OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Saadaanko peuraluvat käytettyä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 90, 91, 92  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2187

LähetäLähetetty: 17.02.2024 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisko 80% luvista ammuttu, vähän toista sataa lupaa oli.
Vähentynyt on selvästi mutta on noita vielä. Toki loppukauden kuvaselvityksestä kävi aika selvästi ilmi että sama peuraporukka saatta kuvauttaa itsensä illan aikana kolmella ruokintapaikalla jos niitä on alle kilometrin säteellä toisistaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2007
Viestejä: 915
Paikkakunta: Ulkomaat

LähetäLähetetty: 17.02.2024 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
Mulla oli sellainen harhainen käsitys, että BlueMarlin ja kivalo jahtailee jossain suht samoilla hoodeilla, muttei voi ollakaan näin kertomuksista päätellen 😂

Very Happy Kait sekin on kohta miun vika ku muilla ei oo peuroja Laughing Mulla on pohjaton reppu antaa tulla vaan sinne mahtuu. Itse asiaan se kun on niin monista asioista kiinni onko niitä vai ei. Kaikkihan täällä saitilla on samoilta huudeilta niin pienet ympyrät on tässä maassa..
_________________
<a> <a>
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
piippurihla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2022
Viestejä: 164

LähetäLähetetty: 18.02.2024 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kannibaali kirjoitti:
Itse kanssa alueella, missä luken kaavaillun mukaan kanta jopa 45/1000ha laajemmillakin alueilla. Tuntui syksyllä, että peuraa oli paljon laajemmilla umpimetsissäkin..onhan niissäkin ruokintaa ja tämäkään talvi ei ole osoittautumassa sittenkään mitenkään ankaraksi. Parasta aikaa tulee vettä ja ainakin varsinaiset metsät ovat taas lumettomia. Se antaa peuroille pelivaraa ja jos osassa paikoista ruokinta on konaisuudessaan vain välttävää yleisarvosanaltaan, peuroilla on jälleen hyvät saumat selvitä talvesta kohtalisessakin kunnossa.


Osassa peura aluetta on taas syvä hanki ja peuralle ääriolosuhteet. Lupa määrät täysin ylimitoitoitettuja kantaan nähden. Silti on kova tuska kun osa jäi ampumatta. Lumen syvyyden ja peurakannan yhteys tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kannibaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2014
Viestejä: 1674

LähetäLähetetty: 18.02.2024 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

piippurihla kirjoitti:
kannibaali kirjoitti:
Itse kanssa alueella, missä luken kaavaillun mukaan kanta jopa 45/1000ha laajemmillakin alueilla. Tuntui syksyllä, että peuraa oli paljon laajemmilla umpimetsissäkin..onhan niissäkin ruokintaa ja tämäkään talvi ei ole osoittautumassa sittenkään mitenkään ankaraksi. Parasta aikaa tulee lla on jälleen hyvät saumat selvitä talvesta kohtalisessakin kunnossa.


Osassa peura aluetta on taas syvä hanki ja peuralle ääriolosuhteet. Lupa määrät täysin ylimitoitoitettuja kantaan nähden. Silti on kova tuska kun osa jäi ampumatta. Lumen syvyyden ja peurakannan yhteys tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää.


Aivan samaa mieltä itse ja lumen syvyys jutut faktaa kuten sanoit. Pellot ovat myös lähes kaikkialla kovan lumen alla nyt, metsät sentään monin paikoin sellaiset, että eläimet saavat edes elimistööön pidettyä hereillä.

Olen myös sitä mieltä, että monilla on liian ruusuinen kuva peuran ja kauriin selvyitymiskapasiteetista. Ja hyvin usein ns uusilla metsästäjille ja nuorilla

Monilla valkohäntien ruokkiminen on tasoltaan siinä välttävän-tyydyttävän välillä, jolloin näen tällaisen näin ajoissa leudontuvan talven olevan pelastava tekijä. Leudontuva talvi tosin aiheuttaa moniin välttäviin riistanhoitajiin ehkä myös jotain...

Eläinten tarkkailu ja seuraaminen on minusta metsästystäkin mielenkiintoisempaa. Jopa eläinten ruokkiminen. Itse hyväksyn myös kaiken Suomessa tapahtuvan ruokinnan mitä harjoitetaan, myös itärajan haaskakuvaustoiminnan jne, mutta älkäämme menikö siihen.,🙂😮😀
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
piippurihla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2022
Viestejä: 164

LähetäLähetetty: 18.02.2024 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

_
kannibaali kirjoitti:
piippurihla kirjoitti:
kannibaali kirjoitti:
Itse kanssa alueella, missä luken kaavaillun mukaan kanta jopa 45/1000ha laajemmillakin alueilla. Tuntui syksyllä, että peuraa oli paljon laajemmilla umpimetsissäkin..onhan niissäkin ruokintaa ja tämäkään talvi ei ole osoittautumassa sittenkään mitenkään ankaraksi. Parasta aikaa tulee lla on jälleen hyvät saumat selvitä talvesta kohtalisessakin kunnossa.


Osassa peura aluetta on taas syvä hanki ja peuralle ääriolosuhteet. Lupa määrät täysin ylimitoitoitettuja kantaan nähden. Silti on kova tuska kun osa jäi ampumatta. Lumen syvyyden ja peurakannan yhteys tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää.


Aivan samaa mieltä itse ja lumen syvyys jutut faktaa kuten sanoit. Pellot ovat myös lähes kaikkialla kovan lumen alla nyt, metsät sentään monin paikoin sellaiset, että eläimet saavat edes elimistööön pidettyä hereillä.

Olen myös sitä mieltä, että monilla on liian ruusuinen kuva peuran ja kauriin selvyitymiskapasiteetista. Ja hyvin usein ns uusilla metsästäjille ja nuorilla

Monilla valkohäntien ruokkiminen on tasoltaan siinä välttävän-tyydyttävän välillä, jolloin näen tällaisen näin ajoissa leudontuvan talven olevan pelastava tekijä. Leudontuva talvi tosin aiheuttaa moniin välttäviin riistanhoitajiin ehkä myös jotain...

Eläinten tarkkailu ja seuraaminen on minusta metsästystäkin mielenkiintoisempaa. Jopa eläinten ruokkiminen. Itse hyväksyn myös kaiken Suomessa tapahtuvan ruokinnan mitä harjoitetaan, myös itärajan haaskakuvaustoiminnan jne, mutta älkäämme menikö siihen.,🙂😮😀


Olen miettinyt jotain vikaa olevan nuoremmilla ja yleisimminkin riistan kunnioituksessakin. Jäniksistä puhutaan mm pitkäkorvaisina rottina. Onko eräkulttuuri Suomessa todella näin ohutta. Kun seurannut on nettikeskusteluja tässä asiassa on menty minusta viimeisenä 10 vuotena alaspäin. Näitä tapauksia kun on ammuttu emä hirven tai pikkusorkan vasalta on ollut vähän liikaa. Nuorilla on intoa muttei aina ymmärrystä todellisista metsästysmahdollisuuksista kun riistan määrä on suurimmassa osassa Suomea hyvin vähäinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
esa g
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2005
Viestejä: 177
Paikkakunta: hml

LähetäLähetetty: 18.02.2024 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinhän se on,ikävä kyllä. Se mitä piippurihla sanoi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11053

LähetäLähetetty: 19.02.2024 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Some. Facebookin metsästysryhmiin ei viitsi edes kuulua, sen verran järjenköyhää väkeä niihin kirjoittelee, ja sitten se asenne tarttuu.

Mitä tulee pikkusorkkien ruokintaan niin MMM/SML ja Riistakeskushan on mainostaneet tuota "houkutteluruokintaa" jonka voi lopettaa kun seinään 15.2. Ikävä kyllä se uppoaa vähän liian hyvin tiettyyn ajatusmalliin. Järjenköyhää toimintaa sekin.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 19.02.2024 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistähän Sigamees on keksinyt että houkutteluruokinnan voi lopettaa jahtikauden päättyessä. Kyllä houkutteluruokintaa jatketaan samalla teholla kevääseen vaikkei enää metsästetä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8406
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.02.2024 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä houkutteluruokintaa se on, jo ruokitaan aikana jolloin ei niitä voi ampua? Itse oon käsittäny tuon houkutteluruokinnan just niin, että ruokamäärä pidetään minimissään, jotta eläimet eivät siitä varsinaisesti hyödy ja ruokitaan vain paikoissa, joissa eläimiä voidaan tehokkaasti kaataa. Miksi niitä sitten sen mukaan ruokittaisiin jahtikauden ulkopuolella...

Tuo on minusta aika epäeettistä touhua. Jos eläintä opetetaan helppoon ruokaan, pitäisi sitä tarjota talvikauden läpi. Tai sitten sitä ei pitäisi tarjota ollenkaan. Itse ruokin kyllä etenkin kaurista niin kauan ku kova talvi kestää. Kyllä se eläinten terveydessä näkyy, jos ovat tottuneet helmikuuhun asti jyvä kasalla käymään ja nyt pitäisi orasta alkaa kaivaa 5 cm jääkerroksen läpi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.02.2024 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

agriins kirjoitti:
Mistähän Sigamees on keksinyt että houkutteluruokinnan voi lopettaa jahtikauden päättyessä. Kyllä houkutteluruokintaa jatketaan samalla teholla kevääseen vaikkei enää metsästetä.


Kyllähän se perustuu ihan noihin “ylätason pohdintoihin”, että houkutteluruokinta on ok, mutta tukiruokinta on s…tanasta.

Aika lailla tämmöistä keskustelua käytiin jokuaika takaisin ja aiheutti melkoisia jakolinjoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11053

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

agriins kirjoitti:
Mistähän Sigamees on keksinyt että houkutteluruokinnan voi lopettaa jahtikauden päättyessä. Kyllä houkutteluruokintaa jatketaan samalla teholla kevääseen vaikkei enää metsästetä.

En minä, mutta käytäntö.

Se metsästäjäruokkija ei monesti ole muuttanut mitään itse ruokinnan toteutuksessa kun on siirrytty ajatuksen tasolla tukiruokinnasta houkutteluruokintaan. Paitsi että se lopetetaan helmikuuhun. "Kun tähän kerran kannustetaan". Eli viljaa ja porkkanaa menee tonnikaupalla jahtikauden ajan. Mikään houkutteluruokinta se ei ole. Täältäkin foorumilta löytyy esimerkkejä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11053

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esim Metsästäjälehti:
Houkuttelu- ja tukiruokinta eroavat ravinnon tarjoamisen määrässä ja ajankohdassa. Tukiruokinnassa ravintoa on runsaasti tarjolla koko syksyn ja talven, houkutteluruokinnassa selkeästi vähemmän ja lyhyemmän aikaa.

https://metsastajalehti.fi/metsastys/houkutusherkut-hirvielaimille/
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2205

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruokinta syksyllä onkin turhaa. Ellei silloin eläimet löydä ruokaa luonnosta itse, eläimiä on liikaa tai ne ovat levittäytyneet väärille alueille.

Kerput ja heinä tuntui kelpaavan hyvin. Heinän saatavuudessa on ongelmia, kerppuja edelleen riittää.


Viimeinen muokkaaja, Heero pvm 19.02.2024 12:02, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästäjälehden artikkelissa lukee myös: "Jos lopputalvesta tulee runsasluminen ja keväällä on kovat hanget, voi syöttöä lisätä tarvittaessa." Lyhyempi aika tarkoittanee ettei ruokintaa tarvitse aloittaa heti syyskuun alussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11053

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

agriins kirjoitti:
Metsästäjälehden artikkelissa lukee myös: "Jos lopputalvesta tulee runsasluminen ja keväällä on kovat hanget, voi syöttöä lisätä tarvittaessa." Lyhyempi aika tarkoittanee ettei ruokintaa tarvitse aloittaa heti syyskuun alussa.

Kyllä, mutta moni ei sitä niin lue Embarassed
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 90, 91, 92  Seuraava
Sivu 87 Yht. 92

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com