OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Drillingillä ampuminen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 03.03.2007 20:22    Viestin aihe: Drillingillä ampuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä oli aiemmin keskustelua ajotaidostani ja ilmoitin silloin olevani keskimääräistä parempi kuljettaja. Nyt olen käynyt taas pitkästä aikaa jäällä harjoittelemassa ja mielipiteeni on hieman muuttunut. Eli nöyrtymisen sijaan käsitykseni omista kyvyistäni muutuikin siten, että nyt olen mielestäni huomattavasti keskimääräistä parempi kuljettaja.

Tieliikenteessä olen huomannut sellaisen uuden ilmiön, että nykyään jotkut pyrkivät ohittamaan huonoissakin olosuhteissa, vaikka kaikesta näkee, että ohittaja pelkää ohitustilanteessa niin paljon, että jo omalle kaistalle palaaminen näyttää todella vaikealta kun kuljettaja pelkää polanteen suistavan auton sivuluisuun.


Drillingillä ampuminen lienee hieman vaativampaa kuin kiväärillä/haulikolla ampuminen kun sama tukki ei voi sopia täydellisesti kumpaankin tarkoitukseen, mutta eikös se aikuisten oikeasti ole niin, jotta jos olet hyvä kuljettaja olet myös hyvä ampuja. Eli minä jos kuka olen oikea mies ampumaan tällä vaativalla aseella. Olen lukenut jostain, että autossani on liian löysä iskunvaimennus ja ajo-ominaisuudet kärsivät siitä. Tämä lienee totta sillä olen kyllä ajanut ajo-ominaisuuksiltaan paremmillakin autoilla, mutta tälläkin pärjää kun ei vaadi auton ajettavuudelta liian paljon.

Drilligillä ampumisessa itseäni häiritsee kuitenkin se tosiasia, että luotipiippu menettää lämmetessään tarkkuutensa eli aseen kohdistaminen vie turhan paljon aikaa ja radalla ampumien jää melko vähäiseksi kun piippua pitää jäähdytellä laukausten välillä. Tästä syystä hauluaisin "vapaasti värähtelevällä" piipulla olevan drillingin. Käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jää Blaser D 99, koska Krieghoff on itselleni hieman liian kallis pyssy.

Olisinkin kiinnostunut kyseisen drillingin omistajien mielipiteistä Blaserin haulipiippujen käyttökelpoisuudesta. Blaserin luotipiippuhan on ymmärtääkseni tarkka ja se on haulipiippujen päällä joten luotipiipulla ampuminen sujuu varmasti ongelmitta. Toinen vaihtoehto drillingikseni on Merkel 96. Se on ilmeisesti haulikkomaisempi ja sopisi sen takia minulle oikeastaan paremmin kuin Blaser.


Viimeinen muokkaaja, guest pvm 13.04.2007 15:54, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 03.03.2007 21:42    Viestin aihe: Re: Drillingillä ampuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Moro.

[quote="guest"]Täällä oli aiemmin keskustelua ajotaidoistani

Tarkoitit varmaan tätä "antoisaa" keskustelua;

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=17406&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kannattaa käydä katsomassa toi ed.mainittu öö...keskustelu?
Ja sitten itse kysymykseen;

"Merkel 96. Se on ilmeisesti haulikkomaisempi"

Uskoisin näin.Riippuen tarpeesta.

T:V-V
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 03.03.2007 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keskusteluhan olikin erittäin antoisa ja tuon pohjalta olen käynyt jääradalla harjoittelamassa ajamista.

Nyt olen kyllä enemmän kiinnostunut drillingeistä kuin autolla ajamisesta ja legendaarinen haulikkonikin saattaa mennä myyntiin jos ostan drillingin. Suomessa drillinkejä näyttää olevan aika vähän myynnissä ja hinnat ovat aika kalliita eli käytettyä ostaessa joutuu etsimään itselleen sopivaa yksilöä aika kauan.

Olisin kiinnostunut lähinnä siitä miten hyvä Blaserin drillinki on "haulikkona" kun haulipiiput ovat luotipiipun alapuolella eikä siinä ole tähtäyskiskoa. Onko 20-kaliiperi osoittautunut hyväksi drillingissä vai pitäisikö haulipiippujen kaliiperin olla 12.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SakoL-46
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 05.03.2007 17:09    Viestin aihe: Drillngillä ampuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys

Kyllä ainakin itse olen pärjännyt aivan kelvollisesti 20 kal haulipiipuilla. Valikoimaa on Blaseriin haulipiipuihin hyvin kun valitset 20/76 pesät.
Pienemille riistaeläimille 70 mm paukut ja ketulle ja jäniksille 76 mm.
Oman Blaserin ongelmana on ainakin pehmeillä nalleilla ladatut paukut, nallipiikki tarttui nalliin kiinni. Vaiva poistui kun säädetiin nallipiikkejä vähän sisäänpäin (ei iske niin syvälle mutta toimii silti luotettavasti).
Omassa ainakin hyvää kuviota on ampunut Rottweilin paukut.
Ainakin itse olen huomannut riistan kaatuvan parhaiten vain osumista Very Happy , eivät taida tietää onko kyseessä magnumi vain ihan tavallinen paukku.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 262
Paikkakunta: Kaakkois Suomen napa

LähetäLähetetty: 13.03.2007 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lappeenrannan Intersportissa oli myynnissä asiallinen kolmipiippu, taisi olla Merkel 7x57R/12/70 ja sisäpiippu 22 Hornet ihan asiallisella kiikarilla 3,5k€.
_________________
Metsästys, limppa ja pimppa, ne pyörii aina mielessä mutta syötäväkin on.....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajokoiralla;)
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2006
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 26.03.2007 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi ostat drillingin rata-aseeksi, kun se ei ole siihen tehty? ja siksi luoti vähän vääristelee.Drillinkihän on täysiverinen metsästysase, jolla ammutaan muutama testi laukaus ja katotaan kuviot ja sitten metsään.
metsässähän todennäköisesti et ammu niin paljon että piippu vääristelee.
tälläistä vain ihmettelen. jos kerran radalla ollaan niin silloinhan voi pitää, vaikka 2 eri asetta mukana (haulikko ja luodikko).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
linnustaja1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 1006

LähetäLähetetty: 28.03.2007 10:54    Viestin aihe: Drillinki radalla Vastaa lainaamalla viestiä

Vastaus ongelmiin on sisäpiippu radalle ja voit ampua paljon eikä osumapiste muutu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 13.04.2007 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole ostamassa drillinkiä rata-aseeksi, mutta harjoitellaanhan metsästysaseellakin radalla. Tuo sisäpiippu todellakin mahdollistaa useiden peräkkäisten laukausten ampumisen, vaikka drillingissä ei ole vapaasti värähtelevää piippua.

Vapaasti värähtelevä piippu on drillingeissä aika harvinainen joten vapaasti värähtelevällä piipulla varustetun käytetyn drillingin löytäminen aika vaikeaa eli sisäpiipun asentaminen tavalliseen drillinkiin lienee paras ratkaisu. Mutta voiko hirvilaillisen sisäpiipun asentaa mihin tahansa drillinkiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Havulintu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 196
Paikkakunta: Kukertajaissuo

LähetäLähetetty: 13.04.2007 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalla kolmipiipullani useampi luotipiipun laukaus tarkasti ei ole ongelma, onkohan siinä jokin vika??? Very Happy Eiköhän tämä keskustelu ole jo käyty.
_________________
"Korpikankailla möyrii karhu, iso musta elävä, kyrmyniska..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 17.04.2007 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havulintu kirjoitti:
Omalla kolmipiipullani useampi luotipiipun laukaus tarkasti ei ole ongelma, onkohan siinä jokin vika??? Very Happy Eiköhän tämä keskustelu ole jo käyty.


Eiköhän tuo osumapisteen säilyminen ole pikemminkin ominaisuus kuin vika. Mutta miksi joissakin drillingeissä osumapiste muuttuu jopa kahden laukauksen jälkeen.

Onko joillakin sepillä jokin yliluonnollinen kyky kun pystyvät liittämään piiput toisiinsa siten, että osumapiste säilyy fysiikan lakien vastaisesti, vaikka luotipiippu lämpenee?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.04.2007 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guest kirjoitti:
Havulintu kirjoitti:
Omalla kolmipiipullani useampi luotipiipun laukaus tarkasti ei ole ongelma, onkohan siinä jokin vika??? Very Happy Eiköhän tämä keskustelu ole jo käyty.


Eiköhän tuo osumapisteen säilyminen ole pikemminkin ominaisuus kuin vika. Mutta miksi joissakin drillingeissä osumapiste muuttuu jopa kahden laukauksen jälkeen.

Onko joillakin sepillä jokin yliluonnollinen kyky kun pystyvät liittämään piiput toisiinsa siten, että osumapiste säilyy fysiikan lakien vastaisesti, vaikka luotipiippu lämpenee?


En halua enempää kritisoida kiväärin piipun juottamista. I prefer vapaasti värähtelevä ja sillä siisti. Kiväärin piipun juottaminen on tarkkaa hommaa (suuntaus ja lämpökäsittely). Hyvät tehtaat osaavat varmasti asian. Jotenkin tekniikka ei vain vakuuta. En halua silti provosoida.
Tässä kuva Merkelin toimenpiteestä, missä tosin juotetaan tähtäinkiskoa.

Muistan erään tapauksen kun kotimainen auton nosturivalmistaja alkoi saada "päätä auki" Saksan markkinoille (oli serkkupoika duunissa siellä hitsarina). Saksasta tuli insinööridelegaatio tarkistamaan tehtaan laatua ja vaikka kaikkien hitsareiden saumat röngtenkuvattiin suurimman huomion sai - ei ihmisen tekemä laatu (joka voi ailahdella...maanantai, poissaolot jne.) vaan työstökoneiden toleranssit.

Tilasin muuten oman Blaserin Saksasta eräästä liikkeestä. Pakettiin kuului kiikarin asennus. Muuten ok, mutta se vähän kaivelee kun yksi kolmesta Torx-ruuvista oli nulpattu kiristäessä. Torx-kanta on nimenomaan sellainen, että siinä ei akkuporan kärki pitäisi ainakaan lipsua. Ehkä olen liian pikkutarkka laadun suhteen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 22.06.2007 14:23    Viestin aihe: Re: Drillingillä ampuminen Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="VeturiVille66"]Moro.

guest kirjoitti:
Täällä oli aiemmin keskustelua ajotaidoistani

Tarkoitit varmaan tätä "antoisaa" keskustelua;

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=17406&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kannattaa käydä katsomassa toi ed.mainittu öö...keskustelu?
Ja sitten itse kysymykseen;

"Merkel 96. Se on ilmeisesti haulikkomaisempi"

Uskoisin näin.Riippuen tarpeesta.


Siinä tuttavani "kilpa-autossa" on muuten 1500 hevosvoimaa eli hieman enemmän kuin hq:n siviiliautossa ja moottorin tilavuus on 14,5 litraa mutta painoakin on 6000 kiloa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com