OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Puukot teräviksi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 23.11.2006 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko Peltsu koskaan nylkenyt hirveä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
keklu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 57
Paikkakunta: Kanta-Häme

LähetäLähetetty: 23.11.2006 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No juu, kyllä nylkyhommissa tarttee puukon olla ottavassa terässä. Mutta ei sen mitenkään parranajokunnossa tarvitse olla. "Yliterävällä" terällä tosiaan vuolaisee aika helposti liikaakin. Lisäksi se hienoin terä katoaa kyllä hyvinkin äkkiä. Mutta ei tylsällä terällä tee hittojakaan.

Mulle riittää ainakin nylkyhommissa sellainen terä, joka leikkaa sanomalehtipaperia siististi. Sen terävämmästä terästä ei enää ole mitään käytännön hyötyä. Hirvien välissä pyyhkäisen teränsuun Dianovan metallireunaan muutamaan kertaan ja taas mennään.
_________________
Jaa mää vai? Emmää vaan tiärä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6580

LähetäLähetetty: 24.11.2006 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puukko kirjoitti:
Oletko Peltsu koskaan nylkenyt hirveä?


Olen minä muistaakseni hirven nähny joskus...

Kokeilin tuota joskus terävälläkin, ongelmaksi tuli se, etten koko nahkaa ottanutkaan pois vaan rupesin halkaisemaan nahkaa jolloin osa jäi pintaan kiinni. Hämärässä tuo on jo vaikea huomatakin. Siirtyminen tylsempään puukkoon sai homman taas luistamaan, eli nahka erkani pinnasta.

Mutta siitä vaan apteekkiin ostamaan kirurgin veistä ja kokeilemaan, silläkin nahka halkeaa nätisti. Menee myös puhki yhtä nätisti.

Niin ja olen minä oravankin nylkenyt ja kaikenlaista siltä väliltä.

Niin, ei se minun tylsä puukko ole sellainen kuin usealla näkyy olevan, kaksi hamarapuolta vastakkain, toinen vähän kapeampi Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-pasi-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Mar 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 07.12.2006 03:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se niin menee että veitsen pitää olla terävä teet sillä mitä tahansa...kalan tainnutukseen kelpaa vaikka kuin tylsä mutta jos terällä tarvii leikata on sen oltava terävä...jos se homma tökkii niin pitää opetella käyttämään sitä veistä! Kokeilkaa huvikseen sitä pocket vulcanusta...veitset tulee tosi teräväks(helposti ja nopeasti)...puukot on erikseen!!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 07.12.2006 03:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos on kotona kunnon öljykivi käytettävissä, niin reissulla riittää vaikka toinen puukko terän säilyttämiseen nylkykunnossa ja myöskin lihan leikkaamiseen! Mutta se on taidosta kiinni ja myöskin siitä onko puukon teroituskulmat oikeassa suhteessa käsiteltävään tavaraan nähden!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-pasi-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Mar 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 07.12.2006 04:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä vilperin kanssa! Jos on mahdollisuus käyttää mikroskooppia niin on hyvä keino opetella veitsen teroitus(ja mikspä ei puukonkin)yleensä viimeistely tulee tehtyä liian raskaalla kädellä tai liian purevalla"teroittimella"
Vieläkin suosittelen pocket vulcanusta!!! Öljykivet ym. huopalaikat on tosi päteviä mutta hitaita. Itse kokeilin puolisen vuotta sitten ja olen tyytyväinen...karvat lähtee käsivarresta kuivilteen kun sillä sipasee pari kertaa kevyesti...tylsää veistä ensin pari kertaa painavammalla kädellä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 07.12.2006 04:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä mä olen vanhanaikainen, kun mä pidän noi puukkoni ja veitseni jatkuvasti siinä kunnossa, että kehtaa antaa ne vaikka kaverille jolla on se tylsä Mora ainoana välineenä teurastukseen! Twisted Evil Jos on perusterältään kunnon puukko/veitsi, niin siihen ei paljon aikaa tuhraannu, kun tekee pienen perushuollon kotona ja reissulla,jos tekniikan osaa, niin se toinenkin puukko/veitsi terottuu muutamalla vedolla! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
skui
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Lok 2006
Viestejä: 23
Paikkakunta: Joenkylä

LähetäLähetetty: 07.12.2006 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on timantti ja tavan hiomakivi. Ongelmana on ollut tuo terän oikea kulma. Suositelkaa jotain sellaista teroitus satsia millä saisi teräkulmat kohilleen!
Pasi onkin tuossa jo suositellut tuota pocket vulcanusta, kerrotko vähän perusteluja miksi se on niin hyvä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 07.12.2006 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyri säilyttämään se tehtaan/sepän alkuperäinen teroitus! Hio siis koko terän osalta! Moni tekee juuri sen virheen, että teroittaa terän n. 2 mm:n matkalta ja silloin ollaan vähän ajan kuluttua tilanteessa, että se ei toimi missään tarkoituksessa!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-pasi-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Mar 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 07.12.2006 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pocket Vulkanuksen plussat:
Pieni(mahtuu taskuun), näppärä, helppo, nopea
Hyvä teroitusjälki(itse olen saanut veitset tod. teräviksi)
Halpa(25€)

Miinukset:
Tekee liian kovaa veitseä painettaessa pahan kierteen
Oltava tarkkana teroitettaessa ettei vetäse veitsellä sormeen
Ei sovellu puukkojen teroitukseen

http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-messenslijper-vulkanus-pocket.htm

mm. tuolta löytyy kuva laitteesta. Näyttää rihkamalta mutta toimii. Jossain erä-lehdessä oli testailtu tuotakin teroitinta, mut nyt en löytäny sitä lehtee enkä muista numeroa...tais olla sama lehti missä oli tää filettitesti...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com