OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäniksen jäljitys..?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pienriista
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Syy 2006
Viestejä: 27
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 02.11.2006 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus lumijälkioppaasta

"Metsäjäniksen takaljalan jälki on selvästi leveämpi kuin rusakon, etenkin nopeasti loikittaessa ja pehmeässä lumessa.Kookkaampi ja kapeatassuisempi rusakko uppoaa lumessa selvästi syvemmälle.

Tyypillistä jäniksen hyppyjälkeä ei voi sekoittaa mihinkään muuhun jälkeen.Vaikeuksia voi tuottaa verkkaisen käynnin jälki kantavalla lumella, kun takajalankin painallus on vain hivenen etutassun jälkeä suurempi. Yleensä tällaista jälkeä ei ole kovin pitkään ja tyypillistä jäniksenjälkeä löytää varmistukseksi aivan läheltä. Etukäpälän varvaspolkuanturoiden epäsymmetrinen ryhmitys on tyypillistä jäniseläimille."

Jäniksen takakäpälä on muutaman sentin pidempi kuin rusakon

Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2004
Viestejä: 292
Paikkakunta: Juuka

LähetäLähetetty: 02.11.2006 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus harvoin paksumman lumen aikaan olen löytänyt jäniksen kaivaman tunnelin, itse en ole sellaisesta jänistä ampunut mutta isä kerran pääsi posauttamaan. Toisinaan kivisellä alueella jäniksen lymö on ollut kiven tai määttään päällä ja kun jälkiä olen seuraillut lähemmä niin jänö on pujahtanut lähellä olevaan kivenkoloon piiloon eli ei ole edes yrittänyt juosta aluksi karkuun.

Jos useamman kerran samaa jänistä jäljittelee oppii vähitellen sen harhautusrituaalit, makuupaikat ja pakosuunnan ja sitten voikin käydä esim suoraan tarkastamassa mahdolliset lymöt tai laittaa toisen menemään jälkiä pitkin ja itse menee valmiiksi tiedetyn pakoreitin varrelle odottelemaan.

Loppukierrosta tehdessä kannattaa kävellä vaikka paikallaan jos tarvitsee samassa kohdassa tarkastella jotain pitemmän aikaa, tällöin jänis päästää lähemmä. Myöskään ei kannata tuijotella suoraan kohti mahdollista jäniksen olinpaikkaa vaan katsella vähän syrjäsilmällä, tämä tietenkin vain jos haluaa päästä mahdollisimman lähelle. Niin ja jos arvaisi kävellä vinosti ohi jäniksen eli tarvitsisi kävellä kohti sitä niin pääsisi lähemmä, käytännössä meinaa olla että vaikka kuinka päättelet jäniksen menneen esim metsän ainoan katajan alle lymöön niin juuri kun kurkkaat katajan alle attä eihän se täällä olekkaan niin silloin jänö lähtee selän takaa jostain ihme paikasta karkuun.

Kerran karkoitettu jänis on minun edessäni aina tehnyt muutamat paluuperät ja jäänyt johonkin korkeammalle mättäälle katselemaan josko joku tulee jälkiä pitkin, vain kaksi jänistä olen saanut uudella lähestymisyrityksellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poropaimen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2005
Viestejä: 181
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 02.11.2006 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli siis meneekö se tiivistettynä näin: On oltava vasta satanut lumi, mieluiten vielä muutaman asteen plussan puolella. Lähdetään seuraamaan tuoreita jäniksen jälkiä. Päädyttäessä ensimmäiselle jäniksen tekemälle paluuperälle lähdetään kiertämään ensin laajaa ympyrää. Mikäli jälkiä ei mene ulospäin ringistä aletaan rinkiä hiljalleen pienentämään. Kun ollaan lähes varmoja siitä missä jänis makoilee, sitä lähestytään hiljalleen ja mahdollisimman äänettömästi. Mikäli jänistä ei saada jostain syystä saaliiksi, sitä on lähes turha yrittää lähteä jäljittämään uudestaan? Eikä missään vaiheessa saisi ilmeisesti pysähtyä, vaan pienessä liikkeessä olisi oltava koko ajan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jeze
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Mar 2005
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Paimio/Pöytyä

LähetäLähetetty: 02.11.2006 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienriista kirjoitti:
Lainaus lumijälkioppaasta"Metsäjäniksen takaljalan jälki on selvästi leveämpi kuin rusakon, etenkin nopeasti loikittaessa ja pehmeässä lumessa.Kookkaampi ja kapeatassuisempi rusakko uppoaa lumessa selvästi syvemmälle.
Very Happy
täälä päin oln tavannut rusakoihin jotka levittävät myös takajalkojen varpaita jottei ne uppoa Rolling Eyes oisko nämä jotain rusakon ja mettäjänön sekotuksia?

rusakkohan on hyvä sopeutumaan Smile
_________________
Benelli Super Black Eagle 12/89
Sako Quad 22lr
Sako finnbear 30-06
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Cachorro
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2006
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 03.11.2006 10:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienriista kirjoitti:


Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä Very Happy


Jep. Kiitoksia. Todennäköisesti tulevana viikonloppuna pääsen kokeilemaan jänön/rusakon mettästystä ekaa kertaa eläissäni. Hitto, että ootan sitä kuin lehmät kevätlaitumelle pääsyä!!!!
_________________
SAKO 75 Laminated Stainless + S&B Z 1,5-6x42
Baikal IJ-27
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Mar 2004
Viestejä: 292
Paikkakunta: Juuka

LähetäLähetetty: 03.11.2006 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo loppukiertäminen mahdollisimman äänettömästi on ehkä turhaa, kunhan liikkuu hissun kissun että ehtii tarkkailla ympäristöään ja välttää kovia ääniä (oksien katkominen yms), jäniksellä on kuitenkin niin tarkka kuulo että se halutessaan voisi lähteä jo useamman sadan metrin päästä karkuun askelet kuullessaan.

Lymö on mahdollisesti paluuperistä katsoen tuulen alla, tuskin jänö haluaa hajunsa kulkeutuvan jäljittäjänsä nenään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pienriista
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Syy 2006
Viestejä: 27
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 03.11.2006 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
täälä päin oln tavannut rusakoihin jotka levittävät myös takajalkojen varpaita jottei ne uppoa oisko nämä jotain rusakon ja mettäjänön sekotuksia?

rusakkohan on hyvä sopeutumaan


Tuosta en osaa sanoa mutta voihan asia näinkin olla Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5245
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.11.2006 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keskiviikkona näyttäisi Kainuun Sanomien sääennusteiden mukaan olevan "sellainen" keli jäniksen jäljitykseen Suomussalmella Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Evis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 06.11.2006 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä karkuunpäässeenkin saa joskus, jos vain malttaa odottaa hetken ennen kuin lähtee perään. Itse olen menestyksekkäästi odotellut ensin n. 10min ja sitten tehnyt laajan lenkin oletettuun lepo paikkaan. Olen myös huomannut että ei kannata paljon pysähdellä kun tietää jänön olevan lähellä. Jos pysähtyy, niin silloin yleensä jänis lähtee uudelleen likkeelle. Tasainen hiljainen vauhti päällä koko ajan. Niin ja turha paukutella jos jänis yllättää pahasta paikasta. Parempi odotella ja koittaa uudelleen. Ja maaston tuntemus auttaa huomattavasti asiaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poropaimen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2005
Viestejä: 181
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 06.11.2006 17:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Keskiviikkona näyttäisi Kainuun Sanomien sääennusteiden mukaan olevan "sellainen" keli jäniksen jäljitykseen Suomussalmella Wink


Katsos, täällähän on muitakin Suomussalmelta! Missäspäin Suomussalmea vaikutat? (Vastaa mieluiten yv:llä, niin ei hyvin rakentuneen keskustelun alku, mene vaan piloille.) Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jussijänismies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2005
Viestejä: 2606
Paikkakunta: Hallan Aroilla...

LähetäLähetetty: 08.11.2006 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jo vain se on mukavaa puuhaa tuo jäneksen jälestys. Viimevuosina jäänyt vähemmälle mutta jospa sitä tässä sopivan kelin tultua kävis taas kokeilee. Vuosia sitten ei paljon muuta riistaa tullut metsästettyäkään kun tuon jälestyksen oppi.
_________________
Jussa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.11.2006 04:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusakko ei tuppaa levittää jälkeä lumi tassuksi vaan voi värityksen perusteella olla seka sikiö.(paljon tapaa nykyään.)

Rusakko on teiden, polkujen mestari ja risteykset on sen alaa eli passit niihin.(ja hiljaa ja liikkeet hitaita niin ei huomaa, pyssynkin)

Oon 30v pelannut noiden kanssa ja miksei valkkarien silloin -70-80 luvulla vaan valkoset katos ja rusakot jäi.

Isoisä koulutti suomen ajokkeja eli -60 luvun lopusta asti olen seurannut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lintumies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Huh 2004
Viestejä: 69

LähetäLähetetty: 11.11.2006 01:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guassimo kirjoitti:
Siihen loppui jäniksen lumitunnelileikit. Tarkemmin jälkiä katsottuani huomasin jäniksen makuutunnelin noin 3-4m pitkäksi. Eli liekkö maannut useampiakin öitä siellä. Onko muuten muut törmänneet metsäjäniksellä samanlaiseen?
Rusakothan kyllä menevät tunneliin, mutta mehtäläiset?



Olen tavannut, oli muistaakseni n.2-3m pitkä ja lunta oli aika reilusti. Olin sillo viiennellä luokalla ja helmikuu oli kuukausi. Meille oli marraskuulla hankittu uus pystykorva ja olin pennun kanssa tarpomassa lumihangessa, kun siitä sitte lähti jänes juoksemaan ei muuta ku usuttamaan koira perään. No eihän se pentu pitkään syvässä lumessa juossu, mutta minä juoksin ku olin kertonu isolleveljelle meidän koiran taidoista.
En varmaan muuten muistais tätä tapausta, mutta ku kirjotin siitä koulussa sitten pikku tarinan. Taitaa olla muuten vieläkin tallessa.
Oih niitä aikoja...
_________________
Vähän tulee kirjoitettua tälle foorumille, mutta paljon luettua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 607
Paikkakunta: Helsinki/Karkkila

LähetäLähetetty: 11.11.2006 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän metästys mailla on paikoittain paljon rusakoita ja toisissa paikoissa sitten metsäjäniksiä. Tossa pari vyuotta sitte oli tosi vähän metsäjäniksiä. Kanta näyttää elpyneen hyvin. Mistäköhän johtuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
WhiteTail™
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2006
Viestejä: 729
Paikkakunta: Finland

LähetäLähetetty: 11.11.2006 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melko varmasti siitä, että pari vuotta sitten ja siitä muutamia vuosia taaksepäin alueella on ollut rutto, ja se on vienyt kannan pohjiin. Jänis on kuitenkin suotuisissa oloissa niin nopea lisääntymään, että kanta nousee myös nopeasti, kun rutto alueelta häviää Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com