OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Projekti - "Suomessa valmistettu sisäpiippu Merkeliin
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 18.12.2007 19:50    Viestin aihe: Projekti - "Suomessa valmistettu sisäpiippu Merkeliin Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos totta ettei Suomesta, jossa valmistetaan sentään kokonaisia aseitakin, löydy seppää tai dealeria joka tilaisi ja asentaisi hirvilaillisen Keller&Simmann (tai muun laadukkaan) sisäpiipun drillinkiin (96k)?

K&S ei myy piippuja yksityisille ilman asennusta vaan ase olisi lähetettävä Saksaan, ja se ei houkuttele tippaakaan.

Luulisin että joku muukin on kiinnostunut muuntamaan kertalaukeavansa tuplaksi, joten asennustöitä sepälle voisi olla enemmänkin.

Sisäpiipun hinta ilman asennusta on noin tonnin, mutta sillä saisin itselleni laadukkaan tuplan (triplan - slugi mukaan lukien) hirvi/sikahommiin.


Viimeinen muokkaaja, mky pvm 20.12.2007 12:03, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 18.12.2007 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysy Björkholmin Samilta. Luulisi onnistuvan. Taikka toinen vaihtoehto on JP-Gunsmith.

http://www.bjorkholm.fi/
http://www.jp-gunsmith.fi/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3245

LähetäLähetetty: 19.12.2007 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkä kaliiperista piippua mky olet suunnitellut? Itse olen kaavaillut joko 8x57IRS tai 9,3x74R. Eikös K&S valmista 45-70 piippuakin, mutta semmoinen ei taida onnistua, jos hauliputki on 20kal. Pistä mky tänne tietoa projektisi etenemisestä, jos vaikka itsekin innostuisi. Kaipa se sisäpiippu onnistuu asentaa Blaseriinkin. Minkälaisia pysyviä muutoksia joutuu aseeseen tekemään, eikö hylsyn ulosvetoon tarvitse joku viritys?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 19.12.2007 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Ottaisin itse tuon 9,3x74:sen jos vaan tekniikka sen kestää.

K&S joskus asiaa kyseltyäni ilmoitti, ettei se sovellu Merkeliin. Syytä en kyllä oikein ymmärrä, koska Krieghoffiin niitä asennetaan ja samaa tekniikkaa nämä tussarit ainakin päällisin puolin on.

45-70 on sitten minunkin yksi vahva ehdokkaani vaikka taitaa olla tarkoitettu pääasiassa lähitaisteluun.

Olen tässä heitellyt kyselyjä Frankonialle, Björkholmille ja JP:lle. JP tuossa lupailikin asentaa tai rakentaa mulle sopivan piipun. Täytynee mennä käymään, kun tuossa naapurikylässä asustelee.

Vaatimuksena minulla on että ulostyönnin (ruuvataan muuten K&S:ssä pienellä ruuvilla alkuperäiseen työntimeen) löytyy sekä putken osumapisteen tulee olla säädettävä lisäksi tarkkuusvaatimus tuommoiset 1,5 MOA.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
220
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Syy 2006
Viestejä: 523

LähetäLähetetty: 19.12.2007 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Idea Tere

Kokeiles vielä Leo Tuomi onkohan paikka eurajoki kuivaslahti.

Saa varmasti tehtyä jos ottaa työkseen.....konstruktio on helpompi kuin laivojen ympäripyörivä potkuri joka on ko sepän käsialaa. Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 20.12.2007 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päätettiin JP:n kanssa aloittaa projektiluonteisena työnä 9,3x74R (mietinnässä) rosterisen säädettävän sisäpiipun valmistus Merkelin 96K:n.

Jos homma onnistuu, niin ollaan lähellä minun unelmaani - ultimate yleisase Suomen olosuhteisiin Rolling Eyes.

sorsajahdista klik-klak hirvijahtiin.

P:S neuvoja ja mielipiteitä otetaan mieluusti vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 20.12.2007 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mky kirjoitti:
Moi!

Ottaisin itse tuon 9,3x74:sen jos vaan tekniikka sen kestää.

K&S joskus asiaa kyseltyäni ilmoitti, ettei se sovellu Merkeliin. Syytä en kyllä oikein ymmärrä, koska Krieghoffiin niitä asennetaan ja samaa tekniikkaa nämä tussarit ainakin päällisin puolin on.


Onko sulla kakstoistaiset tai kakskymppiset hauliputket ? Asiahan kiteytyy tuohon baskyyliin kokoon.. Useimmat tuplat rakennetaan 20:sen tai pienempään baskyyliin, 12:sen baskyylissä pääsee muodostumaan sellaisia rasituksia kontruktiolle jotka eivät enää ole hyväksi aseelle.. (hirvilailliset sisäpiiput)

Kriegoffista sen verran, että heidän 12:sen drillingin baskyylissä (aineskin plussassa) on erikoisvahvistuksia (samaa mitä big five tuplissa) jotta ase kestäisi rankempaa menoa..

Että jos K&S:ältä on tullut tieto jotta eivät asenna sisäpiippua sulle, niin se ei ehkä ole mikään turha juttu.. Heille sentään on kokemusta asiasta..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 20.12.2007 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaitpa kaikki 96:set valmistetaan samaan baskyyliin, koska niihin saa vaihtopiippuja myöskin tuplilla luotipiipuilla kaliberissa 9.3x74R. On siinä sen verran Kruppin terästä, että kestää Smile .

Eikä itselataillen ole pakko tupata raskailla luodeilla tappiin asti, vaan järkeä käyttäen.

Olen minä ampunut 56 grammaisia 76 magnumeitakin, eikä ainakaan vielä ole raudat alkanu lonksumaan...

Tosiasiassa jos JP:llä ei ole asiaan vasta-argumenttia, niin ysikolmonen tuohon tulee, hajotkoon sitten pa$ka. Twisted Evil Hitsaillaan sitten jälkeenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tsad
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Kes 2007
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 20.12.2007 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus on niitä hetkiä kun voi ajatella hankkineensa jotain, vaikkakin arvokasta, josta on todennäköisesti riemua pitkäksi aikaa. Nyt minulla on sellainen hetki Very Happy

Krieghoffin ja 9,3x74R K&S (uutena tehdashankitun) sisäpiipun onnellisena omistajana voin vilpittömästi kannustaa teitä projektissanne.

Mikäli haluatte ideanne toteuttamiseksi "ajatuksia" - pistäkää privaattina viestiä. Autan mielelläni.

Jos ko. aseeseen on rakenteellisesti mahdollista asentaa toivomianne väljyyksiä vastaava sisäpiippu, niin ei sen aseen käyttäminen postitse saksassa ihan älyttömiä maksa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 21.12.2007 06:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mky kirjoitti:
Kaitpa kaikki 96:set valmistetaan samaan baskyyliin, koska niihin saa vaihtopiippuja myöskin tuplilla luotipiipuilla kaliberissa 9.3x74R. On siinä sen verran Kruppin terästä, että kestää Smile .


Eipäs mielestäni tehdäkkään.. Tuplaluodikko drillingit tehdään 20:sen baskyyliin merkelillä.. Kun itse suunnittelin samanlaista projektia, niin suosittelut olivat monelta taholta K&S, Kellermann, Bössmakaren jne.. Ettei 12:seen baskyyliin saa laittaa edes 7x57R tai saatika 9,3 :sta sisäpiipuksi..

Mutta nämähän vain olivat eräiden mielipiteitä, ja suositteluja, projekti jäi kuitenkin multa kesken.. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.12.2007 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En paljoakaan tiedä aiheesta, mutta aseseppä Paavo Heiskanen on ainakin pari sisäpiippua tehnyt käytetystä kiväärinpiipusta drillinkiin. Drillingin merkkiä en muista, oisko ollu Merkel, Sauer tai jotain sinne päin ja toiseen ejektoriin oli koneistettu sellainen hahlo, johon painettiin sisäpiipussa oleva tappi. Sisäpiipun päässä oleva ohjuri tais nylonia olla.

Tarkkuus oli paavomaiseen tapaan niin ylimaallista että en ole ikinä omilla kivääreillä sellaiseen yltänyt.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 21.12.2007 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt heitit Sämpy sellaisen pointin että se aiheittaa heti kysymyksen; onko P. Heiskanen tosi hyvä seppä vai ovatko sinun kiväärisi "sohloja" ? (en kyllä oikein usko viime mainittua) Smile.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.12.2007 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Nyt heitit Sämpy sellaisen pointin että se aiheittaa heti kysymyksen; onko P. Heiskanen tosi hyvä seppä vai ovatko sinun kiväärisi "sohloja" ? (en kyllä oikein usko viime mainittua) Smile.


No asiaan on vain näin varmempi suhtautua, koska eihän sitä voi varmasti koskaan toisesta tietää, sillä todella jollakulla voi olla ylimaallisen tarkka ase. Wink

Mutta senverran täytyy nyt kyllä häveten tunnustaa, että kun noita aivolohkojen muistijälkiä kävin läpi, niin olen kyllä aika varma että kyseessä oli drillinki. Mutta kun rupesin miettimään, että miksi drillinkiin olisi sisäpiippu tehty koska voihan niitä teeriä ampua sillä luotipiipullakin?! Muistanko siis väärin ja kyseessä olikin rinnaispiippuinen haulikko ja siinä samalla reissulla tuli drillinkiäkin sitten käpisteltyä? Jos Haba sattuu tätä lukemaan, niin ehkä voi vahvistaa tai kumota muistijälkeni.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
x-matsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 219

LähetäLähetetty: 21.12.2007 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla on 222 sisäpiippu suomessa tehty.Piipun suussa o-rengas.Sovitettu jo valmistustusvaiheessa haluttuun aseeseen,tässä tapauksessa Vallu 412.Käynti yhtähyvä kuin hyvän drillingin luotipiipussa(20mm/5lks)Ainakin teoriassa pitäisi onnistuman myös drillinkiin,tietty vaikeampi toteuttaa kuin päällekkäispiippuiseen.Mutta on käytännössä kätevämpi kuin esim.Krieghoff sisäpiippu 22mag joka tuli minulle drillingin mukana,se kun vaatii ruuvi kiristyksen ennenkuin on toimintavalmis.Ja käyntikin on nippanappa kelvollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 21.12.2007 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen joskus nähnyt KRIEGHOFFin (muistaakseni Rolling Eyes) tekemän sisäpiipun joka oli tarkoitettu juurikin 12 cal. haulipiippuun. Piipulla oli pituutta vain n.30 cm ja se kiinnitettiin paikoilleen patruunapesään ruuvikiristeisellä kiilalla. Piipussa oli myös säätöruuvit joilla sen käyntiä pystyttiin säätelemään ts. tarkkuuttamaan tietylle matkalle. Eli piippuun ei tarvittu mitään soviterenkaita. Ulosvetäjästä minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa mutta jotakin lisäkettä taidettiin kiinnittää alkuperäiseen. Kaliiberi oli pieni, olisiko ollut .22 HORNET. Haulipiippujen kiskossa oli em. piippua varten vähän tavallista luodikkomaisemmat tähtäimet ts. kapea hahlo ja jyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com