OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Land Rover Freelander
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Heritage
Vieras





LähetäLähetetty: 11.08.2004 13:15    Viestin aihe: Land Rover Freelander Vastaa lainaamalla viestiä

Kaipailisin tietoa Land Rover Freelanderistä. Olen harkinnut ko. auton hankkimista Td4 koneella, maavara ja neliveto kun olisivat monesti tarpeen metsä- ja peltoteillä liikuttaessa. Mitenkähän on kestävyyden laita, kun brittiautot eivät ole koskaan olleet erityisen laadukkaiden maineessa? Muita kokemuksia ja kommentteja?
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 11.08.2004 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ne britit tosiaan... Rolls Royce, Aston Martin, Range Rover ja mitä niitä onkaan.

Freelancen kone ei sitten ole englantilainen eli sen suhteen uskaltaa...olisko Voortin kone. Ihan asiallisen tuntuinen kampe, kävin taannoin koeajamassa. Mutta turha kuvitella että kyseessä olisi oikea maasturi. Etenemiskyvyn ja kestävyyden puolesta.

Mitä tulee land rovereihin ylipäätään niin isoveljensä Discovery on ihan asiallinen. Alustaremonttia niin kuin kaikissa maastureissa mutta muuten normaalisti kestävä laite. Eli kopallinen pikkuvikoja kaupan päälle.
Takaisin alkuun
Offroad
Vieras





LähetäLähetetty: 12.08.2004 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Freelander on citymaasturi siinä kuin Hondan HRV tai Tojotan RAV tms. Eli eihän ne kummoisia ole maastoajon näkökulmasta. Ei ole alennusvaihteita (huonossa maastossa luistatat kytkintä), ei ole lukkoja (eli saattaapi olla että äkkiä on ristiriipunnassa, 2 ratasta vetää hyvällä tuurilla) ja maavara ja rengastus on aika mieto. Alusta on tehty maantieajon painotuksella (mm. jäykähköt jousitukset ja kallistuksen vakaajas => huonosti joustaa epätasaisessa maastossa). Mutta kyse onkin vaan siitä, millainen se tarve on loppujen lopuksi (esim. normaaliajoa 99% ja 1% jattireissuja?). Kyllä niillä paremmin pääsee kuin ihan tavallisella nykyisellä henkilöautolla eli ensimmäiseen lätäkköön ei jää kiinni, mutta tieuria pitkin joutuupi ajelemaan...
Takaisin alkuun
mehtä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 607
Paikkakunta: Helsinki/Karkkila

LähetäLähetetty: 12.08.2004 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osta mielummin esim.nissan x-trail siitä löytyy kaikki lukitut nelivedot sun muut.Kannattaa lukea jahtilehden testi autosta.Siinä ainakin kehuttiin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
grouse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 149
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 12.08.2004 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosimiesten auto on Land Rover Defender. Luotettavuudesta kertoo jonkin verran edelleen käytössä olevat defenderit, jotka ovat 2/3 kaikista valmistetuista. Näitä on sentään tehty liki 40 vuotta. Kaikkien maastureiden kuningas. Freelander on sitten tyypillinen citymaasturi - maaston ehkä pääsee, mutta takaisin tuleminen onkin jo toinen juttu. Onhan siinä paremmat ajo-ominaisuudet maantiellä, mutta kun maasturin täytyisi päästä maastossakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 12.08.2004 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemuksia Land Rover Defenderistä:

+ Menee kyllä aivan uskomattomista paikoista
+ Tilaa pitkässä mallissa vaikka muille jakaa
+ Tuntuu kestävän kovaakin käyttöä (varauksin)
+ Panssarointi pohjassa mahdollisuus fiksata todella hyväksi
+ Maavaraa on riittävästi
+ Ylitys ja jättökulmat kohtuulliset
+ Toimiva jousitus

- Aivan tautinen kääntösäde
- TD5 on ainakin ~2400 m korkeudessa merenpinnasta tosi huono vääntämään alakierroksilla (hitaalla hiukan parempi)
- Ratin sijoitus perseestä (vasuri malleissa). Liian vasemmalla ja kyynärpää kolisee jatkuvasti ikkunaan/oveen
- Penkit sieltä ja syvältä (joku voisi todeta niiden olevan päin persettä... Wink). Pitempää matkaa/maastoa ilkeä ajaa kun ei juuri mitään kunnon tukea
- Huollon tarve: HUONOILLA teillä ajettaessa joutuu mm. kardaanin kiristystä kiristelemään päiväreissun jälkeen. Muitakin kiristyskohteita löytyy mm takaovi.
- Vararenkaan joutuu sijoittamaan jonnekkin muualle kuin sinne takaoveen -> huonoissa olosuhteissa se ovi tippuu pois...
- Tuuletus aukkojen sijainti aikasen kehno

Kaikin puolin siltikkin Defender on hyvä ja varmasti kestävä maastoauto. Vanha konstruktio jota voisi toki hiukan modernisoida tilojen/kytkinten sijoittelun osalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 13.08.2004 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lantikat on olleet kyllä hyviä autoja, ei siinä mitään. Omia kokemuksia on eräästä yksilöstä, jonka maastokelpoisuus oli aivan uskomaton, mutta 4,5 litran bensakone vei sitten kyllä 25 L sadalla...

Noin järkikäyttöön ajateltuna suosittelisin enemmän Chevroletin Blazeria 6,2 L dieselkoneella. On tilaa, kokoa ja näköä. Sekä maastokykyä. Vielä kun löytää pakettiautoksi rekisteröidyn, niin ei tule hintoihinsa.
Takaisin alkuun
offroad
Vieras





LähetäLähetetty: 13.08.2004 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Deffe on karu työkäalu, jos käyttö on maastopainotteista niin ok. Aika surkea normaalina käyttöautona juuri esihistoriallisen ergonomian ja mukavuuden näkökulmasta sekä laadullisesti heikompi kuin esim. japsit.

Blazeri on aika kookas laite, ei varmaan ihan edullisin ylläpidettävä sekään. Samoin noita 6,2 TD moottoreita eivä kehu kovin pitkäikäiseksi (olikohan ruiskutuspumppu vika yleisin ja sitten usein jotain halkeamia lohkossa?) Painavana ja isona autona ei kovin hyvin etene maastossa, ainakaan ilman jättikokoisia renkaita.

X-trail on aika kiinnostava sinällään. Hyvä suorituskyky, taloudellinen, asiallinen ergonomia/mukavuus ja pakuksi rekisteröitävä. Mutta ei muistaakseni alennusvaihdetta tässäkään eikä tasauspyörästön lukkoja tässäkään (eli yksi regas edestä ja yksi takaa vetää = on se kuitenkin tuplaten parempi kuin normaalissa henkilöautossa !). Ei muistaakseni alennusvaihdetta tässäkään?

Vaikea on löytää sekä maastokelpoista autoa että hyvää käyttöautoa samassa paketissa. Maastokelpoisuutta on kuitenkin helppo kehittää esim. x-trailissa esim. laittamalla reilusti korkeampaa ja karkeampaa rengasta ja mahdollisesti nostaa alustaa hieman. Nä tosin yleensä heikentään maantieominaisuuksia (esim. kaarreajo). Lisäksi joihinkin malleihin saa tasauspyörästön lukkoja joka auttaa paljon tai sitten ns. sähköisiä luiston rajoittajia mikä vähän niinkuin simuloi lukkoja eli jarruttaa sutivaa pyörää mikä kääntää voimaa pitävälle pyörälle.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 13.08.2004 19:17    Viestin aihe: Muutama muu vaihtoehto Vastaa lainaamalla viestiä

Jos hakee puhtaasti maastossa kulkevaa autoa, niin kannattaa katsella vakavasti Suzukin 413 tai Jimmy. Myös 410 on OK, mutta litranen moottori on hieman tehoton ja rumpujarrut edessä ovat konstikkaat, niitä kun pitää säädellä tämän tästä. Jimmyssä lienee korjautunut myös varsin alkeellinen jousitus kierrejousien myötä. Maastokelpoisuudessaan nämä ovat aivan erinomaisia, jos malttaa hieman pitää vauhtia. Keveydestä johtuen ne saa myös irti miesvoimin. Alennusvaihteet toki on, mutta lukot puuttuu edestä ja takaa. Kokemukset perustuu muutaman vuoden kokemukseen SJ410:sta.

Jos haet isompaa autoa, niin silloin kannattaa suunnata katse Vitaraan. Se on ihan käypänen auto myös matkalle, mutta menettelee maastossakin. Siinä on alennusvaihteet myös. Maasto-ominaisuudet hieman heikommat kuin edellisessä johtuen suuremmasta koosta ja kalliimmasta hinnasta (ei raaski ajaa) Meillä on positiiviset kokemukset metsäautona. Ollut Vitara muistaakseni 1998 vuodesta eikä juuri ongelmia ole ollut. Suzukiin on muutaman vuoden saanut myös diesel moottorin.

Sitten yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on Toyota 4Runner Diesel. Itselläni ei ole ollut tällaista mutta olen ajellut jonkin verran. Mahtavinta autossa on sen pehmyesti toimiva jousitus. Auto on miellyttävä ajaa huonommallakin tiellä. Näitä on tosin hyvin vähän tarjolla.
Takaisin alkuun
Lex_et_Annihilato
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2004
Viestejä: 30
Paikkakunta: hednaland

LähetäLähetetty: 15.08.2004 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haet saksan maalta vanhan H1 Hummerin, kyllä menee maastossa ja pellolla kuhan vaan sopivan leveän väylän löydät Twisted Evil
_________________
mess with the best, die like the rest
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 29.08.2004 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suosittelen Freelanderiä ja kun ostat vielä sen automaattina niin onnistuu maastoajokin suht mukavasti. Autohan on täysin eri sarjassa Hondan ja Toyotan citymaastureihin verrattuna. Metsään pääsee ja huom. myös pois omin voimin. Ristiriipunnoista ei huolta, nykypäivän tekniikka hoitaa asian ja neliveto on jatkuvaa ja aina päällä. Yksinkertaisesti kannattaa tutustua asiaan hakemalla auto viikonlopuksi testattavaksi myyjältä ja verrata myös toisiin merkkeihin.
Ja jos auton ostaa uutena, saa päivän kestävän maastoajokurssin jossa kyllä huomaa mihin auto kykenee. Muut merkithän ei kyseistä juttua jostain syystä järjestä....
Itselläni on ollut Td4 vajaan vuoden ja mittariin on kertynyt lähes 40 tuhatta ilman ongelmia. Polttoainetta kuluu n. 8 litraa satasella ja kyyti on mukavaa.
Ei niin hyvää ettei huonoakin, auto ei ole talvipakkasissa ( alle -25) kaikkein lämpimin mutta tarkenee kuitenkin. Ja konehan on BMW niin hyvässä kuin pahassakin.
Epämääräisiin kommentteihin ei kannata uskoa vaan mene ja testaa ennenkuin ostat!
Takaisin alkuun
KossiKenguru
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Tou 2004
Viestejä: 98

LähetäLähetetty: 30.08.2004 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jes, Freelanderi on passeli peli, ainoastaan tuo em kääntösäde on persiistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 30.08.2004 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onkos kellään kokemusta nissan terranosta
siinähän on maasto välitys ja voi rekisteröidä pakuksi
saa ajaa 100 kun on abs ja yks turvatyyny
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 30.08.2004 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Freelanderin saa rekisteröityä 3 hengen pakuksi!
Takaisin alkuun
-metsämies-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Hei 2004
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 31.08.2004 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ÄLÄ OSTA FREELANDERIA MAASTOKÄYTTÖÖN.

Oli itsellä n. vuoden verran käytössä -98 2.0 Tdi 160 tkm ajettu ostohetkellä. Ajo oli paljon kuoppaisia hiekkateitä, välillä vähän huonompaakin maastoa, mutta ei kuitenkaan mitään offRoad-ajoa ja jonkin verran maantietä.

Ja siitä !&%¤# hajosi kaikki. Takaoven ikkuna poksahti pakkasella ajon aikana (takalasinlämmitin päällä) tuhannen palasiksi, lämmittimen moottori irtosi kiinnikkeistään, meni epäkeskoon ja propellit palasiksi(koko motti uusiksi), eturenkaiden laakerit uusiksi ja pisteeksi i:n päälle hajosi loota jonka korjaus maksoi 4800 €.

Tämän jälkeen auto lähti vaihtoon.

FREELANDER on samanlainen katumaasturi kuin muutkin vastaavat. Kyllähän sillä pääsee, mutta ei se kestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com