OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ammutteko metsoa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hepe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 299
Paikkakunta: ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 28.09.2007 14:08    Viestin aihe: ammutteko metsoa Vastaa lainaamalla viestiä

en viiti ampua mehtoa vaikka lakinlippaan !&%¤#,oon kyllä joskus aikaisemmin ammuskellu niitäkin,säästän sen nautinnon nuoremmille metsästäjille.mutta en minäkään oo niin uuno että uskon tuommosta !&%¤# että metso tippuu 45metrin päästä 2,7mm haulilla ,voi sinnuu joka näin väität.eikä minä sanois että metsokukko 3,5 kiloista kyllä se vielä on poikametso.älkää hyvät miehet menkö säikyttelemään ukkometsoja tuhkapanoksilla!!kyllä näin on että jos on hyvä haulikko ja 4-4.5milliset piipussa niin sillon ukkometso keikkaa satavarmasti vielä 45metriin.ihme on etteikö joku rupee inisee että trappipaukkuki riittää!!!!!!! Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaltio
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Elo 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: Jääli

LähetäLähetetty: 28.09.2007 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina kun kohalle sattuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 28.09.2007 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ongelma poispäin hyppäävässä mehossa on sen "selkäpanssari". Jos pienemmistä hauleista koostuva parvi on liian harva (horo piippu, pitkä matka tai huono osumakuvio), tulee varmasti ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leijona Valametti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2005
Viestejä: 703
Paikkakunta: Etelä-savo

LähetäLähetetty: 28.09.2007 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
(Minusta tuntuu, että nämä murkulamiehet eivät ole koskaan yrittäneetkään muilla kuin 3,5 tai 4 millisillä.)


Ei oo mittää järkkee "yrittää" pienemmillä kun nuilla tippuu. Taetaa nuo 2,7mm haulit vuan kutitella meton selekee 45 metrissä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mätäskaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 28.09.2007 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinnäkin, tuo 45metriä on aivan liian kaukana.

Sitte asiaaki..

Itse pyydän kanalintuja puuhun haukkuvalla koiralla ja sorsan pyyntiä tulee myös harrastettua. Kaikessa metsästyksessä valitsen panokset sillä periaatteella ,että jos lintu jatkaa matkaansa, niin ei se ainakaan raanaan jääny!
Heinäsorsille tarjoilen minimagnumia (42g) ja 3-3.5mm hauleja. Kanalinnun pyynnissä ylemmässä piipussa on aina 3.75-4mm magnumi (53g) ja alemmassa luoti. Kun vielä testaa, että mikä panos passaa just mun pyssyyn ja pitää ampumamatkat 40metrin sisällä, niin kyllä sen tietää että raanoja ei jää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1953
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 28.09.2007 17:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hepelle ja muille taivastelijoille: Metso ei ainoastaan tipu, vaan tippuu kertalaakista ja sukkana. Tiukka kuvio 2,7-millisiä ja tähtäyspiste kaulan keskelle. Muuta ei tarvita. Ja hyvin käyvällä paukulla kuvio riittää valitettavasti tuohon 45 metriin.

Jos olette joskus nylkeneet metson, niin olette varmasti huomanneet, että sivuttain lentävän tai istuvan metson päässä ja kaulassa on yhtä paljon osuma-alaa kuin kokonaisessa riekossa. Ei ole mikään kumma saada sinne osumaan muutama hauli. Eikä kaularankaan sitä paitsi tarvitse saada kuin yksi kunnon osuma ja metso putoaa kenttään, eikä liiku enää minnekään.

Siinä taivastelijat ovat oikeassa, että takaapäin metsoa ei kannata pikkuhaulilla ampua, eikä oikeastaan millään haulilla. Jos metso kuitenkin paljastaa kaulansa, niin se on yllättävän helppo ampua. Helpompi kuin teeri tai pyy samalta matkalta, koska sen tappavat alueet ovat niin suuret.
Olen sen verran pikkupoikana ampunut metsoja 3,5-millisillä, että on aivan varma, että siihen räiskintään en enää lähde mukaan.

Enkä tunne tuota Mätäskairan ilmaisua "jos lintu jatkaa matkaansa." Miten niin jatkaa matkaansa, jos siltä on ammuttu kaula poikki? (Niin tai jos haulit on 3,75-millisiä ... Silloin tietenkin ...)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
plammin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Elo 2007
Viestejä: 8
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 28.09.2007 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Hepelle ja muille taivastelijoille: Metso ei ainoastaan tipu, vaan tippuu kertalaakista ja sukkana. Tiukka kuvio 2,7-millisiä ja tähtäyspiste kaulan keskelle. Muuta ei tarvita. Ja hyvin käyvällä paukulla kuvio riittää valitettavasti tuohon 45 metriin.

Jos olette joskus nylkeneet metson, niin olette varmasti huomanneet, että sivuttain lentävän tai istuvan metson päässä ja kaulassa on yhtä paljon osuma-alaa kuin kokonaisessa riekossa. Ei ole mikään kumma saada sinne osumaan muutama hauli. Eikä kaularankaan sitä paitsi tarvitse saada kuin yksi kunnon osuma ja metso putoaa kenttään, eikä liiku enää minnekään.

Siinä taivastelijat ovat oikeassa, että takaapäin metsoa ei kannata pikkuhaulilla ampua, eikä oikeastaan millään haulilla. Jos metso kuitenkin paljastaa kaulansa, niin se on yllättävän helppo ampua. Helpompi kuin teeri tai pyy samalta matkalta, koska sen tappavat alueet ovat niin suuret.
Olen sen verran pikkupoikana ampunut metsoja 3,5-millisillä, että on aivan varma, että siihen räiskintään en enää lähde mukaan.

Enkä tunne tuota Mätäskairan ilmaisua "jos lintu jatkaa matkaansa." Miten niin jatkaa matkaansa, jos siltä on ammuttu kaula poikki? (Niin tai jos haulit on 3,75-millisiä ... Silloin tietenkin ...)


Turhaan mesoat täällä. Oma kirjoitukseni perustuu 15 vuoden metsästyskokemukseen. Kanalintujahtiin käytän 50 gramman latauksella olevia panoksia haulikokoa 3,25 - 3,75 ja en tiedä minkä verran esim. sinä olet kanalintuja saanut, mutta itse olen saanut aivan tarpeeksi. Jos matka on liian pitkä, jätän ampumatta - näin yksinkertaista se on Lyru hyvä. Ja mitä tulee väittämääsi, ettei metsoa kannata ampua takaapäin... höpöhöpö Laughing Eipä silti, minun puolesta voit jatkaa ampumistasi, vaikka savikiekkopanoksilla - turha on kuitenkaan väittää, että tuo haulikoko olisi jotenkin huonompi kuin itse käyttämäsi.
_________________
"Miksi pilata hyvä nälkä syömällä?"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mätäskaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 28.09.2007 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo eläinten rääkkäystä tuo skeeteillä ampumine..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Hepe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 299
Paikkakunta: ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 28.09.2007 20:06    Viestin aihe: ammutteko metsoa Vastaa lainaamalla viestiä

vae ollaan oikeen taivastelijoita.kyllä niitä on olemassa haulikoita joilla putoo metso jopa 45 metriin varmasti ja ei kaulavarteen tarvi osua ku yks hauli ei se tee muutaku putoo ja räpistelee kyllä siipiään muttei mihinkään pääse mutta upottaako 2,7 millinen tälle matkalle ja jo ottaa krouvinpaa hulia mukaan nii ei tartte tiirailla että millon se metu on kaula pitkällä.hehe Laughing Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mätäskaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 28.09.2007 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, ja mitäs sitte jos se sattuu olemaan lehvän takana ja ei enempää tilaa kierrellä puuta? Ei mahda 2.7 oikeen läpästä 45metriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1953
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 28.09.2007 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Plammin: En mesoa. Ja viittaat kokemukseen. Okei: Ammuin ensimmäisen metsoni joskus 1970-luvun puolivälin jälkeen. Noin vuoden 1980 jälkeen olen ampunut kaikki metsoni max. 3mm hauleilla. Täytyy myöntää, että joskus on pummejakin tullut, mutta yksikään niistä ei ole olleut patruuna/supistus -yhdistelmän vika.
(Näyt olevan aika uusi kaveri täällä. Koetahan pitää tavat. - Jos metsoa ampuu suoraan takaapäin, niin fiksuin liike on ampua siipi poikki. Olen pannut ilolla merkille, että 2,7-millinen katkaiseen siipiluun. - Ja haulikuorman kasvattamisesta jo mainitsin, etten ole sitä testannut, kun ei ole ollut tarvetta.)

Mätäskaira: Eläinrääkkäystä! Minusta nimenomaan murkulointi on eläinrääkkäystä. Ja kuinka on mahdollista, että jenkit ampuu kalkkunansa 2,7-3,0 millin hauleilla, vaikka kalkkunoiden elopaino on tietääkseni kaksinkertainen metsoihin nähden. Ja ampuvat piru vie vielä samalla tavalla kuin minä metsot.

Hepe: 2,7-millisen upotus riittää erinomaisesti metson kaulaan vielä 45:stä metristä. Olen joskus ampunut ahneuttani metson kaulan poikki aika paljon kauempaakin, vaikka tällä ei tietysti pitäisi kehuskella.

Ja kaikille yhteisesti: Olettekos kokeilleet? Jos ette ole kokeilleet, mutta tiedätte silti, niin teillä on aika merkittävä kyky. Suomi tarvitsee tuollaisia visionäärejä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
plammin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Elo 2007
Viestejä: 8
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 28.09.2007 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Plammin: En mesoa. Ja viittaat kokemukseen. Okei: Ammuin ensimmäisen metsoni joskus 1970-luvun puolivälin jälkeen. Noin vuoden 1980 jälkeen olen ampunut kaikki metsoni max. 3mm hauleilla. Täytyy myöntää, että joskus on pummejakin tullut, mutta yksikään niistä ei ole olleut patruuna/supistus -yhdistelmän vika.
(Näyt olevan aika uusi kaveri täällä. Koetahan pitää tavat. - Jos metsoa ampuu suoraan takaapäin, niin fiksuin liike on ampua siipi poikki. Olen pannut ilolla merkille, että 2,7-millinen katkaiseen siipiluun. - Ja haulikuorman kasvattamisesta jo mainitsin, etten ole sitä testannut, kun ei ole ollut tarvetta.)

Mätäskaira: Eläinrääkkäystä! Minusta nimenomaan murkulointi on eläinrääkkäystä. Ja kuinka on mahdollista, että jenkit ampuu kalkkunansa 2,7-3,0 millin hauleilla, vaikka kalkkunoiden elopaino on tietääkseni kaksinkertainen metsoihin nähden. Ja ampuvat piru vie vielä samalla tavalla kuin minä metsot.

Hepe: 2,7-millisen upotus riittää erinomaisesti metson kaulaan vielä 45:stä metristä. Olen joskus ampunut ahneuttani metson kaulan poikki aika paljon kauempaakin, vaikka tällä ei tietysti pitäisi kehuskella.

Ja kaikille yhteisesti: Olettekos kokeilleet? Jos ette ole kokeilleet, mutta tiedätte silti, niin teillä on aika merkittävä kyky. Suomi tarvitsee tuollaisia visionäärejä.


Parahin Lyrurus, olet siis huomattavan paljon minua kokeneempi metsämies (ja forumisti) Cool ja puhut selvästi kokemuksesta mitä tulee noihin 2,7 mm hauleihin. Uskon, että niistä löytyy kuvaamasi teho, koska niin vakuuttavasti perustelet. Myönnän, etten ole koskaan itse kokeillut, enkä aio kokeillakaan - kuten sanoin olen saanut riistaa riittävästi. Mutta ainahan näistä asioista voi keskustella - vaikka välillä vähän kiihkeämminkin, eikös vaan? Jahtionnea syksylle!
_________________
"Miksi pilata hyvä nälkä syömällä?"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hepe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 299
Paikkakunta: ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 29.09.2007 17:01    Viestin aihe: ammutko metsoa Vastaa lainaamalla viestiä

juu juu jenkki käyttää 10 kaliperista ja päästää kalkuttimen lähelle ja sitte jyräyttää päähän ,koska kalkkuna on yleensä heinikossa eikä lentele niinku metot suomessa,, pikkuusen eri asia!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mätäskaira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 29.09.2007 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Plammin: En mesoa. Ja viittaat kokemukseen. Okei: Ammuin ensimmäisen metsoni joskus 1970-luvun puolivälin jälkeen. Noin vuoden 1980 jälkeen olen ampunut kaikki metsoni max. 3mm hauleilla. Täytyy myöntää, että joskus on pummejakin tullut, mutta yksikään niistä ei ole olleut patruuna/supistus -yhdistelmän vika.
(Näyt olevan aika uusi kaveri täällä. Koetahan pitää tavat. - Jos metsoa ampuu suoraan takaapäin, niin fiksuin liike on ampua siipi poikki. Olen pannut ilolla merkille, että 2,7-millinen katkaiseen siipiluun. - Ja haulikuorman kasvattamisesta jo mainitsin, etten ole sitä testannut, kun ei ole ollut tarvetta.)

Mätäskaira: Eläinrääkkäystä! Minusta nimenomaan murkulointi on eläinrääkkäystä. Ja kuinka on mahdollista, että jenkit ampuu kalkkunansa 2,7-3,0 millin hauleilla, vaikka kalkkunoiden elopaino on tietääkseni kaksinkertainen metsoihin nähden. Ja ampuvat piru vie vielä samalla tavalla kuin minä metsot.

Hepe: 2,7-millisen upotus riittää erinomaisesti metson kaulaan vielä 45:stä metristä. Olen joskus ampunut ahneuttani metson kaulan poikki aika paljon kauempaakin, vaikka tällä ei tietysti pitäisi kehuskella.

Ja kaikille yhteisesti: Olettekos kokeilleet? Jos ette ole kokeilleet, mutta tiedätte silti, niin teillä on aika merkittävä kyky. Suomi tarvitsee tuollaisia visionäärejä.


Eläinrääkkäys on sitä, kun aiheutetaan tahallaan ylimääräistä tuskaa eläimelle. Tuo siiven poikki ampuminen täyttää eläinrääkkäyksen tunnusmerkit joka suhteessa ja on muutenkin epäeettistä ampua muuten kuin tappaakseen. Metso nimittäin juoksee melko lujaa.

Niin ja niistä jenkeistä en tiedä mut ne on niin hulluja muutenki et saattaa jopa ampuakki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Havulintu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 196
Paikkakunta: Kukertajaissuo

LähetäLähetetty: 30.09.2007 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No täällähän on oikein riehaannuttu. Parasta ihan kaikille (myös metsolle) on se, että ampuja luottaa omaan ase-panos yhdistelmäänsä. Jos nimittäin pikkuisenkin käy mielessä, että helskutti sehän on metso ja piipussa on jotain muuta kuin sopivaa, niin pummi tulee tai pahimmassa tapauksessa haavakko.

Itse ammun yleensä 3.0-3.2mm ja 36g paukuilla ja joskus on piipussa myös 2.7:kin. Mitä Lyrus sanoi pitää paikkaansa, tosin myös moni muukin kommentti panosvalinnoista tässä keskustelussa pitää paikkansa (kuten nuo haukusta latvaan ampuvien kommentit). Tuo Lyruksen mainitsema kaulaosuma on metson haulikkoammunnassa erittäin tärkeää, sillä muuten tulee herkästi haavakko. Takaapäin metson saaminen on nimenomaan siiven poikkiampumista,jollei päästä ampumaan metsoa takaapäin korkeaan lentoon, jolloin osumaa voi yrittää roikkuvaan mahaan, jolloin kuolema korjaa nopeasti, jollei ampumamatka ole liian pitkä.

yli 40m en metsoa ampuisi ikinä ja 30-40m:kin vain lentoon tai rinta minuun päin istuvaan lintuun. Jos ammut sivulta istuvaa lintua (etenkin maahan), saat takoa vaikka kuinka monta kertaa, jollei osuma ole kaulan seutuvilla. On sillä epelillä nimittäin niin hyvä varustus suojanaan.
_________________
"Korpikankailla möyrii karhu, iso musta elävä, kyrmyniska..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 7 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com