OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jousiammunnan tarkkuus eri tyylisillä jousilla!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 09.03.2007 02:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:



Minulla on käsitys, että kolkkanuolet ovat olleet pääasiassa turkisriistaa varten ja niiden käyttö linturiistan ampumiseen on minulle uutta. Olen huomannut, että useat kolkkanuolet mitä museoissa on esillä tai joista on kuvia, on varustettu pienellä piikillä tai nystyrällä 'nupin' keskellä. Mikähän lie tämän 'ulkoneman' funktio? Onko sen tarkoitus sittenkin saada aikaan pintaa syvemmälle, tärkeisiin elimiin ulottuva 'pisto', jolla hieman 'tehostetaan' vaikutusta? Mitä olen rastaita ja variksia ns. blunttinuolilla ampunut, niin kyllä nuolet menevät kylmästi läpi maalista ja tekevät ruman reiän. Toisaalta olen kuullut riittävästi juttuja kuinka bluntti pomppaa esim. fasaanista pois ja lintu sen kun menee, että blunttia en metsästyskäyttöön ole sen enempää ajatellut. Leikkurilla varustettu nuoli ei, enkä muuten usko että taulunuolikaan, jää lintuun kiinni, jos jousen tehot ovat sallituissa rajoissa ja matka kohtuullinen. Linnut todella jäävät paremmin, jos mukana on hieman 'iskua', mutta ajatusta huonommasta osumasta en allekirjoita.

Voihan olla, että punaiset veljet ovat olleet niin nopeita ampujia, että ovat samaan riistaeläimeen useamman nuolen saaneet pumpattua, mutta uskoisinpa päätarkoituksen olleen saada osumia mahdollisimman moneen riistaeläimeen (laumassa). Nopeus lienee myös enemmän tarpeen taistelutilanteissa. Useamman nuolen ampuminen 'loikkaan' lähtevään valkohäntään taitaa olla kova haaste Lucky Lukellekin Wink .


Kyllä kolkkanuolia on käytetty myös lintuihin. Minäkin olen ampunut yhden sorsan kolkalla ja olen nähnyt muutaman muunkin tekevän sen hyvin tuloksin. Joskus nuorempana olen ampunut muutaman fasaaninkin kolkalla, mutta sitä ei voi suositella. Pyyn olen pudottanut kolkalla. Museonuolissa näkyvä pieni piikki kolkan keskellä on tarkoitettu lähinnä siihen, että nuoli sen ansiosta haukkaa kiinni kohteeseen, eikä niin helposti kimpoa pois, jos tulee osuma äärialueelle.

Taljalla ammuttu ohut hiilikuitunuoli varmaankin menee pääsääntöisesti linnusta läpi, mutta perinteisellä jousella ammuttu puunuoli jää usein kiinnikin, vaikka myös läpimenoja tapahtuu. Siihen vaikuttaa moni asia, mm. nuolen massa, varren läpimitta, kärjen muoto ja massa, terävyys yms.

Kyllä intiaanit pyrkivät pääsääntöisesti ampumaan eläimen yhdellä nuolella. Oppipojat joutuivat usein pumppaamaan biisoniin puolikymmentäkin, ennen kuin eläin meni nurin. Mutta aikamiehelle oli noloa, jos biisoniin tarvittiin enemmän kuin yksi nuoli. Valkohäntäkauriit ovat niin nopeita, että harvemmin toista laukausta ehti ampua, mutta joskus nämä käyttäytyvät "oudosti", eivätkä pakene edes kolmatta nuolta, vaikka ovat sen havainneet. Eskimoilla oli toisinaan taktiikkana ampua ohi juoksevaan karibulaumaan niin monta nuolta kuin vain ehtivät tai nuolia riitti. Lauman mentyä lähdettiin tutkimaan tuloksia ja lopettamaan haavakoita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 09.03.2007 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammun itse hvetin paljon niin jousi kuin ruutiaseilla...
Siitä huolimatta tuloksiin vaikuttaa tietyn tason saavuttamisen jälkeen enemmänkin fiilis kuin harjoituslaukausten määrä.
Siis ainakin minulla, mutta minähän teen sitä nimenomaan fiilisten pohjalta koska liika yrittäminen tekee tästäkin tylsää työtä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 09.03.2007 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

S. Hankaniemi kirjoitti:

Taljalla ammuttu ohut hiilikuitunuoli varmaankin menee pääsääntöisesti linnusta läpi, mutta perinteisellä jousella ammuttu puunuoli jää usein kiinnikin, vaikka myös läpimenoja tapahtuu. Siihen vaikuttaa moni asia, mm. nuolen massa, varren läpimitta, kärjen muoto ja massa, terävyys yms.


Mistäköhän on tullut käsitys, että hiilikuitu(metsästys)nuolet olisivat erityisen ohuita? Minulla on viimeksi ollut käytössä 9mm hiilikuitukepit, jotka eivät nyt erityisen ohuilta tunnu vaikka puunuoliinkin vertaisi. Ampumani kepit ovat yleensä kyllä sieltä kevyemmästä päästä eikä paunojakaan ole paljon, mutta en vielä ole saanut nuolta lintuun kiinni jäämään. Ehkä sitten joskus. Embarassed

Nykyajan bluntteja on varmasti käytetty lintuihin, mutta miten esi-isämme ovat lintunsa pudottaneet, kolkalla vai terävällä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
al
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 09.03.2007 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Ammun itse hvetin paljon niin jousi kuin ruutiaseilla...
Siitä huolimatta tuloksiin vaikuttaa tietyn tason saavuttamisen jälkeen enemmänkin fiilis kuin harjoituslaukausten määrä.
Siis ainakin minulla, mutta minähän teen sitä nimenomaan fiilisten pohjalta koska liika yrittäminen tekee tästäkin tylsää työtä.


??? Ammutaan aivan 'hvetin' paljon kaikenlaisilla aseilla kuitenkin liikaa yrittämättä ja osuminen on fiiliksistä kiinni ???

Että sellaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 11.03.2007 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No johan on.
Mikä jäi epäselväksi, ihminen ei ole kone ja harjoittelu on asian toistamista kunnes saavutetaan haluttu taso.
Mutta kukaan ei pysty toistamaan optimisuoritusta kerrasta toiseen kuin kone ja tässä on juuri niiden fiilisten paikka, vai miksi huippu-urheilijat panostavat myös mentaaliharjotteisiin tai miksi esim: budo lajeissa painotetaan suorituksen henkistä puolta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
al
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 11.03.2007 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkaa mennä jo 'melko' kauas alkuperäisestä aiheesta eli siitä osumisesta ja vaikkapa sen mittaamisesta - jos nyt siitäkään sitten oli kyse. Kukaan ei tainnut missään vaiheessa vähätellä tuota keskittymis- tai hermopuolta ampumisessa tai väittää että ihminen olisi kone? Kevättä vaan kaikille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jannen87
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tam 2006
Viestejä: 110
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 16.03.2007 01:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mutta joo. Onhan se totta että ainoa oikea harjoittelu muoto vaistojouselle on ammuskella metsässä kantoja tuntemattomilta etäisyyksiltä. Talvikaudella vaan pitää murhata ittensä numeroilla ja kasoilla sisäradalla. Ja harva oppiiammuskelemaan "silmätkiinni" niinkö vaisto,vaistolla. Ite nykäsen nokin hieman silmän alapuolelle niin saan nuolelta kaikki avut mitä on saatavissa. Tilasin tuon Dreamcatcherin martinilta tulee parin vikon sisään, toivottavasti se on tarpeeksi pitkä jotta vois alkaa ampuun nuolen alta otteella. Sais nuolen silmän alle kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 16.03.2007 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alta ampuminen on hieman "häiriö" alttiimpi eikä anna virheitä anteeksi joten tekniikan harjoittelu vieläkin tärkeämpää kuin "välistavedolla".
Optimi tilanteissa esim. kisoissa sillä pääsee kyllä parempiin tuloksiin, tai onhan sekin aika yksilöllistä, ammuin viitisen vuotta alta mutta vaihdoin takaisin välistävetoon joka on mielestäni parempi tapa metsästysammunnassa ja tietenki metällä.

Kevät tosiaankin etenee ja päästään maastoon Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JohnR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 149

LähetäLähetetty: 16.03.2007 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut nuolen alta-otteella noin vuoden, mutta helkkarin vaikeaa oli saada nuoli lähtemään hyvin kun jousi on sen verran lyhyt. Vaihdoin normaaliotteeseen niin ampuminen kulkee paremmin ja nuolet lentävät paremmin.
Mun mielestä se oikea tyyli vaistomiehelle/naiselle on asettaa nuolen nokki etu-ja keskisormen väliin, jokainen tietysti tyylillään.
Jos nuolella haluaa tähdätä niin altapito on siihen hommaan tietysti parempi, itse vain olen huomannut sen että osun paremmin kun tuijotan suoraan kohteeseen johon haluan osua ja nuoli näkyy vain hämärästi siinä sivussa.
Silloin kun aloitin ampumaan ja fita-ampujat neuvoivat vaistotekniikkaa niin neuvot olivat sitä että ote reilusti nuolen alta, tähtäät nuolen kärjellä ja osumapistettä säädetään siirtämällä otetta jänteellä ylös tai alas. Tämä ei mielestäni ole oikea vaistotyyli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 16.03.2007 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mun vee-eli vaisto tyylini?,on kaksi vetävää:keski ja nimetön alle,etusormi kevyehkösti nokin päällä,nuolta pitämässä.
nostan vetokäden peukalon jonnekin suun laitaan,n.23" vedolla.

mutta on ampuma/veto tyyli kuten jousetkin muuttunut tässäsaatossakin,eli en tiedä onko nyt sitten,parin vuoden käytön/sovellutusten jälkeen ampuma tyylini jatkossakin tämä.

silmän alle nostettaessa,tuntuisi kyllä,saavan osumaan pientä skarppausta,mutta alemmalle sijoittaminen tuntuu luontevammalta,tms.ehkä tottumis kysymys?mutta tällöin pyrkii etusormi enempi mukaan vetoon.
paunat pyörii yleisimmin siinä 45-60#hujakoilla.pituudet n.50-55".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 16.03.2007 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:


Nykyajan bluntteja on varmasti käytetty lintuihin, mutta miten esi-isämme ovat lintunsa pudottaneet, kolkalla vai terävällä?


En ole käyttänyt nykyajan bluntteja lintuihin, vaan perinteisiä puisia plus hylsyistä tehtyjä. Sanoisin, että kyllä lintuja on iät ajat ammuttu sekä leikkurilla että bluntilla. Ja suosittu lintukärki on Suomessa ja muuallakin ollut kaksihaarainen luu- tai rautakärki. Se laajentaa osuma-alaa ja leikkaa pään tai siiven poikki. Sitä on käytetty paljon mm. vesilinnustuksessa. Ohi mennyt nuoli törmää ja pysähtyy hyvin ruokoihin tai kaisloihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jannen87
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tam 2006
Viestejä: 110
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.03.2007 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei välttämättä plunttia pyytä isommille jos ei oo muuten jousen tehot/heittonopeus suuri jotta plunt osuessaan aiheuttaa tarvittavan murskaamisen ja shokin. Mutta judo-point kärjet repii melko hyvin osuessaan ja aiheuttaa tarvittavan shokkikuoleman nopeasti kuten esim haulikolla ammuttaessa. Näin luulen minä. Ehh...en silti itse viittis ampua metsoa tai koppeloa muuta kuin leikkurilla. Teeret menis kyllä tuolla judolla vielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 19.03.2007 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jannen87 kirjoitti:
ei välttämättä plunttia pyytä isommille jos ei oo muuten jousen tehot/heittonopeus suuri jotta plunt osuessaan aiheuttaa tarvittavan murskaamisen ja shokin. Mutta judo-point kärjet repii melko hyvin osuessaan ja aiheuttaa tarvittavan shokkikuoleman nopeasti kuten esim haulikolla ammuttaessa. Näin luulen minä. Ehh...en silti itse viittis ampua metsoa tai koppeloa muuta kuin leikkurilla. Teeret menis kyllä tuolla judolla vielä.


No ei tietenkään isoa lintua bluntilla. Pyyt menevät hyvin bluntilla, mutta kyllä teereen ja metsoon jo kannattaa käyttää leikkuria. Niitä pääsee ampumaan sen verran harvoin hyvältä hollilta, ettei se edes ole mikään kustannuskysymys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kz6325
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Jou 2005
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 20.03.2007 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jousiammunnassa itseluottamus on vähintäin puolet osumisen edellytyksestä.Luottamuksen saa onnistuneiden harjoituslaukausten seurauksena.Varmaa matkaa ei ole olemassakaan.Itse ja ammunnan hallitsevat kaverini olemme sen yhdessä todenneet.
Huonoa onneakaan ei metsästyksessä ole.Aina löytyy syy itsestä,joko ampumasuorituksesta,välineiden kunnossa pidosta,olosuhteiden huomioon ottamisessa,pukeutumisessa,tilanteeseen lähestymisessä,..ym.Kaikesta huolimatta jousimetsästys on nautittavaa ja antaa haastetta ja saalista taitojen mukaan.
Toiset lähtevät metsästämään ja toiset lähtevät jousimetsästämään,molemmilla on jousi,mutta lähtökohdat aivan eri asioissa.Olkoon näin ja tullaan autuaiksi tavallamme.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
briha
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Jou 2006
Viestejä: 56
Paikkakunta: P-K

LähetäLähetetty: 21.03.2007 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siinäpä se taisikin olla kiteytettynä tämäkin juttu Smile asiaa Wink .Ei se auta kun syyttää itteään jos joku mättää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 3 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com