
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rusticola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 32
Paikkakunta: Akaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 19:18    Viestin aihe: Osuma-alue Vastaa lainaamalla viestiä

Kahden peuran ampumisen jälkeen (molemmissa sydänosuma, nurin 20 ja 30 metrin spurtin jälkeen) olen yrittänyt löytää tarkempaa karttaa osuma-alueisiin. Lavan taakse, joo, mutta se korkeus askarruttaa. Missä kohtaa ranka kulkee, ja kuinka suurelle alueelle keuhkot ulottuvat?

Passissa istuessa mietin aina sitä tarkkaa kohtaa.. ilmeisesti kohta on oikea kun elukat on jääneet, mutta miten sen pukisi sanoiksi, jos karttaa (kuvaa) ei löydy?

Eikä tosiaan tullut täpinöissä tutkittua otuksia ampumisen jälkeen tältä kantilta, muut asiat pyöri mielessä... Embarassed Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammu vielä yksi peura sillä vanhalla hvällä tyylillä, eli kropalle vain. Sitten kun suolistat ja nyljet niin katso siinä miten ne elimet sijoittuu. Sydän on yllättävän alhaalla ja mahalaukku ja takakinkku yllätävän edessä, ainakin toisinaan Laughing . Itse laitan otuksen tolppien väliin ja vedän liipaisimesta. Kun reikä on etupäässä, keuhkoilla, sydämmessä tai maksassa niin minulle piisaa. Joskus jos rupiaa liikoja tähtäämään ja miettimään niin tilanne voi mennä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 03.01.2008 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.metsastajaliitto.fi/simulaattori/metsastys.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 03.01.2008 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varminta on ampua heti lavan taakse ja korkeussuunnassa keskelle. Jos haluaa "hifistellä" pumppulaakeilla, niin alimpaan kolmannekseen ja silloinkin vielä yllättävän alas saa ampua... vaan eipä se sydänosumasta paljon lyhempään juokse kuin hyvästä keuhko-osumasta. Jos on maltillinen vauhti latauksessa ja jäykähkö luoti, niin vaikka keskelle lapaa.Hitaalla latauksella itsekin silloin tällöin olen ampunut rankaan - heti lavan taakse ja 15cm karvankärjistä alaspäin (vain lyhyeltä etäisyydeltä ja kohtuullisessa valossa)

Suurimman haasteen peuran ampumiseen kytikseltä tuo (yleensä) pimeys, silloin kun ei aina ole helppoa määritellä missä kulmassa ja mitenpäin se elukka loppujen lopuksi oikein on. Pariin kertaan olen ollut hakemassa peuraa jota on ammuttu satavarmasti lapaan tai rintaan, mutta menoreikä onkin löytynyt ihan toisesta päästä...
Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 03.01.2008 20:14    Viestin aihe: Re: Osuma-alue Vastaa lainaamalla viestiä

Rusticola kirjoitti:
Kahden peuran ampumisen jälkeen (molemmissa sydänosuma, nurin 20 ja 30 metrin spurtin jälkeen) olen yrittänyt löytää tarkempaa karttaa osuma-alueisiin. Lavan taakse, joo, mutta se korkeus askarruttaa. Missä kohtaa ranka kulkee, ja kuinka suurelle alueelle keuhkot ulottuvat?

Passissa istuessa mietin aina sitä tarkkaa kohtaa.. ilmeisesti kohta on oikea kun elukat on jääneet, mutta miten sen pukisi sanoiksi, jos karttaa (kuvaa) ei löydy?

Eikä tosiaan tullut täpinöissä tutkittua otuksia ampumisen jälkeen tältä kantilta, muut asiat pyöri mielessä... Embarassed Rolling Eyes


Miten paljon tarkemmin sinun pitäisi osua Laughing. Tavoitteletko rankaosumia.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petomies(kö)
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2007
Viestejä: 386
Paikkakunta: Akaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

retvetti kirjoitti:
Hitaalla latauksella itsekin silloin tällöin olen ampunut rankaan - heti lavan taakse ja 15cm karvankärjistä alaspäin (vain lyhyeltä etäisyydeltä ja kohtuullisessa valossa)



Tuota EI pidä MILLOINKAAN yrittää tarkoituksella! Jos haluaa eläimen putoavan paikoilleen, pitää ampua päähän tai kaulaan. Ei tarvitse niin paljon arvioida oikeata kohtaa. Itse ammun n.90% laukauksista päähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 03.01.2008 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Petomies(kö) kirjoitti:
retvetti kirjoitti:
Hitaalla latauksella itsekin silloin tällöin olen ampunut rankaan - heti lavan taakse ja 15cm karvankärjistä alaspäin (vain lyhyeltä etäisyydeltä ja kohtuullisessa valossa)



Tuota EI pidä MILLOINKAAN yrittää tarkoituksella! Jos haluaa eläimen putoavan paikoilleen, pitää ampua päähän tai kaulaan. Ei tarvitse niin paljon arvioida oikeata kohtaa. Itse ammun n.90% laukauksista päähän.


Shocked .... Question... Rolling Eyes Tuota ööö....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 03.01.2008 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusticola ampumapaikan korkeus ja etäisyys vaikuttaa melkoisesti .
jos koppi korkealla ja etäisyys lyhyt voi noi pumppulaakit olla liki oikeelle korkeudelle tähdättyjä , kulma vaan tuo sen alaspäin pumpulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rusticola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 32
Paikkakunta: Akaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten paljon tarkemmin sinun pitäisi osua Laughing. Tavoitteletko rankaosumia.[/quote]

No näin newbienä kieltämättä pelottaa se että lumettomalla maalla peura loikkii tietymättömiin ja jään miettimään että missä se kituu kuoliaaksi. Siksi ranka ja pää kiinnostivat.

Hegulin linkki oli loistava, juuri tuollaista etsiskelin. Siitä selvisi kyllä perin juurin kysymäni asia. Sillä edellytyksellä että samat suhteet toimivat peurassa ja kauriissa?

Tuholan vinkki myös hyvä, tosin käytännössä tuntuu hankalalta mahan puolelta tutkailla elinten sijaintia, mutta ehkä se onnistuu, pitää kokeilla. Ainakin vasalla jonka saa paremmin auki ylös asti.

Jossain topicissa varoitettiin tuosta päähän ampumisesta, joku oli nähnyt liikaa alaleuattomia peuroja, vai miten se meni. Ja riistalaukaussimulaattorissakin varoiteltiin seuraavasti: "Päähän ampumista ei voida suositella, sillä tappava osuma-alue on hyvin pieni ja on suuri riski, että eläin karkaa haavoittuneena ja jää löytymättä."

No mitäs käytännön miehet tästä? Helposti ajattelee osuma-alueen n. 10x10 senttiseksi päässäkin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rusticola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 32
Paikkakunta: Akaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heguli kirjoitti:
Rusticola ampumapaikan korkeus ja etäisyys vaikuttaa melkoisesti .
jos koppi korkealla ja etäisyys lyhyt voi noi pumppulaakit olla liki oikeelle korkeudelle tähdättyjä , kulma vaan tuo sen alaspäin pumpulle.


Sellainen se koppi on... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 03.01.2008 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusticola kirjoitti:

No mitäs käytännön miehet tästä? Helposti ajattelee osuma-alueen n. 10x10 senttiseksi päässäkin?


Ei lähellekään tuota luokkaa... Pää on suurimmaksi osaksi alaleukaa ja turpaonteloa.Aivot ovat luokkaa reilut 5cm läpimitaltaan (vrt. tennispallo)ja vielä todella takana kallossa. Sahaapa kallo joskus halki ja katso missä ne ovat ja ennenkaikkea minkä kokoiset.

Lisäksi pää ja kaula ovat aika vilkkaassa liikkeessä peuran ruokaillessa, kaularankalaukaukset (jos niitä harrastaa) kannattaa sitten sijoittaa lähemmäs kaulan tyveä, joka ei ole niin paljon liikkeessä....
Rankalaukauksessa tuota pelivaraa on hyvinkin tuo 10cm - keskelle,heti päältä tai alta - tulos on aina sama, putoaa.

Selvennetään vielä sen verran, että itse käytän rankalaukausta vain paikalta, jossa tiedän etäisyyden elukkaan (ruokinnalle) tarkalleen ja silloinkin vain kun valaistus on riittävä ja kohde mahdollisimman kohtisuoraan kyljittäin.
Jos olen epävarma, niin lavan taakse/lavalle ja keskilinjaan korkeuden puolesta - ei tarvitse jossitella jälkeenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 03.01.2008 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvieläintä kun ammutaan, ainoa oikea tähtäyspaikka on lavan takana.
Mieluimmin menoreikä kylkiluiden väliin, ei mene kun pari lihapullaa haaskuun. Laughing
Kyllä ne päälaukaukset ja niskalaakit, ovat lopetusta varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petomies(kö)
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2007
Viestejä: 386
Paikkakunta: Akaa

LähetäLähetetty: 03.01.2008 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lavan taakse, on ehdottomasti oikea paikka! Kuitenkin, jos haluaa ampua päähän/kaulaan, on syytä muistaa seuraavat seikat: Aseen on käytävä erittäin tarkasti, ampumatuen on oltava ehdottoman hyvä, peuran on käyttäydyttävä mieluummin rauhallisesti, matka ei saa olla kovin pitkä ja valaistus on oltava melko hyvä. Monesti pieni vihellys tai muu äännähdys riittää "naulitsemaan" peuran pään paikoilleen riittävän pitkäksi ajaksi!

PS. Kokemattoman ei kannata alkaa päähän roiskimaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 03.01.2008 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin kuulun tuohon lapasakkiin. Rankaa tavoitellessa kun menee sopivasti rangan yli, vahingoittamatta sitä, niin ei hyvä seuraa siitäkään. Sitten nuo päähän kohdistuvat laukaukset olen ainakin itseltäni kieltänyt ensimmäisinä laukauksina. Haavakko on sitten eri asia. Pään ei tarvitse liikahtaa paljon, niin tulee esimerkiksi leukapuolia hirvielämiä. Tuo on vain minun mielipiteeni ja se toimii minulla. Jokainen vastaa itse ampumisistaan.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 202
Paikkakunta: Käpykylä

LähetäLähetetty: 03.01.2008 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com