OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nuori hirvenkaataja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petruli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 135
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 14.02.2007 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos meikäläisen mielipidettä kyseltäs, nii saada metsästää hirviä ihan aseen kanssa, minimi ikäraja olis se 13-v. Ihan vaan sen vuoksi, että sillä pojalla/tytöllä alkaa järki tulla peliin hieman enemmän ja tietenkin ikä tuo sitä "varmuutta".

Omalla kohdalla metästys alko siinä 7-vuoden kantturoilla, isän mukana hirvi passissa. Siitä sitten n. 10-v ketjuun ajomieheksi ja siitä taas 15-v metästyskortti, rinnakkaisluvat, hirvimerkki (karhu olis menny läpi Wink ) ja ekana päivänä 7-piikkinen sonni nurin. Mut se täytyy myöntää, että enää en ammu samanlaiseen paikkaan kui ammuin em. elikkoa... oli muuten HIEMAN tiheessä paikassa hirvi minne sitä sitten menin tuikkaamaan Embarassed... Muutama muuki tilanne tuli mahdolliseksi, mut onneks jätin ne ampumatta.
=
Paljon ampumista ennen uutta kautta, jotta lähtee "löysät" pois ja tulee tutustuttua aseeseen ja sen ominaisuuksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perdiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 884
Paikkakunta: Mehtän puolella

LähetäLähetetty: 15.02.2007 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuten jo mainitu useaan kertaan, ei ikä mitään ratkaise vaan henkilön luonne ja kypsyys. monelle 18-vuotiaalle auto tulee liian aikaisin tappavaksi työkaluksi...

itse olen jahdissa käynyt siitä lähtien kuin olen kävelemään oppinut. ensimmäinen haulikko, metsästyskortti ja kisat 12-vuotiaana, sen jälkeen enemmän ja vähemmän aktiivisesti kaikkea sekaisin. itsellä tuo 12 v. tuntuu näin jälkikäteenkin aika hyvältä iältä, vaikka hirvijahdinkin aloitukseen. siihe touhuun lähdin aseellisena tosin vasta myöhemmin. oma poika ollut sentään metällä mukana jo mahassa! eiköhän se siitä erämiehen ura lähde...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wisent
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 76
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 16.02.2007 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite olin ensin 3 vuotta mukana touhussa ja sitten 11 vuotiaana sain kortin ja ammuin merkin ja samana vuonna vielä 3 hirvee nurin Very Happy
_________________
remington tietenkin!!!!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 16.02.2007 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko holhooja viedessä, kun noin nuorena pääsit kaataan.
Mitä tarjosit kaatoryypyksi. Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 17.02.2007 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tainnu olla puolukkamehu kova sana tuossa vaiheessa... Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tiptop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2006
Viestejä: 131

LähetäLähetetty: 17.02.2007 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siinäpähän näätte ku kohta ei yhtää metästäjää... teijän jälkee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petruli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 135
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 17.02.2007 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tiptop kirjoitti:
siinäpähän näätte ku kohta ei yhtää metästäjää... teijän jälkee

Kyllä niitä "hulluja" riittää Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wisent
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Jou 2006
Viestejä: 76
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä toissa tais olla kummisetä vieressä Wink

En tarjonnu kaatoryyppyä Laughing

Mutta kummisetä kyllä korjas asian kait. Very Happy
_________________
remington tietenkin!!!!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
erajore
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 608
Paikkakunta: Hämeessä

LähetäLähetetty: 01.03.2007 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meiän naapurissa 9 vuotiaat kaksoset on molemmat ampuneet yhen kauriin ja oli muuten niiden ensimmäinen kausi. Wink
_________________
Blop
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
erajore
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 608
Paikkakunta: Hämeessä

LähetäLähetetty: 01.03.2007 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vaikka kauriista tässä ei puhuttukkaan laitin tommosen
_________________
Blop
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T-T
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 218
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.03.2007 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse tentin metsästyskortin 15-vuotiaana ja sain heti silloin haulikon. Olen kulkenut n.4 vuotiaasta asti isän mukana metsällä, mutta en mitään aseista tajunnut vielä 15-vuotiaana. Haulikon kanssa heiluttiin pusikoissa siihen malliin, että olisi voinut muita hirvittää. Mutta siitä se sitten alkoi suttaantua ja nyt 18-vuotiaana voin todeta, että osaan käsitellä kättä pidempiä aseita hyvin turvallisesti. Pistooli on vielä hankalahko ja sitä jotuu varomaan paljon enemmän, koska siinä kun liikuttaa piippua 10cm niin se saattaa pahimmassa tapauksessa osoittaa itseä tai kaveria. Tämän takia pistooli on pysynyt kaapissa ja olen sillä ampunut ainoastaan yksin. Mutta kuitenkin tuohon ensi kaatoon. Ammmuin ensimmäisen hirveni 17-vuotiaana ja olin keltanokka hirviporukassa ja kyllä täytyy myöntää, että siinä oli tappamisen näky kun hirvi juoksi passiin. Nyt viime syksynä sain ammuttua toisen hirven ja voin todeta, että olin paljon rennompi ja laukauksen aikana ei ollut sellaista, että nyt kuolet siihen paikkaan tai suolaan sut täyteen reikiä. Ammuin 3lks ja kaksi löytyi hirvestä. Toinen ruhosta läpi ja toinen osui nenän ja silmien välissä olevaan kohtaan. Ja kyllä taas siunattiin, kun laitetaan nuori pyssymestari tulipaikalle niin sieltä ei pitäisi kuulua, kuin POKS, mutta nyt kuului useampia. Ehkä osasyynä se, että matkaa oli n.170m. Itse koin olevani kypsä hirvimetsälle, kun täytin 18 ja pienriistalle se tuli tuossa, kun täytin 16. Jokainen henkilöhän on kuitenkin erilainen, mutta itse jos joskus saan lapsia niin hirvimetsälle otan mukaan heti kun haluavat/jos haluavat, mutta aseen kanssa voisin ottaa vasta 15-vuotta täytettyään, koska katson että olin 15-vuotiaana vielä melko varomaton ilman isäni seurausta tai varoittelua joka tuntui silloin ylisuojelevalta, mutta jälkeenpäin tajusin hänen ajatelleen kaikkien turvallissuutta, myös niiden joita ei näe. Pelkkä metsästyskortti ei takaa, että osaa käsitellä asetta turvallisesti tai että tajuaa seuraukset mitä kiväärillä voi sattua mikäli ampuu väärille alueille. Nuorethan saattavat esim hirvipassissa ampua ihan mihin sattuu, vaikka heille olisi sanottu linjat mihin ampua, koska heitä ei välttämättä kaikki ole ohjaamassa ampumahetkellä. Saa nyt nähdä ensi syksynä tulee hirviporukkaan 12-vuotias poika niin meinaako olla pyssyn kanssa liikkeellä vai kulkeeko koiramiehenä kokemusta kartuttaen. On varmasti melko mielenkiintoista nähdä miten tämä poika suoriutuu hirvimerkin ampumisesta mikäli meinaa aseen kanssa tulla porukkaan. Ei nääs ole mitenkään koolla siunattu 140cm pitkä ja painaa karvan alle 40kg ja tämän pojan isällä on ainoastaan 9,3x62:sia kaapissa kun koiramies on. Täytyy olla ammuttajana kun ampuu merkkiä, kun haluan nähdä miten suoriutuu suuren kaliiberin aseesta tuolla koolla.
_________________
Tikka nakuttaa kuin akat, mutta minä en.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tiptop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2006
Viestejä: 131

LähetäLähetetty: 05.03.2007 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eihän se ase nyt nii paljoa potkase että lentäis selällee...vai jotai muutako meinasit?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com