| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23931 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.05.2026 02:17 Viestin aihe: |
|
|
Itse käytän kaurisjahdissa toisinaan tyyliä missä hiippailen useita paikkoja läpi. Tällöinkin autolla joutuu siirtyä välillä. Tällainen monen paikan läpikäynti toki vaatii sen ettei silloin ole kovaa pyyntipainetta ja joka puolella muita pyyntimiehiä. Mutta saattaishan tuotakin joku ajatella autopyynniksi.
Tracker on aika hyvä ku pitää sen päällä niin innokkaat pääsee seuraamaan mitä tapahtuu _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 02:14 Viestin aihe: |
|
|
Haukkuuko naaraskauriit koskaan varoitushaukkuja? En ole kuullut niiden sitä tekevän mutta eilen yhden kauriin osalta arvoin onko se pikkupukki vai naaras. Ja päädyin siihen että se on naaras. Ja kun kävelin sen liki niin se aloitti ankaran haukkumisen ja mörinän.
Oli kyllä koko illan kauriita joka puolella näkyvissä. Pukit talojen pihoissa niin ettei mahdollisuutta ampua ja naaraita vilisi passini edestä ja takaa ja sivulta😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 11378 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 18.05.2026 02:29 Viestin aihe: |
|
|
Naaras haukkuu siinä missä pukkikin. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 03:54 Viestin aihe: |
|
|
Molemmat haukkuu. Naaraan haukku on kyllä selkeästi korkeampitaajuista, kun vanhan pukin ääni on tosi matalaa mörähtelyä...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 03:54 Viestin aihe: |
|
|
Joo kaikkea sitä oppii. En ole koskaan ennen nähnyt ja kuullut naaraan haukkuvan. Aina olleet pukkeja. Joka kerta. Ja naaraat juosseet suu supussa karkuun.
Tänä vuonna tavallista aktiivisempaa muutenkin tuo kauriiden mölinä. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 06:18 Viestin aihe: |
|
|
Jos oisin ilkeä, niin ihmettelisin miten nämä todelliset metsästäjät, jotka käyttää aikansa niin tarkasti riistaa tarkkaillen,
etteivät ehdi edes perusteita oppimaan ampuma-aseista saati ammusten terminaaliballistiikasta,
ovat silti onnistuneet olemaan oppimatta myös alkeet riistan käytöksestä...  _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 06:27 Viestin aihe: |
|
|
Veikkaan että tuota haukkuakin on erilaista. En kyllä kuule eroa mutta nähny erilaista käyttäytymistä. Joskus kauris huomaa sut ja lähtee juoksee haukkuen karkuun. Tämä ilmiö yleensä putsaa koko pellon kauriista. Kaikki lähtee, usein myös peurat. Selkeä varotusääni muille.
Mut keväällä, jos kauris on huomannu jotain mut ei tunnistanu kohdetta, se saattaa lähestyä kohdetta haukkuen. Samalla sorkkaa maahan hakaten. Pari kertaa on käyny niin, et oon alkanu houkuttelee pillillä, mikä on suututtanu jonkun naaraan. Naaraskauris on lähestyny pillityspaikkaa kiivaasti haukkue ja maata tampaten. Ja tämä reuhominen on sitten saanut valtapukin tulemaan ulos piilostaan puolustamaan reviiriään. Eli tilanne ei ole aina pelattu, vaikka haukku kuuluisi... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
fr0z Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Tulikohan käytettyä kaikki tuuri tässä keväällä... noinko tarttee enää syksyllä lähtee ollenkaan.
Nooh, siinä se vihdoin on... ensimmäinen kevätpukki Suomesta!
Kotopuolessa metsäkauriskanta ei tosiaan mahdollista kevätpukkijahtia, mutta useana vuonna olen päässyt onneani koeponnistamaan ystävieni avustuksella. Onni ei ole kuitenkaan ollut myötä. Tänä keväänä kuitenkin onnistuin kevätpukin kaatamaan Ruotsissa heti jahdin aloituksessa, josta onkin tuolla tarinan tynkää jossain vähän aiemmin. Ja nyt vihdoin onni oli myötä myös kotosuomessa heti ensimmäisen aamun yrityksessä!
Hiivin peltotietä hieman kolmen jälkeen aamulla tarkoituksena mennä kytikselle pellonlaitaan. Peltotiensuuhun saapuessani huomasin kauriin seisovan jähmettyneenä keskellä peltoa vain 60m päässä minusta! Pirun hämärää, ei erota onko pukki. Hyvin varovainen taka-askel, että pääsen takaisin puskan suojaan! Kyykkyyn, jakkara ja ampumatuki pois käsistä maahan. Kivääri olalta kätösiin ja varovasti kiikarilla sukupuolen tarkastus. Naaras!
Tämän jos karkuutan ja se alkaa huutamaan, niin peli on pelattu! Naaras jatkaa syömistä hämärässä ja alan asetella hyvin varovasti tavaroitani tiensuuhun. Lopulta istun jakkaralla, kivääri on valmiina tuella ja naaras jatkaa aamutoimiaan aivan edessäni. Hämärä pelasti! Katselen naarasta yli tunnin ja kuvailen Hikmicron lämppärillä. Välillä syö, välillä makailee ja käy hieman lähempänäkin. Lopulta päivän valostuessa naaras viimein lähtee pois! Selvisin!
Aamun aikana pellolla on rusakoita, kettu, kurkia ja vaikka mitä, mutta ei kaurispukkia. Muurahaiset herää auringon alkaessa lämmittää ja huomaan istuvani muurahaisten valtatiellä. Niitä kiipeilee jo pitkin takkiakin.
Kello on 08:17 ja saan kyllikseni muurahaisista. Laitan kavereille viestin että muurahaiset syö elävältä, kyllä mä luovutan. Nousen ylös ja käpyttelen ees taas etsien muurahaisista vapaata paikkaa iltakytikselle.
Yhtäkkiä huomaan olkani yli pukin kulkevan pellon toista laitaa kohti nuolukiveä. Äkkiä maihin ja nelinkontin kohti kivääriä. Saan Blaserin K95 kätösiin puun toiselta puolta ja pyörähdän istumaan maahan. Pukki kulkee edelleen pellonlaitaa... Otan polvista tukea. Lopulta vihellys saa pukin pysähtymään. 6.5mm 123gr Blade Pro poistuu piipusta noin 865ms ja osumasta ei 95 metrin päässä ole epäselvyyttä. Pukki ottaa hitaasti jokusen askeleen ja tiputtautuu maahan. Se oli siinä!
Pakolliset luotiviilaukset!
Ampumakulma ei ollut ihan optimi, joten himpan marinaadiakin tussahti. Ei tullut tosin katsottua osuiko ruokatorveen vai... Luoti meni molemmin puolin kylkiluiden välistä, eikä räjäyttänyt luita sisäänpäin. Osuma mm. maksassa, joka siinä kunnossa ettei kaveri halunnut sitä enää jatkojalostaa. Molemmat etulavat täysin ehjät, kuten myös sydän. Osumasta paikallaan seisova pukki tipahti heti hieman kyyryyn/alemmas. Oisko liikkunut kaiken kaikkiaan 6m ennenkun lyyhistyi maahan ja kääntyi kylelleen. Heti näki että etsimishommiin ei tartte alkaa.
 _________________ --- Hiirestä hirveen --- |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 12:24 Viestin aihe: |
|
|
| Peto kirjoitti: | Jos oisin ilkeä, niin ihmettelisin miten nämä todelliset metsästäjät, jotka käyttää aikansa niin tarkasti riistaa tarkkaillen,
etteivät ehdi edes perusteita oppimaan ampuma-aseista saati ammusten terminaaliballistiikasta,
ovat silti onnistuneet olemaan oppimatta myös alkeet riistan käytöksestä...  |
Nooo. On ainakin varmaa että olen foorumilla ainut joka uskaltaa kysyä ja olla tietämätön. Se että nostatan itseni asemaan joka tietää kaikesta kaiken ei kehitä minua yhtään. Oman tietämättämyyden tunnustaminen tekee itsestä heikon ja alttiin tuollaiselle kritiikille ja ihmiset näkee minut b-luoka metsästäjänä. Mutta toisaalta, välinpitämättömyys tuosta antaa mahdollisuuden pitää mielen avoimena eikä ylpeys saa valtaa.
Minkä minä sille voin että en ole koskaan nähnyt ja kuullut naaraan haukkuvan. Jos en ole niin en ole.
Minun ei onneksi tarvitse todistella omia taitojani muille kuin itselleni. Eikä niitä kyllä koskaan kukaan miksikään ole noteerannutkaan. Juuri siksi että paljastan omat tietämättömyydet ja heikkoudet. Sama koirissani. Minulla ei ole koskaan ollut muiden mielestä hyvää koiraa. Koska kerron aina mitä vikaa niissä on. Kun taas todelliset ammattimiehet eivät paljasta tietämättömyyttään ja suurin osa koiramiehistä ei koskaan puhu koiriensa heikkouksista. Että voit ihmetellä ihan rauhassa tätä asiaa etkä erotu joukosta. Minä olen valinnut tien missä palvelen omaa tiedon hankintaani nöyrästi ja välittämättä siitä millaisen kuvan annan muualla.
Kauris ei ole ollut minun ykkös prioriteetti koskaan. Olen jahtaillut niitä hyvin sunnuntaimetsästystyyppisesti. Ja koska haukkuvaa naaraskaurista en ole koskaan nähnyt niin mistäpä olisin voinut asiasta tietää. En minä tiedä sitäkään että haukkuuko ne syksyllä ollenkaan? En ole kertaakaan koskaan kuullut haukkuvan. Peurojen olen kuullut pitävän kaikkia mahdollisia ääniä. Mutta kauriiden olen kuullut haukkuvan vain keväisin. Tänä keväänä poikkeuksellisen paljon. Tuntuu että joka ilta kuuluu meteliä. On tukuttain asioita mitä en kauriista tiedä. Tai kauriin metsästyksestäkään. Olen toki niitä jahdannut ja ampunut monella tavalla mutta nimenomaan ns ohimennen. En ole koskaan syventynyt asiaan samalla tavalla kuin vaikka karhuun, villisikaan tai kettuun tai hirveen. Silti nuostakaan eläimistä en tiedä kuin pienen pintaraapaisun niiden sielunmaisemasta ja elämästä _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 12:44 Viestin aihe: |
|
|
Tuo muuten ihan oikeasti kiinnostaa että haukkuuko kauriit syksyllä ja talvella? Olen kuitenkin kymmeniä ampunut aktiivisesti hiippaillen ja jäljittäen ja kaikenlaisia tilanteita on ollut mutta koskaan eivät ole pukahtaneet mitään. Täysi hiljaisuus ja ainut mitä voi kuulla niistä on sorkkien alla katkeavan oksan ääni kun lähtevät karkuun.
Keväällä kytiksellä saattaa kuulla useitakin pitkin maastoja haukkuvan ja jos hiippailet jonnekkin ja kauris huomaa sinut niin taas haukutaan (paitsi naaraat ei kyllä joka kerta hauku kun en ennemmin ole nähnyt). Pukit kyllä pitää mahdottoman metakan. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä ne syksylläkin haukkuu. Ainaki niissä varotustilanteissa, ku varottaa muita. Mut onhan se pukki äänekkäämpi keväällä ku puolustaa reviiriään. Herkemmi pako muuttuu siihen et ollaan hiukka piilossa ja mölytään...
Hitto ku pääsis jahtiin. Kyllä jotain puuttuu keväästä. Onnea vaan fr0zille kaadosta  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 14:07 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | On ainakin varmaa että olen foorumilla ainut joka uskaltaa kysyä ja olla tietämätön. |
Ei se kyllä ihan tuolta vaikuttanut taas tuolla asepuolella, kun tiesit kaiken semmosista pyssyistä ja luodeista, mitä et oo viittinyt edes kokeilla
Sitä oikein ihmettelin, mistä sellainen ajatus edes voi lähteä, että kaluston tuntemus olisi jotenkin riistantuntemuksesta pois?
Meni ehkä vähän tunteisiin Vaan ei tosiaan kannata alkaa kamppeilla hifistelemään, jos vielä siitä riistatiedot heikkenee.  _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Minä kerroin mitä tiedän hirven tappamisesta. Ja siitä mihin hirvi kuolee. Ja se tieto ei häviä yhtään sinun tietoosi. Vaikka mitä luulet.
Minä kyllä ilmoitan koska olen varma jostain mitä tiedän. Ja olen aivan sata varma niistä mekanismeista mihin hirvi kuolee. Ja millä aikataululla ja suurinpiirtein millä mahiksella. Minä en usko taikapanoksiin millä hirvi tippuu aina paikalleen ilman vakavaa hermostovauriota tai MASSIIVISTA tukirankaiskua. Ja riittävän massiivista tukirankaiskua et voi saavuttaa 30kal ja 9,3:lla.
Näin minä ole sanonut. Ja pysyn kannassani. Olen myös aina sanonut että isompi tappaa paremmin.
En myöskään saanut luotikeskustelussa mitään tietoa siitä kun yritin kysyä että mikä se mekanismi on millä peurat ja hirver sitten aina putoaa paikalleen. Tuli vain hiljaisuus.
Minä en usko mihinkään yliluonnollisuuksiin tässä asiassa. Vain vauriot ratkaisee kuten olen aina haulikkopuolellakin teille shokki uskovaisille aina toitottanut. Pitää saada vaurioita. Samat miehet puhuu tehokkaan tappamisen osalta yhtäaikaa maksimaalisesta räjähtämisestä ja varmint luodeista ja toisaalta läpireijistä. Niistä jutuista puuttuu loogisuus. Ja jos tätä konsensusta uskaltaa haastaa niin tottakai vähättely alkaa.
Minä olen luoti ja kaliberikeskustelussa tuonut oman näkökantani mitkä ovat merkittäviä asioita ja mitkä ei. Ihmettelen että siitä pitää höyrytä. En minäkään höyryä vaikka jotku jaksaa kertoa norsukiväärin olevan välttämätön _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Olkiukkoilet kyllä herkästi. Sulle ole edelleenkään kukaan mistään norsukivääristä puhunut.
Hirvi ja peurakin tippuu paikoilleen, kun luoti lyö painetta oikeaan kohtaan. Mekanismia voit katsella vaikka ballistiikkageeli videoista.
Jos siellä hirven sisällä tapahtuu keuhkossa kavitaatio, mikä venyttää kudoksia kolkytä senttiä suuntaansa,
niin damagea tulee joka puolelle ja jytkäys aiheuttaa sähkökatkon sinnekin hermostoon.
Miksi kirjottelet tyhmiä, että loogisuus puuttuisi tehokaista luodeista ja läpireijistä puhuttaessa?
Eihän ne ole mitenkään toisiaan pois sulkevia asioita, luoteja on jostain 80-luvulta alkaen suunniteltu vasiten täyttämään molemmat tehtävät saman aikaisesti.
Vaan lopetan offtopicin, säähän et kohta erota supinjälkeä karhusta, jos erehdyt lukemaan. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.05.2026 14:56 Viestin aihe: |
|
|
Jos asia on ratkottu 80 luvulta saakka, ajattelisi että joku olisi nämä tehdaspanoksiinkin ymmärtänyt ladata ja että niitä käytettäisiin yleisesti jahdissa. Eikä ne olisi tarunhohtoisia huippueliitin spesiaalihommia😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|