OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

JALKAJOUSI
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 07.12.2007 05:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Salametsästykseen vetoaminen tuntuu aika ontuvalta.Mikäli joku syyllistyy laittomaan metsästykseen,niin mikä muka estäisi laittoman aseen käytön?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 42
Paikkakunta: rovainemi

LähetäLähetetty: 17.12.2007 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin. onhan tuo melkoisen kumma asia. varsi/jalkajousella nyt on kaadettu norsujakin ja parhaimmmissa lähdöt jopa 404 fps. itse olen kuullut huhua että entinen sjml:n puheenjohtaja olisi ollut itse varsin negatiivisesti suhtautunut kyseiseen aseeseen.
Lisäksi aseella on huono maine. muun moassa mika muranen teurasti sillä pari tyyppiä sekä nyt viime kesänä nämä porin jalkajousi surmat. lisäksi se on ollut tunnettu salametsäsätäjän aseen jo kauan. se kiellettin kristittyjen välisessä sodankäynnissä jne jne.
Ritarin saa kyllä tiputettua ihan perinnejousellakin. Lisäksi se että tästä asiasta kuuluu pelkkää ininää eikä kukaan ota asiakseen kysyä mistä kiikastaa isolla tasolla ja täten vaatia asetta lailliseksi. noihin yllä mainitsemiini asioihin on melko turha vedota, sillä haulikollakin tapetaan vuodessa varmasti enemmän ihmisiä kuin varsi/jalkajousella.
_________________
"ainoa tyhmä kysymys on se, jota et ole kysynyt"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 17.12.2007 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos joku sjml:ssä vaikuttava sattuu lukemaan näitä niin voisiko vastata onko varsijousen laillistamista metsästykseen yritetty vakavissaan saada aikaiseksi ja jos ei niin mitkä ovat syyt.Se että jokin laki on tullut EU:n kautta ei tarkoita sitä,että se olisi lopullinen laki...lakejan voi muuttaa...jopa EU:n tasolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bow-shooter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2007
Viestejä: 194
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 17.12.2007 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Santtu Risku kirjoitti:
niin. lisäksi se on ollut tunnettu salametsäsätäjän aseen jo kauan. se kiellettin kristittyjen välisessä sodankäynnissä


Tossa alussa sulla jutussas oli jotain asiaa,mutta toi mitä lainasin niin aivan kuraa!! Mihis perustat esmes. ton salamettästys homman? Taitaa olla sitä linjaa että kaverilta kuullut? Ja ton tosi viisaan "kristittyjen välisessä sodankäynnissä" Älä pelkää en ole kristitty Todellakaan! Että en puhise sen takia. Koskas jalkajousi/pitkäjousi aikoina ne on tollasta matsia ottanu? Voit pistää vaix lingot,katapultit ja kaiken muut pölyt siihen mukaan kun kerrot vaan koska Question Rolling Eyes

Eiku daavid ja goljatti tappeli ja taavetti voitti. NEh? Confused
_________________
Lahjattomat reenaa ja voimistelijat venyttelee!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bow-shooter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2007
Viestejä: 194
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 18.12.2007 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisään tohon viä enneks joku kysyy/korjaa tota tekstiä: Eli koska ne on niin sotinut että jalkajousi on kielletty ollut? Tapelluhan ne on ian kaiken niinkus muutkin uskovaiset Wink
_________________
Lahjattomat reenaa ja voimistelijat venyttelee!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kz6325
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Jou 2005
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 20.12.2007 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älkää hyvät ihmiset tehojen takia haikailko varsijousta.Se on raskas vetää vireeseen ja siinä ne tehot sitten ovatkin.Lyhyt isku ei suo paunojen hyötykäyttöä.Itse olen verrannut 40 metristä huippu varsijousta omaani.Taljan nuoli oli ensin perillä ja uppouma oli tuplat.Tarkkuudessa ei eroa.Miksi siis haluaisin varsijousen,en halua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bow-shooter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2007
Viestejä: 194
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 20.12.2007 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin mutta mikäs siinä jos joku haluaa harrastaa. Ammuntaahan se on muitten joukossa ja kyllä noista nykysistä jalkajousista potkua irtoo kun on pitkä vetopituus ja epäkeskopyärät ja voi tietty ampua raskaita nuoliakin kun on 200 paunaa ja eikö se boukkarin strykerkin mistä tossa jo aiemmin oli puhetta viskaa lähelle 400fps!!
_________________
Lahjattomat reenaa ja voimistelijat venyttelee!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 20.12.2007 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nämä tehottomuusargumentit ovat joskus saattaneet olla ajankohtaisiakin, mutta eivät enää tätä päivää. Uusimmissa jalkajousissa on varsin radikaalisti 'reflexiä' kaaren kiinnityspisteessä ja tehollinen iskumatka varsin hyvä. Jos 400 gr nuoli lentää yli 300 fps, niin ei sen teho mihinkään siitä häviä, että se on jalkajousesta lähtöisin.

Muuten olen sitä mieltä, että miksi jalkajousella pitäisi ampua 40m matkalle? En minä muutenkaan ammu riistaa niin pitkälle muuten kuin ruutipyssyillä. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sahkuifk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2007
Viestejä: 928

LähetäLähetetty: 21.12.2007 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymyshän oli että miksei jalkajousta saa käyttää suomessa metsästykseen. Täällä kun joillakin tuntuu olevan oikeinkirjoituksen seuraaminen tärkeempää kuin jalon lajin eteenpäin vieminen. Kaippa se on sitä kun moisen laitteen voi hankkia kunhan euroja piisaa ja osaavissa käsissä jousi kun jousi on eto peli. Eli kun eivät ole rekisterissä niin lupaa metsästykseen ei saa. Itse ammun taljalla, haulikolla ja kiväärillä ja ase valitaan tilanteen mukaan, ja kyllä jalkajousi sopis tohon aivan hyvin. Ampumakoe ja ase rekisteriin niin hyvä tulee.
_________________
jos ei voi, niin se on voi voi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 21.12.2007 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sahkuifk kirjoitti:
Kysymyshän oli että miksei jalkajousta saa käyttää suomessa metsästykseen. .


Tähän on kyllä ketjussa selkeästi vastattu. Liittyessään EU:hun Suomi on samalla hyväksynyt ns. luontodirektiivin, jossa varsijousi on kiellettyjen pyyntimenetelmien listassa. Ei siinä sen kummempaa ole. Rekisteröinnit ja ampumakokeet eivät asiaa muuta. Muutosta haluavien on pyrittävä vaikuttamaan suoraan komissioon tai europarlamenttiin direktiivin muuttamiseksi. Samat tahot ovat varmasti oikeita kohteita, jos haluaa tarkempia perusteita kiellon syistä. Täällä on asiasta varsin heikosti oikeaa tietoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Faal
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 182

LähetäLähetetty: 21.12.2007 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mää ainaski haluun et mä saan ku mulla on vaikkei muut ookkaa tai siis mut en mä siis mitää ala sillee yrittään mut joku muu vois ku kerta mä oon ainaski kuullu kaverilta nii eix ny päättäjät kerta tiärä ja vaikkei oiskaa ku ne on nii tyhmii nii mää silti kyl tiän ja haluun et ny alkaa jo asiat muuttuu ku kerta mä ainaski alan! Nii kerta!
Ja pallo on ny päättäjillä per.kele nii!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 21.12.2007 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se taho jonka asiaa kuuluisi viedä eteenpäin on mielestäni sjml.Tosin jos olen oikein ymmärtänyt niin tuolla taholla ei ole oikein mielenkiintoa alkaa ajaa asiaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 21.12.2007 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei taida olla resursseja SJML:llä.
Varsijousiammunta ja -metsästys on oma lajinsa.
Varsijousiampujien liittohan Suomesta jo löytyykin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 21.12.2007 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

DARTON kirjoitti:
Ei taida olla resursseja SJML:llä.
Varsijousiammunta ja -metsästys on oma lajinsa.
Varsijousiampujien liittohan Suomesta jo löytyykin.


Varmaan näinkin. Tosin resursseja näkyisi lisätyn 'kansainväliset asiat' toimenkuvan verran, mitä Jäkkärästä tulin lukeneeksi. Luonnollisena kanavanahan olisi tietysti Euroopan jousimetsästysjärjestö ja myös CIC:n vastaava ryhmä. Sillä edellytyksellä tietysti, että asia ylipäätään pääsee ko. elinten agendalle.

Asiahan sisältyy SML:n 'peuraehdotukseen' ja siitä täydet pisteet Metsästäjäliitolle. Perinteisenä suomalaisena metsästysaseena varsijousi tietysti sopisi vallan hyvin myös perinnejousimetsästäjien (PML) agendalle.

Liittoja ja tahoja asian ajamiselle Suomessa ja myös eurooppalaisella tasolla on siis olemassa, mutta pääseekö varsijousella metsästys koskaan näiden tahojen 'prioritettilistalle' on toinen juttu. Liittojen jäsenethän voivat aina lähestyä omia luottamus- ja toimihenkilöitään, jos kokevat asian tärkeäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-juhani-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Tam 2006
Viestejä: 52
Paikkakunta: Finland

LähetäLähetetty: 31.12.2007 23:02    Viestin aihe: tappaa vain saaristossa? Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin jos Wikipediaan uskomista niin ahvenanmaalla saa metsästää jalkajousella. Valkohäntäpeuraa ja pienempää riistaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Varsijousi

Joskus aikanaan jäi mieleen että jalkajousi kiellettiin metsästyksessä sen hitaan lataamisen takia. Mistä johtuen joutuu jalkajousen pitämään "ladattuna" koko ajan ja on näin myös vaarallinen kanssa metsästäjille. Silloin kun lakia rustattiin oli jalkajousien varmistimet huonoja. Mutta aika heikko peruste nykyään ja taitaa aika monella tuliaseen käyttäjällä olla kovat piipussa maetsästystilanteessa.

Enemmänkin kiellon taustalla taitaa olla vanhuuden höperöt ukot jotka haluaa estää kaiken muun toiminnan kuin mitä itse harrastavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com